Ako sa darí na Slovensku drogériám?

Na slovenskom trhu pôsobí niekoľko domácich a zahraničná sieť ponúkajúca drogériový a doplnkový tovar. Slováci môžu nakupovať v predajniach dm drogerie markt, 101 Drogerie, TEVOS DROGÉRIE či v predajniach siete TETA a TOP. Popri kamenných predajniach rastie aj na Slovensku dôležitosť eshopov s drogériovým tovarom.

 

 

dm eurovea  


Predaj drogériového a kozmetického tovaru bol, ako aj iné odvetvia maloobchodu, výrazne ovplyvnený obdobím koronakrízy a protipandemickými opatreniami. Predajne s týmto sortimentom patrili k tým, ktoré zostali otvorené a Slováci ich navštevovali hlavne kvôli kúpe určitých tovarov, k tým najdôležitejším patrili dezinfekčné, ochranné a čistiace prípravky. Mnohí si však tento sortiment zadovážili aj v rámci väčších potravinových nákupov vo veľkoplošných predajniach. Drogérie však aj napriek tomu plnili dôležité poslanie a Slováci využívali ich ponuku.


„Zákazníci počas pandemického obdobia minimalizovali počet nákupov, uprednostňovali jedno miesto nákupu a hľadali stabilitu zabehnutých obchodných značiek. Výraznú úlohu zohrával v tejto oblasti aj online obchod a to, či ho má daný reťazec vôbec zavedený,“ popisuje Igor Černošík, sortimentný manažér, dm drogerie markt.


Drogérie patrili k dôležitým miestam nákupov a z tohto dôvodu bol na ich fungovanie, zásobovanie a bezpečnosť kladený vysoký dôraz. Ak by sme sa však vrátili viac do histórie a analyzovali dlhší časový horizont s cieľom zistiť, čo najviac ovplyvnilo predaj drogériového a kozmetickéto tovaru, našli by sme veľa zaujímavého. „Naša sieť začala svoju činnosť v roku 1992 a momentálne prevádzkujeme 33 maloobchodných prevádzok. Najväčšou zmenou bol pre nás príchod hypermarketov. Výrazne sa to totiž dotklo aj segmentu drogérie,“ zdôrazňuje Július Guba, digital/social marketing specialista, TEVOS Drogérie.

 

Bolo to obdobie, ktoré naštartovalo zánik mnohých menších predajní s týmto sortimentom ale mnohé to aj posilnili. Viaceré z nich sa v snahe naďalej fungovať začali viac špecializovať na vybraný sortiment (farby/laky a pod.).


Slovenský zákazník dá na odporúčania


Mení a vyvíja sa však nielen trh, ale aj zákazník. „Platí, že slovenský zákazník je zvedavý, rád skúša nové trendy a produkty, oslovujú ho nové zloženia produktov. Typické je aj to, že je výraznou mierou ovplyvnený marketingovými komunikačnými nástrojmi, či už prostredníctvom tradičnej formy televíznej reklamy alebo v posledných rokoch formou podpory cez sociálne siete. Tomu zodpovedajú aj jeho nákupy, ktoré sú vo veľkej miere podnietené napríklad odporúčaniami rôznych influencerov, či iných známych osobností. V konečnom dôsledku však ide najmä o formy osobného odporúčania produktov, ktoré fungovali aj v minulosti. Zmenila sa len ich forma,“ konštatuje I. Černošík.

 

Dianie sa v ostatnom čase vo veľkej miere presunulo z bežného života do online priestoru, hoci sú indície, že zákaznícke správanie sa opäť vracia k pôvodnému, teda predpandemickému stavu. „Zo skúseností, ktoré nadobúdame v našich predajniach vyplýva, že ide o konzervatívnych zákazníkov, ktorí preferujú výhodnú cenu výrobku a sociálny kontakt s personálom. Napriek tomu, že online predaj napreduje v každej oblasti, naši zákazníci uprednostňujú osobný kontakt a možnosť interakcie s personálom. Zákazníci, ktorí vyhľadávajú online nákup, sú u nás presmerovaní na platformu Wolt, ktorou sme súčasťou,“ zdôrazňuje J. Guba.

 

Online predaj a kamenné predajne v symbióze

 

V súčasnosti tak už nie je ojedinelosťou, že kamenné predajne drogérií ponúkajú zákazníkom popri klasickom predaji aj možnosť nákupu online. Stáva sa to dokonca pre obchodníkov nevyhnutnosť, zákazník možnosť voľby prirodzene očakáva.

 

„Cieľom spoločnosti dm je prepájanie predajných a marketingových kanálov do jedného celku tzv. Omni channel retailingu (OCR). Týmto spôsobom chceme zabezpečovať konzistentnosť povedomia a imidžu značky v stacionárnom, ale aj digitálnom svete. Aktuálne stojíme pred výzvou vytvoriť najvyššiu kvalitu služieb v oblasti OCR a zároveň byť efektívni, nakoľko online ponuka by mala byť dostupná na mobilných zariadeniach a tiež vo filiálkach. Za posledný rok sa nám to úspešné darí. Využitím rozsiahlej siete filiálok a jej blízkosti k zákazníkom, sa nám službou „expresné vyzdvihnutie“ podarilo obslúžiť zákazníkov priamo v ich preferovanej filiálke, a tým udržiavať a posilňovať lojalitu, generovať spontánne nákupy a najmä umožniť zákazníkom, aby ich „Klik zostal v Meste“. Naša nová nákupná aplikácia „Moja dm-App“ (Shopping App) prináša zákazníkom dodatočný servis, vrátane výhod zákazníckeho programu, ktoré uľahčia online nakupovanie,“ vysvetľuje I. Černošík.

 

 

dm app

 

 

Inovácie alebo obľúbený produkt?

 

Sortiment kozmetiky a drogériového tovaru sa neustále inovuje, na trh prichádzajú nové trendy a výrobcovia aplikujú do noviniek aj výsledky aktuálnych vedeckých bádaní. No a zákazníci novinky radi objavujú a skúšajú, hoci platí aj to, že sa často napokon vracajú k svojmu obľúbenému produktu. Aké druhy výrobkov pribúdajú v regáloch najrýchlejším tempom?

 

„Je zložité povedať, ktorý druh sortimentu vykazuje najvýraznejšiu dynamiku. Myslíme si, že sú to najmä produkty starostlivosti o tvár, kde sa v posledných rokoch roztrhlo vrece s rôznymi prípravkami pre základnú aj špeciálnu starostlivosť o tvár,“ konštatuje I. Černošík. Ponuka je mimoriadne pestrá, zákazník si vyberá a skúša, hodnotí a zvažuje. Či však novinka obstojí na trhu dlhodobo, o tom rozhodne napokon zákazník.

 

„Sortiment sa v našich predajniach príliš nemení, no pribúdajú inovácie výrobkov existujúcich kategórií. Najviac noviniek zaznamenávame v segmente starostlivosti o telo. Ak by sme sa pozreli na najpredávanejšie výrobky, sú to hlavne tie z kategórie tzv. ťažkej drogérie. Väčšinu noviniek zákazníci vyskúšajú, no mnohí sa napokon vrátia k obľúbenému a dlhodobo používanému produktu,“ hovorí J. Guba.

 

V súvislosti s týmto sortimentom sa už niekoľko rokov hovorí aj o dvojitej kvalite. Ako to vidia zástupcovia drogériových reťazcov? Je kvalita produktov nadnárodných značiek predávaných na slovenskom trhu rovnaká ako v zahraničí alebo rozdielna? „Ide o veľmi diskutovanú tému, no z nášho pohľadu je ťažké ju posudzovať. Podľa informácií, ktoré máme od našich obchodných partnerov, výrobcov kozmetiky a drogérie, je kvalita rovnaká,“ uvádza I. Černošík. Pridáva sa i zástupca domácej siete. „Produkty nadnárodných značiek občas vykazujú rozdiel v receptúre, no nie sú to zásadné rozdiely, ktoré by mali viesť k obave Slovákov nakupovať v slovenských drogériách,“ objasňuje J. Guba.

 

Príležitosť ako sa odlíšiť

 

Odmena za vernosť je v silnom konkurenčnom prostredí samozrejmosťou a zároveň nevyhnutnosťou. Zákazníci sa o takéto možnosti zaujímajú, oslovujú ich. „O zákaznícky program active beauty, ktorý ponúkame našim zákazníkom od roku 2009 je v našej sieti veľký záujem. Svedčí o tom aj vysoký počet registrácií, mesačne použitých zákazníckych kariet, aktívne využívanie výhod v podobe dodatočných viacnásobných bodov na značky, sortimenty, ale aj celý nákup. Práve tieto dodatočné aktivity motivujú k ďalším nákupom, čo dokazuje aj vyšší priemerný nákup u zákazníkov so zákazníckou kartou. Výhody programu dopĺňa aj aplikácia k zákazníckemu programu, ktorá prináša interaktivitu, priamy prístup ku všetkým výhodám priamo z mobilného telefónu, čo urýchľuje celý proces s aktiváciou kupónov a ich dostupnosťou. Extra dodatočné body môže zákazník zbierať aj v eshope, alebo si môže prepojiť svoje eshopové konto s kontom zákazníckej karty. Dopĺňa to naše služby v oblasti Omni Channel retailingu. Vernostný program je príležitosťou ako sa odlíšiť od konkurencie a najmä cesta, ako personalizovať ponuku pre konkrétneho zákazníka,“ zdôrazňuje I. Černošík.

 

Opodstatnenosť vernostných programov s množstvom lákavých výhod potvrdzuje aj J. Guba. „Vernostný program vníma náš zákazník pozitívne a v praxi ho realizujeme prostredníctvom vernostných zákazníckych kariet. Zvýhodnená cena pre držiteľov vernostných kariet, rozdávanie darčekov ako odmena za nákup, súťaže o hodnotné ceny na sociálnych sieťach, to sú záležitosti, ktoré zákazníka vždy potešia a motivujú ho k ďalšiemu nákupu u nás,“ konštatuje.

 

Zlepšovanie nepozná hranice

 

V silnej konkurencii je potrebné neustále sa zlepšovať a napredovať aj vďaka rôznym nápadom. Zákazník je náročný, zvažuje a vyberá si, kde nakúpi. Oslovujú ho nielen atraktívne ceny, ale aj všade prítomná pridaná hodnota, veľa akcií a zaujímavých lákadiel. No a tiež celková atmosféra predajne či príjemný a ústretový personál. Vylepšovať a vymýšľať nové sa pritom dá neustále.

 

„Náš active beauty program prevádzkujeme už 13 rokov, stále však vidíme priestor na zlepšovanie. Snažíme sa našim zákazníkom tento program čo najviac zatraktívniť a jeho využívanie zjednodušiť. Z toho sú odvodené aj naše aktivity, ktoré sú výrazne prepojené na náš vernostný zákaznícky program a podporu eshopu. Pripravujeme extra násobné body na rôzne sortimenty, značky ale aj celý nákup, prostredníctvom ktorých môžu zákazníci zbierať body rýchlejšie a získať tak vyššiu zľavu na ďalší nákup. Navyše v predvianočnom období realizujeme v rámci zákazníckeho programu súťaž prostredníctvom žrebov. Pri nákupe nad 20 € zákazník získa stierací žreb a môže získať okamžitú výhru v podobe dodatočných bodov na rôzne produkty, prípadne celý nákup. Každý žreb postupuje do zlosovania o hlavné výhry v podobe zájazdu, automobilov, finančnú hotovosť a dodatočných bodov na zákaznícku kartu,“ popisuje vernostné výhody I. Černošík.

 

Redizajn predajní podľa trendov

 

Konkurencia inšpiruje a motivuje aj k zmene a modernizácii predajní. Nevyhýba sa to ani predajniam drogérie. „Vzhľad našich predajní ako i prvky, ktoré v nich pribúdajú, smerujú k tomu, aby sme zákazníkom ponúkali veľkolepý zážitok z nakupovania. Snažíme však pri všetkých zmenách zachovať prehľadnosť predajní a to tak, aby sa v nich zákazník vedel rýchlo a jednoducho orientovať,“ vysvetľuje I. Černošík.

 

Existujúce predajne a ich technické danosti však často nesú so sebou aj obmedzenia, v rámci ktorých sa však dá modernizácia vždy realizovať. „Prevádzky redizajnujeme v nadväznosti na aktuálne trendy v rámci technických možnosti jednotlivých predajní,“ dopĺňa J. Guba.

 

Prepojenie online a offline predaja

 

V tejto dobe je zložité čokoľvek predikovať, nevieme totiž, aké obdobie nás čaká. V posledných mesiacoch pozorujeme vysoký medziročný nárast inflácie, čo bude mať pravdepodobne dopad aj na predaj drogérie a kozmetiky.

 

„Bude tu prítomná skupina zákazníkov, ktorá kúpu drogérie a kozmetiky zredukuje na prípravky základnej starostlivosti, pričom prednosť dostanú lacnejšie alternatívy. Na druhej strane zostane skupina nakupujúcich, pre ktorú bude dôležitý zážitok z nakupovania a nové trendy. Ak sa však pozrieme na dlhodobejšie plány a výzvy, javí sa, že aj v tejto oblasti sa stane čoraz dôležitejšie prepojenie online a „offline“ sveta, predaj s využitím nových technológií a aplikácií, ktoré budú zákazníkom pomáhať pri ich výbere kozmetiky a drogérie,“ uvádza I. Černošík. Je preto dôležité sa vopred pripravovať, nič nepodceniť, nezmeškať a mať v zálohe alternatívy, aby si obchodník svoju pozíciu na trhu obhájil. „V budúcnosti očakávame pokles zákazníkov v kamenných predajniach na úkor hypermarketových zón. Našu prácu a stratégiu prispôsobíme aktuálne sa vyvíjajúcim trendom na trhu,“ uzatvára J. Guba.

 

 

tevos 2022 v

 

 

Hlavní hráči na trhu v predaji drogériového sortimentu

 

dm drogerie markt

Sieť predajní dm drogerie markt patrí k najväčším maloobchodným spoločnostiam strednej a východnej Európy, ktoré sa zaoberajú predajom drogériového tovaru. Prvá predajňa na Slovensku bola otvorená v roku 1995 v Bratislave. V súčasnosti má sieť dm drogerie markt na Slovensku viac ako 150 predajní. Centrála spoločnosti na Slovensku sa nachádza v Bratislave a centrálny sklad sa v súčasnosti nachádza v logistickom parku firmy Prologis v Senci.

 

101 Drogérie

Domáca sieť drogérií pôsobí na slovenskom trhu už takmer 30 rokov. Spoločnosť 101 Drogerie vznikla v roku 1994, kedy bola pod názvom Emil Krajčík otvorená prvá predajňa v Novom Meste. V roku 1999 odkúpila 10 prevádzok spoločnosti ATVE, v roku 2003 ďalších 13 prevádzok spoločnosti droxi drogerie a v roku 2009 navýšila akvizíciou počet svojich predajní o 18 prevádzok Dr. Og. Centrálny sklad s rozlohou 7000 m2 a sídlo spoločnosti je v Senici nad Myjavou. 101 Drogerie chce byť od svojho založenia drogériou pre všetkých. Aj preto svojich viac ako 200 pobočiek rozosiala doslova po celom Slovensku a jej predajne sú v menšom, strednom aj veľkom meste. Domovským mestom, kde sa nachádza centrálny sklad aj sídlo spoločnosti, je Senica na Záhorí.

 

TEVOS drogérie

Spoločnosť TEVOS je slovenská firma, ktorá bola založená v roku 1992. Cieľom bolo od začiatku byť na dosah k zákazníkovi. Filozofiou spoločnosti je byť čo najbližšie k zákazníkovi, preto sa hlavný headline nesie v duchu: „Aj vo Vašom meste!“ Spoločnosť vybudovala sieť vlastných predajní, ktoré sa v súčasnosti nachádzajú takmer v každom väčšom meste západného a stredného Slovenska. TEVOS drogérie momentálne prevádzkujú 33 maloobchodných prevádzok.

 

Teta a TOP Drogérie

Drogérie Teta prešli v posledných rokoch veľkou zmenou. Hlavným cieľom naďalej zostáva spokojnosť zákazníkov, ktorí nakupujú v predajniach Teta. Spoločnosť sa stará o svojich zákazníkov aj formou vernostného programu Teta klub. Verní zákazníci sú odmeňovaní v predajniach Teta a na e-shope www.tetadrogerie.sk. V kategórií drogérie na Slovensku získala spoločnosť Teta drogérie SR, s.r.o., ocenenie Best Buy Award. Maloobchodná sieť TOP Drogérie vznikla z časti pôvodných drogérií Teta. Zmenila sa vizuálna stránka predajní, pribudol TOP klub, ale obľúbený tovar, výhodné ceny a známy personál zostáva. TOP Drogéria ponúka svojim zákazníkom tradičný drogistický sortiment vo viac než 130 predajniach po celej Slovenskej republike.

 

Poznámka: V rámci prípravy redakčného článku sme oslovili zástupcov všetkých väčších sietí predajní s drogériou s pôsobnosťou na Slovensku. Príležitosť vyjadriť sa k tejto téme však nevyužili všetci. 

 

Jana Kuklová
Ilustračné foto: archívy firiem

Video

Aký bol Retail Summit 2022

Retail Podcast

Category Management 2: Koho zapojiť do vytvárania plánogramu

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk