Čo prinášajú sprísnené opatrenia do oblasti obchodu?
- Podrobnosti
- Uverejnené piatok, 30. október 2020
Je to už týždeň, čo Slovensko opäť sprísnilo opatrenia v rámci vyhláseného núdzového stavu. Predajne potravín a drogérie tak majú v pondelok až piatok vyčlenené hodiny pre seniorov nad 65 rokov. Povolené je na nákupy využívať len najbližšie a vybrané predajne s nevyhnutným sortimentom. V prvom rade tie s potravinami, drogériou či potrebami pre zvieratá. Aký majú názor obchodníci?
„Nastavené opatrenia vnímame ako primerané k vzniknutej situácii. Vítame rozhodnutia autorít, na žiadosť Zväzu obchodu SR, pokiaľ ide o úpravu hodín pre seniorov. Vyhradená doba je teraz stanovená na pondelok až piatok, soboty a nedele boli vypustené. V oblasti obchodu nám však vznikla paradoxná situácia. Všetky maloobchodné prevádzky môžu byť otvorené, avšak zákazníci smú vstupovať len do predajní potravín, drogérií, lekární, trafík a pod. Nepotravinárske predajne tak majú výrazne komplikovanú situáciu a to najmä tam, kde o prípadnej úprave otváracích hodín nerozhodujú podľa seba, ale toto rozhodnutie musia prijať v spolupráci s majiteľmi priestorov (napríklad obchodné galérie, obchodné domy a pod.),“ uvádza Martin Katriak, prezident Zväzu obchodu SR. Ako k aktuálnej situácii ďalej dodáva, aj na základe skúseností z prvého víkendu, po prijatí nových opatrení, až na ojedinelé výnimky v obchodných prevádzkach nevznikali nájazdy zákazníkov, dokonca nenastalo ani vykupovanie určitých druhov tovarov. „Vďaka patrí obchodníkom, predavačom, predavačkám a rovnako aj dodávateľom, najmä čerstvého potravinárskeho tovaru,“ dodáva M. Katriak.
Hroziaci výpadok personálu
„Uvedomujeme si vážnosť aktuálneho diania a k celej situácii na Slovensku pristupujeme veľmi zodpovedne. Rozumieme krokom Vlády SR, ktoré obmedzujú voľný pohyb ľudí, ako podmienku úspešnosti následného celoslovenského testovania. Znamená to, že akonáhle pominie dôvod na obmedzenie pohybu, tak sa aj život vráti opäť do predajní, pre ktoré v súčasnosti neplatí výnimka. Tým sa vyhneme pomalému otváraniu ekonomiky, ako to bolo pri prvej vlne pandémie, pretože nie je potrebné, aby krízový štáb musel opätovne povoliť otvorenie týchto prevádzok,“ hovorí Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO).
Z pohľadu SAMO je nesmierne dôležité, aby celoplošné testovanie nespôsobilo výpadok personálu, keďže predajne s potravinami a drogériou patria pod kritickú infraštruktúru štátu.
Nedostatky pri komunikácii
Veľmi dôležité je aj zabezpečenie nepretržitej prevádzky distribučných centier. Kľúčové je poistiť celú logistiku tak, aby sa minimalizovali prípady výpadkov tovarov, ktoré môžu byť spôsobené nárazovým predzásobením sa obyvateľstva.
„V tejto oblasti sme v úzkom kontakte aj s predstaviteľmi štátu, najmä s Ministerstvom pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR, aby sme čo najlepšie zvládli spoločnú úlohu preniesť Slovensko cez tieto krízové časy a aj čiastočný lockdown. Platí však naďalej naša výhrada, že žiadne opatrenia, ktoré boli prijímané v prvej či druhej vlne, neboli s dotknutými subjektmi komunikované,“ podotýka M. Krajčovič.
Uplynulý víkend hodnotí SAMO, vzhľadom na situáciu, v ktorej sa nachádzame, štandardne. Predchádzala tomu však podľa slov M. Krajčoviča vyššia frekvencia nákupov počas štvrtka a piatka, kedy bol nápor nakupujúcich výrazne vyšší v porovnaní s predchádzajúcim týždňom.
„Spotrebitelia chceli využiť ešte na poslednú chvíľu možnosť nakúpiť si v prevádzkach, do ktorých nemali od soboty povolený vstup vzhľadom na mimoriadne opatrenia súvisiacich s pandémiou koronavírusu. Pravdepodobne to tiež spôsobilo vysokú frekvenciu nákupov aj v predajniach s potravinami a drogériou, hoci tieto zostávajú prístupné pre zákazníkov aj počas obdobia mimoriadnych opatrení,“ uvádza M. Krajčovič. Obchodníci urobili podľa jeho slov maximum pre bezproblémový priebeh nakupovania, prijali viaceré interné opatrenia, ktoré vychádzajú zo skúseností z prvej vlny pandémie.
Nepotravinové predajne
Aktuálny stav je veľmi komplikovaný najmä pre predajcov nepotravinárskeho sortimentu, pretože ich prevádzky sú častokrát otvorené úplne zbytočne. „Nájde sa vždy niekoľko odvážnych zákazníkov, ktorí zákaz vychádzania porušujú, avšak my nemáme právomoc (a ani chuť) kontrolovať ich. Prevádzky za obslúženie takéhoto zákazníka pokutu nedostanú. Väčšina obchodníkov si vyskúšala otvorenie počas uplynulého víkendu, viacerí z nich však už v priebehu soboty pristúpili k zatvoreniu predajní. Tí, čo majú ďalej otvorené, sa venujú údržbe predajní, naskladňovaniu tovaru a príprave na predvianočný predaj. Sú to záležitosti, ktoré sa počas normálnej prevádzky realizujú komplikovane a často v strese. Radšej by sme však boli v strese a dosahovali tržby, ako pracovať v pokoji a bez tržieb,“ uvádza Bc. Daniel Krakovský, BA, predseda Iniciatívy slovenských maloobchodníkov.
„Jednoduchšie by bolo, ak by Vláda SR plošne prevádzky zatvorila. Takto totiž obchodné centrá zvolili stratégiu, kedy nájomcovia po nich nemôžu požadovať žiadne zľavy, pretože zatvorenie je dobrovoľné. Prekvapilo nás, že v zásade všetky obchodné centrá pristúpili relatívne bez problémov na to, že si obchodníci môžu zvoliť, či predajne zatvoria alebo zmenia otváracie hodiny bez hrozby sankcií. V zmysle nájomných zmlúv by na to často mali nárok. Lenže obmedzené právo je aj na akúkoľvek náhradu škody zo strany podnikateľov,“ dodáva D. Krakovský.
redakcia
Ilustračné foto: Shutterstock.com