KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Raňajky preferujeme v domácom pohodlí, obedy a večere mimo domova

S rastúcim internetovým pripojením, urbanizáciou, rýchlym životným štýlom a hektickou pracovnou dobou rastie dopyt spotrebiteľov po pohodlných riešeniach, ktoré nám uľahčujú život viac než kedykoľvek predtým.

 

nielsen sprava v

 

Podľa najnovšej správy Nielsen „Hľadanie pohodlia“ hrá zaneprázdnený životný štýl a rastúca prepojenosť čoraz dôležitejšiu úlohu aj v nákupných rozhodnutiach a stravovacích návykoch. Spotrebitelia vyhľadávajú produkty a služby, ktoré im zjednodušujú život a šetria čas, napríklad jedlo so sebou, využívanie reštauračných služieb, donáška jedla domov a do práce či snacky.


Z údajov správy Nielsen vyplýva, že obedy a večery sú jedlá, ktoré budú najpravdepodobnejšie nahrádzané stravovaním mimo domu. Andrea Vozníková, CMI & Shopper Leader ČR/SR, dopĺňa pohľad na slovenského spotrebiteľa: „Drvivá väčšina Slovákov raňajkuje doma (až 98 %), vo východnej Európe je tento trend o niečo menší (94 %), celosvetovo dokonca spotrebitelia raňajkujú doma ešte menej (84 %). Avšak pri obedovaní doma platí opačný trend, keď v porovnaní s východnou Európou i celosvetovým priemerom takmer 8 z 10 Slovákov obeduje mimo domova. Avšak posledné jedlo dňa konzumuje iba tretina Slovákov mimo domova, kým napríklad v Česku je to takmer polovica spotrebiteľov.“

 

 

jedlo doma

 


Slovenský trh


Zaujímavosťou slovenského trhu je z hľadiska typu navštíveného stravovacieho zariadenia vysoké percento respondentov (77 %), ktorí deklarovali neformálne posedenie mimo domova v poslednnom polroku, čo je najviac v rámci krajín V4 a výrazne viac ako je európsky priemer (47 %). Na druhej strane menej ako v okolitých krajinách konzumovali slovenskí respondenti jedlá so sebou z prevádzok rýchleho občerstvenia alebo pouličného predaja (36 %) a tiež výrazne menej - len 7 % respondentov – navštívilo za posledný polrok reštauráciu, kým európsky priemer dosahuje 31 %.

 

 

jedlo so sebou

 


Celosvetovo rastie aj obľuba donášky jedál domov ako alternatívy rýchleho stravovania. Využíva ju až tretina svetových spotrebiteľov, pred dvomi rokmi to bolo 31 %. „Vo východnej Európe je tento trend miernejší (26 %), avšak pri bližšom pohľade vidíme výrazné rozdiely v spotrebiteľských návykoch v porovnaní s okolitými krajinami v rámci V4. Až 35 % slovenských respondentov uvádza, že využíva donášku jedla domov, čím Slovensko vyčnieva nad východoeurópskym priemerom. Pre porovnanie u českých susedov je to len 22 % respondentov,“ uvádza A. Vozníková.

 

 

donaska jedla

 


Náhrady jedla


„V posledných rokoch sledujeme trend náhrady jedál tzv. snackmi, čo už nie sú len sladkosti, ale často aj plnohodnotnejšie náhrady menších jedál,“ hovorí A. Vozníková. Z aktuálnej správy Nielsen vyplýva, že hlavne raňajky sú nahrádzané snackmi. Viac ako polovica (52 %) celosvetových spotrebiteľov preferuje snack ako náhradu raňajok, vo východnej Európe sú snacky na raňajky tiež obľubou u približne polovice respondentov (49 %). Na Slovensku je raňajkový snack preferenciou u 45 % spotrebiteľov, v Česku a Maďarsku sú snacky konzumované ráno menšími favoritmi (CZ: 41 %, HU: 30%).

 

 

snacky

 

 

Zdroj a infografika: Nielsen
Ilustračné foto: Shutterstock.com

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk