KAUFLAND CARD

KAUFLAND CARD

KAUFLAND CARD

Obchodníkom roka 2020 sa stal predajca hračiek Dráčik

S veľmi tesným náskokom na prvom mieste nahradil víťaza siedmich predošlých ročníkov súťaže Mastercard Obchodník roka kníhkupectvo Martinus, ktoré tento rok obsadilo v celkovom poradí druhé miesto.

 

dracik778x518

 

Víťazmi sortimentných kategórií sú Lidl, dm drogerie markt, H&M, Deichmann, Sportisimo, NAY, Martinus, Zoohit.sk, IKEA, Shell, Dr.Max a Alza.sk. Víťazom kategórie Mastercard Obchodník roka 2020 – Cena verejnosti sa stal Lidl. O umiestnení obchodníkov v tejto kategórii rozhodujú zákazníci v internetovom hlasovaní. Celkovo hlasovalo 33 024 osôb. Skokanom roka sa stala na základe najväčšieho posunu v celkovom poradí v rámci ročníku spoločnosť Lindex.


„V tomto ročníku ocenenia Mastercard Obchodník roka boli do prieskumu novo zaradené tri kategórie: e-shopy, lekárne a hračky. Zaradenie týchto kategórií malo vplyv aj na celkové poradie obchodníkov z minulých rokov. Nové kategórie sú silné a ich najvýraznejší obchodníci sa zaraďujú na popredné priečky všetkých parametrov aj celkového skóre,“ povedal Michal Čarný, generálny riaditeľ Mastercard pre Českú republiku a Slovensko. „Z prieskumu okrem iného vyplýva, že najvýraznejším trendom na retailovom trhu je tento rok nárast e-commerce, čo potvrdzujú aj nákupné dáta Mastercard. Obrat slovenských online obchodov vzrástol v roku 2020 o 47 percent, obchodom s potravinami či športovými potrebami stúpli tržby dokonca na viac ako dvojnásobok,“ dodáva M. Čarný.


Čo rozhodlo


Víťazi sortimentných kategórií a absolútny víťaz ocenenia Mastercard Obchodník roka boli určení na základe výsledkov reprezentatívneho prieskumu. Pri vyhodnotení výsledkov boli zohľadnené dve skupiny faktorov:

 

  • faktory pozície na trhu (zapamätateľnosť firmy, lojalita zákazníkov)
  • faktory dôvery zákazníkov (ochota odporučiť predajňu, ochota k opakovanému nákupu, naplnenie očakávaní od nákupu v predajni, odlišnosť predajne od konkurencie)
  • celkový index aj faktory pozície na trhu a dôvery zákazníkov vo výsledku zohľadňujú celkovú situáciu na trhu a pozíciu obchodníka v rámci konkurenčného prostredia.

 

Absolútny víťaz ocenenia Mastercard Obchodník roka 2020

 

1. miesto
Absolútnym víťazom sa každoročne stáva obchodník, ktorý dosiahne v rámci reprezentatívneho výskumu najvyššie celkové skóre naprieč všetkými kategóriami. Absolútnym víťazom ôsmeho ročníka ocenenia Mastercard Obchodník roka 2020 sa stalo hračkárstvo Dráčik. Spoločnosť víťazí v celkovom skóre, je najsilnejším hráčom v parametri lojality a druhým najsilnejším v zapamätateľnosti. Tieto dve silné stránky ho vynášajú na celkové prvé miesto.

 

2. miesto
Spoločnosť Martinus, ktorá v čele ocenenia stála počas siedmich po sebe idúcich ročníkov, sa tento rok umiestnila v celkovom hodnotení s veľmi tesným výsledkom na druhom mieste. Je to tradičný silný hráč, ktorý je veľmi známym obchodníkom, má veľmi silnú a lojálnu klientelu, o ktorú sa stará a tým si získava ich vysokú dôveru. Martinus je jedným z najčastejšie odporúčaných obchodníkov a je veľmi silný v odlíšení sa od konkurencie.


3. miesto
Na treťom mieste sa v celkovom poradí umiestnila spoločnosť dm drogerie markt, ktorá vyniká vo svojej kategórii a má vysoké skóre zvlášť v lojalite svojich zákazníkov – je hlavným nákupným miestom pre veľkú väčšinu ľudí, ktorí nakupujú daný sortiment. Úplná väčšina zákazníkov sa k tomuto obchodníkovi tiež rada znovu vracia a obchodník veľmi dobre napĺňa zákaznícke očakávania.


Víťazi sortimentných kategórií

 

Víťazom kategórie Mastercard Obchodník roka s potravinami sa stal Lidl. Okrem iného bodoval v parametri zapamätateľnosť – spontánne ho uviedlo 69 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci Lidlu v danej kategórii deklarujú druhú najvyššiu mieru lojality. Podiel zákazníkov, pre ktorých je predajňa hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 33 %. Z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov zostáva Lidl, rovnako ako minulý rok, na prvom mieste. Druhé miesto pripadlo Kauflandu a na treťom mieste je Tesco.

 

dm drogerie markt sa stala víťazom kategórie Mastercard Obchodník roka s drogériou a parfumériou, a to predovšetkým vďaka tomu, že bodovala v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 68 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci dm drogerie markt v danej kategórii deklarujú taktiež najvyššiu mieru lojality. Podiel zákazníkov, pre ktorých je predajňa hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 66 %. Z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov je dm drogerie markt, rovnako ako vlani, na druhom mieste. Na druhom mieste sa umiestnila TETA drogérie a na treťom Notino.sk.

 

Spoločnosť H&M sa stala víťazom kategórie Mastercard Obchodník roka s odevmi. Spoločnosť bodovala predovšetkým v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 24 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci H&M deklarujú skôr nižšiu mieru lojality v danej kategórii, ktorá je pre tento sortiment pomerne typická. Podiel zákazníkov, pre ktorých je predajňa hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 21 %. Na druhom mieste je Bonprix a na treťom Reserved.

 

Spoločnosť Deichmann zvíťazila v kategórii Mastercard Obchodník roka s obuvou predovšetkým vďaka tomu, že bodovala v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 57 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci spoločnosti Deichmann v danej kategórii deklarujú tiež najvyššiu mieru lojality – podiel zákazníkov, pre ktorých je predajňa hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 51 %. Z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov je Deichmann na treťom mieste. Druhé miesto obsadila spoločnosť CCC a tretie E-obuv.sk.

 

V rámci kategórie Mastercard Obchodník roka so športovými odevmi a potrebami je víťazom spoločnosť Sportisimo, takmer neohroziteľným víťazom pokiaľ ide o parameter zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 59 % respondentov nakupujúcich sortiment a medziročne v tomto parametri posilňuje. Zákazníci spoločnosti Sportisimo v danej kategórii tiež deklarujú najvyššiu mieru lojality. Podiel zákazníkov, pre ktorých je predajňa hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 53 %. Z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov je Sportisimo na treťom mieste. Druhé miesto obsadil Decathlon a tretie miesto Nike.

 

Spoločnosť Zoohit.sk zvíťazila v kategórii Mastercard Obchodník roka pre dom, záhradu a chovateľov predovšetkým vďaka vysokej miere dôvery zákazníkov – z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov je Zoohit.sk na prvom mieste. Zoohit.sk dokázal medziročne zvýšiť skóre vo všetkých sledovaných atribútoch dôvery, najvýraznejší je posun v ochote obchodníka odporučiť a v naplnení očakávaní. Zákazníci Zoohit.sk v danej kategórii tiež deklarujú vyššiu mieru lojality. Podiel zákazníkov, pre ktorých je predajňa hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 38 %. Na druhom mieste sa umiestnilo OBI a na treťom Hornbach.

 

IKEA sa stala víťazom kategórie Mastercard Obchodník roka s nábytkom a bytovými doplnkami najmä vďaka tomu, že bodovala v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 37 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci IKEA deklarujú tiež najvyššiu mieru lojality v danej kategórii. Podiel zákazníkov, pre ktorých je predajňa hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 49 %. Aj z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov zostáva IKEA, rovnako ako minulý rok, na prvom mieste. Na druhom mieste sa umiestnil Möbelix a na treťom je JYSK.

 

V rámci kategórie Mastercard Obchodník roka s elektronikou je víťazom spoločnosť NAY, pomerne neohroziteľným víťazom pokiaľ ide o parameter zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 60 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci NAY deklarujú druhú najvyššiu mieru lojality v danej kategórii. Podiel zákazníkov, pre ktorých je predajňa hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 41 %. Z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov je NAY na treťom mieste. Druhá sa umiestnila Alza.sk a tretí bol Datart.

 

Spoločnosť Shell zvíťazila v kategórii Mastercard Čerpacia stanica s predajňou predovšetkým vďaka miere lojality svojich zákazníkov, ktorá je najvyššia v danej kategórii. Podiel zákazníkov, pre ktorých je predajňa hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 59 %. Z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov je Shell taktiež na prvom mieste. Pokiaľ ide o parameter zapamätateľnosť, je Shell na druhom mieste, spontánne ju uviedlo 84 % respondentov nakupujúcich sortiment. Medziročne v tomto parametri však spoločnosť posilňuje. Na druhom mieste skončil Slovnaft a na treťom je ÖMV.

 

Kníhkupectvo Martinus sa stalo víťazom kategórie Mastercard Obchodník roka s knihami predovšetkým vďaka tomu, že bodovalo v parametri zapamätateľnosť – spontánne ho uviedlo 83 % respondentov nakupujúcich sortiment a má v tomto parametri pred najbližšou konkurenciou výrazný náskok. Zákazníci spoločnosti Martinus deklarujú tiež najvyššiu mieru lojality v danej kategórii. Podiel zákazníkov, pre ktorých je predajňa hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 61 %. Z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov je Martinus na druhom mieste. Druhé miesto v kategórii obsadilo kníhkupectvo Panta Rhei a tretie miesto Preskoly.sk.

 

Nové kategórie ocenenia Mastercard Obchodník roka 2020


Spoločnosť Dráčik sa okrem získaného titulu Absolútny víťaz stala víťazom v kategórii Mastercard Obchodník roka s hračkami. Bodovala predovšetkým v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 85 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci hračkárstva Dráčik deklarujú tiež najvyššiu mieru lojality v kategórii. Podiel zákazníkov, pre ktorých je predajňa hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 90 %. Taktiež z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov je obchodník Dráčik na prvom mieste. Druhé miesto obsadilo Pompo a tretie Alltoys.


Sieť lekární Dr.Max zvíťazila v kategórii Mastercard Lekáreň roka predovšetkým vďaka tomu, že bodovala v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 77 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci lekární Dr.Max deklarujú tiež najvyššiu mieru lojality v kategórii. Podiel zákazníkov, pre ktorých je lekáreň hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 74 %. Aj z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov je Dr.Max na prvom mieste. Druhé miesto obsadila lekáreň Benu a tretie Pilulka.sk.


Alza.sk zvíťazila v kategórii Mastercard E-shop roka. Bodovala predovšetkým v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 41 % respondentov. Zákazníci tiež deklarujú k e-shopu Alza.sk najvyššiu mieru lojality v kategórii. Podiel zákazníkov, pre ktorých je predajňa hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 42 %. Na druhom mieste sa v kategórii umiestnilo kníhkupectvo Martinus.sk a na treťom mieste Notino.sk.


Zvláštne ocenenie


Víťaza kategórie Mastercard Obchodník roka 2020 – Cena verejnosti určilo verejné hlasovanie, ktoré prebiehalo prostredníctvom internetových stránok www.obchodnik-roka.sk od 23. novembra 2020 do 21. februára 2021. Celkovo hlasovalo 33 024 osôb a hlasujúci rozdelili medzi najrôznejších obchodníkov 139 494 platných hlasov. V kategórii Mastercard Obchodník roka 2020 – Cena verejnosti zvíťazil Lidl Slovenská republika s 23 592 hlasmi. Na druhom mieste bola spoločnosť Kaufland, ktorá získala 15 618 hlasov, a na treťom mieste Tesco s 10 594 hlasmi. Každý hlasujúci sa mohol zodpovedaním tipovacej otázky zúčastniť súťaže o 10 iPadov a 100 predplatených kariet Mastercard v hodnote 40 €.


Skokan roka


Titul Skokan roka získal predajca odevov Lindex. Ocenenie spoločnosť získala na základe najväčšieho posunu v celkovom poradí v rámci ročníka.

 

redakcia

Zdroj: Mastercard Obchodník roka 2020


Ilustračné foto: Dračik/OC Eurovea

 

Video

Vitajte vo svete MINIT... robíme Váš deň krajším

Retail Podcast

Category Management: Čo vás čaká pred implementáciou?

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

 NOVINKA 

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk