Ako prebieha príprava objednávok z e-shopu s drogériovým tovarom?

Uzatvorenie kamenných predajní počas pandémie koronavírusu posilnilo význam nákupov prostredníctvom internetu. Pre zákazníka je tento spôsob nakupovania jednoduchý, stačí pár kliknutí a potom už len počkať na dodanie objednaného tovaru.

 

dmgeis v

 

 

Dodaniu nakúpených tovarov z e-shopov predchádza zdĺhavá cesta a množstvo nevyhnutných procesov. Zaujímavé je v tejto súvislosti napríklad fungovanie e-shopu drogériového reťazca dm drogérie markt. Ten bol pre Slovensko a Českú republiku spustený na začiatku roku 2018. Internetové nákupy z oboch krajín vybavuje v súčasnosti spoločný sklad v Pohořeliciach pri Brne. Prevádzku tohto skladu pre reťazec dm drogérie markt zastrešuje logistická spoločnosť Geis.

 

Ideálna lokalita


Umiestnenie skladu v Pohořeliciach pri Brne je ako komplexné logistické riešenie výhodné pre spoločnú obsluhu zákazníkov v oboch krajinách. Táto lokalita vyniká dobrou dopravnou obslužnosťou, dostatočnou skladovou kapacitou pre prípadnú ďalšiu expanziu, aj dobrou dostupnosťou pre kvalifikovaných pracovníkov.


„Online shop, vnímame nie len ako doplnenie nášho doterajšieho spôsobu predaja ale aj ako stále sa dynamicky rozvíjajúcu oblasť. A to aj napriek tomu, že sa väčšina nákupov naďalej uskutočňuje v našich kamenných predajniach. Práve v období koronavírusovej pandémie posilnil význam tohto predajného kanála, naši zákazníci vo zvýšenej miere uprednostňovali bezpečné online nakupovanie na www.mojadm.sk,“ hovorí manažér komunikácie Jiří Peroutka z dm drogerie markt.


Baliaca linka


Vytvoriť kvalitný funkčný systém, ktorý dostane tovar z regálov v sklade čo najrýchlejšie k zákazníkovi, je náročná logistická úloha. Voľba externého dodávateľa tejto služby vznikla z detailnej analýzy trhu.


Tovar do pohořelického skladu smeruje z troch miest. Pre slovenských zákazníkov má tento reťazec sklad v Senci, pre českých v Jihlave, veľkoobjemový tovar prichádza zo skladu v Divišove.


V Pohořeliciach sa tovar najskôr naskladní a podľa objednávok z e-shopu vychystáva. Pracovisko je certifikované podľa normy IFS Logistics 2.2. Spĺňa tak vo všetkých smeroch zvýšené požiadavky na uskladnenie sortimentu tohto obchodníka.


Pri odbavovaní tovaru z e-shopu dm drogerie v Pohořeliciach pracuje 70 zamestnancov (vrátanie agentúrnych pracovníkov). Prevahu majú ženy, pre ktoré je tento sortiment prirodzene zaujímavý. Aj napriek niekoľkonásobnému zvýšeniu predaja v počas obdobia núdzového stavu dokázali zamestnanci skladu e-shopu vykryť značnú väčšinu objednávok načas, respektíve v avizovanom termíne. Sklad sa ale musel prispôsobiť a z jednozmennej prevádzky s postupným nástupom zahájiť prevádzku trojzmennú. To je jedna z výhod outsourcingu, kedy je logistický operátor schopný vykrývať aj neočakávané výkyvy.


Dekoratívna kozmetika


V dvojposchodovom policovom a regálovom systéme je uskladnených 24 500 položiek- polovica je určená pre zákazníkov na Slovensku a polovica pre Českú republiku.


„Nemôže sa stať, že by tovar , ktorý si zákazník objedná, nebol na sklade. Sme totiž on-line prepojení so systémom dm drogerie a každých 15 minút prebieha dátová kontrola. E-shop sám dohliada, aby sa v jeho ponuke neobjavil tovar, ktorý nie je na sklade,“ vysvetľuje Vladimíra Tučková, vedúca pohořelického distribučného centra. „Objednávky v e-shope dm drogerie sa prepisujú do nášho WMS. Objednávky, ktoré dostaneme do 12 hodín, musíme ešte poobede vyexpedovať z distribučného centra,“ hovorí vedúci zmeny pohořelického distribučného centra Václav Veverka.


Proces vychystávania prebieha dvoma spôsobmi v závislosti od druhu tovaru. Pri menších položkách, ako sú kozmetika, čistiace prostriedky alebo potraviny, skladník z policových regálov, pomocou mobilného prstového skeneru, vychystáva šesť zákaziek naraz a každú z nich v rámci drobného sortimentu kompletizuje. Väčší sortiment, napríklad väčšie balenia toaletného papieru, plienky alebo granule pre psov, sa skladujú v bežných regáloch na paletách a vychystávajú sa osobitne. Pokiaľ sú dva druhy tovaru súčasťou jednej objednávky, potom sa konsolidujú ešte pred balením.


Objednávka môže zhŕňať jednu, desať alebo viacej položiek, z ktorých každý má rôznu veľkosť, tvar, hmotnosť či odlišné požiadavky na zabalenie. Baliace pracovisko, je preto dôležitým miestom expedičného skladu, ktorý obsluhuje e-shop. Je tiež miestom poslednej kontroly vychystaných položiek, aby sa k zákazníkovi vydal len taký tovar, ktorý si objednal.
Balenie sortimentu pozostávajúceho z niekoľko tisícov najrôznejších položiek, kladie na baličov vysoké nároky. Vyžaduje ich skúsenosť, predstavivosť a dôkladnosť. Skladníci sú preto opakovane školení a musia sa zoznámiť s manuálom, ktorý stanovuje, ako musí byť ktorý tovar zabalený. Školenie baličov sa opakuje kedykoľvek sa objaví nejaký nedostatok alebo pokiaľ dm drogérie, nerozhodne o zmene spôsobu balenia.


Nízka záťaž pre životné prostredie


Sieť dm drogerie kladie veľký dôraz na to, aby spôsob balenia zásielok a obalového materiálu čo najmenej zaťažovali životné prostredie a pracuje priebežne na optimalizáciách.


„Na základe výsledkov štúdie LCA (LCA = Life Cycle Assesssment, životný cyklus produktu), ktorú pre nás, na náš podnet spracovala Vysoká škola chemická a technologická v Prahe (VŠCHT), vieme, že vďaka zavedeniu klipových sáčkov v roku 2018 sa celkový odpad online zásielok na životné prostredie znížil o 23 %, respektíve o 34 %, v závislosti od typu a veľkosti zásielky. Ide o komplexný pohľad na životný cyklus celej online objednávky, nie iba z pohľadu úspory plastového materiálu. Aj naďalej hľadáme možnosti, ako viac redukovať dopady používaného obalového materiálu u online zásielkach na životné prostredie,“ vysvetľuje J. Peroutka.

 

 


Balenie objednávok prebieha v tomto sklade s využitím valčekovej dráhy, po ktorej sa vychystaný tovar pohybuje k jednotlivým baličom. Z hľadiska spôsobu balenia, sa tovar rozdeľuje do siedmich skupín. Potraviny sa musia oddeliť, u položiek s otváracími uzávermi ako sú šampóny či pleťové mlieka, musí balič uzávery prelepiť lepiacou páskou. Niektorý tovar sa umiestňuje do uzatvárateľných sáčkov. Balíky sa vystielajú nafukovacími vankúšikmi, ktoré tlmia nárazy, vznikajúce počas dopravy a znižujú tak možnosť poškodenia. Každá položka sa znovu skenuje a kontroluje v systéme. Každé miesto baliaceho pracoviska strážia kamery, ktoré sú jedným z mnoho prvkov kontroly procesu spracovania zásielok a nemalou mierou prispievajú k veľmi nízkej chybovosti, ktorá v pohořelickom sklade dosahuje priemerne 0,05 %. Kamerové záznamy sa pre prípad reklamácii uchovávajú po dobu troch mesiacov.


„Okrem zásobovania e-shopového skladu zavážame z centrálnych skladov aj kamenné obchody dm drogerie. V rámci spolupráce s týmto zákazníkom tak využívame všetky produkty, ktoré skupina Geis ponúka. To znamená celovozovú prepravu, systémovú paletovú prepravu v režime B2B aj B2C, skladovanie a manipuláciu, služby VAS aj dodávku obalového materiálu,“ dodáva V. Tučková.

 

 

redakcia


Zdroj a foto: Geis, dm drogerie markt

Video

New Retail Summit 2020 v 1 minúte

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW