KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Prieskum: V obchodných centrách sa míňa viac peňazí

centra minanieV roku 2013 vzrástol priemerný obrat v regionálnych nákupných centrách na Slovensku o 3,5 %. Rast záujmu Slovákov o nakupovanie v nákupných centrách bol evidentný aj počas roka 2014. To by mohlo byť zelenou pre ďalšie projekty...


Z výsledkov prieskumu realitno-poradenskej spoločnosti CBRE realizovaného v roku 2014 vyplýva, že vývoj nových, ale aj existujúcich projektov – obchodných centier je výrazne ovplyvnený makroekonomickou situáciou v jednotlivých regiónoch. Okrem toho aj pretrvávajúcim konkurenčným bojom o zákazníkov naprieč obchodnými centrami. Prieskum sa zameral aj na vývoj priemerného obratu. Ten sa pohybuje na úrovni 1,977 EUR za m2 za rok 2013. V porovnaní s rokom 2012 je to 3,5% nárast, a to aj napriek minimálnemu nárastu HDP o 1,5 %. V tom istom čase bola ročná miera inflácie na Slovensku na úrovni 1,4 %, čo indikovalo nepatrný nárast cien tovaru a služieb dopytovaných konzumentmi v regionálnych nákupných centrách. To sa odzrkadlilo aj v správaní sa nakupujúcich a ich ochote míňať viac peňazí.

 

Kde rástli obraty?

 

Prieskum tohto typu bol v roku 2014 zrealizovaný na Slovensku po prvýkrát. V rámci vybraného portfólia, ktoré pozostávalo zo siedmych regionálnych nákupných centier, zisťovala spoločnosť CBRE priemerné výšky nájomného, obratu a veľkosti nákupného košíka v porovnaní s predchádzajúcim obdobím. Pokiaľ ide napríklad o nárast obratov, ten nebol v každom predajnom segmente rovnako vysoký. Podľa výsledkov prieskumu bol najvyšší nárast zaznamenaný v kategórii Komfort, najčastejšie vyskytujúci sa v priestoroch do 50 m2, do ktorej patria napríklad parfumérie či kvetinárstva. Ochota míňať peniaze za tovar, ktorý nepatrí medzi nevyhnutné veci naznačuje optimistický pohľad spotrebiteľov na ekonomické podmienky v budúcnosti. Jediný pokles obratu bol zaznamenaný v kategórii Služby, a len mierny nárast sa objavil v kategórii Móda s viac ako 50% podielom na prenajatej ploche v nákupných centrách. Móda je zároveň segmentom pre ktorý do nákupných centier prichádza väčšina zákazníkov.

 

Pohyby výšky nájmu

 

Príchod nových nájomcov do regionálnych nákupných centier na Slovensku a znížená miera neobsadenosti tiež prispela k ochote nových nájomcov platiť vyššie nájomné. To sa prejavilo v medziročnom náraste nájomného v priemere o 3%. Najvyššie sadzby sú podľa prieskumu spoločnosti CBRE evidentné v kategórii Komfort, do ktorej patria napríklad aj zlatníctva či predajne s darčekovými predmetmi, dopytujúce po malých priestoroch v atraktívnych zónach obchodných centier. Výška nájomného za priestory menšie ako 50 m2 sa oproti predchádzajúcemu roku zvýšila o 10 %, čo sa odrazilo aj v náraste nájomného v kategórii Služby, v ktorej obchodníci vyhľadávajú priestory týchto rozmerov. Takmer 12% nárast bol zaznamenaný v kategórii Domov, čo naznačuje, že spotrebitelia zaujali pozitívny postoj k vyhliadkam do budúcnosti. Najviac sa rozširoval sektor zameraný na kuchynské a nábytkové štúdiá, ktoré si najčastejšie prenajímajú priestory s plochou do 120-150 m2, schopné platiť vyššie nájomné.

 

Meniaca sa návštevnosť

 

Podľa ďalších zistení prieskumu spoločnosti CBRE navštívilo vybrané regionálne nákupné centrá počas roka 2013 až 20,9 miliónov zákazníkov. Iba mierny pokles 0,5 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom poukázal na stály prísun zákazníkov. V dôsledku vianočných nákupov bol najsilnejším mesiacom s najvyšším počtom návštev spotrebiteľov december, ktorý je pre obchodníkov najdôležitejším v roku. Naopak, najslabším mesiacom bol júl so 7,3 % poklesom zákazníckych návštev, čo mohlo byť ovplyvnené letnou dovolenkovou sezónou. „Obsadenosť a návštevnosť sú spojené nádoby a vzájomne sa ovplyvňujú. Centrum s dobrou obsadenosťou dobrými nájomcami má stabilnú alebo zvyšujúcu sa návštevnosť zákazníkmi. Na druhej strane iba navštevované centra majú spokojných nájomcov u ktorých zákazníci nakupujú. Dôraz je preto kladený na správnu komunikáciu s nájomcami, kvalitne služby, vhodný a efektívny marketing ako aj schopnosť operatívne reagovať na potrebu zmien v obchodnom centre, čo pomáha zabezpečiť kvalitná správa nehnuteľnosti," konštatuje Drahomíra Englišová z oddelenia správy nehnuteľností CBRE.

 

Kritériá výberu centier

 

Z ďalšieho prieskumu uskutočneného v rámci regiónu SVE vyplýva, že zákazníci sa pri výbere nákupných centier rozhodujú podľa viacerých faktorov. „Najdôležitejšími sú cena, čistota a pohodlie v prostredí, bezpečnosť, možnosť parkovania či rozmanitosť obchodných prevádzok," konštatuje Walter Woelfler, vedúci oddelenia prenájmu obchodných priestorov pre SVE. Medzi menej zaujímavými ukazovateľmi sa objavili podujatia, zábavné zariadenia alebo reštauračné služby. Mladí ľudia vo veku od 18 do 24 rokov v porovnaní so zákazníkmi od 55 do 64 rokov oveľa viac preferujú nákupné centrá ako miesta na trávenie voľného času s priateľmi. Pre staršiu výskumnú skupinu sú zasa rozhodujúcejšie parkovacie možnosti. Spotrebitelia uprednostňujú nákup v kamenných prevádzkach a cez internet prostredníctvom počítača, využívanie tabletov a smartfónov zatiaľ nie je príliš rozšírené.

 

Pripravil: dk
Zdroj: CBRE
Ilustračné foto: Shutterstock.com

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk