Kedy sa zbavíme polovice papierových pokladničných blokov?
- Podrobnosti
- Uverejnené utorok, 09. jún 2020
Niet pochýb o tom, že papierové pokladničné bloky budú časom minulosťou. Ako rýchlo ich nahradia digitálne alternatívy?
Dôvodov, prečo papierové pokladničné bloky ľuďom nevyhovujú, je veľa. Sú menej praktické, nepohodlné, nearchivovateľné, nedohľadateľné, nečitateľné, nedostupné v čase, priestore a forme.
Jedným z hlavných trendov retailu posledných rokov je convenience. Papierový pokladničný blok však pre zákazníka „convenient“ nie je. Buď skončí v koši, alebo kdesi zabudnutý, či spolu s inými blokmi v škatuli, kde vybledne a neskôr, v rámci upratovania takisto skončí v koši. Napokon iste ste to zažili aj ako bežní zákazníci. Keď potrebujete nájsť papierový pokladničný blok pre prípadnú reklamáciu, tak ho často vôbec nenájdete. Pri nákupe v e-shope je to iné. PDF pokladničný blok alebo faktúru dostane každý zákazník do emailu a v prípade reklamácie je ju možné kedykoľvek vyhľadať a použiť.
Silným trendom súčasnosti je snaha o udržateľné fungovanie. Mnoho ľudí a firiem sa usiluje zamedziť plytvanie prírodnými zdrojmi a súčasne používať také materiály a technológie, ktoré sú pre prírodu a človeka nedevastujúce. Papierový pokladničný blok z tohto pohľadu udržateľný nie je. Je za ním obrovská potreba stromov na niečo, čo napokon aj tak skončí v koši. Naviac atrament používaný na tlač obsahuje zdraviu škodlivý bisfenol. Prieskumy uvádzajú, že v koši skončí do 5 minút po vytlačení viac ako 90% pokladničných blokov.
Od mladosti ma zaujímajú čísla a rôzne analýzy. Prekáža mi absolútna nemožnosť kontrolovať, čo a za akú cenu nakupujem. V rodine sa snažíme neplytvať a jesť zdravšie, k tomu však patrí aj možnosť porovnať, čo kupujeme a čo naozaj potrebujeme. Akú máme spotrebu zeleniny, ovocia, mäsa, strukovín, vláknin, tuku a pod. tento rok a ako to bolo vlani? Dnes už pritom môžeme mať k dispozícii veľa informácií, napríklad aj presnú štatistiku, koľko krokov sme prešli a akú sme mali tepovú frekvenciu.
Pri papierovom pokladničnom bloku sú všetky informácie o nákupe sústredené u obchodníka. Pokiaľ by som si toto predstavil v podmienkach klasického B2B predaja, kde ja som firma-zákazník a obchodník je dodávateľ, tak by som takýto obchodný vzťah rýchlo ukončil. Ku „svojim údajom“ chcem mať totiž prístup.
Čo je to digitálny pokladničný blok?
Ozrejmime si, aké predstavy o digitálnom pokladničnom bloku sú, čo by znamenali pre retail procesy a technológie na ne naviazané. Pokladničný blok je dokument, ktorý potvrdzuje, že osoba či firma prijala peniaze ako úhradu za poskytnutý tovar alebo služby. Má aj časovú a priestorovú pečiatku. Digitálny blok je digitálnym ekvivalentom – musí byť vo formáte, ktorý je strojovo čitateľný, prenosný medzi počítačmi, automaticky rozpoznateľný či spracovateľný „cieľovou“ aplikáciou. Digitálny pokladničný blok tiež musí jednoznačne identifikovať komu patrí – teda zákazníka. Každý zákazník zároveň musí mať vytvorenú svoju jednoznačnú digitálnu identitu.
Ide samozrejme o riešenie, ktoré musí spĺňať všetky legislatívne regulácie. Digitálny formát pritom ponúka na zdieľanie oveľa viac ďalších informácií o produkte, napríklad jeho zloženie, používateľský manuál alebo návod na údržbu. Digitálny blok je generovaný vždy na záver nákupnej operácie, po prevedení úhrady akoukoľvek cestou – platobnou kartou, mobilnou platbou alebo platbou hotovosti potom, čo bol zákazník identifikovaný. Digitálny blok nie je PDF kópia papierového bloku. Tento formát je akýmsi predvývojovým stupňom, je lepší ako papier, ale ešte nie dátovo štruktúrovaný a strojovo čitateľný digitálny pokladničný blok.
Nie bežná záležitosť
Digitálny pokladničný blok je zatiaľ okrajovo využívaný niektorými obchodnými reťazcami, či poskytovateľmi platobných operácií. S pokračujúcou digitalizáciou v retaile však stojí na prahu masového rozšírenia. V Európe je už tento trend rozšírený v západnej a severnej Európe, vrátane pobaltských krajín. Do konceptu sú zapojené obchodné reťazce, dodávatelia-výrobcovia, banky, vydavatelia platobných kariet, štátne organizácie, množstvo IT startupov či veľkých firiem.
V súčasnej dobe vieme o približne 30 poskytovateľoch rôznych „digital receipt“ (napríklad Adminapp, Flux, Digibon, Kivra). Významnú úlohu zohrávajú v tomto smere banky, napríklad vo Veľkej Británii (Flux) alebo Austrálii (Slyp), avšak doteraz nie je dominantný hráč, ktorý by dal podstatný impulz a jeden formát. V Škandinávii už beží projekt, ktorý umožňuje prácu s digitálnym pokladničným blokom medzi Švédskom, Fínskom a Estónskom. V susednej Českej republike digitálny pokladničný blok ponúka napríklad IKEA, ale len pre členov svojho IKEA Family klubu.
K tomu, aby bolo možné začal „pracovať“ s digitálnymi pokladničnými blokmi sa musia stať tri veci:
Zákazník získa jednoznačnú digitálnu identitu (ktorá bude všeobecne akceptovaná).
Obchodník musí upraviť pokladničný systém tak, aby rozpoznal digitálnu identitu zákazníka, vygeneroval digitálny blok a následne ju zaslal na vopred stanovené miesto (email alebo dátové úložisko).
Zákazník má prístup k aplikácii/web adrese – ku svojim pokladničným blokom, alebo využíva služby tretej strany, ktorá poskytuje vopred definované informácie z účteniek. Všetko samozrejme podľa legislatívnych požiadaviek vrátane GDPR.
Nutnosť štandardu
Veľkú úlohu zohráva nutnosť definície štandardov, ktoré by umožnili vzájomnú kompatibilitu rôznych riešení. Očakáva sa, že kľúčové riešenie vznikne v spolupráci obchodných reťazcov, bánk a operátorov platobných operácií. Je efektívne začínať prvé projekty digitálnych pokladničných blokov už s predstavou ich rozvoja a nutnosťou kompatibility dátových formátov. Tu sa ponúka využitie existujúcich GS1 štandardov, čiže GTIN identifikácia produktov vrátane 2D čiarových kódov pre dodatočné informácie o produkte. Kompatibilita a štandardy sú potrebné k tomu, aby zákazník videl všetky transakcie na jednom mieste. Ekosystém v jednotlivých štátoch sa formuje podľa ambícií, odvahy inovovať, otvorenosti či uzavretosti, tlaku zákazníkov a ďalších faktorov. V tejto situácii je samozrejme dopyt po štandardoch, ktoré by zaistili kompatibilitu pri tvorbe, zdieľaní a práci s digitálnou účtenkou v tak heterogénnom ekosystéme. V Švédsku bol napríklad definovaný Swedish Digital Receipt Standard.
Prínosy pre obchodníkov
Digitálna forma prináša nový komunikačný kanál, vhodný pre personalizovaný dialóg so všetkými zákazníkmi s digitálnou identitou (teda nielen s vernostnou kartou), ktorí poskytnú súhlas. Pre obchodníka je toto ďalší krok k prepojeniu kamenného a e-commerce sveta, transakčných dát a komunikácie, čiže vo všetkých pádoch skloňovaný omnichannel. Efektívnejší marketing, poskytnutie viac informácií o produktoch a ich zložení, podpora tvorby nákupných zoznamov, odporúčania ďalších produktov a rýchlych nákupov cez integráciu s technológiami v predajni.
Významná je tiež možnosť priamej komunikácie so zákazníkom, pokiaľ ide o vysledovateľnosť, riešenia bezpečnosti výrobkov, efektívneho sťahovania z trhu a podobne. Ponuka nových služieb je iba otázkou invencie. Pri tovare s dlhodobou spotrebou zákazník ocení rýchle vyhľadanie bloku pre prípadné reklamácie, či stráženie garančnej doby. Ocení aj prepojenie s výrobcom, s používateľským manuálom, popredajným servisom a pod. Obrovské prínosy planú aj pre B2B zákazníkov. Digitálna forma odstráni veľké množstvo manuálnej práce – prepisovanie dát do finančného systému. Táto forma zároveň zúži priestor pre šedú ekonomiku. Ďalšími významnými adeptami sú banky a vydavatelia platobných kariet, ktorí majú so zákazníkom bližší vzťah – spracovávajú všetky platobné transakcie zákazníka.
Za koľko rokov teda bude pomer digitálnych a papierových pokladničných blokov v pomere 50:50?
Ondrej Žák,
autor je obchodný riaditeľ spoločnosti Logio
Zdroj: Retail News / www.retailnews.cz
Ilustračné foto: Shutterstock.com