kaufland

kaufland veggie banner l

kaufland

Využite praktické tipy pre Black Friday

Prichádza silné obdobie v roku, kedy krivky predajov u mnohých obchodníkov dosahujú svoje maximá. Zľavovú akciu Black Friday, ktorá oficiálne otvára sezónu vianočných nákupov, zákazníci s napätím očakávajú. Ste pripravení?

 

black friday 2021


Na Čierny piatok sa viacerí obchodníci pripravujú niekoľko mesiacov vopred, mnohí z nich už svoje cenové stratégie a kampane nastavené majú, podaktorí už aj „on air“. Stále je tu však šanca aj pre tých, ktorí ešte nezačali. Ako na to? V prvom rade zvážte, čo má byť predmetom ponuky. Pomôže analýza vašej cieľovej skupiny a jej nákupných zvyklostí. Jednoducho segmentujte. Pre niekoho je totiž motiváciou zľava, niekoho však prebudia iné stimuly. Ponúkame vám zopár marketingových tipov pre inšpiráciu:

 

1. Keď zľava tak s rozumom


Zľavy a Čierny piatok k sebe neodmysliteľne patria. Zákazníci ich očakávajú, v tomto roku možno o niečo viac, a to aj vplyvom pandémie, ktorá má v mnohých domácnostiach na svedomí obmedzený finančný rozpočet. Konkurovať najväčším obchodníkom s celoplošnými zľavami však môže ísť na úkor vašej marže. Aké sú možnosti?

 

  • Aplikujte zľavu len na vybrané položky, niektorí obchodníci ju častokrát využívajú pre tovary, ktoré sú staršie a chcú ich čo najskôr vyskladniť a nahradiť novými.
  • Pre uplatnenie zľavy nastavte minimálnu výšku nákupu.
  • Zľavou môžete motivovať ku cross-sellu alebo up-sellu, prípadne môžete podporiť predaj balíkových ponúk.
  • Vyskúšajte bleskový výpredaj, výnimočne výhodnú ponuku na vybraný produkt či sortiment, ktorá bude platiť len zopár hodín. Naliehavosť rýchleho využitia ponuky má v rebríčku úspešných akcií rozhodne svoje miesto.
  • Ak zľavu nemôžete ponúknuť všetkým, je čas odmeniť aspoň top klientov alebo fanúšikov na sociálnych sieťach, ktorí vám pomáhajú vašu ponuku promovať.
  • Ponúknite zľavu na ďalší nákup, Čiernym piatkom vstupujeme do sezóny vianočných nákupov, podnietite tak zákazníka vrátiť sa späť a opätovne nakúpiť.

 

2. Buďte kreatívni, prekvapte zákazníkov, držte ich pozornosť v napätí, hrajte sa s nimi


Ponuky dávkujte postupne, v rôznych častiach dňa, podľa sortimentných kategórií, podľa cieľových skupín. Udržíte tým zákazníkov v napätí, čo príde ako ďalšie. Budete môcť adresnejšie cieliť komunikáciu. Sú vaši zákazníci hraví? Nech si výšku zľavy vytočia na kolese šťastia. Vy navyše získate e-mailovú adresu, na ktorú môžete posielať tipy, recenzie, aktuálne kampane, články z blogu, novinky či zľavy. Prekvapiť môžete aj darčekom. Či už jeho obsah prezradíte alebo nie, môže vás to odlíšiť. Ak navyše odstupňujete hodnotu darčeka v závislosti od celkovej sumy nákupu, môže to zákazníka podnietiť prihodiť do košíka niečo navyše v záujme získať hodnotnejší prezent.

 

3. Zákazníci hľadajú vianočné darčeky, pomôžte im v tom


Aké sú tohtoročné bestsellery a trendy? Aj najväčší svetoví obchodníci v tomto smere pripravili množstvo aktivít a služieb. Amazon predstavil doposiaľ najobsiahlejšieho sprievodcu nákupom darčekov, vrátane tipov od influencerov a expertov v rámci jednotlivých sortimentných kategórií. Inšpirovať môže aj zoznam najobľúbenejších darčekov z radov zákazníkov. Anglický reťazec Selfridges zase v predajniach spustil službu darčekového „Concierge“, ktorý pomôže s výberom vhodného darčeka. Akú to bude mať podobu, je len na vás. Pripraviť môžete príručku na stiahnutie podľa cieľových skupín a hodnoty, v akej darček má byť. Zásobovať tipmi môžete už v predstihu pomocou sociálnych sietí alebo e-mailových newslettrov, tie patria napokon medzi jedny z najúčinnejších komunikačných nosičov.

 

4. Nech má Čierny piatok aj svetlé stránky


Je vaša cieľová skupina charakteristická tým, že neobľubuje konzum a nestále stimulovanie predaja položiek, ktoré nie sú k životu potrebné? Kto hovorí, že sa Čierny piatok musí nevyhnutne fokusovať len na predajné ciele? Pozornosť, venovanú v tomto období môžete obrátiť na dobrú vec a zaujať inak. Napríklad pomocou druhým. Môžete venovať určité percento z tržieb na charitatívny účel, či podporiť nejakú lokálnu iniciatívu, v ktorej sa budú chcieť vaši zákazníci angažovať. Jedna kanadská spoločnosť, ktorá si dala za cieľ vysadiť 10 stromov za každú predanú položku si napríklad v období nákupného šialenstva dala za cieľ vysadiť 1 milión stromov z predaja počas Čierneho piatku, presnejšie, oni si vytvorili Zelený piatok. Na web stránke zriadili ukazovateľ počtu vysadených stromov. Zákazníci dostávali prístupové kódy, vďaka ktorým získali prístup k informácii o lokalite, kde presne boli ich stromy vysadené. Čierny piatok tak nemusí byť nevyhnutne len motorom predaja, ale aj motorom zmeny.

 

5. Myslite na to, že aj služby môžu zahrať prvé husle


Cenové zvýhodnenie možno veľkou mierou prispeje k nákupnému rozhodnutiu, no za výsledným ťahom na bránku môžu byť v závislosti od predávaného sortimentu práve služby.
Pre niektorých zákazníkov nemusí byť najsilnejším stimulom samotná zľava, ale napríklad doprava zadarmo. Ponúknite rýchlejšie dodanie, prípadne, ak ide sortiment, ktorý je nakupovaný ako vianočný darček, predĺžte lehotu na vrátenie tovaru či výmenu nevhodného darčeka. Alebo jednoducho pridajte službu vianočného darčekového balenia zdarma.

 

Prevádzkujete okrem e-shopu aj kamennú predajňu? Zvážte click&collect službu, umožnite vrátiť či reklamovať tovar zakúpený v e-shope aj osobne v predajni. Zákazníka tak dostanete do predajne, ak bude so službami spokojný, rád sa sem opäť vráti. Aj o tom je totiž fungujúci omnichannel. Predajné kanály prepájajte navzájom a využívajte výhody každého z nich v prospech zákazníka. Selfridges napríklad pomáha e-shopovým zákazníkom, ktorí majú stiahnutú mobilnú aplikáciu, nakúpiť v predajni pomocou videohovoru.

 

6. Hýčkajte si vašich verných


Získať nových zákazníkov je vraj 6 x náročnejšie ako uspokojiť tých existujúcich. Je to napokon pre firmy drahšia cesta. Spokojný zákazník je navyše pre vás tou najlepšou reklamou. Využite preto Čierny piatok na zvýhodnenie verných klientov, ponúknite im niečo extra. Prednostné právo na využitie akcie, vyššiu zľavu, bonusové body vo vernostnom systéme, darček za nákup, špeciálny event v priestoroch predajne. Sieť Sephora, špecializujúca sa na predaj parfémov a kozmetiky, ponúka vo svojom vernostnom programe 3 úrovne zvýhodnení pre zákazníkov v závislosti od objemu ich nákupu. TOP klienti majú nárok na 20% sezónnu zľavu, dopravu zdarma bez väzby na minimálnu výšku nákupu, aj prednostný prístup k novým produktom či špeciálnym eventom.

 

7. Nezabudnite na „afterparty“ pre nerozhodných


Aj keď využijete všetky motivačné nástroje, „pripomínačky“ typu „zostáva už len posledná hodina výpredaja“, stále to podaktorí zákazníci nestihnú alebo jednoducho nenájdu tak rýchlo to, čo hľadali. Keď už bola nákupná párty, nesmie chýbať aj afterparty. Či už využijete Cyber Monday alebo predĺžite kampaň na nasledujúci týždeň, rozhodne to zbytočná úvaha nebude.


Neplánujete na Čierny piatok žiadne špeciálne zľavy? Využite, že zákazníci majú chuť nakupovať. Je vaša predajňa situovaná v nákupnom centre či v blízkosti reťazcov, ktoré výpredajové akcie každoročne spúšťajú? O to viac si predajňu aspoň „vyšperkujte“. Na ceste za výhodnou kúpou môžete zákazníkov stiahnuť do predajne aj vy. Dajte plagáty do výkladov, upútavajte na najnovší tovar, na rôzne zaujímavosti v ponuke a výhody nákupu u vás. Nemá zmysel za každú cenu súperiť s veľkými značkami. Vy sa sústreďte na to, v čom ste dobrí. Cena obvykle nie je tým, prečo zákazníci volia menšie lokálne predajne. Môže za tým byť jednoducho prístup a služby. Je im u vás príjemnejšie, pohodlnejšie, osobnejšie.


Do Čierneho piatku zostáva už len pár dní. A preto nepremeškajte príležitosť využiť jeho potenciál, a to bez ohľadu na to, aký cieľ si pritom stanovíte.


Radmila Štefanková
Foto: archív redakcie

 

Video

Prvé ohlasy spotrebiteľov na recykláciu plastov

Retail Podcast

Category Management 2: Koho zapojiť do vytvárania plánogramu

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk