IKEA oslavuje 30 rokov na Slovensku

Svoj prvý obchodný dom otvorila IKEA na Slovensku v roku 1992. Nachádzal sa na Gagarinovej ulici a jeho predajná plocha bola 637 m2. Pracovalo tu 18 zamestnancov a ponuku tvorilo 680 kusov výrobkov.

 

IKEA 30rokov v 

Pre veľký záujem zákazníkov sa IKEA v roku 1995 sťahovala do väčších priestorov na Tomášikovej ulici. Predajná plocha však stále nebola dostačujúca, a tak v roku 2002 otvorila obchodný dom na Ivanskej ceste, kde sídli dodnes. Vďaka poslednej rekonštrukcii súčasného obchodného domu, ktorá prebehla v roku 2012, zaznamenala IKEA vo finančnom roku 2013 aj svoj najväčší medziročný nárast v tržbách (o 14,5 %) a investíciách (33 mil. €). Za posledných 10 rokov investovala do rozvoja viac ako 43 miliónov € a v pláne má ďalšie investície, tie by sa mali týkať najmä udržateľných riešení.


Spoločnosť sa dokázala rýchlo adaptovať aj počas nedávanej pandémie, vďaka pohotovej reakcii na situáciu zmenila svoj offline formát na online v priebehu niekoľkých hodín. Aj po tridsiatich rokoch predstavuje obchodný dom IKEA obľúbený nákupný koncept Slovákov.


Z pôvodných 637 m2 na 36 700 m2


Od otvorenia pilotného projektu na Gagarinovej ulici v roku 1992, sa predajná plocha zväčšila z pôvodných 637 m2 na súčasných 36 700 m2. Otvorenie obchodného domu na Ivanskej ceste však pomohlo aj k rozvoju celej okolitej oblasti. Okolo IKEA vznikla kompletná infraštruktúra, diaľnica i biznis centrá. Po desiatich rokoch od otvorenia tejto prevádzky došlo k plánovanej rekonštrukcii, kedy sa predajná plocha zväčšila o 35 %. Rozšírenie obchodného domu vo finančnom roku 2012/2013 bolo najväčšou investíciou v histórii, čo sa odzrkadlilo aj na významnom medziročnom skoku v tržbách (o 14,5 %). Tržby spoločnosti IKEA vyrástli za posledných 10 finančných rokov o 74 %.


Vďaka rekonštrukcii obchodného domu sa IKEA Bratislava stala na niekoľko rokov najväčším obchodným domom IKEA v strednej Európe. Pre zaujímavosť, pri výstavbe sa spotrebovalo 2 720 kusov železobetónových prvkov, 16 700 m3 betónu a 1 450 ton ocele.


Rástol počet zamestnancov, aj výrobkov


Vo svojej prvej prevádzke na Gagarinovej ulici mala IKEA v ponuke 680 kusov výrobkov a zamestnávala 18 ľudí. S narastajúcou plochou, postupnou digitalizáciou a so zvyšujúcim sa počtom služieb toto číslo v priebehu posledných 30 rokov narástlo až na súčasný počet 600 zamestnancov. Na rozšírenej predajnej ploche na Ivanskej ceste v súčasnosti s zákazníci nájdu viac ako 9 500 rôznych výrobkov.


V januári 2020 prebehla expanzia a IKEA otvorila nový koncept na východnom Slovensku. Minimalistický koncept IKEA Pop-up môžu zákazníci navštíviť v nákupnom centre Aupark v Košiciach, kde im personál poskytne poradenské služby, služby dizajnéra, aj sprostredkuje nákup výrobkov on-line. Výrobky si môžu nechať doručiť prostredníctvom služby „Klikni a vyzdvihni“ na Výdajné miesta v Banskej Bystrici, Žiline a v Košiciach.


Najpredávanejšie výrobky za dostupné ceny

 

Najpredávanejšou sériou výrobkov spoločnosti IKEA za posledných 30 rokov sa stala séria LACK. Stolíkov a políc z tejto série, ktoré prakticky plnia svoju úlohu v mnohých slovenských domácnostiach, sa doteraz predalo takmer 1,5 milióna kusov. Druhým najpopulárnejším výrobkom sú poháre na stopke zo série SVALKA, z ktorých si svoj nápoj vychutnáva až 1,4 milióna Slovákov.


IKEA v priebehu rokov nezvyšovala len počet ponúkaných výrobkov, ale aj ich cenovú dostupnosť. Napríklad spomínaný odkladací stolík LACK stál v roku 1996 podľa vtedajšieho katalógu 499 SKK. V súčasnosti stojí 8,9 eur. Priemerná hrubá mzda sa pritom odvtedy zvýšila viac ako trojnásobne.


Dôraz na udržateľnosť


IKEA chce do roku 2030 umožniť viac ako 1 miliarde ľudí žiť lepší život v medziach našej planéty. Zameriava sa preto nielen na výrobu udržateľných výrobkov, ale aj na zavádzanie udržateľnejších služieb a efektívne nastavovanie procesov v rámci spoločnosti. Na splachovanie toaliet používa vodu z podzemných vrtov pod obchodným domom, vďaka čomu ušetrí okolo 10 miliónov litrov pitnej vody ročne. Energiu odoberá výlučne z obnoviteľných zdrojov a používa osvetlenie LED. V rámci odpadového hospodárstva triedi 20 rôznych surovín.


Priamo v obchodnom dome IKEA Bratislava sa nachádza aj oddelenie Circular Hub, ktoré ponúka prostredníctvom projektu Druhý život nábytku použité či vystavené výrobky IKEA za nízke ceny. Pred pár dňami IKEA spustila aj jeho online formát, v ktorom si záujemcovia môžu zaobstarať nábytok mimo štandardnej ponuky. Môže ísť napríklad o použitý nábytok či dopredaj výrobkov, ktoré už nie sú v aktuálnej ponuke.


To však nie je jediná udržateľná novinka. Podľa slov Davida McCabea, generálneho riaditeľa IKEA pre Českú republiku, Maďarsko a Slovensko, do vozového parku IKEA Bratislava čoskoro pribudnú nové vozidlá, ktoré budú postupne znižovať uhlíkovú stopu v rámci logistiky. „Na Slovensko prichádzajú prvé e-vozidlá, ktoré pokryjú 5 % zásielok, čo naplní naše ciele pre fiškálny rok 2022. IKEA Slovensko ich využije na prepravu objednávok až priamo k zákazníkom domov. Zo začiatku budeme elektrické vozidlá využívať v najväčších mestách (v Košiciach a v Bratislave), kde budú dostupné spolu dve vozidlá. V budúcom roku plánujeme pokryť aj ďalšie rozvozové zóny,“ hovorí David McCabe.


Pomoc komunitám


IKEA už od počiatku zakladá svoju filozofiu a udržateľnú stratégiu aj na pomoci komunitám. Už v roku 2002, keď boli na Slovensku veľké záplavy, kontaktovala mestské časti Bratislavy a zisťovala možnosti pomoci. Takýto postoj pretrváva dodnes. Od začiatku pandémie IKEA Bratislava v spolupráci s mestom Bratislava pomohla so zariadením 30 kontajnerových domov v karanténnom mestečku pre ľudí bez domova a podporila rodičov samoživiteľov.


Nasledovalo vybavenie dočasného zariadenia pre seniorov a po vypuknutí vojny na Ukrajine sa podarilo vybudovať viacero ubytovacích jednotiek pre ľudí utekajúcich pred vojnou. Projekt poskytuje každú noc ubytovanie pre približne 1 300 ľudí. Za predpokladu, že ho každý človek využije 5 nocí, má mesačne kapacitu 7 800 ľudí. Hodnota komunitnej pomoci sa v posledných 2 rokoch vyšplhala na 140 000 €.


Oslavy v IKEA


V rámci osláv pripravila IKEA špeciálne akcie pre členov IKEA Family. Od 25. júna až do 31. júla 2022 ponúkne vybrané výrobky za zvýhodnené ceny, akcie v reštaurácii, či vyzdvihnutie online objednávky zdarma. V sobotu, 25. júna v čase od 10:00 do 18:00 si pre zákazníkov pripravila viacero aktivít priamo v obchodnom dome.


Zamestnanci dostanú pri príležitosti 30. výročia špeciálny darček. Limitovanú kolekciu oslavných ilustrácií na mieru pre nich vytvorila slovenská dizajnérka Daniela Olejníková.


Zdroj a foto: IKEA

 

Video

Aký bol Retail Summit 2022

Retail Podcast

Category Management 2: Koho zapojiť do vytvárania plánogramu

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk