KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Tradičná a zároveň odlišná Veľká noc

Veľkonočné sviatky sa neodmysliteľne spájajú s viacerými peknými tradíciami a zvykmi. Mnohé si nebudeme v tomto roku môcť dopriať. Nič sa ale zrejme nezmení na tom, že si vychutnáme svoje obľúbené veľkonočné jedlá.

 

velkanocP v

 

 

Ešte začiatkom marca pravdepodobne nikto z nás nepočítal s karanténou, či obmedzením pohybu počas veľkonočných sviatkov. Zmenil sa aj bežný život, ale úplne sa nezastavil. Najmä zásluhou online prostredia máme pocit, že veci plynú ďalej, samozrejme v rámci aktuálnych možností.


Kým v predošlých rokoch boli marcové alebo aprílové dni charakteristické aj nakupovaním potravín, či surovín na prípravu veľkonočných dobrôt, v tomto roku sa k tomu pridalo (a rýchlo získalo prvenstvo) nakupovanie potravín do zásoby kvôli hrozbe rýchleho šírenia koronavírusu. A tiež na bežné fungovanie počas neplánovaného dlhšieho pobytu v domácom prostredí.


Každoročne patrilo k najsilnejšiemu v maloobchode predvianočné obdobie, v súčasnosti ho už predbehlo obdobie posledných pár týždňov, ktoré súvisí pandémiou COVID-19. Napriek tomu, že pozornosť zákazníkov je v tomto období cielená skôr na základné potraviny a potreby, obchodníci pripravili aj pestrú veľkonočnú ponuku. Lucia Langová, hovorkyňa spoločnosti Kaufland však poznamenáva, že vzhľadom na súčasnú situáciu je veľkonočný sortiment síce nakupovaný, ale v obmedzenej miere. "Tento trend vidno na celom maloobchodnom trhu na Slovensku. Zákazníci nakupujú stále najviac výrobky základnej potreby," uvádza. 


Upravené otváracie hodiny


Veľkonočným sviatkom prispôsobili, aj pri zohľadnení súčasnej situácie, obchodníci s potravinami otváracie hodiny, pričom naďalej platí, že čas od 9,00 do 12,00 je vyhradený seniorom. Môže to byť istou komplikáciou a spôsobovať zvyšovanie koncentrácie mladších nakupujúcich v iných častiach dňa.


„Našim zákazníkom sme včas odporučili, aby si nenechávali nákupy na poslednú chvíľu. Predajne kontinuálne zásobujeme, na veľkonočné sviatky sme sa zodpovedne začali pripravovať ešte pred niekoľkými mesiacmi, všetkého máme dostatok,“ hovorí Branislav Lellák, vrchný riaditeľ obchodnej sekcie COOP Jednoty Slovensko a dodáva: „Obchodný systém COOP Jednota tvorí 26 spotrebných družstiev, ktoré prevádzkujú viac ako 2 000 predajní po celom Slovensku. K úprave otváracích hodín pristupovalo každé spotrebné družstvo individuálne, pričom zohľadňovalo aj nedostatok personálu a realizáciu bezpečnostných opatrení. Problematická je z nášho pohľadu sobota, nakoľko niektoré naše predajne najmenšieho formátu, pôsobiace najmä na vidieku, sú štandardne otvorené do 12,00 hod, avšak v čase od 9,00 do 12,00 hod musia byť k dispozícii na nákup seniorom.“


„Nápor zákazníkov pred sviatkami je tradične vyšší ako počas iných dní v roku. Kvôli veľkonočným sviatkom sme upravili aj naše otváracie hodiny pre všetky predajne, výnimku tvorí len predajňa v bratislavskom AVION Shopping Parku, ktorá je otvorená od 8,00 hod do 19,00 hod. Ostatné predajne sú otvorené, okrem sviatočných dní, od 6,30 do 21,00 hod,“ uvádza L. Langová.


V znamení nákupov


Veľká noc je za bežných okolností prvým obdobím intenzívnejších nákupov potravín od začiatku roka. Typické pre tento sviatok je to, že na nákup potrebných potravín alebo aj dekorácií sa nepripravujú Slováci s tak veľkou časovou rezervou ako je to v prípade Vianoc. Veľkonočné nákupy uskutočňujú priebežne, najmä pred sviatkami a aj viaceré prieskumy potvrdili, že s obľubou využívajú akciové ponuky obchodných reťazcov. Najväčšie nákupy si väčšinou nechávajú na deň pred Veľkým piatkom, mnohí nakupujú ešte aj počas tzv. Bielej soboty, pričom tento deň využívajú na dopĺňanie zásob čerstvých potravín.


Koľko približne stojí príprava na slovenské veľkonočné sviatky? Minuloročný prieskum nákupného spoločenstva Cashback World ukázal, že väčšina Slovákov na nákup potravín na veľkonočné sviatky minie od 50 do 100 €, nasledujú tí, ktorí minú od 100 do 200 €. Zaujímavé však bude sledovať vyhodnotenie tohto roka, ktoré bude pravdepodobne výrazne ovplyvnené pandémiou COVID-19.


Jedným z dôležitých faktorov, ktorý pozitívne ovplyvňoval tržby v období pred veľkonočnými sviatkami v minulých rokoch, bolo meteorológmi avizované priaznivejšie počasie. Do istej miery to súviselo s naplánovaným pobytom vonku, veľkonočnými výletmi, či prvými grilovačkami. V tomto roku to ale bude iné. Väčšina Slovákov bude doma, niektorí strávia sviatky nanajvýš na vlastnom dvore alebo záhrade, rodina žijúca v spoločnej domácnosti môže využiť aj prírodu. Typické veľkonočné oslavy v širokom kruhu rodiny a známych, ktoré sú prirodzene spojené s konzumáciou rôznych jedál, teraz neprebehnú.


Sviatky nebudú?


Z najnovších výsledkov projektu National Pandemic Alarm, ktorý realizuje European National Panels a monitoruje nálady a postoje spoločnosti v období pandémie koronavírusu vyplýva, že súčasné vládne nariadenia výrazne ovplyvnia to, ako budú Slováci tráviť Veľkú noc.


Viac ako polovica Slovákov (54 %) tento rok kvôli vládnym opatreniam proti šíreniu koronavírusu zmení svoje zaužívané zvyky v období blížiacich sa veľkonočných sviatkov. 24 % respondentov dokonca potvrdilo, že Veľkú noc tento rok v dôsledku opatrení úplne vynechajú, pričom k tejto možnosti sa výraznejšie prikláňajú ženy, čo je zaujímavé, sú to obyvatelia západného Slovenska (oproti ostatným častiam krajiny).


Príležitosť oslavovať inak


Trávenie Veľkonočných sviatkov, tak ako to vždy robievame, nebude tento rok možné. Z dát z prieskumu je zrejmé, že ľudia budú aj počas sviatkov dodržiavať nariadenia Vlády SR. Zatiaľ čo zvyčajne navštevuje svojich príbuzných a rodinu až 63 % Slovákov, tento rok to plánuje urobiť len 6 %,“ komentuje výsledky prieskumu Marek Zámečník zástupca riaditeľa Nielsen Admosphere Slovakia. Podobné je to s návštevami známych, tie tento rok plánuje iba 5 % ľudí, namiesto obvyklých 50 %.


Zmeny sa však nedotknú len činností a tradícií, ktoré sú priamo ovplyvnené nariadením zákazu vychádzania, ale prejavia sa aj v činnostiach, ktoré sú dôsledkom tohto obmedzenia. Nemôcť sa zúčastniť veľkonočnej koledy mimo domovov sa napríklad odráža, podľa tohto prieskumu, aj v poklese plánovaných nákupov typického veľkonočného sortimentu. V čom ale budú opýtaní Slováci podľa svojich tvrdení naopak obmedzení relatívne málo, je príprava a konzumácia tradičných jedál alebo pečiva, prípadne výzdoby domácností. Aj pri týchto aktivitách je síce tento rok vidieť pokles záujmu, nie je však tak výrazný.


Aktuálna vlna výskumu National Pandemic Alarm zároveň ukazuje, že respondenti nie sú nutne tak pesimistickí, čo sa týka odlišných podmienok tohtoročnej Veľkej noci, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Celé dve tretiny síce súhlasia s výrokom, že tohtoročné veľkonočné sviatky ešte podtrhnú súčasnú situácii a o to viac si človek uvedomí obmedzenia, ale takmer rovnaké percento respondentov (64 %) uvádza, že tohtoročné veľkonočné sviatky využijú na oddych. 59 % je toho názoru, že súčasná situácia ponúka možnosť osláviť Veľkú noc netradičným spôsobom.


Najdôležitejšie potraviny


Z prieskumu je tak zrejmé, že Slováci si rozhodne neodoprú aspoň základné a obľúbené veľkonočné jedlá, či delikatesy. Ich príprava sa, samozrejme, nezaobíde bez nákupov nevyhnutných potravinových položiek a ingrediencií. To, o čo konkrétne ide zaujímavo uvádza aj minuloročný prieskum agentúry Nielsen z ktorého sa dá vychádzať aj teraz.


Podľa tohto prieskumu až dve tretiny z výdajov na potraviny počas veľkonočného týždňa putujú na mäso, zeleninu, ovocie, alkohol, čokoládové sladkosti, syry, maslá a margaríny, chlieb a pečivo, minerálky, malinovky, kávu, mlieko a slané pochutiny.


Zaujímavé sú z tohto aj niektoré produkty, ktoré evidujú v tomto období veľmi výrazné nárasty predaja. Ide napríklad o majonézy, ktoré Slováci s obľubou používajú do šalátov. Ďalším skokanom sú čokoládové sladkosti (t. j. cukrovinky vrátane veľkonočných sladkostí, čokoládové bonboniéry, čokoládové tabuľky a tyčinky).


Viac vyhľadávané sú však aj mnohé iné tovary. Navýšiť tržby sa darí v tomto období želatíne, čerstvej smotane, instantným šľahačkám, šľahačkám v spreji, tiež čerstvému mlieku. Vyšší obrat eviduje aj mrazené mäso a mäsové produkty, rovnako konzervovaná zelenina v náleve. Rastúci záujem je prirodzene o vajcia, mrazené cestá, zmesi na pečenie, pudingy či ozdoby na torty, džemy a marmelády, kypriace prísady na pečenie a horčice.


Vyhľadávanejšie pred Veľkou nocou sú podľa Nielsen aj ryby a morské plody. Z nealkoholických nápojov sa najviac darí sýteným ochuteným limonádam a džúsom. S Veľkou nocou sa už tradične spája väčšia spotreba alkoholických nápojov a to hneď viacerých druhov.


Ku kategóriám, pre ktoré je naopak Veľká noc z hľadiska tržieb podpriemerná v porovnaní so zvyškom roka, patrili podľa zistenia agentúry Nielsen zmrzliny, radlery, cidre, káva, oblátky, energetické nápoje, sekty a šumivé vína, cestoviny, raňajkové cereálie, žuvačky, ryža, mϋsli tyčinky, kakaový prášok, jogurtové nápoje či paté a paštéty.

 

Oprášená minulosť a taliansky vplyv


Veľkonočné jedlá sú v našom regióne charakteristické podľa etnológov tým, že majú skôr konzervatívny charakter. Sú totiž úzko spojené so sviatkom, ktorý vyžaduje dodržiavanie zvykov pri každoročnom opakovaní. Na druhej strane sú pre zákazníkov v posledných rokoch príťažlivejšie aj produkty, ktoré sú pripravené podľa tradičných a znovuobjavených receptúr. Tie sa stávajú vítaným spestrením veľkonočných stolov, kde sa súčasne objavujú vo väčšej miere aj bežne v roku nenakupované delikatesy. A dokonca také, ktoré nepochádzajú z nášho územia. Je za tým chuť dopriať si niečo iné, zaujímavejšie.


V posledných rokoch napríklad silnie nový trend, ktorý pochádza priamo z Talianska. Kuracinu či hovädzinu napríklad strieda jahňacina a začína sa preferovať aj kozľacina. Čoraz obľúbenejší je v našich končinách, tradične vo veľkonočnom období, aj taliansky koláč Pannetone.

 

 

Pripravil: dk
Zdroje: Nielsen, COOP Jednota, Kaufland, BILLA, Nielsen Admosphere Slovakia, Cashback World

 

Ilustračné foto: Shutterstock.com

 

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk