Ako podporiť predaj počas leta?

Dovolenkové obdobie si mnoho obchodníkov spája s nižšími tržbami. Spotrebitelia nakupujú menej, svoje výdavky presúvajú intenzívnejšie do voľnočasových aktivít a dovoleniek. Návštevnosť predajní tak v lete klesá. Aj leto však môže byť príležitosťou vyskúšať niečo nové, a tým podporiť záujem zákazníkov o nakupovanie vo vašich prevádzkach. Ponúkame vám niekoľko tipov.

 

Ako podporit predaj v lete2022


Letnému marketingu by nemala chýbať hravosť a kreativita. Napokon, týka sa to obdobia, ktorému tieto prívlastky kraľujú. Ak to teda povaha vášho podnikania dovoľuje, buďte tvoriví, odvážni, originálni a zostaňte so svojou značkou na letnej vlne svojich zákazníkov.


Zákazníci cestujú, vycestujte aj vy


Po útlme verejných podujatí v minulých rokoch sa život pomaly vracia do starých koľají. Hudobné festivaly, remeselné trhy, rôzne atraktívne exteriérové zábavné podujatia a tiež ožívajúce lokality trávenia voľného času sú teraz intenzívnejšie vyhľadávané. Pokúste sa aj vy preniesť svoju značku von, priamo medzi vašich zákazníkov. Ak napríklad prevádzkujete e-shop, leto je skvelá príležitosť, ako predstaviť ľudí, ktorí za ním stoja, ako ísť s produktom „na trh“, kde si ho zákazníci môžu lepšie prezrieť a vyskúšať. Nečakajte však, že vám zakrátko predaj raketovo vystrelí do výšin. Berte to ako službu pre značku, netradičný spôsob zviditeľnenia a budovania komunity. Myslite na to, že ľudia v tomto čase dovolenkujú a trávia voľný čas s deťmi. Prispôsobte tomu aj sprievodné aktivity, aby výsledný dojem so stretnutia s vašou značkou bol príjemným zážitkom. Nezaškodí, ak si odnesú drobnú pozornosť, ktorú nebudú čakať alebo zľavový poukaz, ktorý si uplatnia v budúcnosti.


Príkladom je český Rohlík, ktorý vystúpil zo svojej e-shopovej zóny a vyráža von medzi ľudí. Návštevníci Medzinárodného filmového festivalu v Karlových Varoch si onedlho budú môcť pochutiť na jedlách z farmárskych produktov a privátnych značiek obchodníka v Rohlík zóne. Chýbať na tomto podujatí nebude ani Rohlíček zázemie pre deti či Premium Lounge, kde budú prebiehať okrem iných aj workshopy s dodávateľmi. No a samozrejmosťou je tiež možnosť objednať si na tomto mieste nákup do Rohlík pointu.


Hrajte sa s letnou ponukou


Výsledkom môže byť pozoruhodný produkt v limitovanej letnej edícii alebo balíček vytvorený z existujúcej ponuky. Vyrábate pochutiny, nápoje, pekárenské výrobky? Hrajte sa s príchuťami, so sezónnymi plodmi, spojte sa s miestnymi farmármi a vytvorte niečo špeciálne, iné a najlepšie lokálne s ekologickým podtónom. Kombinujte produkty na cestovanie, turistiku, na pláž, grilovanie, letné večierky, na hry s deťmi, či iné trávenie voľného času. Stačí sa trochu zamyslieť nad tým, ako vaša cieľová skupina trávi leto a či im tieto chvíle dokážete spríjemniť extra produktom.


Vyletnite predajňu


Je čas na zážitkový merchandising. Ak sa usilujete o udržateľné podnikanie, nezabudnite aj toto integrovať do vizuálneho merchandisingu. Lákajte dnu pútavým výkladom, vymyslite netradičné vystavenie tovaru vonku alebo aj vo vnútri predajne, najlepšie hneď pri vstupe. Ľudia trávia v lete veľa času prechádzkami, upútajte ich pohľady už zvonku. Zabávajte ich a prekvapujte. Vytvorte pred predajňou alebo vnútri fotokútik, kreatívne fotky s vašou značkou budú radi zdieľať na sociálnych sieťach. Na tých totiž podľa minuloročného prieskumu strávia Slováci až 3 hodiny denne. V rámci fotokútikov využite letné rekvizity, vonkajšie slnečné priestory vám skrášli oleander alebo olivovník. Tieto rastliny si azda každý okamžite spojí s letom, teplom, slnkom a oblasťou dovolenkového Stredomoria.  


V závislosti od charakteru a cieľovej skupiny vašej ponuky zorganizujte malý letný event v predajni alebo túto aktivitu premeňte na akciu pre vašich stálych zákazníkov. Pozvite ich na malé zastavenie do príjemne klimatizovaných priestorov, na letný drink a ovocnú jednohubku, vymyslite nápadité aktivity pre deti, zamyslite sa, čo ďalšie by zákazníkov potešilo. Letná módna prehliadka, odborník pre letný styling, či starostlivosť o telo a pleť, ochutnávka limitiek z letného sortimentu alebo rôzne súťaže a aktivity, ktorými podporíte budovanie komunity. Príležitostí je naozaj veľa a bola by škoda niečo v lete nevyužiť.


Nezabudnite ani na vystavenie tovaru, letnému sortimentu by mali patriť prémiové pozície. Pri aranžovaní tovaru buďte kreatívni a myslite aj na lacnejšie drobnosti v zóne pre impulzívne nákupy. Počas horúcich dní majte pre zákazníkov pripravenú studenú vodu s citrónom, limonádu či melónovú jednohubku. Mnohí to ocenia. Opomenúť by ste nemali ani výber vhodnej hudby či príjemnú sviežu vôňu v predajni. Vedeli ste, že 75% ľudských emócií vzniká z toho, čo cítime čuchom? Príjemná vôňa navodí pocit osvieženia a zlepší náladu. No a v lete sa s paletou vôní dá pracovať veľmi dobre.


Buďte na kúpalisku a vyskúšajte live shopping


Tzv. živé nakupovanie začínajú skúšať obchodníci už aj v našich zemepisných šírkach. V susedných Čechách ho s pozitívnou odozvou otestovala Heureka pre značku Fisher-Price. Napokon je to jeden zo sľubných trendov e-commerce. Amazon denne vysiela takýchto live shopping eventov niekoľko. A keďže so stúpajúcimi teplotami počet zákazníkov v predajniach skôr klesá, toto je jedna z ciest, ako prísť za nimi, napríklad k vode, kde majú čas čítať a browsovať na internete. Ide o nakupovanie zo živo vysielaného videa, kde vzniká ideálny priestor produkt predstaviť, ukázať zo všetkých strán, vysvetliť jeho funkcionality či použitie, ponúknuť ho za zvýhodnených cenových podmienok a zároveň okamžite reagovať na otázky zákazníkov. Formát live shoppingu pochádza z Ázie a skúšajú ho značky pôsobiace najmä v oblasti módy, kozmetiky a elektroniky.


Inšpirujte, prekvapujte, raďte, hrajte sa


Leto k tomu priam nabáda. Menej náhlenia, viac zábavy. Aký sortiment predávate? Skúste ním inšpirovať. Spoločnosť REWE v Nemecku napríklad vytvorila vystavenie tovaru podľa konkrétnych jedál, ktoré sa z neho dajú pripraviť. Pripravte tipy na gril, ľahko stráviteľné obedy, jedlá zo sezónnych surovín, letné drinky či dezerty. Usporiadajte promo s foodblogerom, raďte ako aranžovať jedlo počas záhradnej párty ako pripraviť slávnostný stôl pre letných hostí. Možností je neúrekom. Pripravte si marketingovú stratégiu, letu prispôsobte všetky komunikačné kanály a nič v tomto smere nepodceňte. Tipy na oblečenie, v ktorých zvládnete horúce leto, recepty, trendy, cestovateľské tipy a rady, sprievodcu pre letné párty, tipy pre zariadenie letných balkónov a terás, návrhy na trávenie voľného času s deťmi. Vžite sa vždy do kože vašej cieľovej skupiny a brainstormujte.


Využite turistickú sezónu


Vyrábate alebo predávate lokálny produkt? Využite turistickú sezónu a podporte jeho predaj. Umiestnite letáky do turistických centier, ubytovacích zariadení, pozvite na netradičnú ochutnávku, skúste regionálne trhy alebo spojte sily s inými obchodníkmi v regióne a zriaďte si sezónny pop-up.


Leto je aj o deťoch


Leto je čas prázdnin, a preto nezabudnite na deti. Či im venujte jeden výnimočný deň so všetkými typicky detskými lákadlami alebo vymyslíte aktivitu na celé leto, je to len na vás, na povahe vášho podnikania a cieľovej skupiny. Do letného mixu aktivít môžete zaradiť súťaže v predajni, na sociálnych sieťach, malý a milý detský event so sprievodnými aktivitami alebo malý darček pre deti vašich návštevníkov, či zákazníkov. Balóny rodičov s menšími deťmi do predajne zaručene prilákajú. Spokojne na ne potlačte váš letný odkaz a značku, pohľadom okoloidúcich neuniknú. Ak ešte nemáte detský kútik, zvážte jeho zriadenie. Napokon, nemusí ísť o nič veľké. Ak ho už máte, skúste ho vyletniť. Pridajte detské hry či kresby na vymaľovanie s letnou tematikou.

 

detsky kutik HMGroup


Predávate športový sortiment? Vymyslite špeciálny „challenge“ kútik. Za zvládnutie úloh padne vhod odmena, zľavový poukaz či darčeková karta. Alebo vymyslite hru s nápovedami v predajni. Deti radi lúštia rôzne hádanky a hlavolamy. Dáte im program na leto a zároveň budujete komunitu, ktorá sa k vašej značke rada vráti so zámerom nakúpiť.
Leto možno v mnohých segmentoch predajom nepraje, no je príležitosťou ako s pomocou vhodných marketingových nástrojov budovať znalosť značky, ako podporiť lojalitu a tvorbu komunity. A to sa na číslach recipročne odzrkadlí v budúcnosti. Prajeme vám príjemné retailovo kreatívne leto.


Radmila Štefanková
Ilustračné foto: H&M Group, Pixabay, Pexels

Video

Aký bol Retail Summit 2022

Retail Podcast

Category Management 2: Koho zapojiť do vytvárania plánogramu

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk