Posuňte chladenie tovarov na vyššiu úroveň
- Podrobnosti
- Uverejnené utorok, 15. august 2023
Počas tohtoročného odborného veľtrhu EuroShop, ktorý sa uskutočnil v nemeckom Düsseldorfe, vystavovalo len v sekcii „Chladenie a mrazenie“ takmer dve stovky vystavovateľov. Vystavovatelia zabrali celé štyri výstavné haly, noviniek a trendov tu bolo neúrekom. Pozreli sme sa však predovšetkým na to, čo nové priniesli významní globálni hráči v tejto oblasti a tiež zástupca zo Slovenska.
V centre pozornosti bola u vystavovateľov na tomto podujatí stratégia úspory energií. Týkalo sa to obzvlášť segmentu chladiacich a mraziacich zariadení a tiež oblasti osvetlenia predajní. Ulrich Spaan, člen predstavenstva EHI Retail Institute už pred konaním veľtrhu EuroShop 2023 hovoril, že pre celý maloobchodný sektor je udržateľnosť vysoko strategickou témou. Napokon, mnoho reťazcov dnes usilovne pracuje na dosiahnutí klimatickej neutrality. V súlade s tým bola potom aj udržateľnosť pevne zakotvená vo všetkých dimenziách veľtrhu.
Kolísanie napätia a hlučnosť
AoFrio Ltd. z Nového Zélandu, ktorá je s viac ako 1,6 miliónmi pripojených chladničiek na nápoje po celom svete lídrom na trhu sa v súčasnosti viac zaoberá internetom vecí (IoT). Počas veľtrhu táto spoločnosť predstavila niekoľko noviniek. Spomeňme napríklad rad AoFrio SCS, čo je séria inteligentných elektronických ovládačov pre komerčné chladiace systémy. Ovládače SCS možno použiť pre otvorené predné alebo uzavreté spredu plnené chladničky a chladiace vitríny. Prakticky tak už nahrádzajú väčšinu existujúcich elektronických termostatov alebo ovládačov. Slúžia na sledovanie dodržiavania HACCP, reguláciu teploty, no evidujú aj poškodenie, či zlyhanie komponentov chladničiek a prepätie v sieti. Informácie nezostávajú však len u AoFrio, ale možno ich preniesť do vlastných informačných systémov alebo mobilných aplikácií. A to je jeden zo silných trendov v tejto oblasti: mať presné informácie o stave chladiacich a mraziacich zariadení v reálnom čase a kdekoľvek.
Pre zaujímavosť, dve najčastejšie príčiny zlyhávania motorov chladiacich zariadení sú podľa skúseností AoFrio kolísanie napätia v sieti a nadmerná vlhkosť. Firma preto predstavila aj konkrétne riešenie: motor Wellington™ ECR 2, ktorý má priemernú životnosť 10 rokov pri maximálnom zaťažení, pričom lepšie toleruje prepätie či podpätie v sieti. Zároveň sa vyznačuje krytím IP67 proti vlhkosti a programovateľným výkonom, čiže dokáže nahradiť rôzne výkonné motory v rôznych zariadeniach.
AoFrio Connected Refrigeration
Ďalšie dva aspekty prevádzkovania chladiacich systémov, ktoré častejšie rezonovali na tomto veľtrhu, sú hlučnosť a vibrácie. Prezentované boli desiatky rôznych riešení, teda tie, ktoré znižujú hluk a vibrácie, a to nielen v sektore retailu.
Ekologické chladivá a recyklované materiály
Arneg S.p.A. je talianska a v súčasnosti už globálna spoločnosť, ktorá zastrešuje značky Arneg, Oscartielle, Intrac a Incold. Počas veľtrhu si pripomenula 60 rokov od svojho vzniku. V expozícii s názvom RESPECT prezentovala rôzne formy rešpektu voči ľuďom, retailovým partnerom a prírode. V súlade s hlavným motívom veľtrhu Arneg ukázal kam sa uberá vývoj produktov, ktoré minimalizujú vplyv na životné prostredie. Ekologické chladivá sú aj naďalej prvou voľbou pre pevne stojace (chladivo CO2) aj zásuvné (chladivo R290) chladiace vitríny a skrine (pozn. prvé sú prepojené potrubím a chladené centrálnou jednotkou, druhé, plug-in, fungujú ako chladnička v domácnostiach, teda každá má vlastný agregát). Spoločnosť Arneg zároveň zvýšila aj používanie recyklovateľných materiálov. Takmer 96 % vitrín z jej dielne je teda recyklovateľných. Podobne ako AoFrio sa zameriava aj na monitorovanie a optimalizáciu spotreby energie vitrínami. Arneg predstavil aj patentovanú technológiu pre vertikálne vitríny, ktoré šikovne kombinujú vyhrievanú a chladenú časť v rámci jednej skrine. Vo väčšine prípadov, keď príde k poruche kompresora, stane sa tak počas prvých 30 minút prevádzky. Arneg preto robí výstupné 30 minútové testy.
Kým v minulosti vystavovatelia prezentovali vitríny určené len na chladenie, v súčasnosti už sa pomer naklonil v prospech zariadení, ktoré slúžia jednak na chladenie, a jednak na vyhrievanie. Takmer samozrejmosťou je už aj spätné využívanie tepla, teda rekuperácia.
Označovanie energetickej účinnosti platí aj pre priemyselnú chladiarinu. Samozrejme, na rozdiel od chladničiek v domácnostiach je technicky oveľa náročnejšie dosiahnuť kategórie A a B, hoci priemer na trhu a „benchmark“ je trieda C, počas veľtrhu sa predstavili aj produkty „áčkové“. Konkurent spoločnosti Arneg, firma Epta so sídlom v Miláne, vystavovala na tomto podujatí na podobnej ploche a prezentovala jednotku Tango Ultra, ktorá dosahuje triedu A. Za zmienku stojí však aj jej malá vitrína nazvaná „The UNIT“, na ktorej montáž bol použitý predpätý korok a pomarančová kôra. Nepoužíva žiadne chladivo, pretože chladenie je založené na Peltierovom systéme, ktorý sa bežne používa na premenu elektrickej energie na tepelnú energiu.
Dizajnové zmeny
Nemecká spoločnosť BITZER je globálny špecialista na chladiarenské, klimatizačné a tepelné čerpadlá. Jej zástupca sa pre portál Refrigeration Industry vyjadril, že pre retail je jedným z trendov rýchlo rastúci význam chladiacich systémov s chladivom CO2 v maloobchode s potravinami v celej Európe. V posledných rokoch sa vďaka inováciám, ako je ejektorová technológia, CO2 stáva novou normou aj v teplejších krajinách Európy, napríklad v Španielsku. Zaujímavé je, že Spojené štáty vo využití CO2 výrazne zaostávajú. Výzvou pre BITZER sú aj ďalšie požiadavky retailu, napríklad dodatočná montáž dverí na vitríny, rekuperácia tepla a čo najnižšia uhlíková stopa zariadení, čo sa napokon premieta do menšieho počtu použitých kompresorov. BITZER sa počas veľtrhu EuroShop 2023 blysol napríklad piestovými kompresormi Ecoline+ pre chladivo CO2. Tieto kompresory ponúkajú vysoký chladiaci výkon s minimálnymi energetickými nárokmi. Mimochodom na veľtrhu bol zastúpený aj špecialista na dverové systémy na chladiarinu DoubleCOOL, ktorého materská firma Polyplastic Group vyrába akrylové sklo už viac ako 60 rokov.
Dôležitým aspektom z pohľadu zážitku pri nakupovaní je však vizuálna podoba vitrín. Dizajn sa posúva od strohých, hranatých, k jemnejším, oblým tvarom.
Chladiace pulty Criocabin sú kombináciou technologických inovácií a estetického vkusu, ideálne riešenie pre tých, ktorí hľadajú výkon a sofistikovaný dizajn „Made in Italy“. Za zmienku určite stojí dizajnový objekt Eclissi, ktorý slúži na prezentáciu exkluzívnych a sezónnych produktov. Criocabin predstavili napríklad Genesis System, presklenú kabínu, ktorá pripomína minikontajner s dverami. Je vhodná na uskladnenie mäsa, rýb, ovocia a zeleniny, údenín a syrov, vína a nápojov, ale aj pre čerstvé kvety. Taliansky dizajn sa niesol aj expozíciou firmy Galilei Refrigerazione S.r.l., najmä modulárna vitrína Gemini.
Slovenský zástupca
Na veľtrhu EuroShop opäť nechýbala ani novozámocká spoločnosť Pastorkalt a.s., ktorej portfólio v súčasnosti predstavuje okolo 30 modelov a približne 110 rôznych variantov. Veľtržnou novinkou bol nový rad LEA. Obslužná vitrína vyniká jednoduchým zaobleným skoseným dizajnom a výbornou prezentáciou produktov vďaka zníženej výstavnej ploche. Zaoblené skosené čelné sklo umožňuje jasný pohľad na vystavované produkty. Prístenná vitrína Kalifornia sa zasa môže pochváliť najlepšou možnou mierou úspory v modulovej dĺžke 1250 mm, má energetickú triedu A. Vďaka novým úpravám je rada Kalifornia úspornejšia a šetrí náklady spojené s prevádzkou chladiaceho nábytku. V prípade, ak zákazník požaduje úsporné riešenie agregátovej vitríny, Pastorkalt má úspešnú vitrínu GENOVA OVERVIEW. Spotreba elektrickej energie modulu 1250 je len 3,44 kWh/24h.
Ucelené riešenia, vrátane veľkých chladiacich ostrovov a prístenných vitrín, predstavil vo svojom stánku aj slovinský výrobca WSL Refrigeration d.o.o. Nemecká firma Viessmann Kühlsysteme GmbH prezentovala aj celé priechodzie chladiace a mraziace miestnosti radu TectoCell Standard Plus. Sú k dispozícii v štyroch rôznych hrúbkach stien, čo im umožňuje splniť požiadavky na rôzne skladovacie teploty. Využívajú sa napríklad na skladovanie tovaru v dark stores pre online supermarkety.
Silnejúci trend a budúcnosť
Ak sa však posunieme do nie veľmi vzdialenej budúcnosti, trendom budú nepochybne predovšetkým samoobslužné chladiace boxy. Firma OSCARTIELLE predstavila na podujatí v Nemecku riešenie CUB@. Táto súprava chladničiek pripomínajúca na prvý pohľad AlzaBoxy alebo Z-boxy, môže byť umiestnená vo vnútri alebo mimo nákupných centier, v maloobchodných predajniach, na letiskách a aj v nemocniciach. Je vybavená boxami s rôznymi vnútornými teplotami pre skladovanie rôznych druhov výrobkov. Zariadenie je plne automatizované a monitorované na diaľku. Cieľom je umožniť zákazníkom vyzdvihnúť si nákup, bez nutnosti nakupovania a dohadovania sa na čase vyzdvihnutia s kuriérom (tzv. click&collect).
Na záver ešte jeden prototyp, ktorý s chladením na prvé počutie takmer nesúvisí. Veľký výrobca SAINT-GOBAIN, známy aj zo stavebného sektora, predstavil na podujatí EKO DISPLAY communicative glass, čo je špeciálne vyvinutý sklený systém integrujúci LED diódy. Reklama sa zobrazuje pomocou LED priamo „v skle“ vitríny, nie je teda nutné na ňu nič lepiť. Pre kreatívcov sa tak otvárajú úplne nové možnosti, a to bez nutnosti brať ohľad na izolačné vlastnosti skla. Tovar vo vitríne je pritom stále viditeľný, čo pri bežných polepoch nie je vôbec bežné. Samostatnou kapitolou sú potom elektronické cenovky, ktoré sa stále vyvíjajú a v súčasnosti sú už plnohodnotne nasadené aj v mraziacich boxoch.
Juraj Turzo
Zdroj a foto: EurosShop 2023, Pastorkalt, Foto: EuroShop 2023