Predaj potrieb pre domáce zvieratá v znamení trendov

V minulosti boli označené názvami Zverimex alebo Chovprodukt, v súčasnosti nechýba slovo „pet“ alebo skratka „zoo“. Čo ďalšie sa za posledné roky v predaji potrieb pre zvieratá zmenilo?

 

clanokPET v

 

Z dostupných údajov je zrejmé, že Pet Food patrí medzi kategórie, ktoré napredujú aj počas ekonomických kríz. Inak to nebolo ani v období pandémie koronavírusu. Na domácich miláčikoch Slováci rozhodne nešetria a zrejme sa to nezmení ani v ďalších obdobiach. Mnohí sú navyše zvyknutí nakupovať u jedného obchodníka a vďaka tomu môžu využívať atraktívne množstevné zľavy.


Vo všeobecnosti platí, že ak je už raz zviera zvyknuté na istý druh krmiva, zámena za lacnejší variant je riskantnejšia. Z pohľadu objemu predaja sortimentu Pet food majú na slovenskom trhu významné postavenie super a hypermarkety. V rámci nich sa realizujú takmer tri štvrtiny celkového predaného objemu. Z celkového množstva predaného Pet Food tovaru je až 40 % výrobkov privátnych značiek.


Slovenské domácnosti nakupujú Pet Food v priemere 2-krát za mesiac. Jedna domácnosť minie na krmivo pre domácich miláčikov, či už pre psov, mačky, alebo ostatné zvieratá, priemerne takmer 90 € ročne. Vyplýva to z prieskumu GfK, Consumer Panel z roku 2019. Zásadnejšie zmeny sa nepredpokladajú. Pokiaľ ide o vplyv pandémie koronavírusu, spotrebitelia si v panike vytvárali zásoby aj týchto tovarov, avšak aj vzhľadom k obmedzeným skladovacím kapacitám (najmä v bytoch) a dobe spotreby krmív, tieto neboli veľké.


Mladí chovatelia


Domáce zvieratá sú často určitou „skúškou“ pred príchodom dieťaťa. Viac ako polovica mladých ľudí a mladé dospelé páry medzi 18-35 rokov totiž deklarujú starostlivosť o domáce zvieratko. Zvyčajne sú to mačky alebo menšie plemená psov.

 

Nie všetky zvieratá sú však vhodné na to, aby sa z nich stali domáci maznáčikovia. Napríklad šelmy chované v domácom zajatí patria predsa len skôr do rúk profesionálov alebo do ZOO. Súčasná legislatíva dokonca obmedzuje alebo zakazuje dovoz a chov niektorých exotických zvierat a bojových plemien psov. Každý rok tiež médiá upozorňujú na to, že zvieratá nie sú hračky a nemali by byť darčekom pod vianočný stromček. Množstvo takýchto prekvapení potom plní útulky a záchranné stanice.


Druhú a veľmi významnú skupinu majiteľov domácich zvieratiek tvoria seniori, pre ktorých sú domáce zvieratá nezriedka jedinými spoločníkmi. Niekedy im dokonca „nahrádzajú“ zosnulého partnera.


Verní zákazníci


Napriek tomu, že sortiment Pet Food ponúkajú v súčasnosti už aj e-shopy a maloobchodné reťazce zamerané na širokospektrálny potravinový, či nepotravinový tovar, chovatelia domácich zvierat zvyknú pravidelne nakupovať u špecialistov.


„Zákazníci nemajú dôvod meniť svoje zaužívané návyky ak sú spokojní. V súčasnosti evidujeme veľa lojálnych zákazníkov. Priemerná mesačná útrata lojálneho zákazníka je u nás na úrovni približne 24 €. Je to pozitívne, najmä ak vezmeme do úvahy, že menšie zvieratá sú nenáročné na starostlivosť. Koncom tohto roka predstavíme nový lojalitný program, a odmeníme ním všetkých našich verných zákazníkov,“ uvádza Mgr. Mária Polgár, marketingová manažérka siete Super ZOO (PLAČEK PREMIUM, s.r.o).


„V Česku máme až 80 % pravidelne sa vracajúcich verných zákazníkov. Verím, že čoskoro sa k tomu dopracujeme aj na Slovensku. Priemerný nákup v našich predajniach Česku je na úrovni 1 500 Kč, na SK je to približne 50 €,“ uvádza Tomáš Haškovec, marketingový riaditeľ Spokojený pes / Spokojný pes.


Veľkoformátovým predajniam a internetovým predajcom môžu menšie kamenné predajne konkurovať predovšetkým atmosférou, zákazníckym zážitkom a odbornou obsluhou. Veľa kamenných predajní s chovateľskými potrebami ponúka preto aj doplnkové služby, napríklad služby salónu pre psov, veterinárnu ambulanciu a ďalšie. Vždy sa to odvíja od priestorových a personálnych možností. Začínajúci chovatelia obvykle potrebujú poradiť a ten, kto má rád zvieratá pravdepodobne aj vyhľadáva intenzívnejší kontakt so živými ľuďmi. Aj preto majú tieto predajne opodstatnenie a zaujímavú budúcnosť pred sebou.


Vzdelávanie

 

Oceniteľné je ak predajňa má odborne zdatný personál, ktorý neustále pracuje na dopĺňaní vedomostí. Značka Super ZOO napríklad začiatkom roka 2017 spustila vlastnú vzdelávaciu inštitúciu pod názvom Akadémia Super ZOO. „V rámci tohto projektu vzdelávame svojich zamestnancov v rôznych oblastiach a na rôznych úrovniach. Vzdelávanie prebieha prezenčnou formou a týka sa oblastí výživy, biológie, starostlivosti a taktiež sortimentu. Opatrenia voči ochoreniu COVID-19 nás však prinútili uvažovať aj nad organizáciou online školení. Napriek tomu stále uprednostňujeme prezenčnú formu školení. Školenia prebiehajú v menších skupinách, kladieme vysoký dôraz na ich kvalitu. Trikrát týždenne vyškolíme približne 12 ľudí a školíme 45 týždňov v roku. Ak vezmeme do úvahy mieru fluktuácie, tak jeden náš zamestnanec je školený minimálne 4 dni. K zamestnancom pristupujeme individuálne podľa úrovne ich vedomostí v jednotlivých oblastiach. V závislosti od náročnosti sú niektoré školenia jednodňové, iné dvojdňové. Ide o prepracovaný systém školení, sme naň veľmi hrdí,“ uvádza M. Polgár.


„Máme vlastnú zákaznícku podporu, ktorá ročne spracuje desiatky tisíc otázok. Pre našich zákazníkov sme k dispozícii na všetkých dostupných komunikačných kanáloch - telefón, chat, e-mail a sociálne siete. Pracovníkov starostlivosti o zákazníkov pravdaže neustále školíme, aby vedeli rýchlo reagovať. Uplatňujeme svoje vzdelávacie postupy ale využívame aj školenia realizované našimi dodávateľmi. Na otázky z veterinárnej oblasti máme k dispozícii "vlastných" veterinárov,“ dopĺňa T. Haškovec.


Aj v maloobchode s potrebami pre zvieratá naberá na dôležitosti trend showrooming-u, kedy prvú návštevu zákazník zrealizuje v kamennej prevádzke a ďalšie nákupy už prostredníctvom e-shopu. Vhodné je preto zákazníkov na e-shop upozorniť, prípadne im k nákupu pribaliť vizitku alebo leták.


Reakcia na potreby trhu


Z vyššie uvedených skutočností pre obchodníkov s potrebami pre domáce zvieratá vyplýva nevyhnutnosť zamerania sa aj na impulzívnejší spôsob predaja. Mnohí majitelia domácich zvierat totiž svojich maznáčikov hýčkajú, nezriedka chodia nakupovať s nimi a sú pripravenejší kúpiť aj to, čo neplánovali. Potvrdzujú to aj niektoré prieskumy.


Podľa dát agentúry Nielsen patria medzi najrýchlejšie rastúce segmenty tie najmenšie, t.j. žuvacie produkty pre psov a tiež pochúťky pre mačky aj pre psy. Zároveň sú to najviac impulzívne nakupované tovary, pretože spotrebitelia ich kupujú najviac v sieťových drogériách. Odporúčame preto čo najviac využívať aj POS displeje a sekundárne vystavenie tovaru, ktoré dokážu navýšiť predaje týchto tovarov v závislosti od ponúkaného tovaru až o 30 %.


„Najpredávanejšími položkami sú v súčasnosti z celej ponuky Pet Food krmivá, ide o tovar dennej spotreby pre všetkých majiteľov zvierat. Najsilnejšie zastúpenou skupinou, pokiaľ ide o ponuku, psy, následne menšie cicavce, silnou oblasťou je akvaristika, ktorá sa so sortiment pre mačkami u nás neustále „bije“ o tretie miesto. Ak by sme mali zostaviť rebríček najpredávanejších produktov, išlo by o krmivá, pochúťky a hračky,“ sumarizuje M. Polgár a dodáva: „Vystavenie tovarov v predajniach nemeníme takmer vôbec. Cieľom je, aby sa zákazník vedel jednoducho orientovať v predajni. Pokiaľ ide o sezónnosť, tú pociťujeme minimálne v porovnaní s inými odvetviami. Naši sortimentní špecialisti starostlivo monitorujú trh tak, aby sme prinášali priebežne značky a novinky svetovej kvality. Akejkoľvek zmene sortimentu tak vždy predchádza hlbšia analýza kvality a v neposlednom rade ceny. Samozrejme v niektorých komoditách si zákazníci zmenu žiadajú, vtedy komunikujeme vždy s našimi overenými výrobcami a sledujeme životný cyklus produktu v našej sieti.“


„Medzi najpredávanejšie tovary patria u nás suché krmivá. Nasledujú pochúťky a sezónny tovar, ako sú napríklad antiparazitiká alebo hračky pod vianočný stromček. Na slovenskom trhu je to u nás aj naša vlajková loď – Spokobox,“ uvádza za e-comerce hráča Tomáš Haškovec a dodáva: „Tovar pridávame a zároveň neustále meníme. Chceme týmto spôsobom reagovať na potreby trhu, ideálne vždy v čo najkratšom možnom čase. To platí hlavne pre sortiment hračiek, pelechov, pochúťok a podobného tovaru. Pri krmivách je trh stálejší, pretože zmeniť značku a receptúru nie je vždy prospešné.“


Podľa agentúry Nielsen je silnejúcim trendom humanizácia sortimentu Pet Food. Chovatelia vyhľadávajú viac také produkty pre svojich maznáčikov, ktoré majú atribúty „prírodný“, „naturálny“, „bio“ a pod. Rastie dôraz na čerstvé a prirodzené zložky a tiež na vyšší podiel zeleniny a ovocia. Najviac žiadané čerstvé zložky v Pet Food sú mrkva, repa, cvikla, obilniny ako bulgur, proso, amarant, pohánka, či sladké zemiaky a čučoriedky. Podobne ako pri bežných potravinách pre ľudí sú vyhľadávané produkty s prívlastkom „bez“, napríklad „bez éčok“, „bez farbív“.


Ďalším nadväzujúcim trendom je citlivejšia úprava krmiva, teda pokiaľ možno, aby bolo „bez konzervačných látok“. Z tohto dôvodu stúpol napríklad v USA predaj krmiva sušeného vzduchom a dehydrovaného krmiva z 23 miliónov USD v roku 2015 na 53 miliónov USD v roku 2018. Stále viac chovateľov uprednostňuje aj lyofilizované a vzduchom sušené krmivá pretože zvyčajne neobsahujú žiadne konzervačné látky a mnohé z nich ponúkajú ďalšie benefity pre domácich miláčikov, ako je napríklad lepšie trávenie, lesklejšia srsť a silnejší imunitný systém. Spotrebitelia sú aj v tomto segmente stále náročnejší.

 

Juraj Turzo
Zdroj: Nielsen, GfK, redakcia


Ilustračné foto: Super ZOO

Video

V boji proti vírusom je úspešný UV ROBOT

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW