Obchodné siete zakladajú online trhoviská

To, že tradiční retaileri vstupujú do online priestoru, nie je nič nové. Mnohí prešli na stratégie multichannel, neskôr omnichannel, prevádzkujú kamenné predajne aj e-shopy, predávajú cez sociálne siete. Avšak to, že umožňujú cez svoju platformu predávať aj ďalším, menším e-shopom, to je novinka posledných rokov.

 marketplaces v

 

Kým v minulosti sa hovorilo o stratégii omnichannel, v súčasnosti sa s rovnakou frekvenciou vyskytuje slovo „marketplace“. Zlomovou udalosťou bola pandémia COVID-19. Mnoho kamenných prevádzok bolo zatvorených, zákazníci nakupovali online z pohodlia domova. V tomto období vzniklo enormné množstvo e-shopov. Často však išlo o menšie firmy, bez potrebného softvérového a logistického zázemia, mnohokrát aj bez ambície expandovať na zahraničné trhy z dôvodu jazykovej bariéry a pochopiteľne, aj vďaka okliešteným možnostiam cestovať. Marketplace tieto problémy rieši.

 

Pojem online trhovisko


Ide o weby, ktoré sú spravované vlastníkom platformy, ktorá funguje ako sprostredkovateľ a poskytuje predajnú plochu. E-shopy (merchanti, predajcovia) vďaka nim môžu osloviť nových zákazníkov. Zákazníci oceňujú online trhoviská najmä pre široký výber, ktorý im umožňuje nakupovať všetko na jednom mieste. K benefitom patrí úspora času, dostupnosť a výhodné ceny. E-shopy majú so vstupom na trhovisko minimálne počiatočné investície, zato profitujú zo známeho a dôveryhodného mena platformy, marketingu, geografického pokrytia, zákazníckeho servisu a zjednodušenia procesov.


Trhoviská vo svete a v Európe


Väčšina obratu v oblasti online retailu v Nemecku sa v súčasnosti realizuje prostredníctvom online trhovísk, ktoré rastú medziročne 2-krát viac, než celkový globálny e-commerce (konkrétne 25 % vs. 12 %). V multichannel a omnichannel stratégiách zohrávajú kľúčovú úlohu. Z prieskumov, ktoré počas nedávno uskutočnenej konferencie New Retail Summit prezentovala Simona Sumegová, Sales Manager Czech/Slovak Market, Kaufland Global Marketplace vyplýva, že až 57 % zákazníkov nakupuje výlučne alebo prevažne na online trhoviskách. Nie je to nič neobvyklé, pretože medziročne (2020 vs. 2022) sa zvyšuje aj počet predajcov, a síce o +46 %. Čím je väčší výber, tým viac zákazníkov priláka. Pre samotných e-shopperov pridávame ešte jeden údaj: podiel trhovísk na celkových tržbách predajcov narástol o 29 %. Tomáš Braverman, CEO Heureka Group počas konferencie E-commerce Summit 2022 hovoril o tom, že až 62 % celkového obratu globálneho e-commerce už generujú online trhoviská. To je vo finančnom vyjadrení okolo 3,8 biliónov USD za rok 2022, pričom za tento objem je zodpovedných zhruba 150 TOP trhovísk.


Nikoho zrejme neprekvapí informácia, že globálne je lídrom v rámci online trhovísk americký Amazon. Prekvapujúca je však dvojka: japonský PayPay Mall, hoci ten má na trhu zhruba polovičný výtlak ako hegemón Amazon. Trojkou je eBay a štvorkou Mercado Libre. Z európskych hráčov je na 15-tom mieste Allergo a na 20. Zalando.


Len samotný Amazon marketplace je zodpovedný za 2/3 retailového obratu Amazonu, pričom zahŕňa 10 miliónov predajcov globálne. Kým Amazon zodpovedá za 13 % globálneho obratu e-commerce, je tu ešte jeden väčší hráč: čínsky Alibaba, ktorý zahŕňa aj e-shopy a trhoviská ako Aliexpres, Taobao, T-mall či Lazada, a tvorí 25 %, celú štvrtinu obratu.


Kto všetko začal na Slovensku? 


Akýsi hybridný model spustili e-shopy Alza a Mall, nie je to však online trhovisko tak, ako ho prevádzkuje napríklad poľské Allegro alebo Kaufland Global Marketplace. Alza a Mall prevádzkujú tzv. dropshipping biznis model, teda nemajú tovar vo vlastnom sklade a objednávku presmerúvajú na dodávateľa (e-shop), ktorý ho priamo zo svojho skladu posiela konečnému zákazníkovi. Zrejme je však len otázkou času a dobiehania konkurencie, kedy Alza a Mall začnú poskytovať aj služby fullfilmentu, teda skladovania a cezhraničného doručovania.


Najväčším hráčom na európskom trhu je v tejto oblasti Allegro, a to vďaka dominancii na veľkom poľskom trhu, silným je tiež trhovisko emag, vďaka krajinám ako Rumunsko a Bulharsko. Darí sa tu však aj spomínaným globálnym trhoviskám ako Amazon, eBay a Aliexpress, ale aj menším hráčom ako Alza.cz, Mall Group a Heureka!Group. Všetky menované aj mnohé ďalšie ako Pilulka, ZOOT, Glami boli v roku 2022 zodpovedné za 66 % obratu e-commerce v regióne strednej a východnej Európy. Pomerne výraznou zmenou na trhu bola akvizícia Mall Group poľským Allegrom v roku 2021, z čoho rezultuje aj nedávna expanzia trhoviska Allegro na český trh a využívanie vzájomných synergií a know-how. Napríklad pri doručovaní bude využívať aj prepravnú firmu WEDO, ktorá tiež patrí do skupiny Allegro.


Čo teda má zvážiť e-shop, ktorý chce začať spoluprácu s online trhoviskom? Pomôže napríklad takáto tabuľka:

 

online marketplaces

 

E-shop sa však nemôže spoľahnúť len na to, že prevádzkovateľ marketplace za neho vyrieši úplne všetko. Dôležité je aktualizovať a optimalizovať údaje o produktoch a samozrejme poskytovať služby a garancie zákazníkom, vrátane doručenia včas (pri opakovaných negatívnych hodnoteniach a skúsenostiach marketplace s e-shopom ukončí spoluprácu). Majitelia e-shopu sa tiež musia naučiť, ako to-ktoré online trhovisko funguje a následne využívať všetky jeho funkcionality, napríklad aj pri úprave cenových stratégií. Určite je potrebné sledovať reklamné metriky a reporty ponúkané a generované online trhoviskami a prispôsobovať im biznis.


Kaufland zakladá vlastný Marketplace


Kaufland je spolu s Lidlom súčasťou Schwarz Gruppe, ktorá je v súčasnosťou najväčšia maloobchodná spoločnosť v Európe a štvrtý najväčší retailer na svete. Kaufland ťaží z toho, že má zastúpenie v 8 európskych krajinách a má viac ako 1500 predajní (len na Slovensku ich má 76 a 10,7%-ný podiel na trhu). Od spustenia nemeckej odnože marketplace (ešte pod názvom Real.de, v súčasnosti už Kaufland.de), tento vygeneroval viac ako miliardu obratu a zalistoval vyše 45 miliónov produktov od viac ako 9000 predajcov. Stránku navštívi 32 miliónov návštevníkov mesačne. V Nemecku 9 z 10 zákazníkov nakupuje na marketplaceoch a na tomto trhu netreba pri nákupe v e-shope mobilné číslo.


Zaujímavé je, že na Slovensku bol marketplace spustený skôr (15.2.) ako v Čechách (12.4.). Slovensko má pritom v online obrovský potenciál. Podľa slov S. Sumegovej je tu predpoklad nárastu počtu používateľov do roku 2025 na 57 %. Z dát Heureka zasa vyplýva, že za rok 2022 vygeneroval celý slovenský e-commerce (čo je dovedna vyše 14200 e-shopov) obrat 1,8 miliardy €. Pritom 51 % Slovákov nakupuje online a 81 % má prístup na internet. Medzi TOP predávané kategórie patria odevy (34 %), nasledované sú spotrebnou elektronikou a médiami (29 %) a na treťom mieste sú hračky, hobby a domáce potreby (18 %).


Slovenský Kaufland Marketplace začínal s 2000 predajcami a s viac ako 5 miliónmi produktov. Prostredníctvom jednej registrácie si však e-shop môže centrálne riadiť celé portfólio, objednávky a predávať v troch krajinách (Nemecko, ČR a SR). Marketing a platobné procesy sú automatizované. Zákaznícka podpora ja v troch jazykoch a preklady sa týkajú aj popisov produktov.


Ešte konkrétnejšie o tovare na českom Retail Summite hovorila Miroslava Birešová, obchodná manažérka pre český a slovenský trh Kaufland Global Marketplace: „Zaujímavé sú cezhraničné kategórie ako móda, obuv a módne doplnky (34 %), elektronika (22 %), starostlivosť o telo a zdravie (19 %), športové vybavenie (14 %), hodinky a šperky (12 %), bývanie a záhrada (11 %).“

 

S. Sumegová odhalila aj to, aké sú možnosti „nalievania“, zalistovania ponúkaného sortimentu do marketplace. Sú štyri. Prvý je softvérové riešenie alebo middleware riešenia. Druhým je dokumentácia API Kaufland.de pre interný vývoj, čo je výhodné vtedy, ak chce mať e-shop celý proces automatizovaný (tu je potrebná vyššia investícia a zvyčajne aj pomoc tretej strany s implementáciou). Tretím spôsobom sú súbory v CSV s údajmi o produktoch a ponukách, no a štvrtým, ak si chce e-shop viac-menej iba vyskúšať marketplace, tak manuálne zadá produkty prostredníctvom portálu. Určitým úskalím môže byť napárovať už bežiaci softvér e-shopu, napríklad účtovný, na softvér marketplace. Nie je úplne nemožné, ale ide o beh na dlhú trať.


Samozrejme, trhovisko Kauflandu nie je pre e-shopy zdarma. Sú tu dva druhy poplatkov, základný poplatok bez viazanosti a pokút 39,95 €/mesačne plus DPH (vyšší variant 49,90 €/mesačne umožní zverejniť aj odkaz na e-shop) a provízia. Provízia sa hýbe od 7 % za spotrebnú elektroniku či pneumatiky, až po 16 % za predaj šperkov. Ako však potvrdzuje z praxe T. Braverman, cenníkové ceny sú síce dané, ale každý prevádzkovateľ trhoviska je ochotný o cenách rokovať, najmä ak ide o významnejší e-shop alebo lákavé, trendy produkty. Každé trhovisko je iné, zostrujúca sa konkurencia vedie jednak k zlacňovaniu služieb, ale aj k tvorbe motivačných lojalitných programov a k ponuke širšieho spektra služieb.


Prečo sú online trhoviská úspešné?


Pretože do nich vstupujú už etablovaní retailoví hráči, ktorých zákazníci dobre poznajú a dôverujú im. Okrem etablovaných e-shopov sú to aj kamenné siete. Najväčší reťazec na svete Wallmart nie je výnimkou. Leví podiel na rozvoji trhovísk má aj Google, ktorý ťaží zo svojho dominantného postavenia na trhu a porovnáva ceny vyhľadávaných tovarov už na svojej hlavnej stránke. Preto tradiční hráči a porovnávače cien spúšťajú vlastné verzie trhovísk. Na druhej strane vstupom na marketplace e-shop často odhalí v domovskej aj nových krajinách úplne nové cieľové skupiny. No a vo finále zo širokého výberu na jednom mieste ťaží konečný spotrebiteľ.


Juraj Turzo
Zdroj: Heureka, New Retail Summit 2023, Retail Summit 2023, Blue Events


Ilustračné foto: Shutterstock

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk