Trh bioproduktov v Európe prekonal hranicu 40 mld. eur

Menej obalov, viac regionálnosti, vegánstvo a väčšia rozmanitosť ponuky. Tak možno zhrnúť hlavné trendy, ktoré rezonovali v ponuke bioproduktov na tohtoročnom veľtrhu BioFach.

 

biofach v

 

Dvojica veľtrhov BioFach a Vivaness sa uskutočnila v dňoch 12. až 15. februára 2020 v nemeckom Norimbergu. Novinky z bio odvetvia a prírodnej kozmetiky predstavilo celkom 3 792 vystavovateľov zo 110 krajín, čo je rekordný počet v histórii týchto veľtrhov. Pozrieť sa prišlo vyše 47 tis. návštevníkov zo 136 krajín.


Míňa sa viac


Európania minuli podľa BÖLW (Bund ökologisch Lebensmittelwirtschaft) za bio produkty v roku 2018 o približne 8 % viac ako v predchádzajúcom roku. Po troch rokoch dvojciferného rastu sa tak bio trh v Európe vyvíjal o niečo zdržanlivejšie.


Každý Európan nakúpil v roku 2018 bioprodukty v priemernej hodnote 51 €, v krajinách Európskej únie dosiahla priemerne útrata za biopotraviny 73 € na obyvateľa. V celej Európe vzrástol obrat bio trhu na 40,7 mld. €, v krajinách EÚ-28 na 37,4 mld. €.


Hoci v niektorých krajinách sa rast obratu za biopotraviny spomalil, neplatí to všade. Vo Francúzsku trh s biopotravinami vzrástol o 15 %. V Dánsku dosiahol podiel biopotravín na celkovom trhu s potravinami 11,5 %, vo Švajčiarsku 9,9 %, vo Švédsku 9,6 % a v Rakúsku 8,9 %. Nemecko skončilo v rámci Európy s podielom 5,3 % na 6. mieste.


Najvyššiu sumu za nákup biopotravín na osobu minuli v roku 2018 zhodne Dáni a Švajčiari, a to 312 €. S odstupom nasledovali Švédi so sumou 226 €. Francúzi sa so 136 € dostali pred Nemcov, ktorých útrata za biopotraviny dosiahla v roku 2018 "len" 132 €.


Celosvetovo najväčšími bio trhmi sú Európa a USA, ktoré za Európou zaostávajú len minimálne. V roku 2018 tam dosiahol obrat za biopotraviny 40,5 mld. €. Každý Američan utratil za biopotraviny v priemere 124 € a podiel bio trhu na celkovom predaji potravín dosiahol 5,7 %. Najväčší, 15 %- tný podiel výdavkov bol za ovocie a zeleninu.


Od obalu po regionálnu ponuku


Na tohtoročnom veľtrhu BioFach rezonovali štyri hlavné trendy ovplyvňujúce vývoj v bio svete: inovatívne obalové koncepty, rezistentné odrody, vegánstvo a potenciál regionálnej ponuky biopotravín.


Zaujímavá je aj skutočnosť, že mnohí zákazníci nečakajú na ďalšie a ďalšie novinky, ale radšej by našli svoj obľúbený výrobok v ekologicky šetrnejšom balení alebo si ho kúpili nebalený. Bio sa totiž stalo viac než len obsahom a produktom, ale súčasťou životného štýlu a predaja. Výrobcovia sa preto snažia zlepšiť súčasné balenie a minimalizovať množstvo použitého obalového materiálu, podporujú viaccestné obaly aj formy bezobalového predaja.


Podmienkou, aby mohli byť biopotraviny v dostatočnom množstve a za prijateľnú cenu dostupné pre čo najväčšie množstvo spotrebiteľov, je dostatočná kapacita poľnohospodárskej produkcie. Ekologickí poľnohospodári preto hľadajú rezistentné odrody, ktoré by im zabezpečili nielen výnosy, ale súčasne aj maximálnu sebestačnosť, a teda nižšiu závislosť od veľkých globálnych dodávateľov.


Pokračujúcim trendom je vegánstvo


Trh s vegánskymi produktami rastie naprieč všetkými kategóriami. Na veľtrhu mohli návštevníci ochutnať napríklad mandľové maslo s morskou riasou, bio ovsený krém, kokosovú šľahačku alebo bio vegánsky syr, ktorý je alternatívou syra Camembert. Nechýbali samozrejme najrôznejšie vegánske tyčinky, snacky a rôzne sladkosti.


Posledným z hlavných trendov tohtoročného veľtrhu BioFach bola regionálnosť. Regionálne produkty mávajú vlastný príbeh, vďaka ktorému môžu nadviazať emocionálne spojenie so spotrebiteľom. A to dokáže zákazník, ktorý kupuje biopotraviny, oceniť. Napríklad bio ryža vypestovaná v Rakúsku umožní spotrebiteľovi kúpiť lokálny produkt, ktorý sa inak bežne prepravuje aj tisíce kilometrov. Nadväzuje to na myšlienku regionálnej sebestačnosti v zásobovaní zeleninou, ovocím, pečivom a ďalšími potravinami. Takýto model "chutí" spotrebiteľom a oplatí sa aj výrobcom, pretože zákazníci sú za lokálne produkty ochotní zaplatiť viac.


Budúci ročník dua veľtrhov BioFach a Vivaness sa uskutoční v Norimbergu v dňoch 17. až 20. februára 2021.

 

 

Zdroj: Eva Klánová, Retail News
Retail News/ http://archiv.press21.cz/retailnews/2020/03/?pn=48 


Ilustračné foto: BioFach

Video

New Retail Summit 2020 v 1 minúte

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW