Aká je budúcnosť balíkovej prepravy na Slovensku?
- Podrobnosti
- Uverejnené utorok, 05. apríl 2016
V súčasnosti tvorí internetovú populáciu, celosvetovo, niečo okolo 39% ľudí. Z toho len v Európe z nich takmer 35% nakupuje online. Za rok 2015 vyše 240 miliónov Európanov nakúpilo tovar z e-shopov za viac ako 170 biliónov €.
„Je len otázkou času, keď väčšina našej populácie dostane označenie online. V e-shopoch budeme nakupovať nielen oblečenie a elektroniku, ale aj potraviny a tovary každodennej spotreby. V Európe ale predtým treba vytvoriť silnú infraštruktúru, ktorá zabezpečí rýchle doručenie objednávky až k zákazníkovi,“ uvádza Andrej Hozlár, výkonný riaditeľ z DHL Parcel Slovensko. Ten, kto je dnes internetovým predajcom, toho trhom nie je len Slovensko, ale prinajmenšom Európa alebo aj celý svet. To, čo ho delí od zákazníka napríklad v Španielsku je len rýchla a spoľahlivá doprava.
Zákazníci očakávajú lepšie služby
„Ak by sme sa spýtali zákazníkov slovenských e-shopov, čo ich motivuje k nákupu, odpoveďou by bola zrejme široká ponuka a výhodná cena. Keby sme im povedali, že ich nákup bude o 1 € drahší, no vyzdvihnú si ho kedy a kde im to bude najviac vyhovovať, cena prestáva byť relevantná,“ hovorí zo skúsenosti A. Hozlár. Zaujímavé inovácie v servise a službách tak odhaľujú to, či e-shop uspeje v silne konkurenčnom online prostredí. Čoraz viac internetových predajcov okrem virtuálneho obchodu otvára aj kamenné prevádzky, kde si zákazníci môžu tovary vyskúšať, prípadne vymeniť za iné. Logistické služby zase vytvárajú dokonalú sieť, ktorá prepraví za krátky čas tovar k zákazníkovi presne tam, kde to potrebuje a kedy to potrebuje. Zaujímavou novinkou sú v tejto súvislosti DHL ParcelShopy, ktoré výrazne rozširujú možnosti bežných predajní. Kvetinárstvo vedľa pracoviska, či novinový stánok na rohu ulice blízko bydliska...aj tieto miesta môžu slúžiť na prevzatie zrealizovaného nákup z e-shopu. „V Nemecku aktuálne funguje viac ako 20 000 ParcelShopov, na Slovensku ich je už niekoľko 100,“ informuje A. Hozlár.
Ako sa zmení e-commerce svet?
Slovenskej pošte tak postupne vzniká konkurencia, ktorá v podobe ParcelShopov bude zabezpečovať vyzdvihnutie a posielanie zásielok tam, kde to zákazníci potrebujú. „Na umiestnenie vhodných ParcelShopov používame analýzu výskytu ľudí v mestách, aby sme našli prienik lokalít, kde sa vyskytujú ľudia a chýba im takáto služba,“ hovorí A. Hozlár. Vytvorením ParcelShopov sa docieli ešte väčší dopyt po online nakupovaní. Vzdialenosť zo skladu e-shopu ku konečnému zákazníkovi totiž už nebude problémom. Začne sa pravdepodobne objednávať vo väčšej miere tovar bežnej spotreby, pričom sa budú stále viac implementovať nové technológie, ktoré sa prepoja so smartfónmi, či inteligentnými spotrebičmi v domácnosti. Zavedením tohto trendu sa očakáva, že v roku 2018 celosvetovo viac ako 130 milión ľudí nakúpi tovar v e-shopoch za viac ako 280 biliónov €.
Zdroj a ilustračné foto: DHL Parcel Slovensko