kaufland

kaufland veggie banner l

kaufland

Tohtoročný Black Friday poznačí materiálová kríza

Promočná aktivita, ktorá mala pomôcť rozbehnúť vianočné predaje, je v posledných rokoch dlho očakávanou akciou, rovnako ako aj povianočné výpredaje. Nemusí to však tak byť. Tohtoročný Black Friday bude zrejme iný.

 

 

Black Friday je piatok po Dni vďakyvzdania. Vznikol ako aktivita obchodníkov v USA v Kanade ešte v šesťdesiatych rokoch minulého storočia. Uvádza sa, že sa pravdepodobne prvýkrát bola na tento deň upriamená pozornosť v roku 1961 vo Filadelfii. Čierny piatok je zároveň pripomienkou čierneho štvrtku 24. októbra 1929. Krachom na newyorskej burze sa vtedy skončil americký hospodársky zázrak a začala sa svetová hospodárska kríza.


Najdôležitejšou úlohou Black Friday bolo „naštartovať“ vianočné nákupy a sploštiť nákupnú špičku. Čierny piatok pripadá pravidelne na posledný novembrový piatok a teda presúva nákupy o pár týždňov pred vianočnú nákupnú špičku, ktorá kulminuje zvyčajne počas druhého alebo tretieho decembrového pondelka. Keďže po minuloročnom lockdowne si zákazníci zvykli nakupovať prostredníctvom e-shopov, dá sa očakávať, že budú online nakupovať znovu, i keď kamenné obchody nie sú (a zrejme ani nebudú) zatvorené.


Deň D: 26. november 2021


Nákupný sviatok Black Friday tento rok pripadá na 26. november. Avšak sú retaileri, ktorí rovnomennú aktivitu spúšťajú viackrát počas roka alebo s veľkým predstihom. Mnohí nemajú iba jeden deň, ale týždeň, dva alebo až takmer mesiac trvajúci Čierny piatok.


Obchodníci očakávajú skokový nárast tržieb, zákazníci zase očakávajú zníženie cien a možnosť výhodnejšieho nákupu vianočných darčekov. Čo však očakávajú oba „tábory“ toho roku, sú problémy s dostupnosťou a logistikou. Viaceré spoločnosti už avizovali nedostupnosť lacnejších modelov elektroniky, nakoľko nedostatkové čipy prednostne idú do drahších modelov. Pre zákazníkov sa tak zužuje výber a je možné, že ten, kto bude otáľať, tak nakoniec nebude mať vianočné darčeky ani 24. decembra. Pritom môže ísť aj o krátkodobý výpadok v dodávkach inak bežne dostupného tovaru. U najočakávanejších modelov smartfónov by sa to prihodiť nemalo, výrobcovia sa totiž stačili čipmi predzásobiť. Lenže napríklad jeden z najžiadanejších modelov tohto roku – Samsung Galaxy A52 už výrobca vypredal a nahradil ho rýchlo novinkou Galaxy A52s 5G. Dodajme, že drahšou.


Zľavy alebo zdražovanie?


Black Friday sa riadi pravidlami trhovej ekonomiky ako každá iná maloobchodná aktivita realizovaná s cieľom dosiahnuť zisk. Ponuka sa snaží vyhovieť dopytu. Keďže obchodníci očakávajú vysoký dopyt a ekonómovia deklarujú, že ľudia majú „pandemické úspory“, tlak na vysoké zľavy zo strany zákazníkov slabne. Rovnako tak slabne ochota obchodníkov takéto zľavy poskytovať. Naopak, môže sa stať, že niektoré veľmi žiadané artikle s obmedzenou výrobou budú o čosi drahšie ako obvykle. Týka sa to napríklad herných konzol, ktoré sa už minulý rok distribuovali takmer ako „podpultový tovar“, ľudia boli ochotní dostať sa k nim aj za cenu úplatkov. Viacerí predajcovia avizovali, že dodacie lehoty niektorých produktov sa môžu predĺžiť. Ide najmä o segment bielej techniky, ako sú práčky, chladničky, umývačky a podobne. Retaileri sa na Black Friday pripravujú aj z pohľadu prepravy, mnohí pravdepodobne posilnia rozvoz počas víkendu nasledujúcom po Čiernom piatku, ale tiež v pondelok 29.11. a v utorok 30.11.


Ponúknite možnosti a nie hneď zľavy


Už v lete sa objavovali informácie, že niektoré špecializované e-shopy sa predzásobujú na Vianoce, aby vôbec mali čo predávať. S tým súviselo aj navýšenie skladových kapacít. Vlastných aj dočasne prenajatých. Z údajov Slovenskej asociácie pre elektronický obchod vyplýva, že pre niektoré e-shopy môže vianočná sezóna predstavovať až tretinu ročného obratu. Podceniť objem zásob preto môže byť doslova existenčnou otázkou.


Je známe, že zákazníci sa začínajú zaujímať o darčeky už koncom októbra. Najprv len „zľahka“, všeobecne, potom realizujú hlbší prieskum trhu, hľadajú inšpiráciu, nápady a možnosti. Práve Black Friday je akýmsi lakmusovým papierikom, ktorý preverí reálny záujem a dopyt zo strany zákazníkov. Ten, kto Black Friday zvládne, toho nasledujúca vianočná sezóna a novoročná šnúra výpredajov už nezastihne nepripraveného. Platí, že dlhodobo stabilné hity, aktuálne bestsellery a tovary, ktorých doprava na Slovensko bude trvať dlhšie, je potrebné objednávať v predstihu. Často aj pol roka vopred.


Zákazníkom je teda vhodné najprv ponúknuť možnosti a kombinácie, potom až zľavy a cenové promócie. V súlade s aktuálnym trendom obmedzovania plytvania, znovuvyužitia a recyklácie je tzv. „šrotovné“. Zákazník napríklad získava výhodnejšiu cenu na nový model smartfónu ak vráti obchodníkovi starší, ešte funkčný výrobok. Práve Black Friday môže byť dobrou príležitosťou osloviť zákazníkov s touto ponukou a nesiahnuť po bombastických zľavách. Keďže do ceny online objednávky sa premieta aj doprava, zaujímavé je ponúknuť zákazníkom dopravu zdarma. Napokon už niekoľko rokov sa u nás s úspechom realizuje Deň dopravy zdarma.


5 predpovedí pre Black Friday 2021:


1. Dodacie lehoty sa môžu predĺžiť
Komplikácie v dodávateľskom reťazci v dôsledku pandémie a materiálovej krízy sa premietnu do oneskorenia alebo nedostatku sortimentu. Obchodníci by sa preto mali zamerať na dostatočné zásoby najžiadanejších položiek (alebo potenciálne najžiadanejších) a nesnažiť sa mať príliš široký sortiment. Zákazníci si budú musieť zmieriť s tým, že nebudú mať taký výber veľkostí, variácií, farieb, typov, doplnkov a podobne.


2. E-commerce bude viac konkurovať kamenným obchodom
Hoci obdobou Black Friday v on-line priestore je Cyber Monday, tento deň sa u nás nijako výrazne neujal. Napokon väčšina vyhľadávania a vysoké percento nákupov počas Čierneho piatku sa odohrá v e-shopoch. Ide o bezpečnejší spôsob nakupovania a zákazníci sa tak vyhnú davom a potenciálnej nákaze. Zároveň majú viac času si prezrieť ponuky a porovnať ceny. Priebeh Black Friday v online by sa dal v krátkosti zhrnúť takto: zákazníci zhruba od 16-tej hodiny vo štvrtok na Deň vďakyvzdania začnú vyhľadávať a porovnávať ponuky, špička vrcholí okolo polnoci a presúva sa z desktopov na mobilné zariadenia. Následne v piatok od skorého rána vystúpi vyhľadávanie do druhej špičky, ktorá sa postupne presunie z mobilov na desktopy, kde vyvrcholí medzi 9.00 a 10.00. Pre kamenné obchody z toho vyplýva, že budú musieť ponúknuť niečo jedinečné, čo zákazníci nenájdu online a v dostatočnom predstihu.


3. Nakupujúci si doprajú viac spánku
Práve príklon k online nakupovaniu bude mať ešte jeden vedľajší účinok – viac spánku. Ľudia už nebudú masovo stanovať pred predajňami, aby boli prví v zástupe a mohli si nakúpiť zľavnený tovar (tento čas medzi polnocou a východom slnka sa nazýva „wee hours“). Viacerí maloobchodníci už avizovali, že plánujú zostať počas Dňa vďakyvzdania zatvorení. Zákazníci teda nemusia kempovať a bdieť na chodníku pred obchodom, ale môžu nakupovať z pohodlia svojho gauča.


4. Sviatočné nákupy ako maratón
Ponuky s nálepkou Black Friday sa začnú skôr a budú trvať dlho. Tento „maratón“ bude podobný tomu, ktorý sa odohral minulý rok, keď Čierny piatok namiesto jedného dňa trval celý mesiac november (trend odštartoval Amazon). Namiesto masírovania zákazníkov zvýhodnenými ponukami by však mali obchodníci zvoliť inú taktiku a racionalizovať skoršie nákupy tým, že skoršie nakúpene darčeky stihnú prísť včas.


5. Kampaň aj zľavy budú
Nakoniec Black Friday by nebol Black Friday, ak by obchodníci neponúkli vybraný tovar za zvýhodnených podmienok. Retaileri sa budú snažiť ponúkať tovar, ktorý má zaujímavú maržu. Pri súčasnom množstve rôznych verzií a výbavy elektroniky je pre spotrebiteľa náročné rozlíšiť či je daný typ výhodná kúpa. Často rozdiel v jednom čísle alebo písmene v typovom označení môže znamenať rozdiel v cene aj stovky eur. Pre zákazníkov však stále môže byť zaujímavé kúpiť starší a lacnejší model, ktorý im parametrami úplne postačuje. Dobrým príkladom sú slúchadlá, keďže v tomto segmente nie je technologický skok medzi staršími a novými modelmi taký výrazný, zato cenový rozdiel je markantný.


Juraj Turzo
Zdroj: syracuse.com


Foto: archív redakcie

 

Video

Prvé ohlasy spotrebiteľov na recykláciu plastov

Retail Podcast

Category Management 2: Koho zapojiť do vytvárania plánogramu

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk