12 odporúčaní pre efektívnejšiu in-store komunikáciu pri predaji kozmetiky
- Podrobnosti
- Uverejnené piatok, 20. marec 2020
Zo štúdie Shop! Global Network & POPAI Storedits Skin Care, Make-Up & Cosmetics vyplynulo niekoľko zaujímavých postrehov, ktoré sa zídu pri tvorbe POP materiálov v kategórii kozmetiky a starostlivosti o pleť.
Kozmetika a starostlivosť o pleť predstavujú kategórie, ktorým sa dlhodobo darí bez ohľadu na finančnú situáciu na trhu. Budúce predpovede sú im priaznivo naklonené aj vďaka populačnému rastu a ekonomickému rozvoju v Ázii, Afrike a na Blízkom východe. Dopyt po inováciách podnecuje jednak starnúca populácia, ktorá si chce zachovať mladistvosť, jednak zvyšujúci sa záujem mužov o svoj vzhľad, špecifické potreby žien rôznej farby pleti aj záujem o vegánske produkty.
Nové značky
Hoci sú karty na kozmetickom poli medzi veľkými hráčmi rozdané, prichádzajú sem stále nové značky. Boj o pozornosť nakupujúcich v mieste predaja je teda značný a POP reklama v ňom zohráva zásadnú úlohu. Jej funkcia je predovšetkým navigačná. Viac-menej ale predstavuje ešte jednu kľúčovú výhodu – pokiaľ spotrebiteľom poskytne možnosť produkt si vyskúšať, dokáže pritiahnuť ľudí aj do kamennej predajne. Pre kozmetiku a starostlivosť o pleť je tak miesto predaja príležitosťou, ako podporiť uvedenie nových produktov a promočné akcie.
Podľa štúdie Storedits Skin Care, Make-Up & Cosmetics, ktorú v 13 krajinách realizovala odborná asociácia Shop! Global Network a POPAI, sa v sledovaných 177 predajniach, nachádzajú častejšie permanentné než dočasné stojany. Z 42 rôznych druhov POP materiálov žiadny nedominuje, čo len dokazuje rozmanitosť prezentácie v tejto kategórii.
Na podporu vystavenia kozmetických produktov pripadá v priemere, na predajňu, 25 rôznych prostriedkov, z čoho len malé percento - 3,3% tvoria digitálne obrazovky. Iba veľmi obmedzene je zatiaľ využívaná virtuálna, či rozšírená realita. Naopak osvetlenie je pre prezentáciu tohto sortimentu zásadné, pretože dokáže veľmi rýchlo pritiahnuť pozornosť. Dôraz je ďalej pri stojanoch kladený na farby (predovšetkým bielu alebo čiernu), branding, aj jasné oznámenie, najčastejšie s lifestylovými fotografiami.
Zo zistení tejto štúdie vznikli aj niektoré odporúčania pre značky a maloobchodníkov k tvorbe a implementácii in-store komunikácie:
1.Značky musia spolupracovať s obchodníkmi
Spolupráca zadávateľov s obchodníkmi je pre úspech POP reklamy zásadná. Obchodníci totiž do značnej miery oplyvňujú podobu POP materiálov, keď určujú napríklad ich maximálnu veľkosť aj branding. Zadávatelia tak musia poznať pravidlá aj špecifiká predajní, aby boli schopní včas vyrobiť vhodný reklamný materiál. Zároveň by si mali obe strany upresniť, kde na predajnej ploche bude materiál najlepšie umiestnený.
2.Dizajn má zodpovedať správnemu publiku
Dizajn POP materiálov by mal zodpovedať definícii cieľovej skupiny. Preto by mali značky presne vedieť, komu svoje produkty predávajú.
3.S dodávateľmi je potrebné ťahať za jeden povraz
Kvôli podpore predajov sa oplatí spolupracovať s dodávateľmi, ktorí bežne investujú nemalé prostriedky do spoznávania zákazníkov. Spoločné vedomosti dokážu priniesť významnú pridanú hodnotu.
4.Skúsenosť je nadovšetko
Príležitosť POP médií je tiež v schopnosti ponúknuť zážitok. Zrkadlá, testovacie stanice, technologické aplikácie s rozšírenou realitou, viaczmyslová stimulácia by tak určite mali byť ich súčasťou. Práve možnosť vyskúšať si produkt na mieste a multisenzorická skúsnosť odlišuje kamenné predajne od ich online konkurencie.
5.Jedna veľkosť väčšinou nesedí všetkým
Vždy je potrebné myslieť na varianty POP materiálov s ohľadom na rôzne retailové koncepty a štýl aj veľkosť predajní.
6.Osvetlenie je kľúčové
Osvetlenie dokáže prilákať nakupujúceho do kategórie aj zviditeľniť v jeho očiach drobné produkty. Spolu s pohybom dokáže zákazníka motivovať, aby danému stojanu venoval pozornosť.
7.Digitálne obrazovky je potrebné používať striedmo
Prostredníctvom digitálnych obrazoviek je možné vniesť do miesta predaja svetlo, pohyb, výber produktov aj tipy a informácie o ponuke. Zároveň je týmto spôsobom možné prepojiť in-store prezentáciu s nadlinkovou kampaňou, alebo on-line predajom. Avšak i tu platí, že na prvom mieste by mali byť predovšetkým potreby a očakávania nakupujúcich.
8.Udržiavajte rovnováhu medzi oznámením a zásobami
Mať dostatok produktov v regáloch je určite lákavé. Nesmie sa však zabúdať aj na komunikáciu produktových informácií, predovšetkým v prípade nových alebo komplexných produktov.
9.POP médiá musia umožňovať jednoduchý nákup
Druhotné vystavenia by mali byť prispôsobené k jednoduchému nákupu, teda umožňovať prehľadné a usporiadané vystavenie produktov a jednoduchú manipuláciu s nimi. V neposlednom rade by aj dopĺňanie tovaru a udržiavanie vystavenia v dobrom stave nemalo spôsobovať personálu predajne zbytočné problémy.
10.Vyrábajte odolné aplikácie
Či už permanentné alebo dočasné, POP médiá by mali byť odolné. Predovšetkým tie, ktoré sú určené len na krátkodobé vystavenie by mali byť jednoducho zostaviteľné, aby s nimi dokázali jednoducho a bez problémov pracovať aj zamestnanci predajne.
11.Držte komplikovanosť na minime
Aj pri prémiovom vzhľade by POP materiály nemali byť akokoľvek komplikované. Tiež za účelom zníženia nákladov na výrobu a dopravu by sa dizajnéri mali zaobísť bez zbytočností.
12.Zhodnocujete a revidujete
POP aplikácie by mali podliehať pravidelnému vyhodnoteniu, ktoré posúdi, čo funguje a čo by sa malo zlepšiť.
Daniel Jesenský, POPAI CE
V prípade záujmu o podrobnejšie výstupy z výskumu Storedits Skin Care, Make-Up & Cosmetics kontaktujte kanceláriu POPAI Central Europe.