Aké budú tohtoročné valentínske nákupy?

Slovákov čaká netradičný sviatok zaľúbených – lockdownový Valentín. Tradičné produkty budú vyhľadávanejšie, iné, najmä zážitkového charakteru, naopak zostanú tento rok vynechané.

 

valentinday v

 

 

Súčasná pandemická situácia valentínske zvyky príliš neovplyvnila, dokonca zvýšila počet fanúšikov tohto sviatku. Je to zrejme aj tým, že väčšina ľudí trávi čas v domácom prostredí. Podľa aktuálneho online prieskumu bratislavského obchodného centra Avion bude tento sviatok oslavovať 80 % opýtaných. Ďalších 14 % ho oslávi až po skončení lockdownu. Celkovo tak Valentína tento rok plánuje osláviť 94 % opýtaných. Pre porovnanie, vlani malo o oslavu záujem 85 % opýtaných.

 

Z ďalších zistená tohto prieskumu vyplýva, že až 37 % zaľúbencov si z pohodlia domova objedná slávnostnú večeru z niektorej reštaurácie cez donáškové služby. Ďalšie páry uprednostnia pozeranie obľúbeného filmu (27 %), iné prechádzku v prírode (15 %).

 

Príležitosti v obchodnom centre


„Valentínske menu, čerstvé dezerty, sladkosti, kvety či kozmetiku si môžu v deň Valentína kúpiť návštevníci Avionu aj priamo v tomto centre. Okrem potravín, lekární a drogérie, služieb mobilných operátorov, bánk či čistiarní a pošty sú k dispozícii aj prevádzky v Gastro pasáži,“ hovorí Katarína Michaliaková, marketingová manažérka Avionu v Bratislave. Hoci koronasituácia zatvorila väčšinu predajní, prevažná časť funguje cez vlastné e-shopy. Mnohé z nich majú v centre Avion dokonca aj svoje výdajné miesta.


Darčekovým hitom medzi zaľúbencami bude tento rok ,okrem večere v domácom prostredí, sladkosť (39 %), plyšák či šperk (12 %) a kvety (8 %). Novinkou je darčekový kupón na zážitok alebo dovolenku po uvoľnení pandemických opatrení. Vyše 70 % opýtaných Slovákov plánuje do valentínskej zábavy investovať do 20 €.


Vyššie výdavky


To, že Slováci utrácajú pred sviatkom sv. Valentína stále viac, potvrdzuje aj ukazovateľ Mastercard Love Index. Konkrétne podľa tohto ukazovateľa vzrástli za posledných desať rokov valentínske výdavky až o 180 percent celosvetovo a v Európe dokonca o 648 percent. Na Slovensku sa romanticky podfarbené výdavky za posledných desať rokov zvýšili o 427 percent, v prípade kvetov až o 1 044 percent.


Darčeky k tohtoročnému Valentínovi si na internete zaobstaralo podľa Mastercard Love Index, až 41 percent Slovákov, prevažne nakupovali u lokálnych obchodníkov. Vzhľadom na aktuálne opatrenia si Slováci plánujú podľa zistení na Valentína nielen niečo objednať ale aj uvariť a vyraziť na romantickú prechádzku do parku či mesta.


Štúdia Mastercard Love Index poskytuje podrobný pohľad na nákupné správanie a trendy v súvislosti s najromantickejším dňom roka prostredníctvom analýzy transakcií platobnými kartami na celom svete. Na Slovensku sa za posledných desať rokov počet nákupov darčekov a zážitkov výrazne zvýšil. Intenzívnejší rast tak zaznamenali i jednotlivé položky, ako sú napríklad kvety (1 044 percent) či návšteva reštaurácie (844 percent). Medziročne sa zvyšovali aj výdavky za šperky. Tie za posledných desať rokov vzrástli v Európe celkom o 119 percent, na Slovensku dokonca o 208 percent.


Domáce oslavy


V priebehu posledných desiatich rokov stabilne rástlo aj nakupovanie na internete a počet online nákupov uskutočnených v období pred sviatkom sv. Valentína sa tak za toto obdobie zvýšil o celých 572 percent, na Slovensku až o  4 857 percent.


„Prieskum Mastercard Love Index sleduje nákupné správanie a trendy vo výdavkoch počas jedného z najromantickejších dní roka už dekádu. Tento rok bol oproti predchádzajúcim úplne výnimočný. Z aktuálnych dát vidíme, že Slováci v súčasnom mimoriadnom stave vyhľadávajú možné príležitosti na rozptýlenie a Valentín je bezpochyby jednou z nich. Zamilovaní si tak cestu k romantike nájdu aj prostredníctvom nákupu darčekov pre svojich partnerov na internete či kvetín z obchodu v susedstve alebo si jednoducho vytvoria láskyplnú atmosféru doma,“ hovorí Michal Čarný, generálny riaditeľ spoločnosti Mastercard pre Slovensko a Českú republiku.


Návod ako na to


Skutočnosť, že valentínske oslavy sa tento rok sústredia skôr do domáceho prostredia, vnímajú aj obchodníci. Prispôsobujú tomu ponuku, aj niektoré aktivity. Spoločnosť BILLA napríklad pri príležitosti dňa zamilovaných pripravila pre svojich zákazníkov špeciálny e-book, v ktorom nájdu pestrú paletu receptov na sviatočné menu.


„Valentínsky e-book plný romantických receptov sme pre našich zákazníkov pripravili s láskou. Recepty sme prehľadne rozdelili na predjedlá, hlavné jedlá a dezerty. Veríme, že na svoje si v tomto e-booku príde každý, či už obľubuje taliansku kuchyňu, ryby, jedlá s hubami, sladké dezerty alebo gurmánsku klasiku,“ povedala Kvetoslava Kirchnerová, hovorkyňa siete BILLA. Mysleli ale aj na tých zákazníkov, ktorí čas strávený v kuchyni nepreferujú. E-book „Valentínske menu“ preto zahŕňa aj jednoduché recepty nenáročné na časovú prípravu. Zákazníci v publikácii nájdu tiež valentínske pokrmy zo zdravých a nutrične vyvážených potravín, vegetariánske a vegánske recepty.


Tradičné darčeky


Obľúbenosť tradičných valentínskych darčekov naďalej pretrváva, aj napriek pandémii. Okrem klasiky majú obchodníci v tomto roku pripravené aj novinky. Práve valentínske obdobie je šanca, kedy môžu zaujať.


„Tohtoročná ponuka produktov ku príležitosti sviatku svätého Valentína bude prispôsobená aktuálne platným opatreniam. Zákazníci sa môžu tešiť na jahody v srdiečkovom obale, širokú ponuku dezertov a toriet i na špeciálnu ponuku slovenských vín. Akciovú ponuku komunikujeme prostredníctvom nášho letáku a webstránky,“ hovorí Lucia Vargová, hovorkyňa siete Kaufland.


K najtypickejším valentínskym produktom patria už veľa rokov čokolády. „Predaj čokolád stúpa pred Valentínom v našich supermarketoch o viac ako polovicu oproti bežným obdobiam roka, pričom zákazníci najviac vyhľadávajú rôzne čokoládové špeciality,“ špecifikuje K. Kirchnerová. Ako ďalej hovorí, takmer o tretinu viac si ľudia do košíkov vkladajú aj prémiové likéry, whisky či kvalitné vína a sekty. Na Valentína si tiež Slováci podľa jej slov doprajú luxusnejší tovar a exotiku na tanieri. Nakupujú viac krevety, sushi sety, vyhľadávajú lososa. Ako dodáva, s nákupmi na Valentína sa Slováci vo všeobecnosti neponáhľajú, najväčší záujem je vždy 13. a 14. februára.


Pripravil: dk
Ilustračné foto: Pixabay

Video

Hašlerky oslavujú 100 rokov

Retail Podcast

Category Management: Čo vás čaká pred implementáciou?

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

 NOVINKA 

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW