Pre MERKUR sú lokálne produkty srdcovou záležitosťou
- Podrobnosti
- Uverejnené utorok, 21. január 2020
Týždenne obslúžia 1,3 milióna zákazníkov. Tí u nich nájdu viac než 20 tisíc produktov a využiť môžu aj netradičné zákaznícke služby. Mnohé ich predajne si obľúbili aj slovenskí zákazníci a realizujú v nich nákupy potravín.
Viac o maloobchodnej sieti MERKUR prezradil v rozhovore pre RETAILmagazin.sk Paul Pöttschacher, hovorca spoločnosti REWE International AG.
Kedy sa začal písať príbeh maloobchodnej siete MERKUR v Rakúsku a ako pokračuje?
V roku 1969. MERKUR je dnes súčasťou REWE International AG a s približne 10-tisíc zamestnancami patrí u nás medzi najväčších zamestnávateľov. V Rakúsku momentálne prevádzkujeme 138 predajní, ktoré garantujú zážitkové nakupovanie pre vyše 1,3 mil. zákazníkov týždenne.
Plánujete sa ďalej na rakúskom trhu rozširovať?
Na prelome rokov sme prevzali do prevádzky PRO Kaufland v Linzi, a to aj spolu so 115 zamestnancami. Počas prevádzky sme zrealizovali drobné prestavby, pričom predajňa je naďalej vedená pod značkou PRO Kaufland, avšak s novým prívlastkom „powered by MERKUR“. Doplnená je však o typické prvky a kvalitu MERKURu, či už v prevedení prevádzky, alebo aj v rámci sortimentu. Ponuka tu bude postupne rozšírená aj o známe privátne značky ako MERKUR Immer gut, Ja! Natürlich či clever. Predajňa v Linzi sa rozkladá na ploche 4 300 m2 so skladovými priestormi v rozsahu 8 300 m2.
Mať plné regály lákavých tovarov už v súčasnosti nestačí. Nakupujúci ocenia aj široké spektrum doplnkových služieb, ktoré im uľahčia každodenný život. Čo zaujímavé z tejto oblasti ponúkate svojim zákazníkom?
Záleží nám samozrejme na tom, aby sme život našich zákazníkov obohacovali rozmanitosťou, zážitkami aj pôžitkami. Robíme to dokonca tak, aby sme im toto všetko posielali v ústrety a aj vtedy, keď to najmenej čakajú. Prekvapujeme ich. Nesústreďujeme sa pritom len na určitú, úzko vyhranenú, cieľovú skupinu. Nezáleží nám na tom, či ide o milovníkov bio produktov, veľkú rodinu alebo náročných gurmánov – každý zákazník u nás nájde produkty pre svoje potreby, má dokonca viaceré možnosti voľby a to aj v každej cenovej kategórii.
Širokú ponuku tovarov u nás dopĺňajú viaceré služby, ktoré sa z času na čas zídu. Napríklad je možné si u nás objednať zákusky, torty či obložené misy a chlebíky pre rodinné oslavy alebo rôzne podujatia. Je to praktická služba, ľudia ju ocenili, osvedčila sa. Stále však uvažujeme aj nad ďalšími vylepšeniami. V súčasnosti tiež máme v ponuke až 260 ručne vyrábaných, zdraviu prospešných jedál a nápojov. Ide o rastúci segment s obrovskými možnosťami.
Pri ponúkaných potravinách neustále vsádzame na rozmanitosť, čerstvosť a kvalitu. S využitím absolútnej transparentnosti sa zároveň staráme o to, aby pôžitok z konzumácie potravín, ktoré boli nakúpených u nás, mal udržateľný charakter. Pri výbere produktov do regálov našich predajní je najviac rozhodujúci domáci pôvod.
Aký podiel z ponúkaného sortimentu patrí lokálnym produktom?
Rakúske produkty sú našou srdcovou záležitosťou. Robíme všetko preto, aby sa aj v budúcnosti dostávali u nás ešte viac do popredia a zákazníci sa pre ne rozhodovali. Veľký dôraz preto kladieme na systematickú a precíznu spoluprácu s regionálnymi dodávateľmi, máme veľmi zaujímavé výsledky. Rakúske výrobky predávame pod označením „Da komm ich her“, celkovo ide o päťtisíc lokálnych produktov. Tvoria až 25 % z celého sortimentu. V regáloch si našli miesto produkty od takmer 600 výrobcov z celého Rakúska.
Len v minulom roku sme predali vyše 500-tisíc tovarov zo spolkovej republiky Salzbursko. Z tohto regiónu máme aktuálne v ponuke 280 produktov od 30 výrobcov. Ide napríklad o exkluzívne jogurty a syry z ovčieho mlieka, vajcia, salámy, rôzne druhy bio medu a ďalšie.
Po regionálnych produktoch je v Rakúsku už niekoľko rokov obrovský dopyt, veľakrát je rakúsky trh označovaný v tomto smere ako príkladný...
Až 80 % našich zákazníkov si pri nákupe všíma, či produkty pochádzajú z Rakúska. Je to podstatný faktor pri nákupnom rozhodovaní. Spolupráca s dodávateľmi z regiónov je navyše garanciou absolútnej čerstvosti a vysokej kvality, čo sú ďalšie dva silne zohľadňované aspekty pri nakupovaní potravín.
Do akej miery je pre vás významné podporovať lokálnych výrobcov? Aké kroky podnikáte?
Ponuku regionálneho sortimentu tvoríme priebežne a tejto problematike sa venujeme veľmi do hĺbky. Aktívne ponúkame výrobcom možnosť prezentovať potravinové špeciality v 138 predajniach od Neziderského až po Bodamské jazero. V súčasnosti sa považujeme aj za silného partnera domáceho poľnohospodárstva – záleží nám predovšetkým na menších podnikoch, manufaktúrach a rodinných firmách.
Aké nástroje používate a osvedčujú sa vám pri zviditeľňovaní predajní a predávaných produktov?
Využívame komplexný marketingový mix, ktorý zahŕňa printovú, televíznu či outdoorovú reklamu. Rovnako dôležitú úlohu v náročnom procese zviditeľňovania našich aktivít, ako aj produktov zohrávajú online a sociálne médiá. V súčasnosti sme aktívni na Facebooku, Twitteri, YouTube a Instagrame.
Získať verného zákazníka je cieľom každého obchodníka, nie nie je to jednoduché. Bežne sú uplatňované rôzne nástroje a vernostné programy. Ponúkate svojim zákazníkom zaujímavý vernostný program?
Od mája minulého roka je MERKUR súčasťou jö Bonus Club, najväčšieho multipartnerského programu v Rakúsku.
Neodmysliteľnou súčasťou fungovania moderného obchodníka sú aktivity spoločenskej zodpovednosti. Ako je to v maloobchodnej sieti MERKUR?
Zodpovednosť voči spoločnosti a životnému prostrediu je v našej firemnej kultúre silno zakorenená. Spoločne so našimi zákazníkmi podporujeme charitatívne projekty ako „CliniClowns“ či „Caritas Lerncafés“. Naša spoločnosť prispieva aj k ochrane klímy. Využívame 100% zelenej elektrickej energie a do predajní inštalujeme len technológie, ktoré pomáhajú šetriť energie. Vďaka viacerým takýmto opatreniam sa nám podarilo dosiahnuť úsporu energie v priemere o 33 % na jednu prevádzku.
https://www.retailmagazin.sk/zahranicie/4439-pre-merkur-su-lokalne-produkty-srdcovou-zalezitostou#sigProIdd10dbaace6
V oblasti sortimentu máme napríklad pri ovocí a zelenine program zameraný na redukovanie pesticídov. Na pultoch našich predajní nájdu zákazníci aj tzv. „Wunderlinge“ – sezónne ovocie a zeleninu s „chybičkami krásy“. Z ďalších aktivít by som spomenul podporu pestovania geneticky čistej európskej sóje v dunajskom regióne.
Pripravil: dk
Zdroj foto: MERKUR Warenhandels AG / Robert Harson, REWE International AG