Na konci roka venujte viac pozornosti aj vašim dodávateľom
- Podrobnosti
- Uverejnené streda, 15. december 2021
Manažment budovania vzťahu s klientami je na retailovom poli témou viac než aktuálnou. Lojálni klienti sú pre každú firmu neoceniteľní. No okrem CRM venujte pozornosť aj SRM, teda budovaniu vzťahu smerom k dodávateľom.
A hoci je to najmä o nastavení, zefektívňovaní a zdokonaľovaní procesov medzi nákupcom a dodávateľom, niekedy urobia veľkú službu aj relatívne drobnosti, napríklad koncoročné poďakovanie za spoluprácu.
Zložité mesiace pandémie a lockdownov dokonale preverili dodávateľsko-odberateľské vzťahy. Menej personálu, potreba dodržiavať zvýšené hygienické opatrenia, problémy v oblasti dodávok, mnohí dodávatelia robili maximum preto, aby obchodníci mali požadovanú ponuku a mohli aj v zložitom období budovať pozitívnu zákaznícku skúsenosť. Ak budete rekapitulovať rok a jeho výsledky, nezabudnite venovať špeciálnu pozornosť tým, ktorí vám v ňom pomohli úskalia na trhu ustáť, ktorí vám umožnili zaviesť lepšiu službu, spustiť v extrémne krátkom čase e-shop, dosiahnuť lepšie predajné výsledky, ktorí sa pričinili, aby ste sa neocitli niekde v úzadí.
A hoci ďakovať v biznise nebýva až tak bežné, je to veľký krok smerom do budúcnosti, k vašim koncovým klientom. Dobrý pocit budete mať vy, zároveň aj adresát vďaky a postaráte sa o pozitívnu skúsenosť s vašou firmou, ktorá sa rozhodne zúročí.
PFku s univerzálnym neosobným textom či darčekový predmet s logom môže v tomto roku nahradiť aj niečo originálnejšie. Zamyslite sa nad tým, kto si zaslúži viac pozornosti a komu ste za celý rok za niečo mimoriadne vďační. Tomu venujte viac pozornosti. Buďte osobní a konkrétni. Tu je 5 tipov ako na to. Možno vás to bude stáť o niečo viac času, no výsledok stojí za to.
1. Napíšte list, email alebo jednoducho zavolajte
Nemusí to byť vôbec o drahých daroch. Niekedy stačí aj staromódna cesta, napísať list či e-mail. Text by mal byť adresný, zhrňte v ňom všetko, v čom vám váš dodávateľ pomohol a že si to vážite. Dotknúť sa môžete aj spoločných plánov a vízií, ktoré vás v novom roku čakajú. Ak je vám bližšia osobnejšia cesta, zvoľte telefonát. Koľkokrát nie je predmetom pracovného hovoru zadanie či problém, ktorý treba urgentne vyriešiť? Časté to asi nie je, no istotne poteší.
2. Poskytnite referenciu
Poďakovaním môže byť aj napísanie referencie, ktorá pomôže dodávateľovi v získavaní nových klientov. Urobíte tým dobrú vec hneď dvakrát.
3. Poďakujte na sociálnych sieťach
V závislosti od charakteru vášho podnikania môžete zvoliť aj poďakovanie prostredníctvom sociálnych sietí. Šírením pochvaly verejne pomáhate budovať dobré meno aj vášmu partnerovi. Na ktorých sociálnych sieťach je váš dodávateľ aktívny? V B2B segmente zvoľte Linkedin, Twitter, prípadne podľa povahy podnikania a charakteru fanúšikov či sledovateľov môžete zverejniť ďakovný post aj na Facebooku či Instagrame.
4. Pozvanie na obed či večeru
Aktuálna situácia síce nie je naklonená osobným stretnutiam, no prispôsobte sa situácii, váš dodávateľ ocení snahu a originalitu. Poznáte ho lepšie? Má rád sushi, ázijskú kuchyňu či radšej niečo tradičné? Reštaurácie síce aktuálne pracujú v obmedzenom režime, no môžete obed doručiť donáškovou službou. Alebo skúste netradičnejšiu formu – originálne raňajky. A čo tak priamo domov? S originálnym vysvetlením, nech si ich prijímateľ po náročnom roku vychutná spoločne s rodinou. Alebo sa o chutné prekvapenie postarajte pre celý tím, ktorý vás má na starosti.
5. Pripravte personalizované ďakovné video
Ak ste za niečo ešte menej tradičné, vyskúšajte kreatívne video, do ktorého môžete zapojiť aj celý tím. Či už bude predmetom to, za čo cítite pocit vďaky alebo jednoducho len prianie príjemných sviatkov, rozhodne sa odlíšite.
6. Pošlite darček
Existuje veľa možností, od tých konzervatívnejších až po tie kreatívne, personalizované. Ak aj dávate niečo štandardné, ako je napríklad nákupná poukážka, skúste to zaobaliť kreatívne, napríklad nech je vaša vianočná večera v tomto roku na náš účet. Podľa povahy vášho podnikania môžete dať zľavu na nejakú vašu službu či produkt alebo spravte online vianočný automat, s ktorým si o darček zahrajú. Doplniť sa dá aj charitatívny rozmer, spoločne ako tím pomôžete druhým. A takéto smerovanie je momentálne vysoko hodnotené.
Poďakovanie nemusí byť nevyhnutne spojené s drahým darom. Akúkoľvek možnosť zvolíte, dôležité je, nech je vaša správa originálna a autentická, nech zanechá dojem. Úsilie a čas, ktorý dodávateľom touto formou venujete, sa vám v budúcnosti vráti, aj prostredníctvom spokojných zákazníkov. No a ak by ste to pre koncoročný zhon nestihli zrealizovať do Vianoc, jednoducho to napravte pri príležitosti začiatku nového roka. Aj vtedy sa každá pozornosť počíta a cení.
Radmila Štefanková
Ilustračné foto: Pexels