Skvelú prácu odvádzajú aj menší potravinári

Keď sa povie start-up, zrejme každému sa spontánne vynorí technologická firma, ktorá vyvíja softvér alebo rôzne prístroje. Perspektívne začínajúce firmy však nájdete aj v iných odvetviach. Napríklad v potravinárstve a medzi dodávateľmi pre retail.

 

potravinari retailup v 

Poľnohospodárstvo na Slovensku dosiahlo vlani kladný výsledok hospodárenia, pred zdanením predstavoval zisk 346,5 milióna €. Vyplýva o to z tzv. zelenej správy za rok 2022, ktorú predložilo Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR (MPRV SR). Pre porovnanie, v roku 2021 výsledok hospodárenia pred zdanením dosiahol úroveň 184,9 milióna €.


Výsledok hospodárenia bol v roku 2022 ovplyvnený najmä výrazným rastom tržieb za vlastné výrobky živočíšneho pôvodu (o 22,5 %) a aj rastlinného pôvodu (o 16 %). Tržby za predaj vlastných výrobkov mali v priemere 56-percentný podiel na celkových výnosoch podnikov poľnohospodárskej prvovýroby.


Poľnohospodárstvo a potravinárstvo sú, žiaľ, stále v tieni automobilového priemyslu a aj spomínaných technológií. Pritom na Slovensku máme množstvo perspektívnych a aj unikátnych družstiev a potravinárskych výrob. Napríklad firma Zeleninovo, ktorá združuje pestovateľov na ploche okolo 1000 ha, má efektivitu, ktorú jej môžu závidieť aj mnohé firmy z priemyselných odvetví. Tržby sa jej za rok 2022 zdvihli na takmer 11 milióna € a zisk na 0,4 mil. €.


Kvalita na medzinárodnej úrovni


Ak odhliadneme od veľkých firiem s dlhoročnou tradíciou a/alebo nadnárodným majiteľmi, na našom trhu pôsobia desiatky menších potravinárskych výrob v slovenských rukách. Mnohé už niekoľko dekád. O tom, že skutočne dokážeme produkovať kvalitu na špičkovej úrovni, svedčí aj fakt, že počas nedávno uskutočneného 48. ročníka medzinárodnej výstavy Agrokomplex bolo udelených až 128 ocenení Značka kvality pre 34 firiem. Pätnásť z nich pritom získalo Značku kvality prvýkrát a my si ich stručne predstavíme v abecednom poradí:


AGROMINI spol. s r.o. – Mak modrý je potravina, ktorá vyniká svojimi vysokými nutričnými hodnotami, najmä obsahom vápnika, ktorého je v tejto plodine 12 násobne viac ako v kravskom mlieku. A práve Mak modrý získal tento rok Značku kvality. Firma, za ktorou stojí Ing. Katarína Reháková je na trhu už od roku 1998. V roku 2022 znížila zisk o 16 % na 27 590 € a tržby jej narástli o 23 % na 667 091 €.


Alena Bernadičová - TEKVIČKA - Počas Agrokomplexu mali na výstavisku aj predajný stánok. Dostať sa však bližšie produktom bolo náročné, nakoľko stánok bol neustále „obliehaný“ množstvom zákazníkov a zákazníčok. Nečudo, že spoločnosť získala Značku kvality hneď za 6 produktov: Mak modrý, Pestrecový olej za studena lisovaný 250ml, Mediteránny bylinný olej za studena lisovaný 250ml, Repkový olej za studena lisovaný 250ml, Tekvicový olej za studena lisovaný nefiltrovaný 250ml a Makový olej 250ml. I keď to tak možno nevyzerá, firma je jedným z najväčších pestovateľov tekvíc na Slovensku. V obci Malý Cetín má vlastnú predajňu, ale výrobky predáva aj cez bezobalový obchod U Vážky a dodáva ich aj do maloobchodných sietí ako Bio organic, U Babičky a tiež do niektorých obchodov Metro, Kaufland a Billa. Alena Bernadičová sa venuje farmárčeniu prakticky od detstva, profesionálnemu pestovaniu a výrobe od roku 2007. Za sezónu v tejto rodinnej firme vyrobia 18 až 20-tisíc fliaš oleja (údaj z roku 2022). https://www.farma-tekvicka.sk/


Cannalife s.r.o. – Spoločnosť získala až päť ocenení. Konkrétne za Tekvicový olej (za studena lisovaný), Makový olej (za studena lisovaný), Orechový olej (za studena lisovaný), Pestrecový olej (za studena lisovaný) a Ľanový olej (za studena lisovaný). Spomedzi uvedených pätnástich je firma tvorená nadšencami zdravej stravy na trhu je relatívne nováčik. Funguje od roku 2017. Lisuje oleje bez prísad, bez farbív a bez ,,éčok´´. Cannalife s.r.o. podľa FinStat v roku 2022 znížila stratu o 42 % na -9 084 € a tržby jej klesli o 33 % na 74 054 €. http://cannalife.sk/


FantastiCo s.r.o. – Ak ste niekedy navštívili trhy v Starej Tržnici v Bratislave, táto značka vám nebude neznáma. Hoci spoločnosť už nemožno považovať za start-up, keďže pôsobí na trhu od roku 2012, pokračuje v tradícii remeselnej výroby tradičného lokálneho pečiva a Bratislavských rožkov. Značku kvality 2. stupňa získala toho roku práve za Bratislavský Rožok orechový a makový. Produkt má zároveň certifikát Zaručená tradičná špecialita. FantastiCo s. r. o. sa podľa FinStat v roku 2022 dostala do straty z 16 651 € na -6 679 € a tržby jej narástli o 47 % na 252 570 €. https://fantastico.biz/


Ing. Lucia Hredzáková – Druhá Značka kvality 2. stupňa bola udelená za Ovčí hrudkový syr. Takáto kvalita sa produkuje na farme, ktorá je v katastrálnom území obce Stankovce v okrese Trebišov. Okrem rôznych druhov syra a bryndze tu vyrábajú aj klobásy, slaninu či huspeninu. Sezónne výrobky sa však veľmi rýchlo predajú.

https://www.facebook.com/p/Farma-Stankovce-100013994473833/

 

NELAPEK s.r.o. – NELAPEK pekáreň tiež patrí medzi stálice nášho trhu. Bola založená v roku 1991 a v súčasnosti spolupracuje s maloobchodnými reťazcami Kaufland, Lidl alebo COOP Jednota Nové Zámky. Značku kvality 1. stupňa získala za štyri výrobky - Domáci chalupársky chlieb, Chlieb pšenično-ražný, Chlieb Kulmbacher a Chlieb Biervit – Bevit. Spoločnosť NELAPEK s.r.o. v roku 2022 znížila zisk o 34 % na 834 534 € a tržby jej narástli o 12 % na 8,222 mil. €. https://www.nelapek.sk/


Pekáreň Judita Gulyásová s.r.o. - Spoločnosť vznikla už v roku 2007, ako rodinná pekáreň, ktorá sa spočiatku zameriavala len na výrobu chleba. Napokon Značku kvality získala práve za Chlieb pšenično-ražný okrúhly. V súčasnosti sa však firma zaoberá aj výrobou zákuskov a tort. Má vlastné predajne, napríklad Strede nad Bodrogom a vo Veľkých Kapušanoch. Pekáreň Judita Gulyásová s.r.o. sa v roku 2022 dostala do straty z 74 632 € na -210 284 € a tržby jej klesli o 3 % na 1,613 mil. €. https://www.facebook.com/profile.php?id=100057491528019


ERCE, s.r.o. – Je prvýkrát ocenenou spoločnosťou, ale môže sa hrdiť tým, že hneď aj získala šesť ocenení. Konkrétne pre výrobky ERCE Niťovky 200 g, Rajbanička 250 g, Fliačky 250 g, Kocky 250 g, Široké rezance 250 g, Tenké rezance 250 g, Niťovky 200 g. História cestovín značky ERCE sa začala písať roku 1993, kedy zakladateľka spoločnosti Erika Oravcová spolu s manželom začala vyrábať osemvaječné cestoviny. To znamená, že na 1 kilogram múky sa pridáva 8 vajec. V súčasnosti firmu s vyše 80 zamestnancami vedie majiteľka so svojimi synmi Pavlom a Petrom. Produkty sa predávajú na celom slovenskom trhu, a to aj v obchodných reťazcoch COOP Jednota Slovensko, Kaufland, CBA, Billa, Tesco, Libex a u ďalších obchodníkov. Spoločnosť ERCE, s.r.o. v roku 2022 zvýšila zisk o 38 % na 191 272 € a tržby jej narástli o 20 % na 3,261 mil. €. https://www.erce.sk/


HOTOVKY FOOD s.r.o. – sú aj podľa slov zástupcov MPRV SR mimoriadne perspektívny rodinný start-up, a ktorom ešte budeme počuť. Dôkazom nech je zoznam jej ocenených výrobkov. Je ich až osem: Segedínsky guláš špeciál, Kôprová omáčka s hovädzím mäsom, Držková polievka desiatová, Španielsky vtáčik, Kotlíkový guláš, Sviečková na smotane s hovädzím mäsom, Kapustnica s údeným mäsom a klobásou, Fazuľová polievka s údeným mäsom a klobásou. Produkty sa predávajú pod značkou „Hotovky z plechovky“. Sú bez bez konzervantov a chemických farbív. Sterilizačný obalový materiál je jedným z najkvalitnejších na trhu. Je pevný, nerozbitný a vydrží v záťažových podmienkach až do 30 °C. Vďaka sterilizácii vo vodnom autokláve majú výrobky záruku až tri roky. Spoločnosť HOTOVKY FOOD s.r.o. vznikla len v roku 2021 a na portáli FinStat zatiaľ nie sú dostupné údaje o jej hospodárení. https://www.hotovkyzplechovky.sk/

 

Oravský dvor SK, s.r.o. – Patrí medzi menších a mladších výrobcov, keďže firma vznikla v roku 2014, ale farma až v roku 2020. Zameriava sa na výrobky viac ako tradičné a lokálne: mäso, vajcia a kapustu. BIO farma z Čimhovej získala ocenenie Značka kvality pre Kvasenú kapustu a Domácu čalamádu pikant v sladkokyslom náleve. Farma oslovuje predovšetkým zákazníkov z Oravy a Liptova. Spoločnosť Oravský dvor SK, s. r. o. v roku 2022 znížila zisk o 50 % na 219 € a tržby jej narástli na 9 455 €. https://www.oravskydvor.sk/


Branislav Oremus – SLOVKVET - „Oremus farma je miesto, kde voňajú rajčiny, kvitnú gerbery 50 odtieňov farieb a kde je najdôležitejšou hodnotou zodpovednosť. K práci, k sebe samému, k zamestnancom aj k zákazníkovi. Pod značkou Oremus nájdete rajčiny, ktoré sa nikdy nestretli s chémiou,...“ píše sa na webe firmy. Kvalitu rajčín ohodnotila aj komisia, ktorá udelila Značku kvality dvom produktom: Rajčiak Merlice a Cherry rajčiak - DRC 564. Farma Oremus patrí medzi najväčších pestovateľov kvetov u nás, skleníky s gerberami a astromériami opustia ročne milióny kvetov, ktorú putujú aj do Čiech, Maďarska aj Rakúska. Ak vám meno Oremus znie povedome, bude to pravdepodobne tým, že minulý rok oslávili tri dekády na trhu Jozef Oremus PEKÁREŇ BÁNOV so sídlom v Bánove a Pekáreň Juraj Oremus s.r.o. so sídlom v Nových Zámkoch. Branislav Oremus začínal pestovať kvety v skleníku na streche pekárne svojho otca Jozefa, pričom využíval zvyškové teplo z pecí. Podľa FinStat firma vznikla v roku 2008 a v roku 2022 zverejnila tržby 0 € so stratou -8 132 €.


Ing. Boris Sabol – Včelia farma Okrúhle si odniesla z Agrokomplexu ocenenie Značka kvality pre Lesný med. Rodinná včelia farma existuje už od roku 1978. Zaoberá sa profesionálnym chovom včiel a produkciou špecifických gurmánskych medov. Nachádza sa na Východnom Slovensku v oblasti Ondavskej vrchoviny v obci Okrúhle. Táto lokalita je vhodná hlavne pre získavanie lesných a medovicových medov. Značku kvality 1. stupňa má už z minulého roku Medovicový med z NPR Komárnickej jedliny, ktorý však prihlásil Vladimír Sabol. http://vcelyokruhle.sk/kontakt/


SLADOVŇA, a.s. Michalovce - svetlý slad plzenského typu nesie od augusta Značku kvality 1. stupňa. Vzniká v jednej z najvýznamnejších sladovní na Slovensku. Od svojho vzniku, v šesťdesiatych rokoch minulého storočia, vyrába slad českého (plzenského) typu. Vďaka vysokej kvalite finálneho výrobku, dlhoročnej tradícií a strategickej polohe firmy v blízkosti hraníc troch štátov - Ukrajiny, Maďarska a Poľska, prakticky celá produkcia Sladovne smeruje na export. I to je zrejme dôvod, prečo v roku 2022 zvýšila zisk o 99 % na 1,590 mil. € a tržby jej narástli o 50 % na 30,31 mil. €. https://sladovna.sk/


INTEGRA s.r.o. – Vznikla v obci Dargov v roku 2001. Primárnym zameraním firmy bola poľnohospodárska prvovýroba. Postupom času sa pripojil chov oviec, športoviská – tenis, bowling, penzión a v neposlednom rade liehovar, kde vznikajú destiláty, podľa tradičných receptúr našich predkov. Práve BOWTEN slivovica získala toho roku ocenenie Značka kvality. Liehovar BOWTEN priniesol prvé fľaše na pulty v októbri 2015. V začiatkoch produkcie to boli prevažne slivovica, hruškovica Bosc Kobak a hruškovica Williams. Spoločnosť INTEGRA s.r.o. v roku 2022 znížila zisk o 1 % na 8 861 € a tržby jej klesli o 16 % na 900 076 €. https://destilaty.bowten.sk/


VIŇA VINICOLA SK s.r.o. – Názov firmy nikoho nenechá na pochybách. Ide o vinárstvo z Nitry, založené v roku 2007. Značku kvality získali jeho vína: Devín, Cabernet sauvignon rose, Sauvignon, Frankovka modrá, Rulandské šedé, Tramín červený a Pálava. Spoločnosť VIŇA VINICOLA SK s.r.o. v roku 2022 znížila stratu o 31 % na -174 362 € a tržby jej narástli o 25 % na 1,004 mil. €.


Záver: Výzvy a klimatická zmena


Zostáva konštatovať, že na Slovensku máme kvantum perspektívnych výrobcov a spracovateľov potravín, i keď mnohí nemajú ani webovú stránku. Ťažšie sa potom o nich dozvedajú potenciálni obchodní partneri a odberatelia. Napokon ani nemajú kde zverejniť, že sú nositeľmi Značky kvality. Samozrejme marketing je niečo navyše v prípade, ak výrobca 100% svojej produkcie predá veľkoodberateľom alebo do zahraničia. Na pulty sa teda často dostáva produkcia pod logom baliarní. Platí, že v poľnohospodárstve je riskantné vsádzať všetko na jednu „kartu“, teda na jednu komoditu, pretože jedinou istotou je zmena.


Juraj Turzo
Zdroj a foto: TASR, SITA, FinStat, Orsr.sk, MPRV SR, stránky firiem

 

retail newsletter banner F2

Video

Atmosféra Retail Summitu 2023

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk