Najviac nakupujeme v decembri, tentokrát však drahšie

Dôvodom intenzívnejšieho decembrového míňania sú nákupy potravín na štedrovečerný stôl alebo darčekov pod vianočný stromček. Obchodníci tak v priebehu decembra utŕžia o desiatky percent viac ako počas iných mesiacov roka. Väčšina Slovákov realizuje nákupy počas decembra, niektorí aj na poslednú chvíľu. Nájdu sa však i takí, ktorí začínajú s vianočnými prípravami v predstihu.

 

vianoce nakupy22 

Posledný štvrťrok je tak z pohľadu maloobchodu jednoznačne najsilnejším obdobím roka. V období október - december predstavujú tržby maloobchodu až 27 % z celoročných tržieb. Nadpriemerné tržby počas posledného štvrťroka zaznamenávajú takmer všetky oblasti maloobchodu. Záver roka prináša vyššie tržby ale predovšetkým predajcom elektroniky, elektrotechniky, nábytku, hračiek, športových potrieb, ale aj kozmetiky, oblečenia a v neposlednom rade potravín a nápojov. Vyššie tržby zvyknú zaznamenávať aj predajcovia v stánkoch a na trhoch. Na svoje si v závere roka prichádzajú aj e-shopy.


Predajné miesta


V súčasnosti majú Slováci oveľa viac možností kde a ako nakupovať. V roku 2020 predstavovala predajná plocha obchodov 3,73 mil. metrov štvorcových. Na jedného Slováka tak pripadá približne 0,69 metra štvorcového z plochy obchodu. Za posledné desaťročie sa tak plocha obchodov zväčšila až o približne šesťdesiat percent. Stalo sa tak vďaka pribúdajúcim nákupným centrám, ale aj obchodným reťazcom, ktoré na trh priniesli siete hypermarketov a supermarketov.


Drahšie Vianoce


Podľa údajov Štatistického úradu SR boli ceny potravín a nealkoholických nápojov v októbri 2022 medziročne vyššie až o 26,1 %. Drahšie ako pred rokom boli najmä oleje a tuky (o 51,1 %), mlieko, syry a vajcia (o 30,0 %), mäso a výrobky z neho (o 27,6 %), chlieb a obilniny (o 27,5 %), ale aj zelenina (o vyše 25,5 %). Za cukor, med, džem a sladkosti sme si priplácali 19,5 %, ryby a morské plody zdraželi o 15,8 % a ovocie o 15,6 %. Odhadujeme tak, že za tohtoročný predvianočný nákup potravín zaplatí slovenská domácnosť cca o 25 - 30 % viac ako vlani.


Z darčekov, ktoré Slováci najčastejšie nakupujú pre svojich blízkych, sú aktuálne drahšie ako pred rokom najmä počítače výrobky pre osobnú hygienu (o 17,3 %), produkty pre domácich miláčikov (o 16,9 %) a šperky (o 15,5 %). Od 6 až 7,5 % si priplácame oproti minulému roku za mobilné telefóny, oblečenie a obuv, kávovary či bicykle. Za knihy, hodinky, hudobné nástroje či hračky platíme tento rok o 4 – 5 % viac ako vlani. Fotoaparát nás vyjde drahšie o 2,3 %. Hoci žiadne z vybraných druhov darčekov nezlacneli, najmenej si priplatíme za športové vybavenie (0,5 %) a za počítače (0,1 %).


Vplyv inflácie


Spotrebitelia sú v tomto roku svedkami vysokej inflácie, ktorá z mesiaca na mesiac láme rekordy. Obavy z ďalšieho zdražovania (tesnejšie pred Vianocami) môžu byť dôvodom, prečo sa Slováci pustili do vianočných nákupov skôr ako vlani alebo prečo si viac nákupy rozkladajú v čase.


V tomto roku dosiaľ Slováci nakupovali v obchodoch viac ako vlani a to aj napriek rekordne vysokým cenám. Dôvodom je fakt, že kamenné prevádzky sú otvorené. Zároveň na nákupy míňali tzv. „vynútené úspory“ – teda finančné prostriedky, ktoré si počas lockdownov z predchádzajúcich 2 rokov ušetrili (efekt odloženej spotreby).


Na druhej strane pre mnohé domácnosti je aktuálne zdražovanie doslova devastačné. V ich prípade už pri nákupoch dochádza k šetreniu, uprednostňovaniu nevyhnutných tovarov pred luxusnejšími či lacnejších pred drahšími. Ide predovšetkým o nízkopríjmové domácnosti, domácnosti nezamestnaných, jedného rodiča s deťmi či domácnosti s telesne znevýhodnenými členmi.


December ako mesiac odpadov


Nie každý si uvedomuje, že vyššia spotreba obyvateľstva v súvislosti s vianočnými sviatkami ide ruka v ruke aj s rastúcou produkciou komunálneho odpadu. Takmer z každého zakúpeného tovaru totiž vzniká skôr či neskôr v nejakej podobe odpad. Odhadujeme, že práve počas decembra Slováci v priemere vyprodukujú 45 kg komunálneho odpadu na osobu.


Prvý a zároveň najčastejší odpad je obal. Vo vianočnom období, v snahe prekvapiť našich blízkych, sa tak darčekovo balí už aj to, čo je raz zabalené. Z potravín vzniká odpad navyše prípravou jedál v kuchyni, nedojedením potravín alebo taktiež ich vyhodením do smetnej nádoby kvôli expirácii dátumu spotreby. V odpadových nádobách časom končia aj rôzne opotrebované alebo poškodené predmety. Aké sú riešenia? Na začiatok stačí, ak si nakupujúci spíšu nákupný zoznam, použijú vlastné nákupné tašky, darčeky zabalia do obalov, ktoré sa dajú opakovane použiť a pri príprave štedrovečerného stola to príliš nebudú preháňať a teda navaria iba toľko, koľko domácnosť dokáže skonzumovať.

 

Eva Sadovská, analytička
Zdroj: WOOD & Company

 

Ilustračné foto:

Video

Aký bol Retail Summit 2022

Retail Podcast

Marian Milec: Záujem o rastlinné potraviny rastie

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk