Ovplyvňujú inflácia a situácia na Ukrajine nákupy módy?

Inflácia, zdražovanie a vojnový konflikt na Ukrajine majú vplyv aj na segment módnej e-commerce. Čo v tejto súvislosti odhalil aprílový prieskum Fashion (Re)Search? 

 glami fashion research v

 

Platforma na objavovanie módy GLAMI zamerala aprílový prieskum Fashion (Re)Search na otázky súvisiace s plánovaním sezónnych nákupov módy v kontexte aktuálnej situácie. Výsledky prieskumu potvrdili, že Slováci mimoriadne citlivo vnímajú zdražovanie a celková neistá situácia súvisiaca s vnímaním vojnového konfliktu sa prejavila aj v plánovaní letných nákupov módy. Zaujímavé je aj porovnanie výsledkov medzi ďalšími krajinami.

 

Vnímanie ceny


Po pandémii vstupuje Európa do ďalšej fázy. Tá sa zatiaľ vyznačuje vyššou infláciou a finančnou nestabilitou, ktorá sa podľa očakávaní prejavúje vo všetkých oblastiach spotrebiteľského života. Nákupy oblečenia, topánok a doplnkov nie sú výnimkou. Potvrdila to aj situácia počas apríla. Tento mesiac je kľúčovým obdobím sezónnych nákupov na jar a leto. „V rámci štúdie Fashion (Re)Search sme naprieč deviatimi krajinami Európy skúmali, ako reagujú spotrebitelia na aktuálnu situáciu, finančne aj emocionálne, a ako sa pripravujú na nadchádzajúce leto,” hovorí Eliška Hynková, Brand Manager pre CZ & SK.


Na otázku, ako intenzívne vnímajú zmeny cien oblečenia a obuvi, sa 50 % respondentov vyjadrilo, že evidujú len mierny nárast cien. Veľké zvýšenie cien pociťuje 22 % a stagnáciu cien iba 15 % užívateľov. Väčšina Slovákov sa pri tejto otázke zhodla s Čechmi, ktorí situáciu hodnotia podobne. Od tohto nastavenia sa odvíja aj predpokladané zákaznícke tohtoročné zvýšenie výdavkov na nákup módy. V porovnaní s rokom 2021 očakáva zvýšenie výdavkov na tieto tovary 44 % Slovákov, 44 % Čechov a 51 % Bulharov. Naopak, menšie výdavky na nákup módy predpokladá väčšina Grékov (43 %).

 

prieskum glami fashion research 04 2022 1

 

V pláne je ušetriť


Menej peňazí plánuje minúť na oblečenie 15 % Slovákov. Ako dôvod uviedli, že plánujú kupovať menej alebo budú nakupovať rovnaké množstvo módnych kúskov, ale za nižšiu cenu. „Vyššia miera inflácie sa prejavuje vo všetkých spotrebiteľských oblastiach, od energií cez nájmy až po ceny služieb. E-commerce segment z tohto dôvodu zaznamenal pomalší rast ako v predchádzajúcich pandemických rokoch. Ľudia do určitej miery môžu odkladať nedôležité nákupy,” komentuje situáciu E. Hynková.

 

Prevažuje opatrnosť


Výsledky výskumu GLAMI tiež potvrdili, že prebiehajúca vojna na Ukrajine ovplyvnila 38 % respondentov naprieč 9 krajinami, v ktorých GLAMI pôsobí. Až 56 % z nich míňa menej pre prípad, že by situácia eskalovala – najviac to je vidieť v Rumunsku (66 %), Bulharsku (66 %) a Španielsku (65 %), najmenej potom na Slovensku (41 %) a v ČR (35 %). V oboch krajinách sú spotrebitelia rozrušení vojnou, nevedia sa na nákup módy sústrediť a preto míňajú menej – SK (46 %) a ČR (42 %).

 

prieskum glami fashion research 04 2022 2

 

Poznámka: Fashion (Re)search je dlhodobý výskumný projekt vyhľadávača módy GLAMI o stave slovenskej módnej e-commerce, založený na kontinuálnom zbere dát. Tento výskum sa uskutočnil s počtom 2 543 slovenských užívateľov (79 % žien, 21 % mužov). Zúčastnili sa ho taktiež respondenti v krajinách: Čechy, Španielsko, Grécko, Slovinsko, Chorvátsko, Rumunsko, Maďarsko, Bulharsko a Estónsko. Zber dát sa uskutočnil v mesiaci apríl 2022.

 

redakcia

 

Zdroj a foto: GLAMI/Fashion (Re)search

 

Video

Aký bol Retail Summit 2022

Retail Podcast

Category Management 2: Koho zapojiť do vytvárania plánogramu

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk