KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Internetovému obchodu sa v Európe darí

ecommerce 2017Pozitívny vývoj je zaznamenávaný vo všetkých krajinách, ale vrámci každej krajiny v odlišnej miere. Počas nasledujúcich rokov je možné podľa rakúskej prieskumnej spoločnosti RegioData Research počítať s priemerným rastom elektronických tržieb na úrovni o 30-35% ročne.

Podiel e-shopov na celkovom maloobchodnom obrate sa v jednotlivých krajinách výrazne líši. Vedie Veľká Británia (takmer 17%), nasleduje Rakúsko a Nemecko a dve škandinávske krajiny - Dánsko a Nórsko. Slovensko má podiel 7,6%, Česko 7,1%. Na opačnom konci rebríčka, do ktorého je zaradených 20 krajín, sú Rusko a Turecko (podiel 3,5%). Zákazníci v Európe a Severnej Amerike prostredníctvom internetu najviac nakupujú odevy a odevné doplnky. Nasleduje spotrebná elektronika a počítačový hardvér. Najrýchlejšiu dynamiku zaznamenáva predaj kozmetických prípravkov, domácich spotrebičov a nábytku.

 

Štyri kľúčové faktory

 

Faktory podmieňujúce záujem ľudí o online nákupovanie sú rôzne – počnúc vybavenosťou domácností internetom až po mentalitu jednotlivých národov.Rakúski experti v štúdii RegioData vymenúvajú štyri kľúčové faktory podmieňujúce rozsah a záber e-commerce:

 

1. Kúpna sila domácností: Čím je v danej ekonomike vyššia, tým významnejší je podiel internetových nákupov na celkovom maloobchodnom obrate. Kto má viac peňazí, rád si dopraje aj zbytočný tovar, ktorého ponuka je v e-shopoch bohatá.

 

2. Profesionálni predajcovia: Skúsenosti ukazujú, že obchodníci zameraní na určitý sortiment významne prispievajú k rastúcemu podielu online predaja na celkovom maloobchodnom obrate. Významná úloha im patrí predovšetkým v Británii, kde si ľudia už zvykli rýchlo klikať pri nákupe potravín. V tomto segmente sa o rast svojou bohatou ponukou postaralo napríklad Tesco. Vzostupný trend v Nemecku a Rakúsku je možné dať do súvislosti tiež so vstupom internetového obchodníka Zalando ponúkajúceho odevy a obuv.

 

3. Koncentrácia obchodu: Čím menej maloobchodných spoločností podniká v určitom odbore (segmente), tým viac sa darí elektronickej komercii. Ako príklady môžu poslúžiť Rakúsko, Švajčiarsko a škandinávske krajiny.

 

4. Logistika: Jej úroveň je pre prospešný rozvoj elektronickej komercie úplne kľúčová. Vo veľkej krajine, ktorá nedisponuje vyspelou infraštruktúrou a dopravná sústava neumožňuje rýchle dodanie tovaru zákazníkovi, „boduje“ stacionárny obchod.

 

„Víťazné ťahanie“ elektronickej komercie nie je podľa Olivera Prothmanna, prezidenta spolkového zväzu online obchodov, zďaleka na konci.

 

„Na rýchly nákup pomocou niekoľkých kliknutí sa spolieha stále viac odborov. Nielen predajcovia luxusného tovaru, ale tiež napríklad firmy ponúkajúce poľnohospodárske stroje,“ poznamenáva O. Prothmann.

 

Kam až môže expanzia online predaja ísť, je podľa jeho vyjadrenia zatiaľ nejasné. Kamenné obchody však určite prežijú.

„Nedokážem si predstaviť, že by elektronická komercia mala osemdesiatpercentný podiel na maloobchodnom obrate. Skôr si myslím, že behom niekoľkých rokov nastane medzi ňou a stacionárnym obchodom približná rovnováha,“ dodáva O. Prothmann. Ale stacionárny maloobchod sa musí snažiť, aby zákazníkom ponúkal väčší nákupný zážitok a viac doplnkových služieb.

 

V Nemecku by mal maloobchodný obrat v tomto roku dosiahnuť 493 mld. eur, tak to aspoň predpovedá Nemecký obchodný zväz (HDE).

 

Vyhliadky na tento rok

 

Celkové tržby e-shopov v západnej Európe a v Poľsku, najväčšom trhu medzi novými členmi EU, v minulom roku medziročne stúpli skoro o 16% na 201,9 mld. libier šterlingov. Tohtoročne a budúci rok je možné očakávať tempo na úrovni 14%, predpovedá britský Centre for Retail Research. Jeho nedávna štúdia zahŕňa 11 krajín – Veľkú Britániu, Nemecko, Francúzsko, Španielsko, Taliansko, Holandsko, Belgicko, Rakúsko, Švajčiarsko, Švédsko a Poľsko. K rýchlo rastúcim krajinám patria v tomto smere Nemecko, Holandsko ale aj Poľsko. Zmienený údaj sa týka klasického maloobchodu, teda toho, čo obchodník priamo predá konečnému zákazníkovi (bez predaja varených pokrmov, predaje v reštauráciách, predaja áut a pohonných hmôt).

 

Západoeurópskej elektronickej komercii dominujú – rovnako ako v minulých rokoch – Veľká Británia, Nemecko a Francúzsko, na ktoré pripadajú tri štvrtiny online predaja. Spojené štáty americké sú v zrovnaní s Európou stále vpredu. Jedenásť uvedených krajín má 414 mil. obyvateľov, v USA ich žije 316 mil. ale cez internet vlani aspoň raz nakúpilo 208 mil. Američanov (dve tretiny celej populácie), pričom v Európe 219 mil. (52,8% populácie).

 

Pripravil: ab
Zdroj: redakcia, Retail News
http://archiv.press21.cz/retailnews/2017/6/?pn=30

Ilustračné foto: Shutterstock.com 

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk