KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Veľká noc je tradičný sviatok so štipkou nového

Dni pred veľkonočnými sviatkami sú pre obchodníkov tie najnáročnejšie v roku. Zároveň je to príležitosť osloviť zákazníkov nielen tradičným tovarom ale aj novinkami.

 

velkanocIL v

 

Prieskumná agentúra Go4insight zisťovala názor obyvateľov Slovenska na veľkonočné sviatky. Na Slovensku je Veľká noc vnímaná primárne ako náboženský sviatok a to až polovicou Slovákov. Tretina obyvateľstva ju vníma ako sviatok jari s mnohými tradíciami a takmer pätina občanov len ako príležitosť voľných dní bez potreby špeciálnej náplne. Tak či onak, k veľkonočným sviatkom neodmysliteľne patrí v tradičných aj moderných rodinách a domácnostiach dobré jedlo a vybrané potraviny.


Slováci plánujú minúť viac ako vlani


Vyplýva to z prieskumu nákupného spoločenstva Cashback World, ktorý bol realizovaný na vzorke 965 respondentov starších ako 18 rokov k téme Veľká noc. Prieskum ukázal, že tento rok plánujú Slováci na nákup veľkonočných potravín minúť viac ako vlani. Na rodinný veľkonočný obed a ostatné sviatočné potravinové položky plánuje minúť od 50 do 100 € až 59 % respondentov tohto prieskumu, čo je o 14 % menej ako vlani. Naopak, v intervale od 100 do 200 € plánuje na veľkonočný nákup minúť 35 % opýtaných (minulý rok 22 %), zvyšných 6 % je ochotných na nákupy súvisiace s Veľkou nocou minúť viac ako 200 €. Vo všeobecnosti platí, že Slováci si počas sviatkov radi doprajú aj niečo špeciálnejšie a platí to aj o Veľkej noci.


Veľkonočné a zaužívané


Veľkonočné sviatky sú obdobím rastúceho predaja potravín. Spektrum potravín, ktoré sa tradične objavujú v nákupných košíkoch Slovákov sa viac menej nemení.


„Naši zákazníci vyhľadávajú predovšetkým šunky, údené mäso, suché salámy a klobásy, dokonca od viacerých lokálnych dodávateľov. Vyhľadávané sú slovenské zemiaky, ktoré sú pre svoju špecifickú chuť a menšiu veľkosť vhodné do tradičného zemiakového šalátu. V nákupných košíkoch sa objavuje aj ďalšia zelenina, hlavne listová, taktiež mrkva, lahôdková cibuľka, chren a paradajky. Vyššiu predajnosť zaznamenávame pri sortimente na pečenie, kam patrí múka, vajíčka, maslo, med, kvasnice a rôzne cukrové posypy,“ približuje nákupné správanie zákazníkov Branislav Lellák, vrchný riaditeľ obchodnej sekcie COOP Jednoty Slovensko.


Sviatočné návštevy často vítajú gazdinky domácimi koláčmi, čo sa odzrkadľuje aj v nákupnom košíku. Z múky prevláda v predsviatočných nákupoch polohrubá, za ňou nasleduje hladká a na treťom mieste je hrubá múka.


„ Kvôli rastúcemu dopytu po alternatívach nechýba v ponuke našich predajní už ani špaldová múka. Ďalšou položkou, ktorou sa domácnosti zásobujú sú vajcia. U nás nájde zákazník predovšetkým vajcia od slovenských farmárov. Na pultoch máme vajcia v rámci brandovej ponuky a samozrejme aj pod vlastnou značkou výlučne slovenského pôvodu. Veľký záujem o tento sortiment podčiarkujú aj čísla. Počas minuloročnej akcie sme predali viac ako 80 000 preložiek COOP Vajec 30 ks, Tradičná kvalita,“ pokračuje B. Lellák.


Počas Veľkej Noci rastie aj predaj ďalších neodmysliteľných prísad do pečenia - kokosu, medu, orechov, maku, potravinárskeho farbiva, želatíny, instantnej šľahačky, stužovačov krémov, šľahačiek, vanilky, vanilkového cukru, pudingov, polevy, sušeného a kandizovaného ovocia. K sviatkom neodmysliteľne patria aj kysnuté koláče, v nákupných zoznamoch preto každoročne figurujú kvasnice. „Predaj čerstvého a sušeného droždia stúpol počas vlaňajších veľkonočných sviatkov o 18 %, predaj COOP Droždia sušeného Tradičnej kvality až o 15 %,“ konkretizuje B. Lellák.


Tradičné zákusky aj novinky


Spotrebitelia si v prípade záujmu dnes už bežne môžu zakúpiť aj hotové zákusky. „Medzi najobľúbenejšie cukrárske výrobky patrí už niekoľko rokov klasika – veterník, špic, punčový rez a laskonka. Počas sviatkov sa snažíme rozširovať sortiment aj v oblasti trvanlivých koláčov, napríklad pridávame oblátky s karamelovou náplňou alebo taliansku mramorovú bábovku,“ vymenúva B. Lellák.


Podľa etnologičky Kataríny Nádaskej boli zákusky, torty a iné sladké dobroty v minulosti privilégiom hlavne pre šľachtické maškrtenie a až neskôr si ich mohli dovoliť aj v meštianskej a vidieckej kuchyni. V súčasnosti sa už bežne na sviatky pečú koláče rôzneho druhu v mnohých domácnostiach. Potvrdzuje to podľa obchodníkov aj každoročne rastúci záujem našincov o med, vajcia, cukor, maslo, múku či tuky na pečenie, čiže všetko nevyhnutné. Slováci, ktorí nie sú prívrženci  pečenia, siahnu po hotových dobrotách v duchu veľkonočnej symboliky, tých je v ponuke stále viac.


Malých šibačov a polievačov je aj v našich končinách bežné privítať s čokoládovým vajíčkom. Už tradične sa pred veľkonočnými dňami najviac míňajú vajíčka s prekvapením, likérové vajíčka a čokoládoví zajačikovia. Čoraz obľúbenejšia je špeciálna, ručne vyrábaná čokoláda, je vnímaná aj ako hodnotný darček.


Dospelých šibačov je na Slovensku zasa zvykom ponúknuť pálenkou. Dokumentujú to aj štatistiky nákupného správania zákazníkov COOP Jednoty. „Počas vlaňajších sviatkov stúpol predaj vodky, borovičky, hruškovice, zvýšený záujem prejavili spotrebitelia o bylinné destiláty, whisky a vaječný likér,“ špecifikuje B. Lellák.


Obľúbené mäso a údeniny


S Veľkou nocou je neodmysliteľne spojená na Slovensku aj konzumácia mäsa. Po 40-dňovom pôste a najmä prísnom pôste, ktorý mnohí kresťania striktne dodržujú počas Veľkonočného piatka, sa cez veľkonočný víkend mäso pripravuje na veľa spôsobov.


„Pre našich zákazníkov pripravujeme v rámci inzertných novín široké portfólio produktov, ktoré sú spájané práve s obdobím Veľkej noci. K dispozícii sú rôzne druhy výsekového mäsa či už bravčového (plece, karé, krkovička a i.), hovädzieho (stehno, plece) alebo hydinového (celé kurča aj jednotlivé diely, kačica). V rámci kategórie ,mäsové výrobky´ ponúkame krkovičku a pliecko, samozrejmosťou sú prémiovejšie výrobky (šunky s vyšším podielom mäsa, suché salámy, klobásy a iné špeciality),“ informuje B. Lellák.


Od Zeleného štvrtka


Napriek tomu, že počas veľkonočných sviatkov budú predajne, s výnimkou soboty, zatvorené, nápor v nich sa konať opäť nebude. „Z nášho prieskumu vyplynulo, že až 69 % Slovákov plánuje urobiť veľkonočné nákupy postupne, v týždni pred Veľkým piatkom,“ uviedla Laura Bertoldová, Head of Marketing myWorld Slovakia, prevádzkovateľa medzinárodného nákupného spoločenstva Cashback World na Slovensku. Len 21 % opýtaných má v úmysle nakúpiť naraz v jeden deň v týždni pred Veľkým piatkom. Mierne však narástol počet tých zákazníkov, ktorí sa chystajú nakupovať čiastočne v týždni pred sviatkami, ale aj počas Bielej soboty. Kým vlani sa takto chystalo zásobiť 8 % opýtaných, tento rok tak plánuje urobiť až 11 %.


Najväčší nápor tak očakávajú obchodníci tradične počas Zeleného štvrtka a Bielej soboty. „Predajne v našej sieti nepretržite zásobujeme, aby sa počas Veľkej noci vyhli výpadku tovaru. Spotrebiteľov sme pozývali do predajní aj v tomto roku skôr. V aktuálnom akciovom letáku si mohli už vopred zákazníci vybrať zo širokej palety produktov, bez ktorých si nemožno predstaviť veľkonočné sviatky,“ prezrádza B. Lellák a dodáva, že počas sviatkov - Veľkonočný piatok, nedeľa a pondelok - sú predajne COOP Jednoty zatvorené, v sobotu mnohé prevádzky kvôli očakávanému náporu zákazníkov ale predlžujú otváraciu dobu.


„V našich predajniach sme očakávali viac zákazníkov už v stredu, kedy nám začal platiť leták so špeciálnou čerstvou ponukou produktov od slovenských výrobcov určených na veľkonočný stôl. Zákazníci nájdu v tomto týždni za výhodné akciové ceny vajíčka, pričom 100 % vajíčok v Bille pochádza zo Slovenska. Predpokladáme vyšší počet zákazníkov v našich predajniach opäť v sobotu, medzi sviatkami, kedy si prídu doplniť najmä čerstvé potraviny,“ hovorí Kvetoslava Kirchnerová, hovorkyňa spoločnosti Billa. Zároveň dodáva, že aj keď si Slováci robia nákupy na nadchádzajúce najväčšie kresťanské sviatky priebežne a využívajú akciové ponuky obchodných reťazcov, najväčšie nákupy si predsa len nechávajú na deň pred Veľkým piatkom.


Žihľavové listy, medvedí cesnak a bryndza


Korbáče z vŕbového prútia na prenesenie nového života a silu na dievčatá, maľované kraslice, voňavky a stretnutia s rodinou. Aj tak sa dajú v opísať sviatky Veľkej noci na Slovensku. Veľa z nich vychádza z dávnych tradícii našich predkov, niektoré sa nechali ovplyvniť aj zahraničím. Vo všeobecnosti môžeme povedať, že Slováci si ctia zvyky a zostávajú verní svojej minulosti.


„Tradičný znak Veľkej noci predstavoval v minulosti baránok, ktorý symbolizoval kresťanskú osobu Ježiša Krista. Podobné asociácie mali naši predkovia aj s mláďatami iných zvierat ako sú napríklad kuriatka, húsatká či ovečky, ktoré zase symbolizovali plodnosť. Vajíčka boli a stále sú považované za prastarú predstavu zrodenia nového života. Údená šunka, klobásky, slanina, jedlá z vajec a sladké dobroty boli skoro v každej rodine,“ objasňuje našu minulosť K. Nadaská a vysvetľuje, že mnoho z týchto jedál nájdeme na modernom sviatočnom stole aj dnes.


„Samozrejmosťou bolo čerstvé maslo, mlieko, tvaroh, bryndza, medvedí cesnak, šťaveľ, chren či žihľavové listy, z ktorých sa varila polievka, šalát či prívarok. K tomu nesmel chýbať pohárik kvalitného slovenského vína alebo pohárik pálenky na zohriatie,“ dopĺňa K. Nádaská.


Veľa tradičných pokrmov z čias našich predkov sa jedáva dodnes, aj keď už v upravenej podobe. „Dva týždne pred začiatkom Veľkej noci patria v našich predajniach medzi najnakupovanejšie potraviny práve maslo, kurča, kačica šunky či údená bravčová krkovička. Nárast vnímame aj pri rôznych druhoch ovocia ako banány, hrozno a mandarínky. Pre najmenších rodičia nakupujú vajíčka a rôzne cukrovinky s veľkonočnou tematikou. Vo všeobecnosti môžeme povedať, že počas tohto obdobia evidujeme nárast predaja ovocia a zeleniny, hlavne zemiakov, ktoré sú základom pre šaláty, cukroviniek, alkoholických a nealkoholických nápojov. Zákazníci uprednostňujú najmä rôzne kolové nápoje. Z roka na rok rastie aj obľúbenosť našej privátnej značky piva Zähringer,“ vymenúva najobľúbenejšie produkty K. Kirchnerová.

 

V súčasnosti sa veľkonočné sviatky stali kombináciou prastarých tradícií našich predkov s prvkami nového a trendového. „Veľká noc je však stále vo svojej podstate na Slovensku kombináciou kresťanského a ľudového sviatku so silným rodinným slávením,“ dodáva K. Nadaská.

 

Pripravil: dk
Ilustračné foto: redakcia

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk