Grilovaniu sa Slováci venujú niekoľkokrát do roka
- Podrobnosti
- Uverejnené pondelok, 16. máj 2016
Opekačky sa postupne zmenili na grill party. Podľa prieskumu najviac Slováci grilujú mäso, nevyhýbajú sa ani zelenine a syrom. Za potraviny a pochutiny na grilovanie vynaloží väčšina do 5 €.
Grilovanie je stále obľúbenejšou voľno časovou aktivitou našincov. Grilujeme niekoľkokrát do roka, v prieskume to potvrdilo až 55% opýtaných respondentov. Za začiatok grilovacej sezóny pokladá 52% opýtaných Slovákov mesiac máj, kedy je prijateľnejšie nielen počasie a aj dni sú dlhšie. Exkluzívny prieskum spoločnosti Dunnhumby pre reťazec Tesco, realizovaný vo februári 2016 na reprezentatívnej vzorke 450 respondentov ďalej ukázal, že grilovačky najviac organizujeme vo svojich domácnostiach. Až 60% opýtaných Slovákov má na to dokonca potrebné vybavenie a podmienky. Na stretnutia pri grile si 77% z nás pozýva rodinu a známych, vo dvojici s partnerom griluje len 3% z opýtaných.
Rastúce hamburgery
Najradšej grilujeme podľa zistení tohto prieskumu mäso (93%), klobásky a údeniny (83%). Nasleduje zelenina (59%) a ryby (47%). Postupne prichádzame na chuť aj grilovanému syru (26%). Stúpajúci trend obľúbenosti sledujú obchodníci u hamburgerov (12%). „Snažíme sa stále sledovať trh a pri každom výbere sortimentu o unikátnosť, zachytenie trendov, ktoré oslovia našich spotrebiteľov. V prípade trendu grilovania sme uvažovali dopredu a mali prehľad v oblasti nových receptúr. Sústredili sme sa pritom nielen na produkt, ale aj na jeho obal, “ hovorí Peter Piešťanský, manažér nákupu kategórie mäso, hydina, ryby pre strednú Európu.
Najobľúbenejšia kuracina
Na griloch slovenských domácností vedie kuracie mäso s podielom 59%. Druhým najobľúbenejším grilovaným mäsom je bravčové, ktorého podiel je 34%. Dobre ugrilovať hovädzie mäso je náročnejšie, možno aj preto ho grilujú Slováci pomenej, iba 5%. Vďaka kvalitnej ponuke sortimentu hovädzieho mäsa však jeho popularita narastá. Až 80% fanúšikov grilovania nakupuje potraviny a potreby na grilovanie v hypermarketoch a supermarketoch. Celkom 58% opýtaných utratí v priemere na osobu od 2 do 5 €. Tých, čo si priplatia do 10 € na osobu je 23% a 11% Slovákov nakúpi tovar v hodnote od 10 do 20 €.
Originálne pečivo
Zákazníkov postupne láka aj špecializovaná ponuka pečiva a chlebov určená na grilovačky. V prípade reťazca Tesco ide napríklad o dva druhy čerstvých žemlí na hamburger (maslová a so sezamovou posýpkou), ciabatty so sušenými paradajkami, alebo olivami a rôzne druhy chlebov inšpirovaných receptúrami zo stredomorskej kuchyne. Podľa vyjadrenia Pavla Halásza, manažéra nákupu kategórie pečivo, Tesco rozšírilo za posledný rok sortiment pečiva vhodného ku grilovaným špecialitám až o 30%. „Obľúbenosť grilovania každým rokom rastie, preto sme pre zákazníkov rozšírili sortiment a nárast tržieb v celom sortimente pekárenských výrobkov na grilovanie oproti minulému roku dosahuje 100%,“ dodáva P. Halász.
Marinujeme svojpomocne
Mäso, syry a zeleninu na gril si najradšej marinujeme a koreníme sami – tvrdí to až 60% opýtaných a iba 16% kupuje hotové, marinované produkty. Tomu zodpovedá aj nákup korenín. Z doplnkov, ktoré ku grilovaniu nakupujeme najvyšší podiel tvoria koreniny - 67%, pričom 23% opýtaných nakupuje hotové grilovacie koreninové zmesi. Špeciálne grilovacie marinády nakupuje 56% respondentov. Najobľúbenejšou pochutinou je horčica (66%), nasledujú dresingy a omáčky (55%) a kečup si na tanier s grilovanou pochúťkou pridá 50% Slovákov.
Pripravil: dk
Zdroj: Tesco, redakcia
Ilustračné foto: Shutterstock.com