10 tipov ako naladiť predajňu na Vianoce
- Podrobnosti
- Uverejnené štvrtok, 18. november 2021
Vianočná sezóna zvoní na retailové dvere z roka na rok skôr. A napriek tomu, že aktuálna pandemická situácia nahráva čoraz viac e-shopom, kamenné predajne môžu o zákazníka zabojovať zbraňami, s ktorými e-commerce nemá veľkú šancu súperiť. Ak sa ešte vaša predajňa neligoce vianočnou atmosférou, je najvyšší čas sa o to postarať. Ako prilákať čo najviac zákazníkov?
1. Upútajte originálnym výkladom
V porovnaní s e-shopmi majú kamenné predajne jedinečnú výhodu. Môžu precízne pracovať s okoloidúcim davom. Zabudnite na klišé, prilákajte na niečo jedinečné a s vystavením vo výklade sa nápadito pohrajte. Môžete tu rozohrať zaujímavý a emóciami nabitý vianočný príbeh, prilákať cez bestsellery či novinky v ponuke, či využiť atraktívne slogany. Čo by vás osobne prinútilo zastaviť sa výkladom zastaviť? Odpoveď vás nasmeruje. Aj keď nemáte finančné zdroje na nablýskaný výklad, platí osvedčené, že v jednoduchosti je krása. Stačí použiť kriedovú fixu a šikovné ruky, ktoré sa v každej predajni iste nájdu.
2. Vystavenie tovaru, ktoré uľahčí výber
Vyberte bestsellery, novinky, premyslite si, čo z ponuky vašej predajne bude vhodným tipom na vianočný darček. Kombinujte a spájajte produkty do vlastných darčekových balíkov. Na tento tovar upútavajte sviatočným vystavením. Výber zákazníkom uľahčíte aj vytvorením výstavných ostrovčekov, ktoré pripravíte a naplníte tovarom podľa cieľových skupín, či podľa cenových úrovní. V závislosti od predávaného sortimentu môžete pomôcť aj tým, čo bežne na stránkach uverejňujú e-shopy, a to je rebríček najpredávanejších produktov. Bežne sa s ním stretnete v parfumériách, či kníhkupectvách.
3. Nezabudnite na možnosť darčekového balenia
Majte na pamäti, že vo vzduchu zavládne predvianočný zhon. Zákazníci preto uvítajú, ak u vás nájdu komplexné riešenie a pomoc. Nájdenie vhodného produktu, je však len prvým krokom. V hľadáčiku nakupujúcich je vianočný darček a k nemu predsa patrí štýlové a vkusné sviatočné balenie. Majte preto v predajni k dispozícii darčekové tašky, krabičky, ponúknite možnosť darčekového balenia. Postaráte sa tak o pozitívnu zákaznícku skúsenosť, ktorá vám s veľkou pravdepodobnosťou prinesie lojálneho zákazníka.
4. Zaraďte do vianočnej ponuky darčekové karty
Ak ešte nie sú bežnou súčasťou vášho produktového portfólia, vo vianočnom období to rozhodne zvážte. Sú riešením pre nerozhodných zákazníkov a ak sú darčekom pre tých, ktorí vašu značku milujú, nebudú šliapnutím vedľa. Karty môžete obliecť do slávnostného vianočného šatu s efektnou krabičkou či obálkou, čím zákazníkom opäť pomôžete s balením. Prípadne sa rozhodnite pre niečo univerzálne, čo využijete aj po zvyšok roka. Závisí od cieľovej skupiny a predávaného sortimentu.
5. Podporte impulzívne nákupy v pokladničnej zóne
Vyššia návštevnosť predajní v predvianočnom období sa častokrát odzrkadlí aj v dlhších čakacích dobách pri pokladniciach. Zákazník, ktorý sa tu nachádza, je naladený na nákup a šanca, že nakúpi niečo navyše, je pri ňom vyššia. Myslite na to pri vystavení tovaru v predajni. Opäť nesporná výhoda v porovnaní s e-commerce, kde k takýmto impulzívnym nákupom prichádza menej často. V pokladničnej zóne vystavte niečo malé a lacné, čo nepotrebuje žiadne vysvetľovanie, čo jednoducho môže poslúžiť ako drobnosť a lacnejší darček pre niekoho, na koho sme zabudli, prípadne ako doplnok k už zakúpeným darčekom. Upútavajte výhodnou cenou alebo atraktívnym sloganom, ktorý vzbudí záujem. Využiť môžete aj množstevné akcie, typu 1+1 zdarma, najúspešnejšia/ najlepšie hodnotená novinka roku a pod. Ak budete rozmýšľať nad grafikou, pozornosť pritiahnu červená a žltá farba.
6. Vianočné naladenie a hudba v predajni
Ako by ste sa cítili v predajni bez hudby? Zrejme rozpačito. Vhodne zvolená hudba je kľúčovým prvkom v retailovom mixe. S vianočnou hudbou však narábajte opatrne, musí sa hodiť k vašej značke, cieľovej skupine a nesmie jej byť príliš veľa. Len tak podčiarknete správnu atmosféru v predajni a prispejete k pozitívnej zákazníckej skúsenosti. Zákazníkovi, ktorý čaká v rade pri pokladnici, nebude táto doba pripadať príliš dlhá a je menšia šanca, že čakanie nevydrží a predajňu opustí. Majte však na pamäti, že aj váš personál , ktorý hudobný podmaz počúva celý deň, sa v predajni musí cítiť príjemne. Maloobchodný hudobný expert Danny Turner zvyčajne odporúča klientom, aby sa držali klasiky a zachovali kombináciu dovolenkovej a bežnej hudby 60/40.
7. Premeňte vianočnú predajňu na miesto zážitkov
Hoci prvotným impulzom návštevy predajne býva nákup, vianočný čas a jeho jedinečnú atmosféru si každý chce užiť, bez zhonu a stresu. Skúste vytvoriť v predajni niečo, čo zákazníkov bude baviť. Budú sa tu cítiť príjemne a pre vás budú reklamou, ktorá priláka ďalších návštevníkov. Môžete vytvoriť napríklad zaujímavý foto kútik. Ľudia radi zdieľajú na sociálnych sieťach sviatočné momentky a vám spravia službu reklamy zadarmo. Predávate oblečenie? Skúste zaujímavý polep zrkadiel alebo skúšobnej kabínky. Opäť to bude pobádať zdieľať tento zážitok ďalej. Ďalším príkladom môže byť event. Pozvite odborníkov, influencerov, usporiadajte mini kurz. Zákazníci majú radi prekvapenia, radi sa hrajú. Vytvorte si zaujímavý adventný kalendár a naplňte ho produktovými, cenovými prípadne inými marketingovými akciami. Alebo vymyslite súťaž, nech zákazníci tipujú, stierajú, súperia o správny výsledok. Možnosti je veľa, zvážte podľa cieľovej skupiny, podľa povahy predávaného sortimentu, vytvárajte partnerstvá s výrobcami či inými obchodníkmi, budovanie komunít aj týmto smerom vám pri obchodovaní môže pomôcť.
8. Myslite aj na tých, ktorých nákupný maratón vyčerpal
Hľadanie toho správneho vianočného prekvapenia dá zabrať. A možno má návštevník vašej predajne so sebou len spoločníka, ktorého nákupy nudia. Než ho presvedčí opustiť nákupné priestory, poskytnite mu priestor na relaxáciu. Skúste vytvoriť v predajni kútik, kde si môžu posedieť, prelistovať katalóg, či možno prečítať niečo zaujímavé o vašej ponuke. Aj tu môžete upútavať na darčekové tipy, či zoznam najobľúbenejších tovarov. Ak je na to priestor, zvoľte tomu zodpovedajúci hudobný podmaz a hoci sa v tejto dobe bez rúšok nezaobídeme, možno aspoň malá sacharidová vzpruha v podobe cukríkov či malej sladkosti padne vhod. Alebo osvieženie v podobe mandarínky.
9. Za pozitívnou zákazníckou skúsenosťou stoja predovšetkým vaši predajcovia
A stoja aj za rastúcimi krivkami predaja. Myslite na to, aby bol predajný personál dobre informovaný o ponuke, aby vedel poradiť a bol motivovaný zvládnuť toto náročné obdobie k spokojnosti zákazníkov. Zíde sa vám zopár rúk navyše? Radšej najmite niekoľko sezónnych zamestnancov, než riskovať unavený personál, ktorý svojim naladením predaju rozhodne neprospeje.
10. Detskí návštevníci predajne vám vedia pomôcť, ale aj nie
Patria medzi vašich častých zákazníkov rodičia s menšími deťmi? Možno sami z vlastnej skúsenosti viete, kde nevydržíte dlho, lebo sa tam dieťa nudí a kam sa s vami naopak rado vráti. Jednoducho tam, kde mysleli aj na deti. A nemusia to byť drahé interaktívne obrazovky, či televízor s rozprávkou. Vytvorte detský kútik, kde môže zanechať list Ježiškovi, kde nájde vianočnú dielničku a vyrobí tu malý darček pre niekoho blízkeho, kde ho budú čakať vianočné obrázky na vymaľovanie a možno aj malá drobnosť ako odmena za to, že jeden z rodičov mohol bez stresu nakúpiť.
Radmila Štefanková
Ilustračné foto: Christmasworld