Ako nakupujú českí zákazníci?

prikopy2Až 82% domácností v susednom Česku stále uvádza, že súčasná ekonomická situácia má vplyv na zmenu ich nákupného správania. Prvý krát od nástupu krízy však ich podiel medziročne klesol.


Najviac vplyv krízy pociťujú kmeňoví zákazníci diskontných predajní (Penny Market, Lidl), nasledujú kmeňoví zákazníci predajní Albert supermarket. Naopak, relatívne najmenej sú krízou ovplyvnení kmeňoví zákazníci sietí Billa a Albert hypermarket.

 

Dominujú hypermarkety

 

Aktuálna štúdia Incoma Shopping Monitor potvrdzuje, že dominantnú pozíciu majú na českom maloobchodnom trhu hypermarkety (Albert, Globus, Interspar, Kaufland a Tesco). Až 47% domácností ich uvádza ako svoje hlavné nákupné miesto, tj. ako predajňu, v ktorej za posledných šesť mesiacov utratili najväčšiu časť svojich výdajov za potraviny a základný nepotravinársky tovar (drogériu a kozmetiku). Druhé miesto patrí diskontom (Lidl, Penny Market), dáva im prednosť 24% českých domácností. Obľúbenosť supermarketov (Albert, Billa, Tesco) naopak mierne poklesla, aktuálne majú 16% preferencie. Menším predajniam (COOP, Hruška, Flosman / Flop) dáva prednosť 13% českých domácností.

 

Najobľúbenejší obchodníci

 

Najobľúbenejším reťazcom na českom trhu je podľa štúdie Incoma Shopping Monitor Kaufland, ako svoje hlavné nákupné miesto ho uvádza 23% domácností (o 3% viac než vlani). Na druhom mieste zostáva Penny Market, preferuje ho 14% českých domácností. Tretia priečka patrí predajniam Tesco, ktoré získali celých 13% preferencií (všetky formáty Tesco spolu). Na štvrtom mieste sú predajne Albert; oba formáty spolu majú 12% preferencie. Top 5 rebríček uzatvára diskontná sieť Lidl (9% domácností).

 

Dôvody preferencie

 

Hlavnými dôvodmi pre výber konkrétnej predajne ako hlavného nákupného miesta sú – okrem dobrej dostupnosti – široký výber sortimentu, pravidelne realizované zľavové akcie a celková cenová úroveň tovaru v predajni. Zákazníci hypermarketov kladú nadpriemerný dôraz na široký výber tovaru, diskonty zasa zákazníci volia predovšetkým kvôli celkovo priaznivej cenovej hladine. Pre supermarkety sa rozhodujú hlavne kvôli ich ľahkej dostupnosti a u menších predajní je nadpriemerne často ako dôvod návštevy menovaný obchodný personál a rýchle odbavenie. Najmladších kmeňových zákazníkov majú podľa štúdie diskonty Lidl a hypermarkety Globus a Tesco. Najvyššie priemerné príjmy majú domácnosti kmeňových zákazníkov hypermarketu Globus, s neveľkým odstupom nasledujú kmeňoví zákazníci hypermarketov Interspar, Albert a Tesco. Najvyšší podiel kmeňových zákazníkov s maturitou alebo s vysokoškolským vzdelaním má hypermarket Globus a supermarket Billa.

 

Peter Cabal, INCOMA GfK
Ilustračné foto: redakcia

Video

Vitajte vo svete MINIT... robíme Váš deň krajším

Retail Podcast

Category Management: Čo vás čaká pred implementáciou?

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

 NOVINKA 

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk