Vsadili na osobný prístup a originálnu ponuku

paulikZa názvom predajne „U Paulíka“ je malá rodinná firma, ktorá sa zameriava na predaj potravín od malých slovenských výrobcov. Akým spôsobom si predajňa získava priazeň zákazníkov? 

 

Názov však nemá nič spoločné s menom rodiny, ktorá predajňu aktuálne prevádzkuje. Vychádza z dávnej histórie – pán Paulík bol majiteľom mäsiarstva, ktoré bolo na mieste tejto predajne kedysi. Majiteľom obchodu a prevádzkovateľom Starej tržnice išlo o zachovanie historického kontextu . Konzervatívny názov zároveň v istom zmysle odkazuje na maloobchodný koncept predajne – ponúkať osvedčené a kvalitné potraviny, z ktorých viaceré dnes už inde nedostať.

 

Záber na tržnice

 

Prvá predajňa tejto rodinnej firmy bola otvorená už v roku 2005 a sústredila sa prevažne sa mlieko a mliečne výrobky. „Spolu momentálne prevádzkujeme štyri predajne, z ktorých všetky sa nachádzajú v tržniciach. Čoskoro k nim pribudne piata,“ hovorí Lucia Šveltová, prevádzkarka predajní rodinnej firmy U Paulíka. Dve predajne s predajom mliečnych výrobkov sa nachádzajú v priestoroch bratislavských tržníc (Miletičova a Nová tržnica na Trnavskom mýte), jedna funguje na trhovisku v Nitre. Štvrtou je predajňa U Paulíka v bratislavskej Starej tržnici, ktorá je zatiaľ jediná v tomto koncepte. Upúta celkom iným poňatím, zaujímavým dizajnom, originalitou, špecifickou atmosférou a tiež ponukou. Predáva rozmanité spektrum tovarov od mäsa, mäsových výrobkov, cez chlieb, pečivo, mliečne výrobky, pochutiny až po víno, cukrovinky, ovocie, zeleninu a ďalšie tovary. V pláne je otvorenie ďalšej, piatej predajne a zároveň druhej s podobne poňatým konceptom. Pribudne v novom bratislavskom Fresh markete pod názvom Šveltová & Štrobl, čo sú mená majiteľov predajne.

 

Prečo historické centrum?

 

„Bratislavské Staré mesto nás vždy lákalo. Prevádzky sme totiž otvárali doposiaľ len v priestoroch tržníc. Keď sa naskytla príležitosť zúčastniť sa výberového konania na obsadenie priestorov v obnovenej Starej tržnici, rozhodli sme sa zúčastniť. Videli sme v tejto možnosti už vtedy zaujímavé príležitosti. Náš projekt napokon vyhral a napriek prevládajúcim pochybnostiam zo strany mnohých, či je centrum vhodná lokalita na potravinovú prevádzku sa ukázalo, že to bol veľmi dobrý krok. Chceme mať samozrejme naďalej aj zastúpenie v tržniciach, pretože naša cieľová skupina obľubuje práve nakupovanie v tržniciach,“ hovorí L. Šveltová. Na druhej strane je tu však aj veľa turistov, ktorých priťahujú skôr predajne v centre. Je to tak aj v našom prípade. „Pre nás je to jedinečná príležitosť osloviť ich ako zákazníkov a aj prostredníctvom ochutnávok motivovať k nákupu lokálnych, často pre nich neznámych produktov. V niektorých obdobiach roka počet turistov dokonca preváži počet tradičných lokálnych zákazníkov. Celkovo však máme dnes viac zákazníkov spomedzi miestnych,“ konštatuje L. Šveltová.

 

Čo ponúka pán Paulík?

 

Netradičná predajňa U Paulíka sa snaží vytvoriť akúsi minitržnicu a princípom je ponúkať z každého rožku trošku. Vždy s maximálnym dôrazom na kvalitu a zaujímavú chuť výrobkov. „Nie je naším cieľom ísť pri počte tovarových položiek do kvantity, ale skôr klásť dôraz na kvalitu ponúkaných potravín. Zákazník u nás nenájde päť rôznych druhov kečupov, máme len jeden, ale z nášho pohľadu je vynikajúcej chuti a vyrobený z kvalitných surovín. Snažíme sa sortiment nestále rozširovať a to aj napriek tomu, že nás limituje menší priestor predajne. Keďže tovar sezónne obmieňame, nemáme stály počet tovarových položiek. V lete ponúkame viac čerstvého ovocia, v zime zasa orechy, med, sušené slivky, veľa klobások, mäsových výrobkov a pod.. Každý nový produkt predtým, ako je zaradený do predaja osobne testujeme, takže dôverne poznáme nielen chuť ale aj kvalitu každého produktu v ponuke,“ hovorí L. Šveltová. Pri zostavovaní ponuky výrobkov sa vždy snažia zohľadňovať priania zákazníkov, považujú to za dôležitý krok k úspechu.

 

Výhoda menších výrobcov

 

Významné percento z ponuky predajne patrí produktom od menších výrobcov, ktorí sú z dôvodu veľkosti svojho podnikania obvykle zárukou vyššej kvality svojej produkcie. „Ide síce v mnohých prípadoch o drahšie produkty, ale rozhodne je naša orientácia na ne dobrá voľba. Na Slovenku je množstvo malých výrobcov, so zaujímavou ponukou a slušnou kvalitou. Nie je podľa mňa potrebné, aby sme siahali po produktoch zahraničných dodávateľov,“ uvádza L. Šveltová. Napriek nastavenej filozofii sú niektoré produkty z dôvodu nízkej domácej ponuky nútení dovážať . Ide napríklad o čerstvé kozie mlieko. Vyslovene na bioprodukty sa však neorientujú, aj keď ide o aktuálne silný trend. „Niektoré potraviny z ponuky síce majú značku „bio“, no máme veľa takých, ktoré ju síce nemajú, ale svojou kvalitou jej zodpovedajú. Je to zrejme tým, že na pečiatku „bio“ potrebujete realizovať špeciálne kontroly kvality, ktoré sú finančne veľmi nákladné. Tieto náklady sa takmer vždy premietnu do konečnej ceny produktu. Rastúce množstvo malých výrobcov preto radšej investuje do zvýšenia kvality produktu, ako do „bio“ označenia. Predávame tak v konečnom dôsledku produkty od mnohých výrobcov, ktorí vyrábajú v biokvalite. Aj keď bez tohto oficiálneho označenia...,“ dodáva L. Šveltová.

 

Špecifická ponuka

 

V sortimente predajne je možné nájsť potraviny a tiež jedlá, ktoré sa inde predávajú len zriedkavo. Patria k nim huspenina, domáca fašírka, domáce nátierky a paštéty, plnotučné domáce kozie či ovčie mlieko alebo vajíčka z voľného chovu a ďalšie. Medzi najžiadanejšie druhy potravín patria klobásky, tlačenky, mäsové výrobky a výrobky z ovčieho mlieka (minipareničky a nite). Zaujímavosťou je, že všetky mäsové výrobky, ktoré sú v ponuke tejto predajne, sú bezlepkové. „Naši dodávatelia do mäsa nepridávajú múku, ide o 100% mäsové výrobky. Presne také si žiada náš zákazník,“ hovorí L. Šveltová. Dodávatelia zásobovanie predajne riešia sami, čerstvý tovar na predajňu chodí niekoľkokrát denne.

 

Kto sú ich zákazníci?

 

Do predajne prichádzajú rôzni zákazníci, muži, ženy, rôzneho veku aj postavenia či príjmových skupín, domáci aj mimobratislavskí. „Všetkých spája z nášho pohľadu jedno – radi si priplatia za kvalitu. Niektorí prichádzajú len občas a iní naopak nakupujú častejšie, ale v malom, obvykle toľko, koľko spotrebujú za dva-tri dni. Väčšie nákupy sú realizované u nás už tradične pred v období okolo Vianoc a pred Veľkou nocou. V tomto období zákazníci nakupujú u nás väčšie množstvá potravín a často prichádzajú aj opakovane,“ dopĺňa L. Šveltová.

 

Moderne a zároveň tradične

 

Pokiaľ ide o dizajn predajne, jej zariadenie zverili do rúk profesionála - mladého kreatívneho architekta. „Chceli sme, aby bol priestor moderný, ale v tradičnom štýle a zároveň sa odlišoval od interiérov predajní podobného typu. Vybrali sme návrh ladenia do červenej s niekoľkými zaujímavými detailmi. Špecifické pre priestor predajne sú napríklad rozvešané klobásky, doslova na dosah ruky zákazníkom, umiestnenie rôzneho tovaru v tradičných prútených košoch, alebo napríklad v starých, drôtených nákupných košíkoch z minulých dôb, ktoré sú umiestnené okrem iného aj vo výkladoch. Tie sa usilujeme tematizovať podľa ročného obdobia, ale príliš často ich neobmieňame. Sú totiž vystavené slnku a väčšina potravín by vo výklade rýchlo podľahla skaze. Tradične však pripravujeme vianočný a veľkonočný výklad,“ predstavuje L. Šveltová.

 

Marketingová stratégia

 

Majitelia tejto predajne sa nad grafmi či marketingovými plánmi veľmi netrápia. „Našou prioritou je spokojný zákazník a to docielime len kvalitným osobným prístupom. Základom našej „marketingovej stratégie“ je teda ústretový prístup k zákazníkovi a ponuka kvalitného, vždy čerstvého tovaru. Nikdy sme nevyužili reklamy, letáky či on-line prezentácie. Najlepšou a jedinou reálnou reklamou je pre nás W-O-M, teda keď o nás spokojný zákazník informuje ďalej a aj sám sa opakovane vráti,“ vysvetľuje L. Šveltová. Momentálne má predajňa vytvorený aj profil na Facebooku, no podľa slov L. Šveltovej sú fanúšikmi skôr ľudia, ktorým je podobný koncept a sortiment sympatický. „Nemyslím si, že sú to naši reálni zákazníci,“ dodáva. Predajňa nemá dokonca ani vlastný web, je spomenutá len na oficiálnom webe Starej tržnice. „Pokiaľ ide o ďalšie podporné aktivity, pripravujeme však ochutnávky tovarov, to sa nám osvedčuje. Je to vždy keď uvádzame do ponuky novinku, alebo ak potrebujeme na určitý tovar upriamiť pozornosť zákazníka ,“ hovorí L. Šveltová.

 

Podstatná je ochota pracovať

 

Aktuálne v predajni U Paulíka pracujú štyria zamestnanci, ktorí sa striedajú v dvoch smenách po dvoch. „Podstatné pri výbere zamestnancov je pre mňa vidieť ochotu a nadšenie pracovať v takomto type zamestnania. Nie každý týmto predpokladom disponuje. Samozrejme, dôležitá pre styk so zákazníkom je aj komunikatívnosť a chuť učiť sa nové veci. Je to nesmierne dôležité pretože o tovare je potrebné vedieť čo najviac, často až detailov. Je tiež vhodné ak záujemca o prácu u nás ovláda aspoň základy angličtiny a to nielen kvôli turistom. Jednotlivé pracovné smeny zostavujeme tak, aby v každej bol aspoň jeden jazykovo zdatný zamestnanec, schopný obslúžiť aj cudzincov. Pri zaúčaní realizujeme klasický jobshadowing. Dnes je však nájsť dobrého zamestnanca veľmi ťažké,“ uzatvára L. Šveltová.

 

 

Katarína Selecká
Foto: autorka

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk