Až 67 % slovenských žien má problém pri nakupovaní oblečenia
- Podrobnosti
- Uverejnené piatok, 28. júl 2023
Letné dovolenkové obdobie prináša mnoho príležitostí obliecť si odvážnejší a kreatívne pestrejší outfit ako po zvyšok roka. Je to potenciál pre značky a obchodníkov, ktorí ponúkajú sezónne kolekcie a snažia sa zaujať aj sviežimi reklamnými kampaňami. Myslia však pri tom skutočne na všetkých zákazníkov rovnako?
Napriek tomu, že zaužívané normy v módnom priemysle sa dynamicky menia a značky reflektujú na potreby a očakávania zákazníkov, mnohým v ponuke produktov chýba väčšia diverzita, komfort či prehľadnosť. Aj na tento fakt poukazujú výsledky aktuálneho prieskumu Fashion (Re)search módnej online platformy GLAMI. Vzťah zákazníkov ku svojmu telu a následná korelácia ich nákupného správania je výzvou pre obchodníkov, potvrdzujú to výsledky prieskumu naprieč krajinami, v ktorých bol prieskum realizovaný.
Viac ako 20 000 zákazníkov z 9 európskych krajín, medzi nimi aj Slovenska, sa zúčastnilo doteraz „najosobnejšieho“ módneho prieskumu Fashion (Re)search, ktorým tentokrát GLAMI skúma koreláciu medzi maloobchodným predajom módy a vzťahom spotrebiteľov k ich telu. Týmto prieskumom chce inšpirovať značky a prispieť tak k pozitívnym zmenám v módnom biznise, ktorý sa za posledné desaťročia zásadne mení. Prezentovanie nereálnych ideálov krásy by nemalo vytvárať tlak na bežné ženy a mužov. Naopak, reklamné kampane ich majú povzbudiť k telesnému uvedomeniu sa, vnímaniu a hľadaniu vlastného spôsobu, ako sa sebavedomo zapojiť do módneho sveta.
Ženy čelia omnoho viac výzvam ako muži
GLAMI sa respondentov spýtalo, či pri nakupovaní módy majú nejaké problémy súvisiace s typom a veľkosťou ich tela. Z oslovených mužov 37 % uviedlo, že sa nestretávajú so žiadnym problémom, zatiaľ čo len 26 % žien uviedlo to isté. Mohlo by sa preto zdať, že mužov, pokiaľ ide o módu, jednoducho otázky postavy netrápia, zatiaľ čo ženy sú si sebou menej isté. V skutočnosti je interpretácia výsledkov prieskumu omnoho zložitejšia. Faktom však je, že ženy čelia početnejším výzvam pri výbere módnych kúskov.
Kľúčové výzvy pre módne značky a predajcov
Pokiaľ ide o skutočné výzvy, výsledky prieskumu GLAMI odhalili niektoré dôležité problémy zákazníkov pri nákupe oblečenia súvisiace s rôznym typom postavy či veľkosťou tela. Hlavným dôvodom, ktorý spôsobuje najviac problémov, je nekonzistentné číslovanie medzi značkami (29 % žien, 28 % mužov). Nielen rozdiely medzi veľkostnými systémami EÚ, IT alebo USA, ale aj rozdielne veľkosti v cm sú pre zákazníkov veľmi mätúce. Implementácia štandardizovaného určovania veľkostí medzi značkami, ako aj poskytovanie presných a podrobných meraní pre každý produkt, by umožnilo nakupujúcim eliminovať frustráciu.
Ďalšie dve kľúčové výzvy sú celkovo obmedzená dostupnosť veľkostí a nedostatok trendových možností v rôznych veľkostiach. Veľa značiek má špeciálne kolekcie pre rôzne veľkosti, ale zvyčajne pokiaľ ide o tie väčšie (alebo povedzme realistickejšie) veľkosti, to nestačí. Spotrebitelia vnímajú obmedzenia, keď chcú byť štýloví vo svojej veľkosti – len málo obchodov má celý sortiment k dispozícii v širokej škále veľkostí. V obchodoch špecializujúcich sa na nadrozmerné oblečenie je zvyčajne veľmi podobná ponuka, čo prináša stereotyp, že veľké oblečenie je zvyčajne nudné a nie trendy. Zákazníci majú naozaj problém nájsť niečo vo svojej veľkosti podľa aktuálnych módnych trendov.
Niektoré produkty sa nakupujú najťažšie
Niektoré produkty si pri nákupe vyžadujú skutočne viac pozornosti. Skúsenosťami a vnímaním vlastného tela vieme docieliť správne sadnutie a funkčnosť, a to od výberu perfektných džínsov (na 1. mieste u žien aj u mužov), až po výber plaviek (u žien na 3. mieste) alebo košele (na 2. mieste u mužov). Hľadanie ideálneho strihu môže byť často náročná cesta, no odmenou je príjemný pocit z postave lichotiaceho outfitu. GLAMI, ktoré pomáha zákazníkom preddefinovať to, čo hľadajú, a to čo najmenej časovo náročným spôsobom, je tak ideálnym priesečníkom medzi hľadaním toho správneho strihu a módneho štýlu.
Čas na zmenu v módnom priemysle
Telesná inkluzivita naberá na sile a módny priemysel sa nachádza v kritickom bode. Aby pri nakupovaní módy inšpiroval a mohol byť oporou aj pre ľudí rôznych veľkostí a tvarov, je potrebné predefinovať štandardy a postupy. Podľa účastníkov prieskumu by sa priemysel mohol v prvom rade snažiť o väčšiu veľkostnú a dĺžkovú diverzitu vo svojich kolekciách. Značky môžu a musia zahŕňať nízke, vysoké, plus-size a ďalšie špecializované kategórie, čím uspokoja širšiu zákaznícku základňu.
Prekvapivo najčastejšou odpoveďou u mužov aj žien je chýbajúca ponuka tipov, ako sa obliekať podľa tvaru tela. Nielen absencia odevov, ale aj nedostatok vedomostí môže byť dôvodom problémov. Poskytnutím inšpirácie, ako sú príručky materiálov a štýlov, môžu módne značky a maloobchodníci vzdelávať svojich zákazníkov v umení obliekania. Ponúknuť im pohľad na výber siluet, vzorov a látok, ktoré lichotia rôznym typom tela, a vedome tak nakupovať ideálnu variantu.
Treťou najdôležitejšou zmenou podľa zákazníkov GLAMI, je vidieť rôzne tvary tiel v komunikácii značiek. Stále chceme vidieť podobných ľudí ako my v reklame a na predvádzacom móle. Prijatím modelov rôznych veľkostí a tvarov môže toto odvetvie odstrániť predstavu idealizovaného tela a namiesto toho oslavovať reálnu krásu a jedinečnosť všetkých jednotlivcov. „Snažíme sa poukázať na to, že pokiaľ je telo zdravé, plní svoju funkciu a cítime sa v ňom fajn, nie je potrebné tráviť toľko času hodnotením toho, ako vyzerá. Chceme apelovať na ľudí, aby zbytočne netrávili čas sebakritikou a obavami, že ich telo nie je perfektné. Správnou voľbou kvalitného oblečenia s pár tipmi stylistu môžeme zvýrazniť prednosti a schovať drobné nedostatky, aby sme sa cítili skvelo a zdravo každý deň,“ doplnila k téme Eliška Hynková, brand manažérka GLAMI.
Zdroj a foto: GLAMI