Remodeling v dobe pandemickej

Rozprávať o remodelingu v dobe, kedy mnohé prevádzky prežívajú len vďaka štátnym dotáciám alebo úľavám na nájomnom? Keď jeden človek v predajni zastáva štyri funkcie, pretože niet ľudí a zamestnanci sú drahí? Keď niet materiálov a aj suroviny sú neustále drahšie? Áno. Obchodníci potrebujú držať krok s dobou a s meniacimi sa potrebami zákazníkov.

 

nespresso bratislava

 

Či chceme alebo nie, zákazník sa prispôsobil dobe. V predajniach trávi menej času a nakúpi jednorazovo viac. Je menej ochotný navštevovať viac ako päť prevádzok. Obchodníci tak majú menej času a príležitostí ovplyvniť rozhodovanie zákazníkov. Práve preto je potrebné realizovať väčšie či menšie zmeny. Pravidiel a manuálov, ako predajne remodelovať a nezruinovať, je niekoľko desiatok, ale sústreďme sa len na niektoré univerzálne praktické skúsenosti s príkladmi, ktoré boli zrealizované za ostatné dva-tri roky.

 

1. Stavte na to, čo funguje


Ak je trendom znižovanie regálov tak, aby mali dospelí zákazníci v predajni dokonalý prehľad, vyskúšajte uplatniť rovnaký princíp aj u vás. Zákazníci sa chcú rýchlo zorientovať a ak hneď nájdu danú tovarovú skupinu, tak o to dlhší čas trávia výberom a zväčša nakúpia drahší tovar. Naopak, pod časovým tlakom sa rozhodujú podľa najnižšej cenovky. Zákazníkov rozčuľuje aj zámerné „skrývanie“ najčastejšie nakupovaného tovaru do zadnej časti predajne.

 

martinus


Peek&Cloppenburg v najnovšej predajni v nákupnom centre Nivy napríklad rozdelil pánske a dámske oddelenie a rozložil ich na dve separátne poschodia. Celá dispozícia je vzdušná, s množstvom gaučov, sedačiek a nastavená tak, aby zákazník rýchlo našiel to, čo hľadá, či už ide o biznis módu alebo športové neformálne odevy. Znižovanie regálov sa osvedčilo aj v sieťach Martinus, Kaufland a už aj v novom koncepte reťazca Super ZOO, ktorý bol na Slovensku predstavený tento rok. Reťazec patriaci pod Plaček Premium spolupracoval na redizajne so spoločnosťou Moris. Prevádzka pôsobí prívetivejšie, ústretovejšie, svetlejšie a nie ako bludisko. Pri vchode sú vystavené obchodne zaujímavejšie artikle a všade sú dobre viditeľné popisy a zrozumiteľná navigácia.

 pc nivy


2. Nevymýšľajte koleso


Napríklad impulzívne nákupy fungujú a fungovať budú. Či je to drobný tovar pri pokladniciach (batérie, jednoporciové cukrovinky) alebo doplnkový tovar pri elektronike (vrecúška do vysávača pri vysávačoch, kapsule pri kávovaroch...), ide o dlhoročné a osvedčené spôsoby vystavenia a predaja. Super ZOO má zasa v aktuálnom koncepte nový modul pre impulzívny predaj, ktorý je koncipovaný ako bezobalový predaj maškŕt vizuálne ladiaci k modernému svetlému interiéru s oblými prvkami. Avšak aj s vystavením možno experimentovať. Napríklad Kraj využíva lukratívne čelá regálov pre prezentáciu menších domácich producentov napriek tomu, že takéto pozície si v iných sieťach dokážu zaplatiť najmä nadnárodné korporácie. Rozhodne stojí za zváženie vyčleniť samostatné regály alebo regálové miesta pre BIO a EKO výrobky, tiež pre produkty pre zdravší životný štýl a aktívnych zákazníkov (racio, fit, müsli a pod.) a v neposlednom rade postavať vinotéky či pivné uličky. Otázkou je, či poziciovať predajňu v súlade s trendom „instagramability“, aby lákala vyfotiť rôzne vizuálne lákavé detaily a zdieľať ich na sociálnych sieťach, alebo staviť na funkčnosť a ponúknuť zákazníkom radšej širší sortiment a špičkové služby. Snažte sa rešpektovať prirodzené ľudské správanie, ľudskú mierku a nevytvárať avantgardnú architektúru s úzkymi alebo zužujúcimi sa uličkami a temnými zákutiami.

 

cerny most


3. Prinášajte novinky a testujte ich


Každý nový obchodný dom Kaufland je lepšou verziou toho predošlého. Zásadnou zmenou bolo pred dvomi rokmi rozdelenie plochy podľa dvoch nákupných ciest. Tá kratšia zahŕňa tovary pre rýchly denný nákup. Dlhšia cesta vedie skrz cez celý obchodný dom, až k mäsovým pultom a naspäť k pokladniciam. Mnohé prvky sú v prevádzkach experimentálne a ak sa neosvedčia, Kaufland ich už pri stavbe ďalšieho obchodného domu nepoužije. Príkladom môže byť hypermarket pri bratislavskej Patrónke, ktorý mal iné podlahy a chladiace zariadenia. Aktuálne otvoril Kaufland prevádzku v rozvíjajúcej sa bratislavskej štvrti Bory. Nová filiálka ako prvá nesie fotovoltaické panely. Aj vy testujte a skúšajte novinky. Napriek pandémii totiž zákazníci chcú vidieť či zažiť nové veci a kupovať nové produkty.


4. Nasaďte technológie s rozumom


Pred pár rokmi sa veľa hovorilo o tzv. gamification, o spôsobe, ako hravou formou ľudí učiť novým skúsenostiam a ako ich motivovať. Pritom ide o osvedčené metódy, len s atraktívnym názvom. Zákazník je rozmaznaný a zároveň lipne na svojich zvykoch, nechce sa učiť nové nákupné trasy a odmieta hľadať svoje produkty v novom vystavení tovaru. Zapojte ho teda hravou formou aj prostredníctvom technológií – či už to bude mobilná aplikácia, svetelná navigácia, digital signage, interaktívna podlaha (pohyblivá grafika premietaná na podlahu) alebo informovanie o zmene dispozície e-mailom – všetko prispeje k zlepšeniu zákazníckeho zážitku. Napríklad v Super ZOO sú novinkou multimediálne prvky komunikujúce so zákazníkom a najmä praktický multimediálny infopult k e-shopu superzoo.sk slúžiaci na prezentáciu celého širokého portfólia.


Technológie by nemali byť prekážkou a nemali by odrádzať. Používajte v remodelovaných predajniach v rozumnej miere. Nepodceňujte, ale ani nepreceňujte technologickú gramotnosť zákazníkov. Všimnite si, ako si seniori osvojili samoobslužné pokladnice. Nasaďte do predajní aj „neviditeľné“ smart technológie. Mnohé dokážu zbierať dáta o zákazníckom správaní priamo v obchode a na ich základe potom môžete robiť kvalifikované rozhodnutia o vystavení tovaru alebo zmenách dispozície.

 

dm eurovea


5. Ekonomika opakovateľnosti


V prípade, že prevádzkujete sieť predajní, každá zmena v jednom obchode sa násobí počtom prevádzok. To má vplyv na ekonomiku. Aj veľké maloobchodné siete rozhodujú o nasadení noviniek podľa výkonnosti tej-ktorej predajne. Napríklad sieť Terno konvertovala ekonomicky úspešné predajne na nový koncept Kraj. Ale samozrejme sú aj iné kritériá, napríklad plocha predajne alebo vekové zloženie zákazníkov v spádovej oblasti. Napríklad samoobslužná pokladnica potrebuje určitý technologický priestor a zaškolený personál. Iná dispozícia predajne a sortiment sú vhodné pre študentský kampus a iná pre lokálne potraviny v parteri starého bytového domu, v ktorom predavačka pozná zákazníkov menom. V súvislosti s opakovateľnosťou možno spomenúť vynovený priestor a kávové kútiky novej značky Shell Café. Nový koncept, ktorý nahradil Deli by Shell, je už dostupný vo všetkých čerpacích staniciach Shell na Slovensku. Avšak aj Shell prispôsobuje koncept veľkosti a polohe čerpacej stanice. Zákazníkom tak sú k dispozícii rôzne formáty predajní: od plnohodnotnej kaviarne s ponukou čerstvo namletej kávy z pákového kávovaru až po kávové kútiky, kde si zákazníci môžu zakúpiť čerstvo pripravenú kávu na cestu so sebou.

 

shell cafe


V segmente fashion priniesla spoločnosť LPP významnú zmenu v obchodoch svojej najmladšej značky v portfóliu: SINSAY. Už v roku 2019 zásadne rozšírila svoju ponuku z modelov pre mladé dievčatá o ponuku pre ženy, deti do 10 rokov, módne bytové doplnky a oblečenie pre mužov. Nezmenilo sa len zloženie sortimentu, ale aj spolu s tým aj požiadavky na veľkosť predajnej plochy, počet zamestnancov. Zmenili sa samotné procesy na prevádzke ako je príjem a spracovanie tovaru a samozrejme aj vnútorné usporiadanie predajne a skladu, ktoré musí reflektovať sezónnosť, funkčnosť a manipulovateľnosť. Dispozícia prevádzok prešla zásadnou zmenou smerom k strohejšiemu, ale o to prehľadnejšiemu usporiadaniu jednotlivých oddelení a zón.


Čo všetko je potrebné zohľadniť?


Pri remodelingu je potrebné je zohľadniť geografickú polohu maloobchodnej predajne, dispozíciu, priestorové možnosti a niekedy aj statitku objektu. Nie vždy je totiž možné odstrániť všetky „prekážky“ a otvoriť priestor pre zákazníkov. Potrebné je rešpektovať nosné stĺpy, nosníky či inžinierske siete. Dôležité je prihliadať na orientáciu parkoviska, dĺžku chodníkov prístupných od vchodu a výjazdu z budovy, ale aj na umiestnenie obchodu v rámci nákupného centra či retailparku. Často je možné počas remodelingu upraviť aj vonkajší priestor pred predajňou a výklad, prípadne ich viac prepojiť s interiérom.


Vo všeobecnosti platí, že svetlejšia podlaha a svetlé steny opticky zväčšujú priestor. Avšak podlaha sa mení len zriedkavo. Aj Kaufland modernizáciách vymieňa podlahu iba v predajniach, ktoré mali pôvodne betónovo-kameninovú dlažbu, ktorá bola mimoriadne náročná na údržbu. Tmavší interiér a interiérové prvky dodávajú pocit luxusu a lepšie na nich vyniká vystavený tovar a jeho nasvietenie. In store zariadenie je potrebné udržiavať, servisovať a v súčasnosti aj varírovať. Zariadenie musí byť totiž natoľko flexibilné, aby bolo možné uspokojiť aj sezónne výkyvy v dopyte (napríklad umiestnenie balených vôd počas letných horúčav) a významné dni (napríklad vystavenie kvetov počas Medzinárodného dňa žien alebo Dňa matiek).


Dôležitým aspektom je omnichannel. Kamenné prevádzky obchody sú a budú dôležitým prostriedkom budovania vzťahov so zákazníkmi aj napriek enormnému rastu e-commerce. V predajni je ale potrebné rátať aj so zázemím pre službu klikni a vyzdvihni alebo pre zásielky z vlastného e-shopu.


Kde začať?


Pozrite si rôzne dispozície predajní (layouty) a ich výhody a nevýhody.


https://www.retailmagazin.sk/obchodnik/maloobchod/4038-preco-je-dolezite-poznat-cesty-zakaznikov-v-predajniach

 

Juraj Turzo
Ilustračné foto: archív redakcie

 

Video

Retail Summit 2021 v 100 sekundách

Retail Podcast

Category Management 2: Koho zapojiť do vytvárania plánogramu

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk