Koronakríza ovplyvnila aj spotrebiteľské súťaže

Rôzne súťaže už tradične pred Vianocami ovplyvňujú nákupné správanie Slovákov. Kým sa zákazníci zabavia a niektorí sa aj budú radovať z výhier, obchodom pomáhajú zvyšovať tržby. Podmienkou účasti totiž často je, že zákazník musí svoj nákup zaokrúhliť nad istú sumu.

 spotr sutaze

 

V decembri obvykle Slováci nakupujú najviac. Obchodníci zvyknú utŕžiť až o 10 až 40 percent viac ako počas iných mesiacov roka. V novembri však v maloobchode v súvislosti s koronakrízou nastal pokles tržieb, medziročne o 0,4 percenta.


„Nezopakovali tak nárast, ktorý bol evidovaný počas predchádzajúcich štyroch mesiacov,“ hovorí analytička Eva Sadovská z WOOD & Company. Nárast tržieb zaznamenali supermarkety a hypermarkety (o 2,1 percenta), tovar pre domácnosť (o 5,7 percenta), predajne s tovarom pre kultúru a rekreáciu, ako sú napríklad športové potreby, hry, hračky a knihy (o 8,4 percenta). O kto o peniaze prišiel? „Mnohým špecializovaným predajcom, ktorí nedokázali preniesť svoj tovar do online priestoru, tržby klesali,“ uvádza Ivana Mazániková, sektorová líderka KPMG pre maloobchod.


Napriek kríze sa hralo o autá


Podľa analytika situácia, súvisiaca s epidémiou koronavírusu, jednoznačne ovplyvnila veľkosť i štruktúru vianočných súťaží. „Limitovanie predajného priestoru a spôsobu ponuky sortimentu nútilo vyhlasovateľov súťaží - najmä v predaji non-food sortimentu, k výrazne nižším hodnotám nielen odpovedí, ale i výhier. Stalo sa tak i za cenu, že počty "hráčov" bolo potrebné motivovať ku komunikácii podstatne viac,“ uvádza analytik obchodu Ľubomír Drahovský z agentúry T.E.R.N.O.


Veľké reťazce však opäť vsadili na „veľké ceny,“ aj tentoraz bolo možné vyhrať niekoľko automobilov.


Hodnota cien vo Vianočnej súťaži dm drogerie markt bola viac ako 250 tisíc €. „Podmienku pre zapojenie sa do súťaže, teda nákup nad 20 € so zákazníckou kartou, splnilo v priebehu troch mesiacov vyše 817 000 zákazníkov,“ hovorí Magdaléna Korbová, skupinová vedúca oddelenia marketingu dm drogerie markt. Každý získal žreb, pričom okamžitú výhru si uplatnilo 21 tisíc zákazníkov. Ďalej mohli formou SMS súťažiť o 95 hlavných výhier, a to tri osobné autá Toyota Yaris Hybrid, 9 pobytov, 12 mobilných telefónov, 60x 100 000 bodov a jednu finančnú prémiu 25 000 €.


Auto ako výhru ponúkol aj reťazec COOP Jednota. Zákazníci takisto pri nákupe nad 20 € získali žreb s okamžitou výhrou, pričom mohli súťažiť o jedno zo štyroch zlatých BMW X2 a nákupné poukážky v celkovej hodnote 110 000 €. „V rámci okamžitých výhier sme odmenili viac ako 240.000 výhercov už počas súťaže,“ uviedol Branislav Lellák, vrchný riaditeľ obchodnej sekcie COOP Jednoty Slovensko. Záverečné žrebovanie bude až vo februári, ale bežne podľa neho príde do súťaže až 1,8 milióna žrebov.


Kaufland stavil na väčšie množstvo menších cien ako sú mobily, playstation, kuchynský robot, či robotický vysávač. Podľa portálu Esutaze.sk išlo o 730 cien v hodnote 323 750 €. Ponuku cien podľa Lucie Vargovej, hovorkyne Kauflandu, neprispôsobovali pandémii koronavírusu, ktorá spôsobuje, že musia ľudia tráviť viac času doma. „Tradične už niekoľko rokov pred Vianocami prinášame zákazníkom súťaž Adventný kalendár. Ceny do súťaže sú každý rok podobné,“ uviedla.

 

Lidl rozdal štyri osobné autá BMW a sto sto-eurových nákupných poukážok, hodnota cien v súťaži tak mohla byť podľa odhadu redakcie asi 170 tisíc €. Do súťaže sa podľa hovorcu siete Lidl,Tomáša Bezáka, zapojili státisíce ľudí, výhercov bolo 104. Tesco ponúklo ako hlavnú cenu dron a štyri herné konzoly. V Bille prebieha veľká súťaž o nákupné poukážky do 3500 € a spotrebiče Electrolux v týchto dňoch.


Recept na úspech


Pre úspech súťaže sú dôležité nielen atraktívne ceny. „Inovatívnosť, pestrosť, akcieschopnosť a hlavne dodržiavanie serióznej komunikácie,“ vymenúva analytik Ľ. Drahovský.


Dôležitá je aj pravdepodobnosť výhry. „Zákazníci vo všeobecnosti obľubujú súťaže vo forme žrebov a po prvýkrát sme pre zákazníkov pripravili súťaž, v rámci ktorej mohol vyhrať každý zapojený zákazník, čo prispelo k úspechu súťaže,“ hovorí M. Korbová.


Spokojný zákazník – spokojný obchodník?


Súťaže pomáhajú udržiavať zákazníka, získavať nového, prípadne aj údaje o preferenciách nakupujúcich. Spokojní zákazníci znamenajú aj spokojných obchodníkov. Náklady na súťaže, vyčíslené v desiatkach až stovkách tisícov, sa im totiž nielen vrátia, ale môžu zvýšiť tržby až o státisíce. „Táto téza platí pre podstatne väčšie predajné priestory než je Slovensko. Je teda logické, že vypísanie súťaží a ich organizovanie môže byť v menšom percentuálnom podiele ako doň investujú nadnárodné maloobchodné siete, ktoré sú pre prospech spotrebiteľa na trhu dominantné,“ uviedol Ľ. Drahovský.


Obchodník pritom musí investovať nielen do výhier, ale aj do reklamy súťaže. „Náklady spojené s prípravou súťaže predstavujú najmä náklady spojené s tlačou súťažných žrebov, obstaraním hlavných a okamžitých výhier ako aj náklady spojené s komunikačnou kampaňou súťaže,“ vysvetľuje M. Korbová. „Pre komunikačnú podporu súťaže sme využili nami produkované materiály, vlastnú webstránku a firemné profily na sociálnych sieťach, ale zakúpili sme si aj televíznu reklamu, reklamu v rozhlase, online priestore či na externých plochách,“ dodáva.


Aký vplyv majú súťaže na tržby, obchodné reťazce neuvádzajú. „Primárnym cieľom súťaže nie je zvýšenie maloobchodného obratu, ale snaha odmeniť našich zákazníkov, spríjemniť im vianočné nákupy a pri troche šťastia umožniť aj vyhrať niektorú z atraktívnych cien,“ hovorí B. Lellák.


„Súťaže sú nedielnou súčasťou marketingových stratégií obchodných sietí. Cieľ je ukázať že značka obchodu a jej sortiment v tejto pre obchod ťažkej dobe stále "žijú" a tento fakt ukázať čoraz širšiemu spektru kupujúcich,“ hovorí Ľ. Drahovský.


Faktom ale je, že v čase súťaže zákazníci výšku svojich nákupov zaokrúhľujú smerom nahor. „Naše skúsenosti z prevádzky potvrdzujú, že v prípade, ak majú zákazníci záujem o zapojenie sa do súťaže, radi si zakúpia produkt navyše, aby splnili hranicu nákupu stanovenú v podmienkach súťaže,“ vraví M. Korbová.


„Môžeme potvrdiť, že počas súťaže zákazníci realizujú vyššie nákupy, aby sa mohli do súťaže zapojiť,“ dodáva aj B. Lellák z COOP Jednoty.


Výhra sa zdaňuje


Zákazníci by však mali vedieť, že ak súťažia o cenu nad 350 €, budú ju musieť zdaniť, ale aj zaplatiť zdravotné poistenie, keďže to úrady berú ako príjem. Pokiaľ ide o peňažnú výhru nad 350 €, z tej musí odviesť 19-percentnú daň organizátor. Výherca má tak povinnosť splnenú, v skutočnosti ale nedostane toľko peňazí ako vyhral.


V prípade vecnej výhry musí so zdanením rátať výherca. Organizátor hry je povinný oznámiť mu presnú hodnotu výhry. „V zmysle platnej slovenskej legislatívy nie je možné, aby sme výhry zdanili my. Každého výhercu ceny s vyššou hodnotou ako 350€ informujeme o daňovej povinnosti,“ hovorí T. Bezák. „Zákazníkov o tom dopredu informujeme,“ dodáva aj B. Lellák.


„Príjem z tejto nepeňažnej výhry si fyzická osoba zdaňuje sama cez podané daňové priznanie k dani z príjmov, ak jej vznikne povinnosť toto daňové priznanie podať,“ vysvetľuje hovorkyňa Finančnej správy SR Martina Rybanská. Záleží od toho, aké celkové príjmy dosiahol. Napríklad ak jeho príjmy (vrátane výhry) dosiahnuté v roku 2020 nepresiahli sumu 2 207,10 €, nemusí zdaňovať ani výhru. Naopak, ak jeho základ dane spolu s výhrou presiahne sumu 37 163,36 €, musí odviesť nie bežnú 19-percentnú, ale až 25-percentnú daň.


Hodnota jedného BMW pritom môže byť až 40 tisíc €. Daň z toho teda môže byť až 10 tisíc €. Aj z tohto „príjmu“ si však výherca môže odrátať výdavky.


„Základom dane z tohto druhu príjmu je príjem znížený o výdavky preukázateľne vynaložené na dosiahnutie výhry. Za výdavky sa považuje aj poistné na zdravotné poistenie povinne zaplatené z tohto druhu príjmu,“ podotýka M. Rybanská. Zdravotné poistenie je v hodnote 14 percent z hodnoty „príjmu,“. „Poistné z nepeňažných výhier sa vypočítava v ročnom zúčtovaní poistného podľa základu dane z príjmov, ktorý sám daňovník prizná vo svojom daňovom priznaní,“ uvádza Matej Štepianský z poisťovne Dôvera. Poisťovni základ dane oznámi finančná správa. Keďže je poistné z výhry vyrubené dodatočne, výherca si ho môže zaradiť do výdavkov až po jeho zaplatení. Finančná správa preto radí, aby podal dodatočné daňové priznanie, na základe ktorého mu potom bude vyčíslený preplatok.

 

Martina Hilbertová
Ilustračné foto: Shutterstock.com 

 

Video

Hašlerky oslavujú 100 rokov

Retail Podcast

Category Management: Čo vás čaká pred implementáciou?

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

 NOVINKA 

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW