Projekt podpory regionálneho sortimentu má prvé výsledky

regionalne kauflandPodľa prieskumov v súčasnosti až 80% zákazníkov vyhľadáva regionálne výrobky, ktoré dôverne pozná a má s nimi pozitívnu skúsenosť. Je to predpoklad toho, že v regáloch predajní na Slovensku by sa im mohlo dariť.


Regionálne výrobky sú zároveň problematikou, ktorá v slovenskom maloobchode rezonuje už dlhšiu dobu. Na Slovensku pôsobí v súčasnosti množstvo regionálnych výrobcov, s často veľmi zaujímavým sortimentom. Nie všetci sú však k spolupráci s reťazcami naklonení. Ale aj to sa môže časom zmeniť.


Prvé kroky


K reťazcom, ktoré majú intenzívne ambície zvýšiť podiel regionálnej produkcie na pultoch patrí Kaufland. Projekt podpory regionálnych dodávateľov spustil v januári tohto roku. Aktuálne má 6 nových dodávateľov a s viac ako 80 dodávateľmi prebiehajú ďalšie rokovania.


„Zákazníkom chceme ponúknuť čerstvosť a kvalitu pochádzajúcu priamo z ich regiónu, od lokálnych výrobcov, ktorí sa opierajú o osvedčené receptúry a výrobné postupy. Chceme dať príležitosť producentom regionálneho významu, ktorí dokážu obohatiť našu ponuku produktov typickými výrobkami vo svojom domovskom regióne. Našou snahou je, aby zákazníci našli v našich regáloch všetko, čo potrebujú. Preto sme radi, že okrem štandardného nákupu nájdu u nás aj známe a obľúbené regionálne produkty,“ informuje Richard Bendík, riaditeľ nákupu spoločnosti Kaufland.

 

Oslovenie


Dodávatelia z regiónov sa o výzve dozvedeli z informačných kanálov spoločnosti, pomohlo aj Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR, ktoré poskytlo databázu vhodných kandidátov na proaktívne oslovenie. Časť dodávateľov sa ozvala sama, časť bola cielene oslovená, hoci z množstva oslovených výrobcov veľká časť na takúto možnosť nereagovala.


„Vítame spoluprácu so spoločnosťou Kaufland, ktorá ako prvý z obchodných reťazcov spustila aktivity projektu nášho rezortu „Chcem dodávať“. Naším cieľom je podpora malých a stredných výrobcov potravín na Slovensku. Spolupráca s predajcami umožní malým a stredným producentom odbyt, ďalšie možnosti na rozvoj a aj zvýšenie zamestnanosti. Spotrebitelia budú mať zasa širšiu ponuku kvalitných a čerstvých domácich výrobkov priamo zo svojho regiónu,“ hovorí Gabriela Matečná, ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR. Zároveň ako uvádza, je to cesta ako zvyšovať sebestačnosť v potravinách. Aktuálne sa podľa jej slov podiel slovenských výrobkov na pultoch predajní, pohybuje na úrovni približne 40 %.


Slová dodávateľov


Zatiaľ sa prostredníctvom projektu podarilo zaradiť regionálne výrobky do predaja v 20 predajniach reťazca Kaufland. „V spolupráci s dodávateľmi boli tieto výrobky prezentované zákazníkom prostredníctvom ochutnávok,“ uvádza František Krenželák, nákupca regionálneho sortimentu spoločnosti Kaufland a dodáva, že od začiatku sa tieto výrobky tešili veľkej obľube.


Firma FROMAX, pestovateľ zemiakov a výrobca zemiakových lupienkov, napríklad dodáva svoje produkty do prevádzky v Nitre. Po prvom týždni spolupráce sa stali tieto lupienky najpredávanejšími v danej prevádzke a ich výrobu dodávateľ strojnásobil.


„O výzve sme sa dozvedeli priamo od obchodného reťazca a motiváciou na zapojenie bola v prvom rade ďalšia možnosť propagácie našich výrobkov. Spoluprácu so spoločnosťou Kaufland hodnotíme pozitívne, naše výrobky Farmárske lupienky majú dobrú predajnosť. Zemiakové lupienky dodávame do nitrianskej predajne Kaufland a plánujeme postupne dodávať aj do ďalších miest. Rokujeme aj o uvedení ďalších našich výrobkov do predaja,“ vysvetľuje Ľubomíra Sárazová, konateľka spoločnosti FROMAX.


Príkladom úspešnej spolupráce je aj pivo z pivovaru Sessler. Za dva mesiace sa ho na predajni v Trnave predalo viac ako 300 litrov, čo ho radí medzi špičku v predaji špeciálnych pív. „Do projektu sme sa zapojili hlavne preto, aby si zákazník mohol kúpiť pri bežnom nákupe aj craft beer. Ide o to, že ľudia začali viac vyhľadávať nefiltrované a nepasterizované pivá a my im ich aj touto cestou vieme poskytnúť,“ hovorí Dagmar Klassová za pivovar Sessler.

 

Nákupné oddelenie aj manuál


Ambíciou obchodného reťazca je, aby sa mu postupne podarilo rozšíriť spoluprácu o ďalších 15-20 dodávateľov v horizonte najbližších 4 mesiacov. Všetko však záleží najmä od toho, ako sa potenciálni dodávatelia popasujú s rôznymi legislatívnymi náležitosťami.


„Vytvorili sme už dokonca aj nové oddelenie nákupu, ktoré sa stará špeciálne o regionálnych výrobcov a je pripravené zodpovedať im prípadné otázky,“ uvádza Paul Pauls, generálny riaditeľ spoločnosti Kaufland. V štádiu príprav je aj podrobný manuál toho, čo všetko by mal regionálny výrobca vedieť a spĺňať ak chce s obchodným reťazcom spolupracovať.


Nie všetko ide


Postupne si tiež reťazec vyselektoval niektoré zo základných problémov, ktoré musia záujemcovia doriešiť, kým dôjde k rokovaniu o reálnej spolupráci.


„Prihlásili sa napríklad aj výrobcovia, ktorí majú zatiaľ len povolenie na predaj z dvora. S tými sa môže začať spolupráca, až keď získajú všetky potrebné povolenia na dodávky do maloobchodnej siete. Alebo v procese komunikácie zistíme, že nespĺňajú všetky povinnosti vyplývajúcich zo zákona o odpadoch, chýbajú im EAN kódy na výrobkoch, majú nevhodne zvolené distribučné obaly. Častým problémom boli aj predimenzované počty kusov výrobkov v kartónoch, a tým aj rozmery kartónov. Tiež sa stáva, že dodávateľ nemá dostatočné výrobné kapacity na pokrytie našej potreby,“ dodáva R. Bendík.


F. Krenželák dopĺňa, že medzi dodávateľmi, ktorí sa prihlásili, bolo aj niekoľko takých, ktorí ponúkali typ sortimentu nevhodný pre regionálnu spoluprácu. Išlo napríklad o výrobky ako kokosový olej, výživové doplnky a ďalšie, ktoré zákazníci prirodzene nepokladajú za regionálne.


„Najviac ponúk bolo doteraz zo sortimentu mliečnych výrobkov, údenín, vína a cestovín. Dodávatelia sa hlásili z celého Slovenska, žiaden región nebol výrazne dominantný,“ dodáva F. Krenželák.


Kritériá, ktoré musí spĺňať výrobca regionálneho sortimentu:


• výroba v regióne, kde chce výrobca svoje výrobky dodávať.
• výroba v schválených a kontrolovaných priestoroch (okrem iného povolenie hygienikov a veterinárov, HACCP).
• výrobca musí mať povolenie na dodávky výrobkov do maloobchodnej siete , povolenie na predaj z dvora nepostačuje.
• vyhlásenie o zhode na obaly v styku s potravinami
• plnenie povinnosti v zmysle zákona o odpadoch
• označenie /etikety výrobkov v zmysle platnej legislatívy
• EAN kódy
• výrobky sú dodávané v kartónoch, ktoré podporujú jednoduchú manipuláciu a predaj
• kartóny musia byť prispôsobené maloobchodnému predaju rozmermi a počtom kusov výrobkov v nich.

 

Ďalší obchodníci


Predaj regionálnych výrobkov má pred sebou zrejme sľubnú budúcnosť, napokon v mnohých krajinách, hlavne na západ od nás patria k stabilnej súčasti ponuky maloobchodnej siete. Je pravdepodobné, že k reťazcu Kaufland sa časom pripoja aj iní veľkí obchodníci pôsobiaci na Slovensku. Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR uviedlo, že aktuálne prebiehajú v tomto smere rokovania. Názvy konkrétnych reťazcov ale neboli uvedené. 


Pripravil: dk
Zdroj a foto: Kaufland, redakcia

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk