kaufland

kaufland veggie banner l

kaufland

Aký je postoj Slovákov k domácemu pečeniu?

Aspoň raz za týždeň piekli v uplynulom roku dve z piatich domácností na Slovensku a v Čechách. Až 41 % českých a 48 % slovenských domácností sa dokonca nechalo inšpirovať novými trendmi v pečení.

 pecenie doma

 

Najviac pri pečení improvizujú mladšie jedno - až dvojčlenné domácnosti do 50 rokov a tiež rodiny s najmenšími deťmi na Slovensku a v Čechách rodiny so školopovinnými deťmi. Slovenské domácnosti najčastejšie pracujú s kysnutým a piškótovým cestom. České domácnosti pripravujú múčniky najčastejšie z liateho a kysnutého cesta. Tieto zistenia pochádzajú zo zistení Spotrebiteľského panelu GfK v roku 2020 a 2019.


Zmena zvyklostí


Máme obdobie veľkonočných sviatkov, s ktorými sa spája aj príprava sviatočného pohostenia. Mnoho gazdiniek upieklo aj pri tejto príležitosti domáci koláč, ktorému sa potešili návštevy aj ostatní členovia domácnosti. Uplynulý rok však priniesol zmeny aj v oblasti zvyklostí v kuchyni, a gazdinky piekli slané či sladké koláče, torty a rôzne dezerty častejšie, nielen na zvláštne príležitosti.


Aspoň raz za týždeň piekli dve z piatich (38 %) domácností na Slovensku a v Čechách. Sú to hlavne rodiny s deťmi v predškolskom veku, s deťmi navštevujúcimi základnú školu a viacčlenné rodiny s dospelými členmi. Počet domácností, ktoré si dopriali domáci koláč aspoň raz za týždeň vzrástol výraznejšie v Čechách ako na Slovensku.


Pre koho sú pečené maškrty určené?


Jednoznačne najviac sa pečie pre členov domácnosti, a to aj bez zvláštnej príležitosti. Pre návštevy pieklo v minulom roku zreteľne menej domácností. Medzi najdôležitejšie zdroje receptov patria (podľa 72 % českých a 67 % slovenských domácností) rodina a známi a tiež internet, z ktorého získavajú recepty dve tretiny gazdiniek.


Väčšina domácností má najradšej také koláče, ktoré si doma sami upečú, pričom najviac zaužívanými sú tradičné a časom overené recepty. Recepty sa pritom v rodinách odovzdávajú z generácie na generáciu.


V minulom roku však viac domácností skúšalo aj nové prístupy. 41 % českých a 48 % slovenských domácností sa nechalo inšpirovať novými trendmi v pečení. Receptu sa striktne drží pätina domácich cukrárov.


Najviac pri pečení improvizujú mladšie jedno- až dvojčlenné domácnosti do 50 rokov a tiež rodiny s najmenšími deťmi na Slovensku a v Čechách rodiny so školopovinnými deťmi.


Aké cesto?


Slovenské domácnosti najčastejšie pracujú s kysnutým a piškótovým cestom. Kysnuté alebo piškótové cesto aspoň raz za mesiac pripravuje viac ako polovica gazdiniek.


České domácnosti zasa pripravujú múčniky najčastejšie z liateho a kysnutého cesta. Tieto cestá aspoň raz za mesiac pripravujú viac ako dve pätiny gazdiniek.


S lístkovým cestom pracuje najväčšia časť slovenských domácností aspoň raz za 2-3 mesiace, v Čechách ho najviac domácností používa aspoň raz za mesiac.


Z krehkého cesta, ako je napríklad linecké, pečú slovenské domácnosti častejšie ako české. Platí to aj pre nepečené dezerty alebo dezerty bez použitia múky.


Všetky typy cesta sa však na prípravu múčnikov v oboch krajinách používali viac ako pred rokom.


Poznámka: Údaje sú výsledkom prieskumu trhu metódou Spotrebiteľského panelu v období od januára do decembra 2020 a metódou Why2Buy. Spotrebiteľský panel GfK je kontinuálny panelový výskum, založený na detailných informáciách o nákupoch reprezentatívnej vzorky českých a slovenských domácností.

 

redakcia
Zdroj: GfK Spotrebiteľský panel

 

Ilustračné foto: Unsplash

 

Video

Prvé ohlasy spotrebiteľov na recykláciu plastov

Retail Podcast

Category Management 2: Koho zapojiť do vytvárania plánogramu

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk