KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Retail poskytuje Ukrajine rôzne formy pomoci

Situácia na Ukrajine nezostala bez reakcie ani medzi obchodníkmi. Slovenskí aj zahraniční obchodníci prichádzajú s rôznymi iniciatívami ako tejto krajine a jej obyvateľstvu pomôcť. Špeciálne produkty, zbierky financií a materiálnej podpory, dobrovoľníctvo a pomoc priamo v teréne, podpora vojnou zmietanej krajine má u retailerov rôzne podoby.

 

darujme srdce ukrajine


Humanitárnu pomoc tvoria v konečnom dôsledku finančné prostriedky a tovarové balíčky, obsahujúce najmä potraviny, hygienické potreby či obuv a oblečenie. Mnohí sa zapájajú aj do pomoci v teréne a nezabúdajú tiež na svojich zamestnancov, ktorí pochádzajú z Ukrajiny. Pozreli sme sa na niekoľko zaujímavých iniciatív, s ktorými prišli maloobchodné spoločnosti na domácom i zahraničnom trhu.


CCC pomáha dať topánkam druhý život


Týmto projektom pomôže aj Ukrajine. Špeciálne zberné kontajnery, umiestnené v predajniach CCC, slúžia na zber použitej obuvi. Projekt „Dajte svojim topánkam druhý život“ bol spustený v Poľsku v roku 2020, pričom v rámci pilotnej fázy sa vyzbieralo až 10 t použitých topánok. Zákazníci môžu darovať obuv akejkoľvek značky, veľkosti a dizajnu a spoločnosť CCC je garantom toho, že sa s nimi bude nakladať zodpovedne. Časť z nich sa bezpečne zlikviduje, časť po menších opravách a dezinfekcii putuje tým, čo to potrebujú. Spoločnosť CCC najnovšie tento projekt zapojila do aktivít týkajúcich sa pomoci Ukrajine, pričom sa z poľského trhu rozšíril aj na Slovensko, kde ho zastrešuje v spolupráci s EKOCHARITOU. Prioritou sú detské a dámske jarné topánky ako aj športová obuv. 

 

ccc ukrajine


Spoločnosť Tesco okrem balíčkov pomoci pre ukrajinských utečencov, ktoré distribuuje prostredníctvom Červeného kríža, prišla s podporou aj v oblasti mobilných služieb. Tesco Mobile znížilo cenu za hovory na ukrajinské čísla, aby ľudia mohli zostať v kontakte so svojimi blízkymi v krajine. Zákazníci Tesco Mobile môžu teraz volať na ukrajinské čísla ako do inej krajiny EÚ a podobne aj na Ukrajine platia roamingové ceny ako v EÚ. Podobné kroky podnikli viacerí telekomunikační operátori. Pomocnú ruku Tesco podáva aj tým, že sprístupňuje ukrajinským občanom voľné pracovné pozície. Zabezpečí im komfortnejší prijímací pohovor v ich materinskom jazyku a na kariérnych webstránkach budú  informácie o voľných pracovných pozíciách dostupné aj v ukrajinčine.


Pomáhajú veľké medzinárodné reťaze, pomáha aj nezávislý obchod. V nedávno vzniknutej predajni Od našich, ktorej leží na srdci aj podpora komunity Devínčanov, prišla s nápadom, ktorý sa ich smerovaniu nevymyká. Oslovila obyvateľov bratislavského Devína, ktorí poskytli ubytovanie utečencom z Ukrajiny. Po nahlásení ich základných údajov vypracujú ich zoznam a poskytnú im každý deň nákup v hodnote 10 eur.


Aj špeciálne produkty pomáhajú


Jednou z ciest, ako ukázať solidaritu s vojnou zmietanou susednou krajinou a popritom jej pomôcť, môže byť aj nákup špeciálnych produktov. V spoločnosti Dajany Rodriguez, ktorá na Slovensku navrhuje a vyrába kabelky, prišli s veľmi vkusným a mimoriadne rýchlym nápadom. V priebehu jedného dňa uzrela svetlo sveta kabelka a prívesok v tvare srdca, ktoré nesú výšivky inšpirované ukrajinskými ľudovými motívmi. Zisk z predaja kolekcie Daruj srdce Ukrajine putuje ľuďom trpiacim vojnou. Za prvé dva dni od spustenia predaja sa podarilo vygenerovať čiastku viac ako 35 000 € a aktuálne sa vyšplhala na sumu prevyšujúcu 65 tis. €. Zákazníci môžu ľubovoľnou čiastkou prispieť aj pri kúpe iných produktov tejto značky. Peniaze putujú na transparentný účet a následne sú použité na kúpu jedla, oblečenia, hygienických potrieb, liekov a ďalších nevyhnutých vecí pre ľudí zasiahnutých vojnou.

 

daruj srdce ukrajine

 

Podobným smerom sa vybrala napríklad aj značka Pískacie. Výťažok z predaja tričiek s ukrajinským srdiečkom putuje do neziskovej organizácie Úsmev ako dar. Zbierku možno podporiť aj kúpou kľúčenky v ukrajinských farbách.


Na koreň veci


Aj boj proti dezinformáciám je pomocnou rukou. Kníhkupectvo Martinus okrem finančnej zbierky dáva tipy na literatúru, ktorá pomáha pochopiť nielen vojnový konflikt na Ukrajine. Pristúpilo dokonca k vyradeniu kníh zo svojej ponuky, ktoré ich autori využívajú ako nástroj na šírenie dezinformácií či zneužívajú na ospravedlnenie vojnovej agresie. Týka sa to konkrétnych kníh, ako aj celej ponuky niektorých vydavateľstiev, ktorých podstatnú časť produkcie tvoria práve takéto tituly.

Pomoc od Martinusu smeruje aj najmenším obyvateľom Ukrajiny. Kníhkupectvo sa zapojilo do zbierky organizovanej slovenskými knižnicami. Zákazníci Martinusu môžu vybrať z navrhovaného zoznamu detských kníh titul, ktorý prostredníctvom vybranej knižnice poputuje ukrajinským deťom a ich rodinám.

 


Poľská Biedronka znižuje ceny


Poľský reťazec Biedronka sa v pomoci svojmu ukrajinskému susedovi angažuje hneď v niekoľkých smeroch. Svojim zamestnancom s ukrajinským občianstvom vyplatila špeciálnu výplatu vo výške 1000 PLN. Funguje pre nich aj linka psychologickej pomoci. Špecialisti z oblasti psychológie, ktorí vedia po ukrajinsky, v prípade potreby vysvetlia napríklad to ako sa rozprávať s deťmi o vojne a ako zvládať stres vyplývajúci zo súčasnej politickej situácie v Európe.

 

biedronka pecivo


Reťazec pristúpil aj k úprave cien na poľsko-ukrajinskom pohraničí. Ceny chleba znížil až o 60 % a ďalších 50 základných potrieb zákazníci nakúpia lacnejšie o 30 %. Cieľom je, aby pomoc mohlo využiť čo najviac ľudí. Na podnety zo strany zákazníkov, ktorí sa chceli zapojiť do pomoci Ukrajine, zaviedli aj možnosť prispieť pri každodenných nákupoch. Na výber majú z dvoch možností. Prispieť môžu finančne pri platbe v klasických aj samoobslužných pokladniciach. Druhou možnosťou je zapojiť sa do zbierky potravín a hygienických potrieb pre utečencov, ktoré následne presmerováva do potravinových bánk. Ten sa spustil od 4. marca v takmer 3000 predajniach siete Biedronka. Priamo za pokladnicou sa objavili označené košíky, do ktorých môžu zákazníci vhadzovať potraviny, ideálne s dlhšou dobou trvanlivosti, výrobky pre deti či tovar osobnej starostlivosti.


Do akcie sa môžu zapojiť aj klienti, ktorí nakupujú v Biedronke online. V aplikácii Glovo pribudla ikona Pomáham Ukrajine. Jej výberom si môžu následne zvoliť jednu z piatich sád produktov v hodnote 30 PLN, 50 PLN alebo 100 PLN, ktoré obsahujú potraviny a ďalšie základné potreby. Reťazec takisto výnimočne v dvoch najcitlivejších regiónoch krajiny otvoril 300 svojich pobočiek aj v nedeľu.


Pripravila: Radmila Štefanková
Ilustračné foto: archív firiem

 

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk