KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Aké sú trendy maloobchodu vo východnej Európe?

trendy europaVývoj potravinárskeho maloobchodu vo východnej Európe v roku 2016 bol charakterizovaný inováciami predajní a snahami o reguláciu maloobchodu. Pozrime sa detailnejšie na smery, ktorými sa maloobchod v minulom roku vyvíjal.

 

Konsolidácia maloobchodného trhu pokračovala aj v minulom roku a boli to hlavne nadnárodné reťazce ako Rewe Group a fínske Kesko, ktoré prehodnotili svoje trhové pozície vo východnej Európe. Po odchode z Rumunska a Talianska, Billa predala Sparu svojich 62 predajní v Chorvátsku s odôvodnením, že bude investovať do krajín, kde môže byť úspešná. Spar si tým značne posilnil svoju trhovú pozíciu v Chorvátsku, kde má už 19 hypermarketov a 38 supermarketov. Zároveň sa stal tretím najväčším reťazcom po Konzume a Schwarz Group s obratom okolo 600 miliónov €.

 

Nepriaznivé ekonomické podmienky v Rusku, ako sankcie, prepad rubľa, zmena v nákupnom správaní sú dôvodom, prečo sa Kesko vzdalo tohto strategického trhu a predalo svojich 11 hypermarketov najväčšiemu obchodnému reťazcu v Petrohrade a jednoznačne najväčšiemu reťazcu hypermarketov Lent.

 

Testovanie a rozvoj nových formátov 

 

Aj napriek danej situácii v Rusku, Auchan, tretí najväčší maloobchodný reťazec v krajine, vníma Rusko ako strategický trh. V roku 2016 investoval 22 miliárd rubľov oproti plánovaným 17 miliardám a vo strednodobom horizonte plánuje investovať 30 miliárd rubľov do výstavby nových predajní. Auchan plánuje okrem rozvoja hypermarketov a supermarketov investovať aj do online, kde momentálne testuje predaj 3700 výrobkov cez market. yandex.ru v Moskve, a rozvíjať sieť drogérií Lillapois.

 

Okrem siete Auchan, bol Carrefour ďalším západoeurópskym retailovým reťazcom, ktorý výrazne rozvinul svoje siete vo východnej Európe. Carrefour otvoril v Poľsku a Rumunsku takmer 200 predajní a v Poľsku zároveň testuje nový prémiový supermarket Gourment.

 

Otváranie prémiových formátov je trend, ktorý vidno hneď na niekoľkých východoeurópskych trhoch. Napríklad Delhaize Group (Mega Image) testuje dva koncepty v Bukurešti, Agrokor Group (Konzum) v Chorvátsku a Slovinsku a Fantastiko v Bulharsku.

 

Obrovskú inováciu formátov priniesli do maloobchodu diskotné reťazce. Lidl zaviedol do takmer všetkých svojich 27 európskych trhov nový koncept, ktorý ponúka spotrebiteľom pohodlnejšie nakupovanie vďaka širším uličkám, novej navigácii a zákazníckemu servisu, akým je napríklad aj automat na kávu alebo to sú aj komfortné zákaznícke toalety.

 

Biedronka v Poľsku zasa výrazne rozšírila ponuku food to go a ready meals a testuje self checkout zóny. Oba diskontné reťazce upravili a zvýšili sortiment, Lidl na 2000 položiek a Biedronka až na 2300 položiek, zvýšili podiel brandových výrobkov a viac tak konkurujú nielen supermarketom, ale v prípade Biedronka tiež convenience predajniam.

Ostatné diskontné reťazce ako Aldi a Penny ešte program remodelingu predajní plošne nezaviedli, ale testujú nové koncepty v Českej republike a Slovinsku.

 

Ani Kaufland nezostal v úzadí a testuje nový koncept s nižšími regálmi, novú navigáciu a rozšírenou ponukou čerstvého sortimentu o ryby na svojom najúspešnejšom východoeurópskom trhu, v Rumunsku.

 

Zatváranie predajní a členstvo v nákupných alianciách

 

Obchodné reťazce revidovali ziskovosť svojich operačných jednotiek, čo prirodzene viedlo aj k zatváraniu predajní. Tesco zatvorilo okolo 40 predajní vo východnej Európe a Metro Cash & Carry zavrelo jednu veľkú a 11 malých predajní Punkt v Poľsku.

 

K úspore nákladov a zvýšenie cenovej konkurencieschopnosti by mohli pomôcť nákupné aliancie. Napríklad Asda (Walmart UK) a írsky Musgrave vstúpili v roku 2016 do EMD. Táto nákupná aliancia tak dosiahla v roku 2016 kumulovaných tržieb okolo 180 miliárd €, trikrát väčšie ako Aldi v Európe.

 

Dohoda o spoločnom nákupe brandových výrobkov privátnych značiek už funguje vo východnej Európe medzi reťazcami Auchan a Metro Cash & Carry. Kaufland Nemecko, ktorý už bol členom nákupnej aliancie EMD, rozšíril toto členstvo o svoje východoeurópske jednotky, ktoré budú využívať EMD pri nákupe hlavne brandových výrobkov a v marketingových aktivitách. Rovnakú cestu zvolil Globus v Českej republike a Rusku a vstúpil do nákupnej aliancie EMD na začiatku tohto roka.

 

Silnejúca regulácia maloobchodu

 

Maloobchod vo východnej Európe začal byť regulovaný s cieľom podporovať domácich výrobcov a domáce maloobchodné reťazce. Zabúda sa však, že maloobchodný trh v mnohých východoeurópskych trhoch je už rozvinutý, silne konkurenčný a spotrebitelia majú širokú voľbu, kde výrobok nakúpia. A je to práve spotrebiteľ, kto rozhodne, či si výrobok kúpi alebo nie.

 

V Maďarsku bol napríklad zakázaný nedeľný predaj. Zákaz bol však po niekoľkých mesiacoch zrušený, pretože nemal očakávaný efekt. V Poľsku bola navrhnutá progresívna daň z obratu medzi 0,8% až 1,4% pre reťazce s ročným obratom vyšším ako 38,5 miliónov €, ale pod tlakom z EÚ sa od zákona v septembri 2016 odstúpilo, aj keď sa pripravuje nová úprava. A v Rumunsku bol schválený kontroverzný zákon, ktorý vyžaduje, aby obchodné reťazce predávali minimálne 51% potravín domáceho pôvodu.

 

Čo očakávať v najbližších rokoch?

 

Maloobchodný trh sa bude ďalej konsolidovať, hlavne v Poľsku, Rumunsku a Rusku. Diskontné reťazce, medzi nimi predovšetkým Lidl, budú bez pochýb najväčšími vyzývateľmi pre maloobchodníkov a výrobcov. Trhový podiel Lidlu vo východnej Európe zrejme porastie vďaka novému konceptu predajní a upravenému sortimentu, stratégii rozvoja predajní zameranej na rezidenčné oblasti a veľké mestá a tiež vďaka investíciám do marketingu.

 

Výrobcovia brandových výrobkov budú musieť nielen nájsť riešenie k udržateľnému rastu s diskontnými reťazcami, ale tiež ako čeliť cenovému nátlaku od nákupných aliancií ako EMD a AMS.


Najúspešnejšími maloobchodnými reťazcami nebudú tie, ktoré ponúknu najnižšiu cenu, ale tie, ktoré dokážu ponúknuť zákazníkovi hodnotu, jednoduchosť pri nákupe a zároveň sa odlíšiť od konkurencie inováciou výrobkov.

 

Miloš Ryba
autor je Head of CEE and Discount, IGD
Zdroj: redakcia, Retail News, http://archiv.press21.cz/retailnews/2017/1-2/?pn=36
Ilustračné foto: Shutterstock.com

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk