KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Výber vhodnej podlahy do predajne netreba podceniť

Investovať do kvalitnej podlahy sa rozhodne vyplatí. Kvalitné materiály, flexibilné a vizuálne príťažlivé riešenia podláh plnia svoj účel a pomáhajú navodiť príjemnú atmosféru. Dômyselne vybraná podlaha navyše neohrozuje a nespôsobuje problémy pri každodennom čistení.

 

podlahy2018 v

 

Začnime správaním zákazníka. Ten vojde do predajne často veľmi rýchlo a veľakrát ňou doslova preletí. Tomu sa snažia obchodníci všemožne zabrániť, napríklad vytváraním „spomaľovacích“ zón. Niekedy stačí nastaviť pomalšie otváranie dverí, inokedy na podlahe vhodne rozmiestniť palety so sezónnym tovarom, prípadne vsadiť na pomalšie tempo hudby.

 

Dá sa to aj inak. Niektorí obchodníci pokladajú menšie dlaždice v uličkách, kde sa predáva drahší tovar. Zákazníci, ktorí pred sebou tlačia nákupný vozík nadobúdajú z vibrácií a „klopania“ vozíka dojem, že sa pohybujú rýchlejšie než tomu v skutočnosti je. V dôsledku toho spomaľujú, prezerajú a nakupujú. Lenže je tu aj jeden háčik. Čím menšie dlaždice, tým viac medzier a tým väčšia pravdepodobnosť usadzovania nečistôt. Obozretní obchodníci tak namiesto šikovných psychologických trikov dávajú prednosť liatym priemyselným plochám, ktoré sú bez škár alebo dlažbe, ktorá má minimálne škáry. Prechádzajúce nákupné vozíky nevytvárajú zvuk kopania, podlahu možno udržiavať jednoduchšie, rýchlejšie a lacnejšie. Inak hovorí sa, že to posledné, čo by mal zákazník v predajni vnímať, je podlaha...


Vitajte v našej prevádzke


Prvý dojem nadobúda zákazník tesne pred vchodom do predajne. Podľa mnohých zistení najviac vníma čistotu pred ním a bezprostredne za ním. Často však vidno, že pri vstupoch do obchodných centier a predajní sú umiestnené nevhodné rohože, ktoré nezachytávajú blato, naopak vytvárajú mláky a mokré stopy v priestore za vchodom. Nepôsobí to na zákazníka lákavo, skôr odpudivo. Uprednostniť preto treba vždy len také rohože, ktoré budú plniť dve základné funkcie: zotierať nečistoty z topánok a koliesok nákupných vozíkov a zároveň ich budú vysúšať. Ideálne je použiť dva typy rohoží, prvá by mala byť umiestnená pred vstupom (odstraňuje špinu) a druhá za ním (odstraňuje vlhkosť).


Cieľom týchto rohoží je aj to, aby sa zákazníci zbavili nečistôt už pri vstupe do predajne a znížili tak náklady obchodníka potrebné na čistenie podláh v interiéri. To, či to takto funguje všade je otázne. Zvláštnu starostlivosť navyše treba venovať miestam, kde sú rohože kombinované so schodmi, aby neprišlo k pošmyknutiu a zraneniu. Rohože treba prirodzene čistiť a v prípade opotrebovania vymeniť. Buď celé rohože alebo len poškodené moduly.


Psychológia farieb a svetla


Základná teória interiérového dizajnu uvádza, že strop by mal byť svetlý a podlaha tmavšia ako steny. V súčasnom maloobchode ale dostávajú priestor iné, často úplne opačné pravidlá. Interiérové prvky sú v súčasnosti veľakrát tmavšie.


Stále pritom platí, že svetlejšia podlaha opticky zväčšuje priestor a zákazníka pozýva dovnútra. Tmavšia podlaha zasa podvedome evokuje nečistotu, u niektorých zákazníkov môže vyvolať dokonca pocity skľúčenosti. Vhodná je skôr do menších, butikových, luxusných priestorov, ale aj v tomto prípade ide najmä o tmavšie odtiene dreva. Premyslene zvolená farebnosť podlahy, uloženie jednotlivých dlaždíc v kombinácii s rôznou šírkou uličiek a osvetlením dokáže byť aj účinnou navigáciou hlavného toku zákazníkov v danej predajni.


Výborný príklad by sme mohli nájsť v predajni IKEA. Nevzhľadnú nalepovaciu podlahovú navigáciu v bratislavskom obchodnom dome vymenili za zhora nasvietené šípky, ktoré zákazníci neustálym chodením neničia.


Od lacných ku kvalitným materiálom


V posledných rokoch je vidieť silnejúce trendy týkajúce sa podláh aj v oblasti retailu. Ide presnejšie o posun od lacnejších, hoci vyhovujúcich materiálov, ku kvalitnejším a viac sofistikovanejším podlahovým materiálom.


„Od keramických dlaždíc menších rozmerov (typický rozmer 30x30 cm) sa prechádza k veľkoformátovej, vysoko leštenej dlažbe (bežný rozmer 60x60 cm). Pri výbere dlažby, sú okrem dizajnu zvažované aj niektoré iné faktory, predovšetkým vhodný spôsob údržby. Silný dôraz je totiž neustále kladený na nižšie údržbové náklady. Veľkoformátová dlažba je aj z tohto dôvodu na výslní. Má menej škár, tie sú užšie a tak zachytávajú podstatne menej nečistôt. Pri dovoze takejto dlažby, napríklad z Číny, navyše možno dosiahnuť významné úspory v investičných nákladoch pri realizácii väčších plôch“ uviedol pre odborný portál RETAIL magazin.sk Ing. Oliver Arpáš, konateľ spoločnosti GLOBAL RENT, s.r.o.


Aké materiály sa používajú?


V moderných maloobchodných prevádzkach je možné nájsť lesklú a matnú dlažbu, klasickú tvrdú dlažbu aj leštený gres. Využívaná je tiež keramická dlažba. Táto podlahová krytina má nižšie obstarávacie náklady, nízku mieru opotrebovania a ľahko sa udržiava.


V súčasnosti sú k dispozícii v zaujímavej ponuke predovšetkým veľkoformátové keramické dlaždice. Keramická dlažba má mnoho predností, odoláva teplu aj vode. Je taktiež mimoriadne vhodná do oblastí, ktoré sa vyznačujú častejšími zrážkami. Podobné vlastnosti ako keramická dlažba, ale vyššiu náročnosť na údržbu, má gres. Prednosť tohto materiálu spočíva v tom, že možno renovovať prebrúsením.


V maloobchode sa využíva aj linoleum v objektovej kvalite (marmoleum).K dispozícii je v širokej palete farieb a odtieňov. Tento materiál je dostatočne odolný. Zároveň je nenáročný na údržbu. Práve ekológia môže byť jedným z protiargumentov v prípade ďalšieho materiálu - vinylu. Vinylové dosky sa totiž lepia. Súčasní výrobcovia už ale ponúkajú ekologické varianty lepidiel s nízkou koncentráciou prchavých látok (VOC). Využíva sa dokonca aj systém vinylovej skladacej podlahy bez lepenia (tzv. click system).


Vinylová podlaha (VCT, vinylové kompozitné dielce) všeobecne oproti drevu či kameňu a dlažbe pôsobí teplejšie, je tichšia pri prechádzaní a ľahko sa udržiava. Nevýhodou je šmykľavejší povrch, ak sa na takúto plochu dostane voda. Na výber je však niekoľko rôznych variantov povrchovej úpravy. Práve kvôli širokej škále vzorov je dnes tento materiál obľúbený v rôznych módnych butikoch a špecializovaných predajniach. V nich sa usiluje imitovať drevo. Variantom pevnej podlahovej krytiny na báze vinylu je „Gerflor Attraction“, ktorý sa vyznačuje tzv. rybinovým spojom. Ten umožňuje rýchlu montáž a výmenu podlahy, dokonca aj počas prevádzky predajne.


Z priemyselných podláh je potrebné spomenúť ešte liatu priemyselnú podlahu - leštený betón. Používa sa najmä v skladoch, hoci v poslednej dobe si našla cestu aj do veľkoplošných predajní. Ide o lacnejší materiál, rýchlo realizovateľný (možno ho naliať na rôzne povrchy pričom podlaha je pochôdzna do troch hodín). Ľahko sa udržiava (absentujú škáry ako pri dlažbe). Tento typ podlahy môže mať protišmykový, lesklý či matný povrch v rôznych farebných variantoch.


V prírodnom štýle


Obľúbená v prostredí maloobchodu je aj terasová dlažba (teraso). Vyznačuje sa minimálnou veľkosťou škár medzi dlaždicami a možno ju impregnovať proti znečisteniu. Vyberať sa dá zo širokej palety zaujímavých dizajnových riešení. Vyrába sa zo zmesi cementu a ušľachtilých drtí, napríklad z mramoru. V obchodných centrách a predajniach, kde je kladený vyšší dôraz na dojem luxusu, možno nájsť aj pravý mramor. Tento materiál je zárukou nadčasovosti, je elegantný a možno ho kombinovať s ďalšími materiálmi, napríklad s drevom alebo sklom. Podlaha z tohto materiálu pritom môže zaujímavo „nadväzovať“ aj na mramorový predajný pult či schody. Z ďalších podlahových materiálov sa využívajú v prostredí maloobchodu vápenec, žula a bridlica.


Ešte bližšie k prírode majú prevádzky, ktoré majú drevenú podlahu. Ide najčastejšie o predajne s módnym tovarom. Populárne sú exotické dreviny ako brazílska čerešňa, santos mahagón, wengé (drevo zo stromu Millettia laurentii), Bangkirai (drevina Shorea laevis, tropický dub), cumaru (Dipteryx Odoratau, nazýva sa aj brazílsky teak), merbau (drevina Intsia bakeri Prain), korok a bambus, biely alebo pekanový orech. Zo známejších, domácich drevín sa využíva jaseň, javor, agát, buk a dub.


Drevo je ekologický, obnoviteľný zdroj, možno ho rôznym spôsobom obnoviť, ale neodporúča sa do priestorov s vysokou frekvenciou pohybu zákazníkov. Podobne je to aj s interiérovými pochôdznymi prvkami z tvrdeného skla (rôzne mostíky a schody). Hrozí im poškodenie.


Hranice medzi materiálmi v súčasnosti postupne miznú. Minimálne vo vizuálnej rovine. Mnohé moderné umelé povrchy sú už v súčasnosti na nerozoznanie od mramoru či keramiky. Vinylové povrchy zasa vyzerajú ako drevené alebo kamenné. Širokú škálu dekorov, vrátane imitácie dreva, poskytuje aj laminát (materiál na báze lepenej drevotrieskovej dosky, HDF). Oproti drevu je však lacnejší, má vysokú odolnosť a vyznačuje sa farebnou stálosťou.


Kedy je čas na výmenu podlahy?


Výmena podlahy je finančne aj časovo náročná činnosť. Žiaden obchodník podlahu nemení tak často ako regály alebo osvetlenie. Odborníci odporúčajú vybrať si takú podlahu, ktorú bude možné na opotrebovaných miestach v prípade potreby vymeniť alebo obnoviť.


Vhodnou príležitosťou pre výmenu podlahy je komplexný remodeling, renovácia alebo modernizácia predajne. „Pri modernizáciách predajní sa vymieňa podlaha iba vtedy, ak bola pôvodne použitá betónovo-kameninová dlažba. Išlo o materiál, ktorý bol mimoriadne náročný na údržbu. Až dvakrát ročne vyžadoval brúsenie, chemické čistenie a voskovanie. Momentálne máme v našich predajniach keramickú dlažbu,“ hovorí Lucia Langová, vedúca úseku firemnej komunikácie spoločnosti Kaufland.


Pri remodelingu alebo spúšťaní úplne nových konceptov je dôležité prihliadať aj na šírku uličiek. To, že sú pohodlné pre prejazd zákazníka s nákupným vozíkom neznamená, že sú vhodné aj pre pohyb paletových vozíkov a strojové čistenie. Môže sa stať, že stroj používaný doteraz, už bude neefektívny. Napríklad ak má ulička šírku 120 cm, vhodná je optimálna šírka záberu stroja 65 cm, pretože s ním možno ísť tam a naspäť, pričom sa čistená plocha prekrýva a nedochádza k zbytočným prejazdom.


Naspäť k čistote


Začínali sme zdôraznením čistoty podlahy pri vstupe do predajne, článok zakončíme čistotou podláh v celej predajni. Pre obchodníkov sú dôležité dva fyzikálne faktory - nasiakavosť a pórovitosť. Nečistoty a mikroorganizmy sa zachytávajú najmä v póroch a drobných priehlbinách. Dôležité je preto použiť predovšetkým správnu čistiacu hlavicu. Na lesklé, mäkšie podlahy a linoleum (marmoleum) je konkrétne vhodnejšia disková umývacia hlava, ktorá má väčšiu styčnú plochu s podlahou. Na podlahy, kde je veľa spár a pórov sú lepšie valcové hlavy.


TIP. Za ostatné roky sa začína podlaha využívať aj pre pokročilú podlahovú grafiku. Tzv. interaktívna podlaha je obraz premietaný na zem, ktorý reaguje na pohyb zákazníkov alebo návštevníkov centra. Premietať možno reklamné posolstvá alebo rôzne hry.

 

Juraj Turzo
Ilustračné foto: Shutterstock.com

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk