Nakupovanie na Facebooku a Instagrame posilní m-commerce

Nakupovanie prostredníctvom smartfónov sa stáva bežnou záležitosťou a nie je len doménou mladších zákazníkov. V blízkej budúcnosti nás čaká prudký nárast m-commerce akcelerovaný možnosťou nákupov priamo v prostredí sociálnych sietí.

 

nakupovanie facebook

 

 

Prichádza Facebook Shops


Facebook o novinke hovorí ako o „Seamless Shopping Across Facebook“, čo je čosi ako bezšvové, bezproblémové nakupovanie na Facebooku. Cieľom je udržať nakupujúcich na sociálnych sieťach Instagram, či Facebook a docieliť, aby sa nepreklikli na stránky e-shopov, teda neodchádzali na iné domény. Dodajme, že Facebook kúpil Instagram ešte v roku 2012, a to za jednu miliardu dolárov.


„Vďaka Facebook Shops môžu ľudia objaviť vašu značku a objavovať vami spravované kolekcie produktov bez toho, aby opustili Facebook alebo Instagram,“ píše sa na oficiálnej stránke Facebook for Business. Návštevníci stránok ľahko vyhľadajú obchod z Facebookovej stránky, z Instagramového profilu alebo jednoducho z Instagramových príbehov (Stories). Práve zo synergie oboch sietí by mal ťažiť ako obchodník, tak aj zákazník. Zmena v ponúkanej kolekcii na Facebooku sa prejaví aj na Instagrame a vice versa.

 

fb nakupovanie lojalita


Prečo práve teraz?


Koronavírus vyvolal obrovský záujem o nakupovanie on-line. Napríklad porovnávač cien Heureka.sk eviduje za prvý kvartál 2020 medziročný nárast obratov e-shopov na Slovensku až o 54 %. Karanténa a uzatvorené kamenné predajne hrali v prospech e-commerce a je pravdepodobné, že viac zákazníkov zostane nakupovať on-line. Súčasne rastie aj penetrácia internetu. Na Slovensku máme aktuálne 82 % domácností s pripojením na internet.


Podľa údajov Európskeho štatistického úradu Eurostat priemerný Slovák za rok 2019 využil internet aspoň raz za týždeň. Operátori sa predbiehajú v ponuke balíkov dát a tak je stále bežnejšie aj nakupovanie prostredníctvom mobilných telefónov. U nás tvorí m-commerce približne 8-10 % z celkových tržieb e-commerce, v USA je to až 45 %. Mnohé stránky na sociálnych sieťach preto pridávajú tlačidlo „nakúpiť“ a viaceré e-shopy už majú implementovaný „nákup na jedno kliknutie“.


Ďalší rozvoj m-commerce u nás možno očakávať práve po spustení Facebook Shops a Instagram Shop, ktoré poskytnú zdarma platformu a inšpirujú tak začať s e-commerce aj také firmy, ktoré si vlastný e-shop nemohli doteraz dovoliť. Hoci Facebook túto iniciatívu prezentuje ako pomoc pre menšie firmy v časoch pandémie, nie je to tak celkom filantropická aktivita. Ak totiž menšie firmy (vrátane e-shopov a kamenných obchodov) nemajú zákazníkov, tak menej inzerujú, čo sa premieta do tržieb Facebooku. Spustením Facebook Shops na tejto platforme pribudne viac predávajúcich, tí pritiahnu viac kupujúcich a firmy budú medzi sebou súperiť o zákazníkov väčšími investíciami do vizibility, do reklamy. Za poskytnutie platformy tiež Facebook (a Instagram) získava údaje o transakciách. Napriek tomu, že sú údaje agregované, dajú sa z nich vyčítať trendy a zákaznícke preferencie. Z dolovania dát o zákazníkoch už dlhodobo ťaží retailový moloch Amazon.


Nakupovaniu prajú aj široké možnosti bezpečných on-line platieb Google Pay, Apple Pay, PayPal a pod. Facebook má tiež vlastné nástroje Facebook Pay a Instagram Checkout, ale zatiaľ sú dostupné len pre používateľov oboch sietí v USA.


Nakupovanie na Instagrame


Instagram Shopping Tab je tu už od roku 2018. Slovenské firmy môžu označovať produkty vo svojich príspevkoch a v Stories. Na Instagrame môže predávať každý, kto spadá do podporovaných kategórií (všeobecne predáva fyzické produkty), a kto prevádzkuje biznis v súlade s obchodnými podmienkami Instagramu. Základom je mať Instagramový biznis účet a ten prepojiť s účtom na Facebooku. Katalóg produktov sa totiž vytvára na Facebooku, konkrétne cez Facebook Business Manager. Po prvotných nastaveniach je potrebné v zložke „Nakupovanie na Instagrame“ požiadať o schválenie (trvá niekoľko dní) a následne po notifikácii dokončiť nastavenia.

 

instagram shop


Po formalitách už začína zložitejší proces „nalievania“ produktov do Katalógu, ale my môžeme len v skratke uviesť, že produkty sa po „naliatí“ aktualizujú tak, ako ich bude obchodník meniť (pridávať, uberať) vo svojom e-shope. Na podobnom princípe vkladania produktov funguje aj nový Facebook Shop. E-taileri môžu pridávať tovar do svojho obchodu po jednom kuse, alebo „naliať“ cez jeden databázový súbor. Tu je dôležité upozorniť, že zložité vyhľadávanie, overovanie a nesúlad informácií o produktoch s ich vyobrazením, sú najčastejšími príčinami znechutenia a odchodu zákazníkov z e-shopu. Pramení to zo skúseností spoločnosti SAP, ktorá okrem iného poskytuje cloudové softvérové prostredie pre e-shopy.


Po nahratí produktov do Katalógu je možné v príspevkoch alebo Stories označiť produkty tagom (namiesto ikony panáčika je to ikona nákupnej tašky). Ak používateľ klikne na tag, bude presmerovaný na stránku v prostredí Instagramu, kde sa mu zobrazí viac fotografií produktu, o ktorý má záujem, jeho bližší popis a samozrejme cena. Je tu tiež odkaz na web alebo e-shop, na ktorom si môže produkt kúpiť. Možnosť nakupovať a platiť priamo v prostredí Instagramu je zatiaľ dostupná v USA. V testovacej fáze vyžadoval „Checkout on Instagram“, aby používateľ uviedol meno, e-mail, platobné informácie (Visa, Mastercard, American Express, Discover, PayPal) a adresu doručenia. Proces by mal byť zjednodušený v novej službe Instagram Shop.


Mimochodom takmer polovica firiem v USA, ktoré predávajú cez Instagram nemá svoju stránku, a teda celý proces ponuky a predaja prebieha len na Instagrame. Podľa prieskumu Facebook IQ / IPSOS v USA viac ako štyria z piatich používateľov Instagramu hovoria, že aplikácia im pomáha pri rozhodovaní o kúpe, pričom 83 % respondentov tvrdí, že im pomáha objavovať nové produkty alebo služby.

 

Instagramové nakupovanie na Slovensku môže byť bodom zlomu z toho titulu, že najčastejšou bariérou on-line nakupovania je prvý nákup. Inými slovami: ak človek raz nakúpi on-line, tak je vysoký predpoklad, že nakúpiť a druhýkrát, tretíkrát a pod.. Instagram môže „zlomiť“ nedôveru práve tým, že ide o dôverne známe prostredie a nákupy sú tu nenútené. Na druhej strane nejde o klasické cielené vyhľadávanie s úmyslom nakúpiť, ale vzniká tu nový nákupný návyk – náhodné nakupovanie pri rolovaní „feedu“. Hneď sa vynárajú dve otázky: „Ako dobre dokáže Instagram personalizovať ponuku? a „Kedy začne byť hustota ponúk tovaru pre používateľa otravná?“


V budúcnosti je perspektívny aj on-line predaj potravín prostredníctvom tohto kanála. Počas pandémie sa totiž práve on-line supermarkety začali intenzívne rozvíjať a zákazníkov oslovovali novými funkcionalitami a službami. Opäť to môže byť práve Instagram (alebo Facebook), ktoré povedú k prekonaniu bariér on-line nakupovania potravín. Pre porovnanie v USA ľudia uviedli, že preferujú osobný výber potravín aj počas pandémie. Je to tiež jedno z tvrdení, ktoré uviedli respondenti prieskumu 2muse* na Slovensku. Podobne ako v USA aj Slovákov odrádzajú rôzne poplatky za službu (doprava, donáška, príplatky) či všeobecné odmietanie tejto formy nakupovania potravín (málo skúseností, málo informácií, dostatok iných alternatív nákupu). Významnou bariérou v USA boli aj obavy z hygieny takto nakupovaných potravín („neviem kontrolovať, kto s nimi a ako manipuloval“).


Social Commerce


Keďže Facebook vlastní chatovacie aplikácie Messenger (je súčasťou Facebooku), Instagram Direct aj WhatsApp (ten kúpil Facebook v roku 2014 za 19 miliárd dolárov), tak sa zákazník môže s predajcom aj porozprávať alebo nakúpiť priamo z chatovacej apky. V budúcnosti bude pravdepodobne možné nechať si poradiť chatbotom priamo v chatovacej aplikácii. Facebook sa netají tým, že do Shops investuje veľa času, peňazí a energie. Budú tu napríklad „nákupy naživo“ Instagram Shop, prepojenie na vernostné programy a ďalšie funkcionality, ktoré majú návštevníkov sociálnej siete motivovať, inšpirovať a nabádať k nákupu. Napríklad „nákupy naživo“ si možno predstaviť tak, že ak niekto predvádza produkt v živom videu, tak pod ním sa na obrazovke zobrazia prekliky priamo na nákup prezentovaného tovaru.


Napokon na Facebooku a Instagrame sa predáva už od ich vzniku, existuje tu celý zástup búrz, burzičiek, bazárov, stránok zameraných na výmenu (swap) a pod.


Nakupovanie je sociálna aktivita a je úplne prirodzené, že sa presúva aj na sociálne siete. Podobne bežne ako m-commerce, ktorá je súčasťou e-commerce, budeme zrejme hovoriť aj o social commerce, s-commerce. Na záver dva údaje, ktoré stoja za zamyslenie:

 

1. Podľa aktuálneho prieskumu GfK, ktorý mapoval spotrebiteľské správanie počas pandémie, sú zákazníci ochotnejší akceptovať pri on-line nakupovaní vyššiu cenu.

 

2. Na Slovensku používa Facebook okolo 2,5 milióna ľudí.

 

 

Juraj Turzo


Zdroj: https://about.fb.com/news/2020/05/introducing-facebook-shops/
          https://www.facebook.com/business/shops


* Spotrebiteľský pulz počas pandémie. Výsledky a závery vyplývajú z ad-hoc meraní, ktorý realizovala agentúra 2muse v dňoch 23. – 24. marca 2020 a 8. apríla. Prieskum bol realizovaný online opytovaním cez 2muse on-line panel. Opytovaná bola reprezentatívna vzorka populácie SR vo veku 18+, kvótnym výberom, veľkosť vzorky prvého merania bola 311 respondentov a druhého 319 respondentov.


Ilustračné foto: Facebook

 

Video

New Retail Summit 2020 v 1 minúte

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW