Výnosy svetových maloobchodných reťazcov rástli pomalšie

delloitteNajväčších 250 svetových maloobchodných reťazcov dosiahlo vo finančnom roku 2013, končiacom v júni 2014, výnosy celkom 4,35 biliónov USD.


Priemerný objem výnosov jednotlivých spoločností podľa štúdie spoločností Deloitte s názvom Global Powers of Retailing 2015 tak prekročil hranicu 17,4 miliárd USD. Štúdia sa zameriava na inovatívne trendy v maloobchode, prognózy na rok 2015 a na stratégie, ktoré maloobchodné reťazce využívajú, aby sa vyrovnali s rušivými zmenami ovplyvňujúcimi tento sektor.Výnosy najväčších maloobchodných reťazcov vzrástli v medziročnom porovnaní o 4,1 %. Rast sa tak opäť spomalil a pokračoval v trende, ktorý začal vo finančnom roku 2011. Aj pri spomalení rastu však takmer 80 % z najväčších reťazcov (199 spoločností) vykázalo nárast výnosov z maloobchodného predaja.

 

Koniec horším časom?

 

„Vzhľadom na stagnujúcu svetovú ekonomiku v roku 2014 mali mnohí spotrebitelia obmedzené finančné možnosti, čo malo nepriaznivý vplyv na maloobchodné tržby. Preto bude rozvoj medzinárodného maloobchodného sektora v roku 2015 závisieť od ekonomickej stability niekoľkých najväčších ekonomík," uvádza Ira Kalish, hlavný medzinárodný ekonóm spoločnosti Deloitte. Rok 2014 bol podľa neho mimoriadne ťažký pre Čínu, eurozónu a niektoré kľúčové rozvíjajúce sa ekonomiky. „Pomerne dobre sa darí americkej a britskej ekonomike, čo dokazujú aj ukazovatele naznačujúce pravdepodobný výrazný rast v roku 2015 a možno aj v ďalších rokoch," dodáva I. Kalish.

 

obatzokdeloiiteV

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hlavné trendy v maloobchodnom sektore v roku 2015

 

  • Maloobchodný predaj ovplyvnený cestovným ruchom – Medzinárodný cestovný ruch bude aj naďalej prekonávať očakávania, a to aj napriek neustálym svetovým geopolitickým a ekonomickým problémom. Rozrastajúca sa stredná trieda na novovznikajúcich trhoch cestuje do svetových metropol a zvyšuje maloobchodné tržby. Napríklad, viac ako polovica zo 16 miliárd EUR, čo sú tržby za luxusný tovar vo Francúzsku, pochádza od turistov . Očakáva sa, že v roku 2015 budú maloobchodné reťazce obsluhovať stále viac cudzincov nakupujúcich drahý tovar, pričom hlavnými faktormi rastu budú najmä turisti z novovznikajúcich trhov. 

 

  • Mobilný maloobchodný predaj – V súvislosti s mobilným maloobchodným predajom sa očakáva pokračovanie agresívneho rastu. Do roku 2015 bude 65 % populácie na celom svete používať mobilný telefón a podľa odhadov až 83 % internetových používateľov bude mať prístup na internet prostredníctvom prenosných zariadení. Maloobchodné reťazce sa budú musieť prispôsobiť a zabezpečiť bezdrôtové pripojenie na internet v kamenných obchodoch alebo vytvoriť užívateľsky jednoduché webové stránky prispôsobené rôznym druhom osobných mobilných zariadení. Zvýši sa dôraz na súkromie a bezpečnosť, nakoľko dôvera, transparentnosť a ochrana údajov zákazníkov bude zohrávať hlavnú úlohu pri udržaní si lojálnych zákazníkov, keďže maloobchodný predaj prostredníctvom mobilných zariadení sa stane bežnou záležitosťou. 

 

  • Rýchlejší maloobchodný predaj – Významným trendom v maloobchodnom sektore ostáva rýchlosť, čo zahŕňa koncept „najaktuálnejšej módy" (t. j. čo najrýchlejšie dostať najnovšie trendy z prehliadkových mól do predajní), časovo obmedzenú ponuku výrobkov a jednorazové ponuky, ktorých cieľom je vzbudiť pocit naliehavosti vedúci k okamžitému nákupu, dočasné predajne, ktorých zámerom je rýchlo uviesť výrobky a služby na trh a vyvolať rozruch, a samoobslužné pokladne a stánky, ktoré majú skrátiť alebo úplne eliminovať čakanie. Podľa prognóz sa maloobchodný predaj v roku 2015 ešte viac zrýchli, čo umožní uspokojenie potrieb zákazníkov. Medzi hlavné faktory tohto vývoja budú patriť zástupcovia generácie Y (t. j. ľudia narodení v 80. a začiatkom 90. rokov), keďže ide o najpočetnejšiu generáciu s vysokou kúpnou silou a vplyvom. Táto generácia kladie dôraz na rýchlu reakciu a okamžité uspokojenie potrieb, čomu sa budú musieť maloobchodní predajcovia prispôsobiť.

 

  •  Zážitkový maloobchodný predaj – Maloobchodný predaj už nie je len predaj samotného výrobku, ale zahŕňa aj zážitok. Maloobchodní predajcovia budú pokračovať vo využívaní inovatívnych spôsobov, ako sú kampane na sociálnych médiách, festivaly, módne prehliadky a interaktívne expozície, ktoré posilňujú zážitok zákazníkov z nakupovania.

 

  • Inovatívny maloobchodný predaj – Situáciu v odvetví maloobchodu budú naďalej komplikovať nové technológie a inovatívne konkurenčné postupy. Je pravdepodobné, že viaceré maloobchodné reťazce budú zavádzať inovatívne postupy, prijímať technológie a kreatívne ich využívať.

 

Potreba rýchlej reakcie

 

„Maloobchodný sektor prechádza významným obdobím zmien. Odvetvie sa bude naďalej musieť vyrovnávať s rýchlosťou inovácií a prevratnými zmenami, keďže požiadavky zákazníkov sa budú neustále zvyšovať. Aby mohli v takomto prostredí maloobchodné reťazce uspieť, musia byť schopné rýchlo reagovať na hrozby a príležitosti, aby zaistili rýchlu realizáciu svojich inovatívnych riešení. To bude vyžadovať prepojenú stratégiu, schopnosti a špecifické iniciatívy založené na pochopení trhových údajov," dodáva Vicky Eng, riaditeľka oddelenia spotrebiteľského priemyslu spoločnosti Deloitte.

 

Pripravil: dk

Zdroj: Deloitte
Ilustračné foto: Shutterstock.com

 

 

 

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk