KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Ako šetrí moderný obchod elektrickú energiu?

Po nákladoch na ľudské zdroje a prenájom priestorov, tvoria energie podstatnú časť výdavkov maloobchodných reťazcov. Potrebné je svietiť, chladiť, vykurovať aj vymieňať vzduch. Ako a kde je možné ušetriť na nákladoch na elektrickú energiu?

 

energie2020 v

 

Vzhľadom na to, že spomedzi energií medziročne najviac rástli ceny elektriny, budem sa zaoberať najmä ňou. Cenový index elektriny ako komodity narástol až o 28,1 %. Nepríjemným správou pre domácnosti a malých podnikateľov (regulovaný segment) bolo aj oznámenie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví o zvýšení cien elektrickej energie v tomto roku o vyše 7 %. Neregulovaný segment, do ktorého spadajú spoločnosti so spotrebou nad 30MWh za rok, o cenách energie rokuje priamo s dodávateľom resp. dodávateľmi. Najnižšia cena elektriny nie je nikde tabuľkovo stanovená, pre firmy sa pohybuje v rozmedzí 57-59,- € za MWh.


Ak by ste chceli hľadať úsporu elektrickej energie u seba, dobre je začať energetickým auditom. Budete tak presne vedieť, ktoré zariadenia spotrebúvajú najviac energie a ktoré časti prevádzky sú nedostatočne izolované (na detekciu únikov tepla sa používa termovízia). Každý stavebný odborník vám potvrdí, že v dlhodobom horizonte bude väčšmi potrebné chladenie nehnuteľností, ako ich zatepľovanie a ochrana pred chladom a zimou.


Za významnou spotrebou energie je osvetlenie. Obchodníci, najmä nákupné centrá, sa snažia šetriť náklady na umelé osvetlenie aj tým, že fasády budov sú transparentné a pridávajú rôzne svetlíky či anglické dvorce (špeciálne svetlíky pre suterény a pivnice). Avšak umelé osvetlenie má za sebou intenzívny vývoj aj legislatívnu reguláciu (napríklad zákaz klasických a halogénových žiaroviek). Kedysi bolo úsporné LED osvetlenie - tzv. studené svetlo - luxusom a mali ho inštalované len inovátori. V súčasnosti je štandardom, ba často aj jedinou alternatívou. Moderné LED osvetlenie neprodukuje toľko tepla, senzory ho stlmia na základe intenzity prirodzeného slnečného svetla a v niektorých prípadoch ho zapnú iba vtedy, ak sa v jeho blízkosti nachádza človek.


Na druhej strane pred prudkým denným svetlom a tzv. skleníkovým efektom musia zákazníkov a návštevníkov, v neposlednom rade aj tovar, chrániť tienením a chladením, v zime zvyšujú komfort kúrením.


Čo sa skrýva pod skratkou HVAC?


V stavebno-technickej praxi sa často používa skratka HVAC. Je to akronym zo slov Heating, ventilation, and air conditioning, čiže vykurovanie, vetranie a chladenie. Lucia Langová, hovorkyňa maloobchodnej siete Kaufland pre odborný portál RETAIL magazin.sk uviedla, že od roku 2013 stavajú predajne, v ktorých kúria a chladia pomocou rekuperácie, čiže takmer výlučne odpadovým teplom z chladiacich regálov a významne tak šetria prírodné zdroje.


„Na vykurovaní ušetríme vyše 8,1 milióna kWh ročne a zároveň ročne ušetríme 1 639 ton CO2, čo je toľko, koľko vyprodukuje 315 rodinných domov pre štvorčlennú rodinu,“ konkretizuje L. Langová a pokračuje: „Vďaka rekuperácii dokážeme pokryť až 80 % potrebného množstva tepla. Odpadové teplo sa privádza priemyselným podlahovým vykurovaním, ktoré je uložené pod celou predajnou plochou. Terén a základové dosky slúžia ako zásobník tepla a môžu byť optimálne využité pri nízkych prívodných teplotách od 38 do 40 stupňov Celzia. Ďalšími spotrebičmi sú vzduchotechnické zariadenie, vzduchové clony pri vstupoch, ako aj vykurovacie telesá v kancelárskych a sociálnych priestoroch. V prípade vzduchotechniky, používame technológie, vďaka ktorým nedochádza k zbytočným únikom tepla. Prostredníctvom senzorov kontrolujúcich kvalitu vzduchu sa dá táto technika jednoducho podľa potreby regulovať. Pri chladení budov sa tiež snažíme o čo najmenší negatívny dopad na životné prostredie. Počas letnej prevádzky vyrábajú dodatočne nainštalované kompresory dostatok chladu na zásobovanie vzduchotechnického zariadenia a priemyselného podlahového vykurovania a významne tak zlepšujú teplotu vnútorného prostredia. Napriek tomu sa naďalej využíva odpadové teplo – napríklad pre priemyselné podlahové vykurovanie oddelenia s čerstvými výrobkami. Toto oddelenie je celoročne zásobované teplom, inak by bolo aj v horúcom letnom období pre našich zákazníkov nepríjemne chladné.“


„Žrúti“ elektrickej energie


Nová predajňa Lidl vo Zvolene je okrem štandardne používanými LED technológiami pri osvetlení vybavená aj technológiami pokročilými, ako už niekoľkokrát spomínané spätné získavanie tepla (rekuperácia) z chladiarenských a mraziarenských zariadení. Túto predajňu sa vďaka environmentálnym riešeniam podarilo certifikovať v triede Energetickej náročnosti A1.


Chladiace a mraziace zariadenia sú „žrútmi“ elektrickej energie, no ich prevádzka je pri potravinách nutná a ich funkčnosť prísne kontrolovaná. Zvyčajne sa preto umiestňujú ďalej od vstupných dverí, aby neunikal chlad a zároveň, aby techniku nezohrieval prichádzajúci vzduch z vonkajšieho prostredia. „Používame prostriedky, ktoré neprispievajú k úbytku ozónu a nepodporujú skleníkový efekt. V oblasti logistiky sme v mraziacich boxoch a chladiacich skladoch nasadili prirodzenú chladiacu látku - amoniak (NH3). V nových predajniach používame pre oddelenie mrazených produktov výlučne ekologické chladivo,“ uvádza L. Langová.


V čom máme rezervy?


Napriek pozitívnym príkladom z retailu Európskenoviny.sk citujú štatistiky Eurostat, pričom z údajov vyplýva, že Slovensko je vo využívaní obnoviteľných zdrojov na kúrenie a chladenie v porovnaní s ostatnými krajinami Európskej únie zaostáva. V roku 2018 iba 11 % energie na kúrenie a chladenie v SR vygenerovalo prostredníctvom obnoviteľných zdrojov. Bol to piaty najnižší podiel v rámci celej EU 27, keď nižší bol iba v Luxembursku, Belgicku, Írsku a v Holandsku. Pre porovnanie, najviac v rámci EÚ sa obnoviteľné zdroje na vykurovanie a chladenie priestorov využívajú v severských krajinách - vo Švédsku (65 % podiel), Lotyšsku (56 %), Fínsku (55 %) a Estónsku (54 %).


Ambicióznym, i keď nie nerealizovateľným cieľom, je prevádzkovať predajne tak, aby potrebu elektriny pokryli vlastné zdroje a ešte aj vyrábali elektrinu navyše. Napríklad Ingka Group, ktorá u nás prevádzkuje obchodno zábavné centra Avion a IKEA, si dala za cieľ vyrobiť do roku 2020 rovnaké množstvo obnoviteľnej energie, aké spotrebuje vo svojich prevádzkach. Do roku 2025 chce dokonca spotrebúvať a nakupovať iba obnoviteľnú energiu, obnoviteľné kúrenie a chladenie chce zaviesť do roku 2030.


Príklad maloobchodnej prevádzky s takmer nulovou uhlíkovou stopou na Slovensku už máme. V septembri roku 2008 otvorilo Tesco v Rajci energeticky úsporný obchod s drevenou konštrukciou so stavebnými prvkami z prírodných izolačných materiálov. Nosná konštrukcia je z dreva oproti klasickej betónovej a fasáda nie plechová, ale obložená 39 drevenými panelmi. Tepelnou izoláciou sú lisovaná slama a ovčia vlna (Daemwool). Na vykurovanie využíva supermarket s plochou 1000 m2 kondenzačný kotol a ohrievanie úžitkovej vody zabezpečujú solárne kolektory na streche. Pod budovou predajne je zemný kolektor s antibakteriálnou úpravou, ktorým prúdi vzduch, predchladzovaný alebo predhrievaný podľa ročného obdobia. Na predajnej ploche je znížená intenzita osvetlenia z 1000 na 700 luxov, v zázemí a skladových priestoroch supermarketu ovládajú osvetlenie pohybové senzory.“ Na viacerých strechách hypermarketov Tesco sú už od roku 2015 inštalované doplnkové zdroje - fotovoltaické elektrárne.


Slovenský príklad


Príklad ekologického inovátora však máme aj medzi slovenskými obchodníkmi. V reťazci FRESH je environmenálna filozofia pevnou súčasťou podnikania už desať rokov. Napokon už v roku 2009 vybavila celú prvú predajňu FRESH LED osvetlením. Následne pridali uzatvárateľné chladiace vitríny, aby teplo z chladiacich boxov neunikalo a v roku 2016 začali využívať rekuperáciu tepla, ktoré produkujú motory chladiacich zariadení. V troch prevádzkach, ktoré sú vybavené fotovoltaickými článkami ročne vyprodukujú vyše 120 MW elektrickej energie.


Fotovoltaické panely sú v mestskej zástavbe jedným z logických riešení získavania energie z obnoviteľného zdroja. So solárnymi kolektormi na strechách prevádzok sa teda budeme stretávať zrejme čoraz častejšie. So solárnou energiou to myslí vážne aj Lidl. V Čechách už má od minulého roku na strechách ôsmych predajní fotovoltaiku a aktuálne sa na strechách filiálok Lidl na Slovensku nachádza šesť takýchto zdrojov.


„Pevne veríme, že v budúcnosti budeme môcť pokryť strechy našich predajní fotovoltaickými panelmi s väčším výkonom, aby dopad na udržateľný vývoj bol ešte väčší,“ uviedol Tomáš Bezák, hovorca Lidl Slovenská republika. Tento reťazec tiež vo svojich nových predajniach inštaluje tepelné čerpadlá využívajúce energiu z okolitého prostredia a namiesto syntetických chladív používa prírodné.


Dôležité je nielen ušetriť náklady na elektrickú energiu a vyhovieť litere zákona, ale aj vytvárať komfortné pracovné prostredie pre zamestnancov a nákupné prostredie pre zákazníkov. Svojím spôsobom je spoločenským a environmentálnym vkladom reťazcov aj prevádzka nabíjačiek pre elektromobily.

 

Juraj Turzo
Ilustračné foto: archív redakcie

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk