Heureka eCommerce Insider: Online obchod sa vracia do normálu

Po výraznom poklese nákupov na internete v prvom štvrťroku tohto roka sa situácia v druhom kvartáli začína stabilizovať. Pokles o 11 % oproti minuloročnému 2. kvartálu síce nie je v súlade s dlhodobým rastovým trendom e-commerce, objem nákupov je už v porovnaní s minuloročným júnom takmer identický.

 

heureka ecomerceinsider 2022 v

 

Priemerná hodnota objednávky v e‑shopoch dosiahla v druhom štvrťroku 70 € a miera spokojnosti zákazníkov s e‑shopmi (tzv. customer satisfaction) bola 95,2 %.


Posledné dva roky posunuli nákupy na internete na úrovne, kde by sa za štandardných podmienok dopracovali o 7 rokov. Zásluhu na tom mala predovšetkým pandémia, ktorá zásadným spôsobom zmenila nákupné správanie Slovákov. Po 29 % raste za rok 2020 a 19 % raste v roku 2021 prišla v prvom štvrťroku tohto roka očakávaná korekcia v podobe 28 % poklesu.


Druhý štvrťrok priniesol ďalší pokles, ktorý je na úrovni len 11 %. Stojí za ním predovšetkým neistota z vojenského konfliktu a skokového nárastu cien energií, keďže v takýchto situáciách ľudia inštinktívne odkladajú svoje nákupy. V Česku bol pokles na úrovni 9 %.


“Situácia sa začína stabilizovať a pokiaľ nenastanú nepredvídateľné udalosti, v 3. kvartáli by sme sa už mohli dostať približne na úroveň minulého roka. Kľúčovým faktorom v ďalších mesiacoch bude vývoj aktuálnej situácie a výška zdražovania, ktorá nám všetkým odkrojí z peňaženky,” predpovedá Tomáš Braverman, CEO Heureka Group.


Čo sa aktuálne predáva na internete najlepšie?


Pandémia nemala vplyv len na prudký nárast objemu internetového obchodu, ale zásadným spôsobom zmenila jeho štruktúru. Kým v prvých úspešných rokoch dominovala v internetovom obchode elektronika či biela technika, dnes sa jej podiel znížil o polovicu. Pre obchodníkov to znamená, že pri správnom rozširovaní ponuky vedia prilákať nových zákazníkov a zvýšiť svoje tržby.


“Vo všeobecnosti by sa dalo povedať, že aj Slovensku sa priblížila doba marketplace ako je Amazon. Vďaka know-how Heureky, vrátane možnosti predaja cez Heureka marketplace, v ktorom máte jeden účet na tisíce obchodov, máme spolu s partnerskými e-shopmi zaujímavú šancu zachytiť tento trend a v krátkej dobe sa spoločne vrátiť na rastúcu krivku,” tvrdí T. Braverman.


Priemerná hodnota objednávky v druhom štvrťroku je 70 €


V porovnaní s 2. kvartálom minulého roka ide o pokles 5 %. „V Česku je aktuálna priemerná výška objednávky okolo 60 €. Čím je e-commerce v krajine populárnejší, tým viac ho využívame aj na drobnejšie nákupy. Rovnako nárast možností doručenia cez výdajné miesta či automaty, spolu s rozvojom kuriérskych služieb počas pandémie, majú tendencie priemernú cenu objednávky znižovať. Paradoxne teda za klesajúcou priemernou cenou objednávky netreba hľadať žiadne negatíva,” hovorí T. Braverman.


E‑shopy si držia vysokú kvalitu, “customer satisfaction” je 95,2 %


V porovnaní s 2. kvartálom minulého roka nenastala zmena, keďže spokojnosť zákazníkov s kvalitou so službami e-shopov bola 95,3 %.”Miera spokojnosti s e‑shopmi ukazuje dlhodobú spokojnosť zákazníkov so službami e‑shopov. Výraznejšie výkyvy nastávajú len vo vianočnom období, keďže vtedy dopyt predbieha ponuku a kapacita e-shopov či kuriérskych spoločností sa dostáva na hranu. Jedinou jednorazovou výnimkou bol pokles pod 95 % počas prvej vlny pandémie, keď neboli e‑shopy pripravené na výrazný presun zákazníkov na internet,“ hovorí T. Braverman a dodáva: “Slovenské aj české e‑shopy poskytujú skutočne špičkový servis a služby. Služby ako same day delivery, vynesenie tovaru na poschodie alebo možnosť vybrať si zo siete tisícov výdajných miest nie sú vo svete štandardom. Vďaka nim e-commerce v našom regióne určite porastie ešte rýchlejšie.“


Skokani a prepadáky 2Q 2022


Napriek celkovému poklesu e-commerce a krízovej situácii zaznamenali kľúčové segmenty Elektroniky a Bielej techniky rast. Darilo sa dôležitým kategóriám ako sú práčky (+48 %), televízory (+27,5 %), chladničky (+27 %), ale i mobilným telefónom (+21 %). Skokanom v segmente sú variče, ktoré narástli o takmer 550 % a dostali sa aj do TOP 3 skokanov druhého kvartálu. Výrazný nárast zaznamenali aj čoraz populárnejšie drony (+167 %) či výrobníky sódy (+107 %).


Jedným z rastúcich segmentov za 2. kvartál tohto roka na Slovensku je aj Auto-moto. Napríklad pneumatiky na osobné autá, najsilnejšia kategória, narástla o vyše 17 %. Veľmi úspešný štvrťrok má aj segment Kozmetika a zdravie, ktorá rovnako rástla aj vďaka najsilnejšej kategórii parfumov o vyše 33 %.


Segment Šport, ktorý bol počas pandémie jedným z najrýchlejšie rastúcich, sa v tomto kvartáli nevyhol poklesu. Nedarilo sa bicyklom, ktoré po minuloročnom extrémnom náraste klesli o takmer 41 %. Zaujímavý je nárast kategórií kolieskových korčulí (+36,5 %) či elektrokolobežiek (+29 %). Prekvapujúco sa však druhým najlepším skokanom kvartálu stali kuše.


Nedarilo sa ani ďalším segmentom Dom a záhrada a Hobby, ktoré v minulom období takisto ťahala pandémia. V segmente Hobby najvýraznejšie poklesla kategória investičného zlata (-88 %), ktorá tak získala “ocenenie” prepadák kvartálu. Paradoxne v tomto segmente máme aj skokana tohto kvartálu, ktorým sú prekvapujúco piána. Do TOP 10 sa dostali ešte aj elektronické cigarety.


“Investičné zlato vystrelilo v online nákupoch na začiatku pandémie pre obavy z ďalšieho vývoja. Pri opätovnom poklese ceny či negatívnom vývoji očakávame návrat nakupujúcich,” hovorí T. Braverman a dodáva: “ V segmente Hobby však stále rastie najsilnejšia kategória krmív pre psov (+8 %). Podľa našich zistení veľa nakupujúcich napriek otvoreniu kamenných predajní zostalo pri online nákupoch. Majitelia doprajú svojim miláčikom to najlepšie v akejkoľvek dobe.”


Poznámka: eCommerce Insider za druhý štvrťrok 2022 prináša nákupný poradca Heureka.

 

redakcia

 

Ilustračné foto: Shutterstock.com

Video

Aký bol Retail Summit 2022

Retail Podcast

Category Management 2: Koho zapojiť do vytvárania plánogramu

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk