KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Boj o prežitie pekárenského biznisu

Predstavte si situáciu: sedíte a premýšľate nad komentárom, ktorý by ste napísali k stavu pekárenského sektora na Slovensku. V tom vám zazvoní telefón a vy sa dozviete, že susedná pekáreň o dva dni končí. V ten moment túto pekáreň neberiete ako konkurenta, ktorý zatvára svoj biznis. V ten moment je to ďalší z „kolegov“, ktorý to vzdal. A je to smutné.

 

Faktom v tomto smere zostáva jedna vec: chceme zamestnať ľudí, no nemáme akých. Za posledné obdobie hľadajú firmy z nášho sektora spolu až tisíc pracovníkov. Z desaťtisícov nezamestnaných, ktorých v súčasnosti evidujú úrady práce, však nedokážeme nájsť kvalifikovaných, ale ani nekvalifikovaných zamestnancov. Problémom je, a vieme to bez okolkov priznať, že ich v súčasnosti nedokážeme dostatočne zaplatiť. Priemerný plat klasického pekára je približne 550 € v hrubom. A za túto mzdu chce pracovať (počas víkendov, v noci, cez sviatky) málokto. Áno, mám na mysli presne toho pekára, vďaka ktorému napríklad môžeme našim deťom ráno natrieť ešte teplé rožky s maslom.

 

Poďme k číslam. Klasický 40 gramový rožok stojí vo väčšine predajní 6 centov. Podľa Európskeho štatistického úradu patríme do top 5 krajín s najnižšou cenou pečiva. Drvivá časť zo slovenských pekárov ho predajniam predáva pod ekonomicky oprávnené náklady. Ak totiž pekár chce predať svoje výrobky, musí sa v súčasnej dobe prispôsobiť nezdravým podmienkam na trhu, ktoré ho tlačia do nízkeho ohodnotenia svojho odbytu, teda, v lepšom prípade, do nulového zisku.

 

Ruka v ruke s nedostatkom pracovníkov tak riešime ďalší problém pekárenského odvetvia – pretrvávajúcu tendenciu a výskyt nekalých obchodných praktík zo strany niektorých reťazcov. Práve neférové praktiky pri predaji a nákupe pečiva ovplyvňujú rentabilitu nášho odvetvia a umelo degradujú odbytové ceny.

 

Z pohľadu nás, pekárov, už ide o neriešiteľnú situáciu. Ak bude tento stav pokračovať aj naďalej, Slovensku reálne hrozí úbytok čerstvých pekárenských výrobkov a ich postupné nahrádzanie mrazenými výrobkami z dovozu. Trend nahrádzania zdravého čerstvého pečiva za mrazené má pritom rapídne stúpajúcu tendenciu.

 

Práve boj proti spomínaným nekalým obchodným praktikám niektorých obchodných reťazcov sa stal jednou z kľúčových priorít nášho predsedníctva v Rade Európskej únie. Preto sme sa spojili s ostatnými pekárenskými združeniami na Slovensku a spísali na túto tému spoločné memorandum, ktoré nám má pomôcť v boji za prežitie pekárenského biznisu na Slovensku. To, že toto memorandum je skutočne dôležité, dokazuje aj fakt, že ho plne podporila aj ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Gabriela Matečná.

 

Slavomír Moravčík, predseda
Únia priemyselných pekárov Slovenska

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk