Kaufland 450x1010

Kaufland 450x1010

Kaufland

Manipulačnú techniku častejšie obsluhujú aj ženy

Moderné vysokozdvižné vozíky boli vyvinuté okolo roku 1960 viacerými spoločnosťami v USA, Veľkej Británii a v Japonsku. Za takmer 60 rokov sa však zmenili, okrem nich aj sklady a dôležitosť takého faktora akým je ergonómia.

 

manipulacna2020 v

 

 

Pod pojmom manipulačná technicka si zvyčajne predstavíme vysokozdvižný vozík. Lenže vozíkov sje veľa druhov, pretože v skladoch sa realizujú desiatky rozličných úkonov. V skladoch tak dnes už bežne fungujú vozíky vychystávacie - komisionovacie, ťažné, dvojúrovňové, vhodné do užších regálových uličiek (retraky), určené na stohovanie do väčších výšok, či vozíky, ktoré slúžia na nakladanie a vykladanie na rampách.

 

Moderná technika už potrebuje aj svoje zázemie, v prípade elektrických vozíkov sú to nabíjacie stanice, v prípade LPG skladovacie priestory na fľaše s LPG alebo čerpacia stanica na LPG. Kľúčovou zložkou nákladov na manipulačnú techniku je servis. Ideálne je, ak dodávku servisných dielov a prípadné opravy poskytuje dodávateľ v časoch mimo prevádzky skladov, napríklad vo večerných hodinách.

 


Manipulačná technika sa prispôsobuje trendom


O aké trendy ide? V popredí je ekológia, ergonómia alebo prispôsobovanie sa zvyšovaniu svetlej výšky skladov (čo takisto súvisí s efektivitou využitia priestoru, cenou pôdy a životným prostredím). Pribúdajú tiež individuálne požiadavky na manipulačnú techniku. Zároveň neustále rastie dôraz na bezpečnosť pri práci.


„V distribučnom centre Tesca v Beckove v súčasnosti využívame približne 200 kusov manipulačnej techniky – elektrické nízkozdvižné vozíky, elektrické vychystávacie vozíky a elektrické vysokozdvižné vozíky s posuvným zariadením. Na prácu vo vonkajšom prostredí využívame čelné vysokozdvižné vozíky na plynový pohon. Dodržiavame všetky bezpečnostné zákony a predpisy a všetci kolegovia Tesca sa musia oboznámiť s bezpečnostnými opatreniami, ktoré platia na ich pracoviskách. Pracovníci absolvujú v tejto súvislosti viaceré potrebné školenia,“ uviedol pre RETAIL magazin.sk Peter Steigauf, hovorca spoločnosti Tesco na Slovensku.


„V našom logistickom centre v Ilave využívame najmä elektrické vysokozdvižné vozíky typu R, nízkozdvižné vozíky type-N a type-T. Len tri vozíky z celkových 470 nie sú elektrické, ale poháňané LPG a využívajú sa na prepravu a nakladanie s recyklovateľnými materiálmi v exteriéri. Od februára 2020 je 30 % všetkých produktov skladovaných v automatizovanom v sklade a ich podiel neustále rastie. Celková kapacita tohto skladu je 26 500 paliet a jeho výkon je 400 paliet za hodinu v oboch smeroch - skladovanie a vyskladnenie,“ sumarizuje Lucia Langová, hovorkyňa spoločnosti Kaufland.


„Používame výhradne vozíky štáplovacie do suchého ako aj do chladeného a mrazeného skladu, zaskladňovacie rýchlovozíky na 3EP, kompletovacie vozíky na 2 alebo 3 EP, ručné malé vozíky na vykladanie a nakladanie EP do kamiónov a vonkajšie štvorkolesové vozíky (autíčka) na manipuláciu s tovarom vo vonkajších priestoroch všetky naše vozíky sú iba na elektrický pohon,“ uvádza Tomáš Bezák, vedúci úseku komunikácie siete LIDL.


Výška zdvihu, pohon aj monitoring v priestore


Zvyčajná svetlá výška logistických centier je približne 10 m. Napríklad nová hala spoločnosti Dachser v Lozorne má už uskladňovaciu výšku 14,5 m. Kapacita je 12 tisíc paletových miest na ploche 6 700 m2. Uskladňovacej výške musí samozrejme zodpovedať výškou zdvihu a nosnosťou ramien aj používaná manipulačná technika. Zdvihnutia až do výšky 12-13 m začínajú byť tak samozrejmosťou.


Ďalším dôležitým atribútom, ktorý sa vyvíja v čase, je pohon. Striedavé pohony, rekuperácia, nízka spotreba elektrickej energie, rýchle nabitie – sú dnes už takmer normou. Manipulačná technika sa zapĺňa elektronikou, inteligentnými technológiami a vozíky sú dodávané so zabezpečovacou, prípadne sledovacou technikou. Často sú ich súčasťou kamery, čiže obsluha vidí vrchnú časť ramena. Zároveň je ich súčasťou aj svetelná signalizácia, čiže spomedzi regálov „vybehne“ najprv svetlo na podlahe a až potom vozík. Ide o jednoduché opatrenie, ktoré pomáha predchádzať kolízii dvoch vozíkov.


Súčasné IT a WMS systémy však už dokážu vyrátať a naplánovať dráhy vozíkov tak, aby ich pohyb v priestore skladu bol efektívny a nekolízny. Spomenúť môžeme napríklad RTLS – Real -time location services, teda monitoring pohybu ľudí a techniky v priestore a v reálnom čase. Práve na základe presných dát dokážu firmy efektívne plánovať zmeny, vidia reálne využitie pracovného priestoru a techniky.

 

Technika tiež pomáha pri tzv. pickovaní. Akonáhle manipulant naloží tovar do vozíka, dostáva zvukové a vizuálne hlásenie do handheldu pripevnenom na ruke. Práve takéto softvérové analýzy môžu ukázať, že retailer alebo logistická firma používa príliš veľa vozíkov alebo má nesprávnu štruktúru flotily manipulačnej techniky. Niekedy stačí menej drahších a komplikovanejších vozíkov a výsledkom je rýchlejšia a efektívnejšia činnosť.


Zastúpenie žien na vzostupe


Na manipulačnom vysokozdvižnom vozíku v súčasnosti nemusia sedieť len muži. Dôkazom je logistické centrum dm drogerie markt v Senci, v ktorom pracuje viac žien a ktoré s prehľadom obsluhujú aj manipulačnú techniku. Pred pár rokmi reťazec inštaloval do skladu nabíjaciu stanicu, ktorá je kapacitne dimenzovaná na 25 vysokozdvižných vozíkov, 42 komisionovacích vozíkov a 6 nízkozdvižných vozíkov s plošinkou.


V sklade spoločnosti Lidl s vysokozdvižnými vozíkmi pracujem približne 80 % mužov a 20 % žien. „Celkovo máme v logistických centrách pomer všetkých zamestnancov 70:30 v prospech žien,“ dodáva T. Bezák.


P. Steigauf z Tesco uvádza: „Manipulačnú techniku v našom sklade v Beckove obsluhujú výhradne vyškolení kolegovia Tesca, a to v zastúpení približne 35 % žien a 65 % mužov.“


Lucia Langová za Kaufland dodáva, že podiel mužov a žien je pri používaní manipulačnej techniky (vysokozdvižné a nízkozdvižné vozíky) u nich približne rovnaký.


Robotická vízia budúcnosti


Odpoveďou na trhové požiadavky, na rýchlosť, presnosť a stále vyššie ceny pozemkov sú sklady, kde je minimum pracovníkov a skladovanie zabezpečujú samočinné vertikálne zakladače. Takýmto zakladačom disponuje napríklad e-shop Alza v Senci.


Spoločnosť Dachser má zasa v nemeckom Gersthofene automatický vychystávací systém AVIATOR, ktorý slúži v sklade alkoholických nápojov z portfólia Pernod Ricard. Automat dokáže zmeniť uličku za 30 sekúnd a obsluhuje sklad s výškou 21 m.


V budúcnosti bude možné sklady postaviť aj v oblastiach, kde je síce nedostatok zamestnancov, ale lacné pozemky. Manipulačnú techniku budú prostredníctvom virtuálnej reality ovládať muži aj ženy zo vzdialených miest. Ďalším z trendov sú bezobslužné vozíky (AGV) a tiež modifikácia štandardných vozíkov, ktoré sa doplnia o automatizačné komponenty.


Futuristicky pôsobia a fungujú tzv. kognitívne roboty. Retailový moloch Amazon v roku 2012 kúpil firmu Kiva Systems za 775 miliónov dolárov. Kiva System vyrába samočinné logistické roboty, ktorých má v súčasnosti Amazon vo svete už vyše sto tisíc. Roboty dokážu automatizovane presúvať celé regály tak, že jednoducho vojdú pod regál, zdvihnú ho a prevezú na želané miesto. Ich nosnosť je vyše 300 kilogramov.

 

Podobné roboty Quicktron Robots využíva čínsky konkurent Amazonu Alibaba. Ak by sme medzi manipulačnú techniku zaradili aj drony, tak s tými okrem Amazonu v praxi experimentuje napríklad aj nemecká DHL. Slúžia však najmä na prepravu mimo skladov, teda v exteriéri.

 

Juraj Turzo
Ilustračné foto: redakcia

Video

V boji proti vírusom je úspešný UV ROBOT

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW