KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Čo najviac rozhoduje pri nákupe vína?

Jedným z najviac rozhodujúcich je naďalej cena. Viac ako 90 % Slovákov nakupuje vína, ktorých cena za fľašu sa pohybuje v rozmedzí od 3 do 15 €.

 

prieskumvino2020 v

 

 

Najväčšia skupina spotrebiteľov - milovníkov vína vyhľadáva vína s cenou od 5 do 7 € za fľašu. Vína v cene od 3 do 5 € za fľašu vyhľadáva 29,1% konzumentov a vína v cenách od 7 do 15 € za fľašu sú zaujímavé pre 27,8% spotrebiteľov.

 

Tieto a nasledujúce zistenia vyplývajú z väčšieho prieskumu, ktorý počas minulého roka zorganizovala spoločnosť Vitis Pezinok. Zúčastnilo sa ho viac ako 1 000 Slovákov, ktorí odpovedali na otázky týkajúce sa ich vzťahu k vínu. Výsledky tohto výskumu potvrdili, že Slováci majú k vínu pozitívny vzťah a v širokom portfóliu dostupných odrôd sa nestratia.


Pre Slovákov je podľa tohto prieskumu príznačné, že sa vyhýbajú príliš lacným vínam, pretože vedia, že medzi nimi chutné vína nenájdu.


Práve chuť je najdôležitejším rozhodujúcim faktorom pri výbere vína. Za dôležitú ju označilo až 83,7 % opýtaných Slovákov. Nasledovala cena (64,3%), známa značka (59,6%), krajina pôvodu (54,5%), konkrétna odroda (54,5%), farba vína (37,3%), typ uzáveru – korok/skrutkovací (24,3%), etiketa (23,9%), typ fľaše (19%) a získané ocenenia (0,6%).


Suché biele vyhráva


V chuti a farbe vína má väčšina Slovákov viac menej jasno. Takmer dve tretiny opýtaných v prieskume potvrdili, že preferujú biele vína (65%), kým červené víno bolo voľbou číslo jedna len pre 26,8 % Slovákov. Ružové vína, napriek rastúcej popularite, stále zaostávajú s menej ako desiatimi percentami.


Jasný rozdiel je aj v preferenciách medzi sladkým a suchým vínom. Suché víno obľubuje takmer polovica Slovákov (46,1%), kým po sladkom víne vždy siahne len niečo nad 11 %. Zaujímavé je, že až dvakrát toľko žien ako mužov má najradšej sladké víno. Len štvrtina uviedla obľubu polosuchých alebo polosladkých vín.


Vedú odrody s históriou


Celkovo najobľúbenejšou odrodou vín medzi Slovákmi sa stal v tomto prieskume Tramín červený. To však nie je žiadnym prekvapením, nakoľko z tejto odrody sa rodí excelentné biele suché víno. Navyše je to odroda, ktorá má za sebou dlhú históriu, ktorá siaha až do starovekého Ríma.


Druhým najobľúbenejším vínom, s minimálnym odstupom za Tramínom červeným, je Cabernet sauvignon. Tiež nie je prekvapivé, že táto celosvetovo najrozšírenejšia a veľmi obľúbená odroda si získala aj srdcia Slovákov. Cabernet sauvignon je výrazné červené víno, ktoré sa medzi žiadnou konkurenciou nestratí. Vyznačuje sa robustnou vôňou bobuľových plodov a čokolády.


Milovníci vína ďalej v prieskume uviedli, že najobľúbenejšou odrodou bielych vín je pre nich Rízling rýnsky (8,6%), nasleduje Tramín červený, Chardonnay, Veltínske zelené, Pálava a Devín. Z červených vín vyhráva Frankovka modrá (12,2%), Cabernet savignon, Dunaj, Alibernet, Merlot, Svätovavrinecké a Modrý portugal.


Miesta nákupu


Prieskum spoločnosti Vitis tiež zisťoval, kde Slováci najradšej víno nakupujú. Najväčšia skupina opýtaných označila za najobľúbenejšie miesto nákupu supermarkety (55,3%), druhé miesto patrilo vinotékam (32,3%). Nákup priamo u výrobcov uviedlo len 3,2% opýtaných, v menšej samoobsluhe 4,3% a prostredníctvom e-shopu 1,3%. Nízky je podľa tohto prieskumu aj podiel nákupov vín v diskontných predajniach. Zaujímavé je aj to, že v súčasnej online dobe je nákup vína prostredníctvom internetu na Slovensku stále veľmi nízky.


Výber s asistenciou?


Spotrebitelia, ktorí majú aspoň základné skúsenosť s vínom, si ho vedia obvykle vybrať bez problémov, no mnohí sa potrebujú poradiť, nechajú sa inšpirovať známym vinárom alebo článkom, či ocenením. Výber vína bez väčších problémov uviedlo v tomto prieskume 66,3% opýtaných, 25,7% sa vyjadrilo, že to síce dokážu, avšak trvá im to dlhšie. Len 6,5% uviedlo, že potrebujú pri výbere vína pomoc.


Pokiaľ ide o preferenciu osvedčených alebo nových vín, 56,8% opýtaných v prieskume potvrdilo, že si s obľubou vyberú z ponuky vín vždy niečo iné, nákup vždy toho istého vína uviedlo 43,1% účastníkov tohto prieskumu.

 

Pripravil: dk


Zdroj: Vitis Pezinok, redakcia
Ilustračné foto: Shutterstock.com

 

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk