Kaufland Moja malá záhradka

Kaufland Moja malá záhradka

Kaufland Moja malá záhradka

Knihobot sa rozbieha aj na Slovensku

Konzultačná firma Deloitte zaradila v roku 2020 Knihobot medzi 20 najrýchlejšie rastúcich technologických firiem v strednej Európe. Tržby tohto pôvodom českého online predajcu kníh z druhej ruky, ktorý nedávno expandoval aj na slovenský trh, raketovo rastú.

 

Knihobot v

 

Pandémia, rastúcou infláciou poháňané zdražovanie, ako aj silnejúci trend udržateľného správania spotrebiteľov sformovali hybnú silu pre rozvoj re-commerce. Iniciatívy v oblasti predaja tovaru z druhej ruky sa chopili viacerí väčší maloobchodní hráči, napríklad IKEA či H&M.


Zaujímavá platforma sa sformovala aj v knižnom segmente. Na českom trhu vznikol knižný second hand Knihobot. V Čechách vlani predal okolo pol milióna kníh. Jeho tržby boli rok po založení 18 miliónov českých korún, v roku 2021 sa vyšplhali na 76 miliónov a v tomto roku sa odhady pohybujú na úrovni 300 miliónov českých korún.


Knihobot sa otvoril aj Slovákom


V novembri minulého roku kuriéri Knihobotu začali obsluhovať aj zákazníkov na zahraničných adresách pričom platba prebiehala v eurách. V tomto roku bol zostavený slovenský tím a v apríli vznikla slovenská web stránka. Ambíciou je predať na Slovensku stovky tisíc kníh, v lete otvoriť prvú kamennú pobočku v Bratislave a stať sa jednotkou v predaji kníh z druhej ruky. Výsledky polročnej pilotnej prevádzky tomu nahrávajú. Slovenskí čitatelia si objednali 51,5 tisíc kníh a naspäť do obehu stovky zákazníkov vrátili viac ako 10 tisíc titulov, za ktoré im bola vyplatená provízia presahujúca 12 tisíc €. Ciele Knihobotu však mieria ešte vyššie.


„Ukázalo sa, že slovenský trh má potenciál rásť v nasledujúcich rokoch podobne rýchlo, ako rastieme v Česku. Teda znásobiť objem predávaných aj prijímaných knižiek takmer 4-krát ročne. Veľa nám pomáha, že Slováci nemajú problém s nákupom českej literatúry, väčšina českých titulov sa totiž predáva aj v slovenských kníhkupectvách, u svetových diel sa navyše niekedy nevydávajú slovenské preklady, pokiaľ už existujú české,” hovorí Dominik Gazdoš, zakladateľ Knihobotu. „Aj prístup ku knihám majú Slováci podobný, ako Česi. Podľa niektorých prieskumov si radi priplatia za kvalitné tituly, na druhej strane nemajú problém kupovať si sezónnu literatúru na jednorazové prečítanie. Čo je pochopiteľne ideálny knižný adept na cirkuláciu.”


Knihobotu na našom trhu nahráva aj fakt, že Slovensko má výrazne menšiu sieť antikvariátov ako Česká republika a online predaj secondhandových knižiek sa tu snaží rozbehnúť len jedno kníhkupectvo. Knihy sa predávajú predovšetkým v bazárovom predaji, ktorý je však procesne aj časovo náročnejší. Ako alternatíva k tomuto modelu napokon vznikol práve Knihobot.


Znovu do obehu


Rozhýbať knižnice všetkých čitateľov, nech sa knihy čo najrýchlejšie dostanú k novým majiteľom a neskončia zabudnuté v pivniciach, taký je cieľ Knihobotu. Knižky, ktoré chcú majitelia ponúknuť do predaja, stačí odfotografovať na polici "v komíne", následne vyplniť formulár, zabaliť, odovzdať kuriérovi, ktorý si pre ne príde zadarmo alebo ich odniesť na slovenskú pobočku Packety. Výplata provízie prebehne v eurách na zákazníkom zvolený bankový účet. Ide o 60% z ceny knižky, suma je ponížená o 1,19 €. Najväčší záujem je o tituly, ktoré sú maximálne 30 rokov staré a samozrejme bez poškodení. Zákazníci, ktorí posúvajú svoje knihy do second handu, môžu tieto tituly a ich vhodnosť pre ďalší predaj konzultovať s pracovníkmi Knihobotu.

 

Knihobot2

 

Moderné zákulisie


Predstava tradičného antikvariátu sa míňa s moderným fungovaním platformy Knihobotu. Knihy určené na ďalší predaj naceňuje robot podľa algoritmu. Zákazníci českého Knihobotu môžu využiť funkcionalitu strážneho psa, ktorá postráži dostupnosť daného titulu, pričom je možné nastaviť si maximálnu cenu, rok vydania aj edíciu. Na českom trhu nechýba informácia o dostupnosti knihy na výdajných miestach pre možnosť osobného vyzdvihnutia. Zákazníci, ktorí predávajú svoje knihy cez Knihobot, ich môžu zdieľať medzi svojich priateľov alebo na sociálnych sieťach. V pláne je tiež ďalšie rozširovanie siete boxov, partnerských zberných miest aj vlastných pobočiek. Bez potreby balenia kníh a tiež zbytočnej uhlíkovej stopy môžu zákazníci v Čechách využiť ako zberné miesto päť pobočiek siete Levné knihy v Brne.


Filozofia maximálneho využitia dostupných materiálov sa odzrkadľuje aj v backoffice a sklade. Priestorom sa nesie netradičný zjednocujúci prvok, a tým sú škatule od banánov. Sú v nich uskladnené knihy na ďalší predaj, ale nielen tie. Poslúžili dokonca aj na výrobu výdajných pultov.


redakcia
Zdroj a foto: Knihobot

 

Video

Aký bol Retail Summit 2022

Retail Podcast

Category Management 2: Koho zapojiť do vytvárania plánogramu

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk