Viaceré zmeny nákupného správania budú trvalé, predikujú obchodníci
- Podrobnosti
- Uverejnené piatok, 21. august 2020
Počas pandémie koronavírusu vystúpila do popredia aj dôležitá úloha obchodu. Napriek prijatým reštrikciám a obmedzeniam bolo zásobovanie obyvateľstva potravinami a drogériou počas pandémie vo všeobecnosti bezproblémové, neprišlo k žiadnym významným a dlhodobým výpadkom tovarov.
„Stalo sa tak vďaka úsiliu a nasadeniu zamestnancov obchodov a distribučných centier, vlastným opatreniam na základe skúseností z dlhoročnej obchodníckej praxe, ale aj vynaloženým nákladom. Tie sa len v prípade našich členov do júna tohto roku už vyšplhali na čiastku približne 27 miliónov €,“ informoval Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO).
M. Krajčovič upresnil, že ak aj prišlo k výpadku niektorého tovaru počas pandémie, išlo skôr o problém súvisiaci s logistikou, alebo z dôvodu, že prudko vzrástla celosvetová spotreba daného tovaru. Medzi tovary, ktorých spotreba na jar výrazne narástla patrilo napríklad droždie alebo dezinfekcia, zastúpená najmä dezinfekčnými gélmi.
Nevyhnutné opatrenia
Popri implementácii nariadení hlavného hygienika SR, obchodníci prijali aj celý rad vlastných opatrení, a to nielen na ochranu zdravia zákazníkov, ale aj zamestnancov. Aj vďaka tomu sa podarilo predísť kolapsu v zásobovaní obyvateľstva na Slovensku.
„Pokiaľ ide o konkrétne opatrenia v predajniach našich členov, zaviedli sme prednostné nákupné hodiny pre seniorov, reguláciu počtu zákazníkov v predajniach a inštalovali stojany s dezinfekciou. Dbali sme aj na kontrolu pri vstupoch, keďže bola možnosť vstupu do predajní iba s ochrannými prostriedkami. Zamerali sme sa aj na dodržiavanie povinných rozostupov, častú dezinfekciu priestorov, či už vozíkov, pokladničných pásov, ale aj iných dotykových plôch v rámci obchodu. Podľa možností tiež každý obchodníkov vzdelával zákazníkov ako sa majú správať v obchode. Prijali sme zároveň opatrenia na ochranu zamestnancov v predajniach a centrálnych skladoch, ktoré nesúviseli s nariadeniami (napríklad inštalácia ochranných plexiskiel). Vybavili sme vybraných zamestnancov ochrannými štítmi, maskami, rukavicami, distribuovali sme ovocné a vitamínové balíčky pre zamestnancov v predajniach. Vo veľkých distribučných centrách sme inštalovali bezkontaktné termokamery, dezinfekčné sprchy, posilnili sa aj hygienické štandardy v zariadeniach, obchodoch, distribučných centrách. Osobitne chcem vyzdvihnúť zmysel distribučných centier, bez nich by nebolo možné zásobovať predajne,“ uvádza M. Krajčovič.
„Nezabúdajme, že zamestnanci obchodov patrili medzi tých, ktorí pracovali v prvej línii a v mene SAMO sa im chcem všetkým bez rozdielu poďakovať za ich obetavú a dôležitú prácu,“ povedal M. Krajčovič. Ďalej uviedol, že zamestnancom obchodníkov združených v SAMO bol za prácu v čase pandémie vyplatený aj finančný bonus.
Nové pracovné miesta
Obchodníci združení SAMO poskytli počas jarnej pandémie pracovné príležitosti spolu až 1 600 ľuďom, ktorí prišli o prácu u pôvodného zamestnávateľa. Zároveň poskytli prácu ďalším stovkám externých brigádnikov a agentúrnym pracovníkom. Vďaka uvedeným náborom sa podarilo obchodníkom nahradiť svojich zraniteľných zamestnancov, najmä vekovo starších, tehotné zamestnankyne a rodičov maloletých detí, ktorí zostali doma.
Obchodníci podali pomocnú ruku aj verejnoprospešným inštitúciám či rodinám a jednotlivcom v núdzi. Slovenskému Červenému krížu, zdravotníckym a sociálnym zariadeniam, ale aj ľuďom v ťažkej situácii poskytli členovia SAMO spolu priamu finančnú pomoc v hodnote 134-tisíc €. Ešte rozsiahlejšia bola poskytnutá nefinančná pomoc v podobe darovania dvoch život zachraňujúcich prístrojov pre nemocnice v hodnote 140-tisíc €, potravinových balíčkov pre ľudí v núdzi v hodnote 172-tisíc €, ale aj ochranných rúšok na tvár, dezinfekcie či ovocných a potravinových balíčkov a ďalšej pomoci.
Zmeny v nakupovaní
Pandémia koronavírusu, ktorá vypukla na jar tohto roka, významne podľa slov M. Krajčoviča ovplyvnila nákupné zvyklosti zákazníkov na Slovensku:
• došlo k zníženiu frekvencie nákupov, zároveň však vzrástla hodnota priemerného nákupu, zvýšila sa celková cenová citlivosť.
• klesol záujem o niektoré tovarové skupiny s vyššou pridanou hodnotou (hlavne nepotravinový sortiment), súčasne výrazne vzrástol záujem o základné potraviny,
• posilnil sa trend tzv. „one stop shopping“, teda kompletnej realizácie nákupu u jedného predajcu,
• zvýšil sa záujem o online nákup potravín a drogérie.
Uvedené zmeny v spotrebiteľskom správaní ovplyvnili aj tržby obchodníkov. Navyše, pri nestálom dopyte zo strany zákazníkov – aký nastal práve v jarných mesiacoch – nie je podľa M. Krajčoviča možné efektívne plánovať vopred celý ekosystém logistiky a distribúcie výrobkov.
Podľa údajov spoločnosti Nielsen sa priemerný medziročný rast tržieb obchodníkov po vypuknutí pandémie, v prvých troch marcových týždňoch tohto roka, najmä vďaka počiatočným hromadným nákupom do zásoby, skokovo zvýšil o 18,9 %. Avšak už v priebehu nasledujúcich štyroch týždňov došlo k obratu, keď tržby predajcov medziročne klesli v priemere až o -4,3 %. Situácia sa neskôr v máji mierne konsolidovala, avšak júnové tržby už opäť vykazovali iba minimálny medziročný rast na úrovni 1 %. „Tieto údaje jednoznačne vyvracajú mýtus o „druhých Vianociach“ pre obchodníkov,“ upozornil M. Krajčovič.
Aj v súčasnosti obchodníci pozorujú pokračujúce zmeny v nákupnom správaní zákazníkov. Na základe toho, minimálne v blízkej budúcnosti, predajcovia predpokladajú, že:
• z dôvodu ekonomickej neistoty budú zákazníci naďalej uprednostňovať nákup hlavne tovaru s nižšou pridanou hodnotou,
• sa ešte viac zvýši cenová citlivosť zákazníkov,
• pretrvá, a pravdepodobne ešte viac vzrastie, záujem o online nákup s donáškou do domu, hlavne u potravín a drogérie, ale aj sortimentu starostlivosti o telo a pre domáce práce,
• vzrastie záujem o nové služby a inovácie súvisiace s bezhotovostnou platbou, samoobslužnými pokladňami či využívaním skenerov na nákup potravín a ďalších výrobkov,
• zákazníci si budú doma udržiavať väčšiu bezpečnostnú rezervu trvanlivých potravín.
Hrozba príchodu ďalšej vlny
Obchodníci oceňujú prijatie nového pandemického plánu, ktorý medzi rizikové skupiny obyvateľstva zaradil aj pracovníkov v potravinárskom priemysle. V praxi to bude napríklad znamenať, že v prípade ochorenia budú mať títo zamestnanci prednostné právo na vyšetrenie, nárok na používanie ochranných osobných pracovných prostriedkov a ďalšie. V prípade opätovného prijatia mimoriadnych opatrení zo strany štátu, vzhľadom na strategický význam obchodu pri zásobovaní obyvateľstva, však budú obchodníci požadovať prizývanie svojho zástupcu na krízový štáb.
„Umožnilo by to nielen okamžitú spätnú väzbu priamo pri prijímaní epidemiologických opatrení, ale zabezpečila by sa tým aj vyššia pružnosť pri prenose informácií, nielen smerom k obchodníkom, ale aj ich dodávateľom a dopravcom tovaru,“ vysvetľuje M. Krajčovič.
Pre prípad mimoriadnej situácie však členovia SAMO pokračujú aj v udržiavaní vlastných preventívnych hygienických a organizačných opatrení. Aj naďalej plánujú ponechať ochranné plexisklá pri pokladniciach a vyznačené odstupové znaky medzi zákazníkmi. Vykonávajú tiež zvýšenú dezinfekciu predajní a distribučných skladov, obmedzujú kontakt medzi rôznymi pracovnými zmenami, navyšujú množstvo bezkontaktných technológií a posilňujú kapacity, resp. rozširujú dostupnosť online nákupov pre viac domácností.
Zdroj: Slovenská aliancia moderného obchodu
Ilustračné foto: Shutterstock.com