Raňajky preferujeme v domácom pohodlí, obedy a večere mimo domova
- Podrobnosti
- Uverejnené streda, 22. august 2018
S rastúcim internetovým pripojením, urbanizáciou, rýchlym životným štýlom a hektickou pracovnou dobou rastie dopyt spotrebiteľov po pohodlných riešeniach, ktoré nám uľahčujú život viac než kedykoľvek predtým.
Podľa najnovšej správy Nielsen „Hľadanie pohodlia“ hrá zaneprázdnený životný štýl a rastúca prepojenosť čoraz dôležitejšiu úlohu aj v nákupných rozhodnutiach a stravovacích návykoch. Spotrebitelia vyhľadávajú produkty a služby, ktoré im zjednodušujú život a šetria čas, napríklad jedlo so sebou, využívanie reštauračných služieb, donáška jedla domov a do práce či snacky.
Z údajov správy Nielsen vyplýva, že obedy a večery sú jedlá, ktoré budú najpravdepodobnejšie nahrádzané stravovaním mimo domu. Andrea Vozníková, CMI & Shopper Leader ČR/SR, dopĺňa pohľad na slovenského spotrebiteľa: „Drvivá väčšina Slovákov raňajkuje doma (až 98 %), vo východnej Európe je tento trend o niečo menší (94 %), celosvetovo dokonca spotrebitelia raňajkujú doma ešte menej (84 %). Avšak pri obedovaní doma platí opačný trend, keď v porovnaní s východnou Európou i celosvetovým priemerom takmer 8 z 10 Slovákov obeduje mimo domova. Avšak posledné jedlo dňa konzumuje iba tretina Slovákov mimo domova, kým napríklad v Česku je to takmer polovica spotrebiteľov.“
Slovenský trh
Zaujímavosťou slovenského trhu je z hľadiska typu navštíveného stravovacieho zariadenia vysoké percento respondentov (77 %), ktorí deklarovali neformálne posedenie mimo domova v poslednnom polroku, čo je najviac v rámci krajín V4 a výrazne viac ako je európsky priemer (47 %). Na druhej strane menej ako v okolitých krajinách konzumovali slovenskí respondenti jedlá so sebou z prevádzok rýchleho občerstvenia alebo pouličného predaja (36 %) a tiež výrazne menej - len 7 % respondentov – navštívilo za posledný polrok reštauráciu, kým európsky priemer dosahuje 31 %.
Celosvetovo rastie aj obľuba donášky jedál domov ako alternatívy rýchleho stravovania. Využíva ju až tretina svetových spotrebiteľov, pred dvomi rokmi to bolo 31 %. „Vo východnej Európe je tento trend miernejší (26 %), avšak pri bližšom pohľade vidíme výrazné rozdiely v spotrebiteľských návykoch v porovnaní s okolitými krajinami v rámci V4. Až 35 % slovenských respondentov uvádza, že využíva donášku jedla domov, čím Slovensko vyčnieva nad východoeurópskym priemerom. Pre porovnanie u českých susedov je to len 22 % respondentov,“ uvádza A. Vozníková.
Náhrady jedla
„V posledných rokoch sledujeme trend náhrady jedál tzv. snackmi, čo už nie sú len sladkosti, ale často aj plnohodnotnejšie náhrady menších jedál,“ hovorí A. Vozníková. Z aktuálnej správy Nielsen vyplýva, že hlavne raňajky sú nahrádzané snackmi. Viac ako polovica (52 %) celosvetových spotrebiteľov preferuje snack ako náhradu raňajok, vo východnej Európe sú snacky na raňajky tiež obľubou u približne polovice respondentov (49 %). Na Slovensku je raňajkový snack preferenciou u 45 % spotrebiteľov, v Česku a Maďarsku sú snacky konzumované ráno menšími favoritmi (CZ: 41 %, HU: 30%).
Zdroj a infografika: Nielsen
Ilustračné foto: Shutterstock.com