Ako obchod viac priblížiť ľuďom

Odpoveď na túto otázku sa snažila nájsť odborná konferencia New Retail Summit 2022, ktorá sa uskutočnila 19. – 20. apríla 2022 v Bratislave.

 

nrs2022 b v

 

Rečníci a partneri tohto podujatia predstavili počas dvoch dní niekoľko inovácií pre obchod. Zúčastnili sa štyri stovky zástupcov obchodných a dodávateľských firiem. Konferencia, ktorá bola spojená s udelením cien Mastercard Obchodník roka tak opäť potvrdila, že je najprestížnejším stretnutím obchodnej branže na Slovensku. Ďalší ročník organizátori plánujú v termíne 18. - 19. apríla 2023.


Zažité predstavy o obchode a o tom, čo a ako v obchode funguje, môžete na chvíľu odložiť. Predstavte si obchod, na ktorého streche sa pestujú bylinky a zároveň krmivo pre akváriá a ryby na predaj, ako v Rewe Wiesbaden. Predstavte si obchod, v ktorom dodávatelia už nikdy nebudú musieť vyplňovať registračné karty v Exceli, ale budú mať všetky dáta o tovare prehľadne, správne a bezpečne v cloude od GS1. Predstavte si, že obchody už nemusia tlačiť stovky miliónov účteniek ročne a zákazníci ich majú všetky v mobile vďaka aplikácii od Mastercard. Predstavte si, ako ponuka v obchodoch priamo motivuje k zdravému životnému štýlu a vedľa mäsa dostávajú rovnaký priestor i jeho rastlinné náhrady. Predstavte si, ako štát podporuje stovkami miliónov € kvalitné domáce potraviny.


Regulácia nepomôže


Toto všetko sa už deje alebo sa práve pripravuje. Aký obchod ešte môže byť a čo to prinesie ľudom, aj to sa mohli dozvedieť účastníci konferencie New Retail Summit 2022. Okrem vízií na podujatí rezonovali konkrétne problémy súčasnosti, ako sú napríklad dopady inflácie a vojny na Ukrajine.


Analytik INESS Martin Vlachynský potvrdil, že Slovensko čelí najvyššej miere inflácie od zavedenia eura (viac než po páde Lehman Brothers) a životná úroveň tým pádom klesá. Za nutné považuje stabilizovať rozpočet na výdajovej strane a nepodľahnúť pokušeniu regulácie.


Minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR, Samuel Vlčan, ubezpečil, že aj napriek vojne na Ukrajine nehrozí nedostatok potravín a samotná Ukrajina plánuje zasadiť v tomto roku na 85 % svojich orníc. Za problém Slovenska považuje to, že v oblasti potravín stále vyváža suroviny a dováža výrobky z nich, navyše u ovocia a zeleniny je sebestačnosť veľmi nízka. To chce vláda zmeniť a zvýšiť podiel predaja slovenských potravín v reťazcoch zvýšenou podporou slovenských pestovateľov a spracovávateľov. Odborníci pritom varujú pred reguláciou a ďalším „ bičom na obchodníkov“ prostredníctvom kvót. Zároveň odporúčajú posilniť privátne značky reťazcov na úkor predajov v promóciách, ktoré na Slovensku a v Česku, na rozdiel od západoeurópskych krajín, prevažujú.

 

Proti regulačným bariéram sa vyslovila na podujatí prezidentka Zväzu obchodu SR Nadežda Machútová, medzi jej priority teraz patrí okrem iného otvorenie diskusie o voľnom predaji liekov. „Bojovať o zákazníka je potrebné každý deň, opakovaná návšteva nie je samozrejmosť,“ povedala N. Machútová. Digitálne inovácie skupiny COOP zasa poodhalil Filip Kasana. Budú medzi nimi elektronické doklady pre držiteľov vernostných kariet, nabíjacie stanice a a tiež centrálny e-shop.

 

Martin Krajčovič zo Slovenskej aliancie moderného obchodu vyzdvihol i ďalšie trendy, ktoré sa aktuálne na trhu presadzujú, ako napríklad rast kategórie plant based a bio výrobkov, rýchle zavedenie elektronických cenoviek, dekarbonizáciu predajní a logistiky. Medzi čoskoro očakávané inovácie na Slovensku patria autonómne predajne, ale tiež zmienené cloudové katalógy tovarov Synfony od GS1, ktoré aktuálne využíva sieť Terno a ukazuje tak štandard výmeny dát primeraný 21. storočiu.

 

rs2022 d


Spolupráca, nie súboj


„Je chybné si myslieť, že obchodníci a dodávatelia sú v konflikte. Obchod nevie požiadavky zákazníkov vyriešiť bez dodávateľov, potrebujeme obchodné partnerstvá,“ hovorí M. Krajčovič. Aj on v tomto roku očakáva veľký tlak na maržu a polarizáciu dopytu rovnako ako zákazníckych skupín. „Potraviny v strednom cenovom segmente budú klesať. Niektorí budú vyhľadávať lacnejší tovar, iní pôjdu po tom prémiovom s pridanou hodnotou, čo môže byť i lokálny pôvod,“ dodal M. Krajčovič s tým, že na zvýšenie predaja slovenského ovocia a zeleniny je potrebné v prvom rade investovať do skladov.


Veľký ohlas malo vystúpenie jedného z obhajcov kvalitných slovenských potravín Hansa Faltysa, spoluzakladateľa maloobchodnej siete Starý Otec. Funguje už 11 rokov a postupne prechádza „tak trochu zo zúfalstva“ práve na vlastnú výrobu mäsových alebo mliečnych produktov, aby mal kontrolu nad kvalitou a zložením. „Slovenský pôvod potravín nie je pre nás trend alebo nacionalizmus, je to jediná istota, že základná surovina je dobrá, pretože sa môžeme ľahko pozrieť do výroby a dohliadnuť na kvalitu, a zákazník potom skôr uverí tomu, že sú potraviny kvalitné,“ hovorí H. Faltys.


Kamenné predajne sú aj naďalej najdôležitejším miestom interakcie so zákazníkom a osobná skúsenosť je nenahraditeľná. Potvrdil to aj expert na shopper marketing z rakúskeho Rewe. Úlohou obchodníkov je podľa neho teraz zlepšiť nákupný zážitok a prispôsobiť obchody rôznym nákupným misiám. „Aby sa zákazník cítil dobre, potrebuje mať adekvátny sortiment,“ hovorí Dominik Pavlišin z REWE International s tým, že je potrebné nájsť správnu mieru výberu vzhľadom na formát. K dobrému pocitu pri nakupovaní stále viac patrí i POS reklama, ktorá zlepšuje orientáciu a uľahčuje výber. Počas pandémie dokonca podľa Adama Didova z POS Media Slovakia umožňovala ľuďom nakúpiť rýchlejšie. Niektorým nákupným misiám môže naopak veľmi dobre vyhovovať online predaj potravín, ktorý teraz intenzívne rozvíja spoločnosť Wolt.


„Obchod bližšie k ľuďom“ znamená, že rešpektuje viac ich potreby, napríklad stále rozšírenejšiu túžbu jesť zdravšie. Podľa Martina Mittnera z Nestlé Slovensko, aktuálne až tretina (32 %) Slovákov chce znížiť svoju spotrebu mäsa. Predpovedá, že do roku 2025 bude sortiment rastlinných mliek, náhrad mäsa a ďalšej rastlinnej stravy na Slovensku 50 mil. biznis. Kľúčová je podľa neho dostupnosť i v reštauráciách, pretože práve tam sú ľudia otvorení skúsiť nové veci.


Online a kameň sa naďalej zbližujú

 

Klasický retail si viedol počas pandémie dobre i v online predaji, kde podľa vyjadrenia Matěja Kapošváryho zo spoločnosti Shopsys rástli veľkí „kamenní hráči“ päťkrát rýchlejšie ako e-shopy. Vyzval k tomu, aby sa všetci snažili do online predaja dostať viac ľudskosti, napríklad prispôsobili filtre vyhľadávania tomu, čo skutočne zákazníkov pri výbere zaujíma a jeho skúsenosť priblížili tej v prostredí predajne. Cestou k zvýšeniu konverzného pomeru je napríklad pestrejší popis tovaru pomocou obrazu a videa.


„Nepodceňte tému e-commerce, majte to i v rámci firmy ako prioritu, vytvorte pozície a dajte tomu človeku právomoci, a hlavne rozprávajte so zákazníkmi,“ zhrnul M. Kapošváry. Príkladom úspešného prepojenia online a offline môže byť otvorenie nákupného centra Nivy počas pandémie, keď si 3 % obyvateľov Bratislavy stiahlo ich aplikáciu a prevádzkovateľ centra HB Reavis tak mohol lepšie pracovať s dátami o zákazníkoch. Ďalším aktuálnym príkladom je spoločnosť NAY, ktorá vidí budúcnosť predajní ako logistických hubov, ktoré sú schopné uspokojiť dnešného zákazníka, ktorý chce tovar hneď a nonstop servis. NAY si na zvládnutie procesov pomáha softwarovými robotmi od firmy Soitron, ktoré preberajú napríklad spracovanie zrušených objednávok, vrátenie platieb, overovanie dostupnosti tovaru u dodávateľov a ďalšie činnosti, ktoré „uvoľnia ruky“ zamestnancom.


New Retail Summit organizuje od roku 2020 spoločnosť Blue Events v spolupráci so Slovenskou alianciou moderného obchodu, Zväzom obchodu SR, Slovenským združením pre značkové výrobky a radom významných partnerov.

 

redakcia


Foto: New Retail Summit 2022/Blue Events

 retail newsletter banner F2

 

Video

Aký bol Retail Summit 2022

Retail Podcast

Category Management 2: Koho zapojiť do vytvárania plánogramu

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk