KAUFLAND CARD

KAUFLAND CARD

KAUFLAND CARD

Po štyroch mesiacoch sa otvárajú kamenné predajne

Slovensko prechádza z čiernej fázy do bordovej, čo pre našu ekonomiku znamená uvoľňovanie niektorých opatrení. Po štyroch mesiacoch sa tak otvárajú aj kamenné prevádzky obchodov.

 

Otvorenie kamenných predajní

 

V aktuálnej analýze sa analytička WOOD & Company Eva Sadovská venovala tomu, ako obchodníkom zatvorenie predajní okresalo ich tržby a či sa v nasledujúcich týždňoch môžu tešiť na oživenie spotreby a návrat zákazníkov. Kamenné obchody (s výnimkou potravín, drogérií a lekární) sú na Slovensku zatvorené takmer štyri mesiace. Počas tohto obdobia mnohí z obchodníkov využívali fyzické prevádzky výlučne iba ako výdajné miesta pre tovar objednaný cez e-shopy. Na dosiahnutie obvyklého obratu či predaja to nestačilo a prevažná väčšina prevádzok zaznamenala v tomto období medziročný pokles tržieb. Potvrdzujú to aj údaje Štatistického úradu SR.


Výrazný pokles tržieb


Maloobchod na Slovensku zaznamenal v januári 2021 medziročný pokles tržieb o - 16,8 % a vo februári 2021 o - 14,7 %. Tieto prepady maloobchodných tržieb boli zároveň výraznejšie ako počas prvej vlny pandémie. Tržby poklesli, na rozdiel od prvej vlny, aj hypermarketom a supermarketom (cca o - 13 %), ktoré tvoria z celkových tržieb maloobchodu vyše 40 %. Tieto veľké nešpecializované predajne totiž mohli svojim zákazníkom ponúkať v úvode roka iba potraviny a drogériu. Ostatný tovar ako oblečenie či potreby pre domácnosti zostal v regáloch prelepených páskou. Mnohé z drogistických či potravinových obchodov sú navyše situované v nákupných centrách, ktorých návštevnosť bola z dôvodu opatrení iba minimálna, čo si negatívne „odniesli“ aj tržby potravín a drogérií.


Výraznejší pokles tržieb, o desiatky percent, evidovali v januári a aj vo februári špecializované predajne, ktoré zostali zatvorené a na predaj využívali iba internet. Predajcom v stánkoch a na trhoch v januári klesli tržby až o polovicu, vo februári o približne tridsať percent. Jedine maloobchod mimo predajní, stánkov a trhov, ktorého súčasťou sú najmä online obchody, zaznamenal vo februári nárast tržieb a to o 10,5 %. Efekt zatvorených obchodov negatívne ovplyvnil tržby maloobchodu aj za marec a apríl 2021, pričom údaje za tieto mesiace ŠÚ SR zverejní až o niekoľko týždňov.


Kamenný a online obchod


Klasické nakupovanie zákazníkom nepochybne chýba. Ani vylepšené online kanály nezabezpečili obchodníkom obvyklé tržby. Oproti vlaňajšiemu roku si totiž mnohé kamenné prevádzky vytvorili alebo vylepšili svoje online predajné kanály. No ani tie im ich obvyklý predaj alebo tržby nedokázali vynahradiť. Klasické obchody cez online predaj neutŕžili toľko, ako keby mali otvorené fyzické prevádzky. Mnohí zákazníci zároveň nákupy odsúvali na neskôr, očakávajúc, kedy budú môcť kamenné obchody opäť osobne navštíviť. Pre veľkú skupinu spotrebiteľov je tak aj naďalej kľúčovým kontakt s predajcom, tovar chcú pred nákupom vidieť, ohmatať či vyskúšať. U mnohých spotrebiteľov je prioritou mať zakúpený tovar k dispozícii ihneď. Navyše „malé“ položky (t. j. položky s nízkymi cenami) sa zákazníkom neoplatia nakupovať online kvôli poplatkom za balenie a doručenie. Ako sa ukazuje, z dlhodobého hľadiska je online predaj ideálny v kombinácii s klasickým nakupovaním.


Očakávanie nakupujúcich


Po znovuotvorení by obchody nemali mať núdzu o zákazníkov. A to aj vďaka očakávanému ekonomickému rastu a vývoju na trhu práce. Pôvodné odhady o dramatickom prepade HDP krajiny sa nenaplnili a vlani slovenská ekonomika zaznamenala medziročný pokles HDP o (vzhľadom na okolnosti) prijateľných - 5,2 %. Pre tento rok už odhady Národnej banky Slovenska (NBS) hovoria o jeho opätovnom raste až na úrovni piatich percent.


NBS zároveň odhaduje, že miera nezamestnanosti sa ešte v prvom polroku 2021 zvýši, nakoľko k nezamestnaným pribudnú ľudia prepustení počas druhej vlny pandémie. Od druhej polovice tohto roka by už ale malo prísť k opätovnému poklesu počtu nezamestnaných. Dobrou správou je, že pracovný portál Profesia len prednedávnom zverejnil údaje o rastúcom trende zverejnených pracovných ponúk. Predpokladáme preto, že po znovuotvorení by kamenné obchody nemali mať v nasledujúcich týždňoch a mesiacoch núdzu o zákazníkov. Tí, ak aj v uplynulých mesiacoch míňali menej, tak skôr preto, že nemali kde a ani nie tak preto, že nemali za čo.

 


Ako asi bude vyzerať nakupovanie Slovákov počas najbližších týždňov a mesiacov?

 

  • Menej realizovaných nákupov (návštev obchodov), ale za to plnšie nákupné košíky alebo vozíky
  • Hygienické a bezpečnostné opatrenia vplývajú na nižší počet zákazníkov v predajniach (1 zákazník na 15 m2)
  • Výrazný pokles nákupov v okolitom zahraničí a návrat zákazníkov do obchodov na Slovensku 
  • Uprednostňovanie lacnejšieho tovaru pred luxusnejším (v snahe ušetriť)
  • Pretrvávajúce obmedzenia v iných segmentoch môžu zmeniť obsah nákupných košíkov
  • Určitá časť zákazníkov bude aj naďalej využívať e-shopy, budúcnosť má ale najmä mix klasického nakupovania a e-commerce.

 

Eva Sadovská, analytička
WOOD & Company

 

Ilustračné foto: Shutterstock.com

 

Video

Vitajte vo svete MINIT... robíme Váš deň krajším

Retail Podcast

Category Management: Čo vás čaká pred implementáciou?

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

 NOVINKA 

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk