KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Aké špecifiká má logistika módneho tovaru?

Kalendárny rok je v tomto segmente rozdelený na dve silné sezóny – jarnú/ letnú a jesennú/zimnú. V rámci každej je naskladňovaný iný tovar a nové kolekcie. Plynulosť fungovania závisí od kvalitnej prípravy veľkého objemu tovaru v pomerne krátkej dobe.

 

wareghouse778x518

 

Pozrime sa bližšie na jednotlivé procesy, konkrétne ako prebiehajú pri tomto sortimente v spoločnosti Geis. Logistické služby v oblasti módneho tovaru zabezpečuje pre GREAT UNITED TRADING (GUT), s.r.o., ktorá zastrešuje značky KVL, LEE COOPER a najmä TIMEOUT.


KVL (predtým značka KENVELO) je odevná firma, ktorá prevádzkuje v strednej a juhovýchodnej Európe sieť predajní s textilom a módnymi doplnkami. LEE COOPER je klasická značka štýlového denimového oblečenia s dlhou históriou a kvalitou, ktorá je potvrdená napríklad armádnymi zákazkami. TIMEOUT bol založený v roku 1973 skupinou mladých dizajnérov rozhodnutých vytvoriť priateľskú a cenovo dostupnú značku, ktorá zachytí pozitívny kalifornský životný štýl a jeho jedinečnú slobodnú atmosféru v reakcii na uniformitu a neosobnosť, ktorú diktujú veľké módne spoločnosti.


„Naša spolupráca so spoločnosťou GUT začala na dlhodobejšej zmluvnej báze v roku 2014. Už predtým sme však čiastočne spolupracovali v rámci sezónnych požiadaviek,“ uvádza vedúci projektu Pavel Tóth zo spoločnosti Geis a vysvetľuje: „Pre každú sezónu naskladňujeme iný tovar, čiže nové kolekcie, ktoré zahŕňajú približne 4500 rôznych artiklov, čo je asi 1200 rôznych druhov v niekoľkých farebných variantoch. Ide o oblečenie, ale aj o doplnky - v lete kabelky, opasky, tašky, v zime čiapky, šály, rukavice atď. V rámci spolupráce zabezpečujeme spoločnosti GUT kompletnú skladovú manipuláciu, od vykládky doručených kontajnerov, prípadne leteckých zásielok a kamiónov až po doručenie koncovým príjemcom.“


Uloženie tovaru


Módny tovar je v sklade uskladnený v kartónoch, ktoré obsahujú rôzne veľkosti, ide o tzv. „Prepack“. Kartón je v tomto prípade základnou manipulačnou jednotkou. Kartóny sa triedia podľa jednotlivých artiklov, ukladajú sa na palety a naskladňujú. Výkyv skladových zásob môže byť až na úrovni 2000 paletových pozícií, čo je mimoriadne náročné na riadenie efektivity uskladnenia v rámci multi-user skladu (skladu pre viacerých používateľov).


Podľa došlých objednávok sa potom vyskladňuje konkrétny tovar. „Jednotlivé kartóny polepujeme zákazníckym štítkom, ktorý je generovaný priamo zo systému zákazníka (SAP) a objednávky kompletizujeme do zásielok pre jednotlivých príjemcov,“ uvádza P. Tóth.


Sklad je napojený na distribučnú sieť skupiny Geis. Podľa veľkosti je z tohto miesta tovar rozvážaný do jednotlivých predajní na Slovensku a v Českej republike a to buď prostredníctvom paletovej alebo celovozovej prepravy. Zároveň sa tu skladuje a vychystáva tovar aj pre ďalšie krajiny, konkrétne pre Rumunsko, Bulharsko, Bosnu a Hercegovinu, Srbsko, Chorvátsko, Slovinsko a Ukrajinu. Výnimočne sa z tohto miesta expeduje tovar aj do iných krajín, najmä do Strednej a Východnej Európy. Pre zásielky z a do krajín mimo EÚ zároveň spoločnosť Geis zabezpečuje všetky colné služby.


Ďalšou súčasťou servisu pre GUT je príjem a spracovanie vráteného tovaru. Vrátený tovar je prijatý na sklad a spracováva sa podľa pokynov zákazníka.


Skúsený personál


Medzi sezónami obvykle býva aspoň jedno - až dvojmesačné pokojnejšie obdobie. V tomto roku však prebiehalo všetko inak, na konci júla boli ešte expedované jarné a letné kolekcie a už od 12. augusta začali do skladu prichádzať kontajnery s jesenným a zimným tovarom. Geis, aj vzhľadom na vzniknuté požiadavky, začal zároveň zabezpečovať prevádzku e-shopu s tovarom značky TIMEOUT. Sklad e-shopu bol tiež doplnený vybraným sortimentom značky LEE COOPER.


Na zabezpečenie projektu sa v spoločnosti Geis podieľa stály tím, ktorý počas niekoľkých rokov získal potrebné odborné skúsenosti. Vďaka tomu plynule zvláda každoročný sezónny nárast. Občasné výkyvy sa samozrejme darí zvládať s pomocou ďalších prevádzok skupiny alebo externých pracovníkov, ktorí sú už na projekte zaučení.


„V módnom svete sa všetko odvíja od častého striedania kolekcií a sezónneho tovaru, ktoré treba pripraviť do predaja v ideálnom čase. Na nové položky ale musí byť samozrejme v predajniach pripravené miesto. Bezproblémové zvládnutie logistiky je preto veľmi dôležité, zlyhanie nie je možné,“ dodáva Dana Bačíková zo spoločnosti GUT, s.r.o.

 

redakcia
Zdroj a foto: Geis SK s.r.o., GREAT UNITED TRADING, s.r.o.

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk